2014-07-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o08
Vad jag innerst inne tror hör INTE hit. Vad jag menar är man ska inte kategoriskt skylla allt på MT eller SL.
Hur tror du själv det skulle sett ut om ett hagelskott avlossats i GLs bostad?
Tror du att MT och SL skulle kunna fortsatt att vara tillsammans om de eller någon av dessa äro skyldiga?
Kan det inte vara så att när SL började ana sanningen tog barnet och stack?
Tror du på fullt allvar att MT kunnat hålla masken för SL under denna långa tid?
Tillåt mig tvivla.
Jag ska ändå vara ärlig och ge mig om jag har fel, då har jag trots allt misstaget mig rejält på pojkf*n.
För mig finns det helt andra alternativ och tillvägagångssätt, men det behåller jag för mig själv.
Vill absolut inte beskylla någon annan men är det totalt omöjligt?
Låt poliserna rota om ordentligt så att vi alla får klarhet i vad som verkligen skett. Förhoppningsvis kan vi återigen få tillit till varandra.
Denna osämja som finns mellan familjen T blad och omgivning är vida spridd och förödande för alla parter.
Tilltalar du mig? El. har du generella frågor till alla här på tråden? Vill du att jag besvarar dina frågor så typ numrera dem gärna, jag anser du rör till det rejält
Citera
2014-07-17, 17:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pomperipossa1
Enligt vad som skrivits tidigare av kunniga på lagområdet så kommer inte barnet, som är fött efter dödsdatumet, att vara arvsberättigat om föräldrarna fälls för dådet. Se tidigare inlägg i tråden.
Ärvdabalken 15 kap. Om förverkande av rätt att taga arv eller testamente
Citat:
1 § Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat.
Vad som sägs i första stycket gäller även när någon annars har orsakat någon annans död genom en uppsåtlig gärning som innefattat våld på den dödades person och utgjort brott för vilket lindrigare straff än fängelse i ett år inte är föreskrivet. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte, om gärningsmannen var under femton år.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte heller, om det föreligger synnerliga skäl däremot med hänsyn till gärningens beskaffenhet. Vid bedömningen av om det med hänsyn till gärningens beskaffenhet föreligger synnerliga skäl skall också beaktas,
1. om gärningsmannen begick gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning, eller
2. om gärningsmannen var under arton år och hans handlande stod i samband med uppenbart bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga hos honom. Lag (1991:1547).
[...]
4 § Har någon förverkat sin rätt att taga arv, skall ärvas såsom hade han dött före arvlåtaren.
Om MT döms som enda gärningsman ärver SL enligt vanlig arvsrätt.

Skulle SL dömas som gärningsman går hennes del av arvet till hennes arvingar vid dödsfallet, alltså hälften till mamman, andra hälften till pappan som är avliden och därför vidare till SL:s syster, som i så fall får 75 % av arvet. Det är dock tänkbart att GL hölls vid liv tills barnet var fött. I så fall går SL:s del av arvet till barnet.

Detta kan ändras av testamenten.
Citera
2014-07-17, 17:21
Medlem
Vet inte om detta varit uppe innan ang att ta sig till fyndplatsen av GL. Var ute och åkte idag och då hitta jag denna "väg" som ej är utritad på googlemaps mm. Fullt körbar. Kan det varit denna väg dom har tagit för att inte köra mellan massa gårdar dumma tider som det var tjafs om tidigare i tråden.

Bild på den fullt körbara vägen: http://imgi.se/image.php?di=KG4N

zooma in på googlemaps får ni själva se
Citera
2014-07-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Skulle SL dömas som gärningsman går hennes del av arvet till hennes arvingar vid dödsfallet, alltså hälften till mamman, andra hälften till pappan som är avliden och därför vidare till SL:s syster, som i så fall får 75 % av arvet. Det är dock tänkbart att GL hölls vid liv tills barnet var fött. I så fall går SL:s del av arvet till barnet.

Var är tänkbar plats för dig att GL hölls vid liv tills vackra gossebarnet föddes?😄
Citera
2014-07-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Var är tänkbar plats för dig att GL hölls vid liv tills vackra gossebarnet föddes?😄
Öar vid namn som If, har jag hört om... Min gissning är att GL:s dödsdatumet kommer att utskrivas typ 20120831
Citera
2014-07-17, 17:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sv3nsson_
Vet inte om detta varit uppe innan ang att ta sig till fyndplatsen av GL. Var ute och åkte idag och då hitta jag denna "väg" som ej är utritad på googlemaps mm. Fullt körbar. Kan det varit denna väg dom har tagit för att inte köra mellan massa gårdar dumma tider som det var tjafs om tidigare i tråden.

Såvitt jag förstår måste man passera nära Norra Förlösa 139, och där bor folk.
Citera
2014-07-17, 17:44
Medlem
Citat:
Såvitt jag förstår måste man passera nära Norra Förlösa 139, och där bor folk.
Visst bor det folk där. Men den vägen används av folk som bor i området samt folk som kommer från Förlösa och ska ut på väg 125. Passerar nog mycket maskiner där. Och har dom som bor där inget intresse för skogsmaskiner/traktorer/grävare osv. Så lägger man nog inte sånt på minnet. Annat är väl om man kommer och kör över ladugårdsplan lustiga tider. Det är bara min hypotes.
Citera
2014-07-17, 17:47
Medlem
Citat:

Barnet är bara 10 månader, ja kanske 11 månader nu.
Citera
2014-07-17, 17:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pomperipossa1
Barnet är bara 10 månader, ja kanske 11 månader nu.
Ja, elva månader.
Citera
2014-07-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ja, elva månader.
Låt oss leka med tanken att barnet är 10 el. 12 månader, vad är skillnaden? 😄
Citera
2014-07-17, 17:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Låt oss leka med tanken att barnet är 10 el. 12 månader, vad är skillnaden? 😄
2 månader, vad menar du?
Citera
2014-07-17, 18:11
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sv3nsson_

Visst allt är möjligt då vi inte vet var de körde.
Men i min bok körde de över ÅT:s gårdsplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in