Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-17, 14:22
  #601
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mönstret med att i rask takt förbruka biträden fortsätter också på försvararnivå...

Och ombudsbyten är normalt inte ett bra tecken för hur den misstänkte ligger till - i all synnerhet när det primärt verkar vara fråga om att bara bli av med den befintliga advokaten, snarare än om att få en specifik ny advokat.

Edit: Bytet beskrivs inför mig direkt i neutrala termer av Barometern. Det är ganska uppenbart från formuleringarna att journalisten anser att MT är en fähund, och att Jörneklint var för vek mot honom. Finns det någon objektiv skillnad på de båda advokaternas kompetens och förhållningssätt?

Det lilla jag vet är att MT:s tidigare försvarare inte är någon utpräglad brottmålsadvokat. Han handlägger bla en hel del konkurser, personligen skulle jag bytt försvarare fortare än kvickt om jag varit i MT:s ställe.

Sen vet jag inte vilken erfarenhet han har av mordåtal men min gissning är att den inte direkt är extensiv. Jag tycker också att en del uttalanden från hans sida de senaste veckorna ger mig en känsla av att han tagit sig vatten över huvudet.

Den nye försvararen vet jag har erfarenhet av mordåtal sedan tidigare och har varit försvarare i andra uppmärksammade mål i Kalmar TR.

Sitter man häktad för mord vill man nog (och bör nog) ha en advokat som huvudsakligen håller på med brottmål och såna finns i Kalmar.
__________________
Senast redigerad av countrychick 2014-07-17 kl. 14:26.
Citera
2014-07-17, 14:33
  #602
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Med tanke på att polisen fann kroppen relativt snabbt måste någon tipsat om var de skulle söka.
Så MT kanske inte meddelade MPS var, men vid förhör hos Polisen kanske det kröp fram.

Enligt uppgifter i pressen var det MPS som tipsade polisen om var de skulle söka. Jag vet förstås inte om det stämmer. Jag vet inte heller om MPS själva med egen slutledningsförmåga kommit fram till "rätt" plats eller om det bygger på saker MT sa när han enligt uppgift berättade vad han och SL gjort med kroppen i samband med "erkännandet".
Citera
2014-07-17, 14:45
  #603
Medlem
Personligen tror jag mer på en 3:e och/eller 4:e person. Inte alls säkert att varken M T eller S L var i byn när avrättningen skedde.
Utredningen måste visa att det står utom allt rimligt tvivel vem som orsakat G Ls död. Troligtvis måste det fram ett erkännande från den eller de berörda personerna.
Hur som helst är det tragiskt det som skett, måste verkligen slagit över för någon = den personen kan INTE vara vid sina sinnes fulla bruk.
En fullt normal människa dödar inte för några futtiga ha jordbruksmark, inte ens om man heter T blad.
Är det så att G L blivit avrättad i sitt eget hus måste detta rum senare mer eller mindre genomgått en helrenovering - har detta skett?
Mercedesen som hittades i Funkabo kan eller bör ha fingeravtryck av den person som körde dit bilen, om nu inte personen i fråga bar handskar.
Familjen T blad är oskyldiga tills de blivit överbevisade, de har i princip tyvärr redan blivit dömda av omgivningen.
Citera
2014-07-17, 15:17
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o08
För att göra detta grova brott som ändå skett måste det finnas ett MOTIV.
Varken M T eller S L har något sådant motiv.
S L ägde bevisligen inget, dessutom kan ingen vara säker på vem skulle skulle få ärva vad.
Visst M Ts och S Ls barn ärver och på detta vis kanske M T skulle kunna få ett inflytande, men i vad?
Personligen tycker jag att familjen T blad är några riktiga skitstövlar men för den sakens skull vill jag absolut inte anklaga någon i den klanen för detta grova brott - kan absolut inte tänka mig att någon av dem begå en grov brottslig handling - tvärtom är de alltför pålästa om svensk lag, dessutom är de bondsluga.
Klanen T blad är visserligen känslokalla men detta är ändå att gå över gränsen.
Plasta in en kropp + gräva ned den, när det finns en gödselbrunn - otänkbart i mina öron.
Köper inte ditt resonemang att motivbild måste saknas, kan finnas insikt i testament m.m... Det lilla barnet ärver med all sannolikhet icke, enär det är fött efter dödsdatum för GL kommer att anges
Citera
2014-07-17, 15:19
  #605
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o08
Personligen tror jag mer på en 3:e och/eller 4:e person. Inte alls säkert att varken M T eller S L var i byn när avrättningen skedde.
Utredningen måste visa att det står utom allt rimligt tvivel vem som orsakat G Ls död. Troligtvis måste det fram ett erkännande från den eller de berörda personerna.
Hur som helst är det tragiskt det som skett, måste verkligen slagit över för någon = den personen kan INTE vara vid sina sinnes fulla bruk.
En fullt normal människa dödar inte för några futtiga ha jordbruksmark, inte ens om man heter T blad.
Är det så att G L blivit avrättad i sitt eget hus måste detta rum senare mer eller mindre genomgått en helrenovering - har detta skett?
Mercedesen som hittades i Funkabo kan eller bör ha fingeravtryck av den person som körde dit bilen, om nu inte personen i fråga bar handskar.
Familjen T blad är oskyldiga tills de blivit överbevisade, de har i princip tyvärr redan blivit dömda av omgivningen.

Du kan inte resonera logiskt.

Du tror inte MT o SL var i byn när GL mördades.
Du tror inte familjen T har någonting med detta att göra.

Få se nu, MT visste att GL var död och var han var nergrävd, ringer det några klockor?
GL var nergrävd på ÅT:s mark, du tror inte att ÅT är medveten om detta? GL låg nergrävd endast ett par hundra meter från ÅT:s bostad, jag håller det högst osannolikt att någon annan utomstående har kunnat mörda och sedan gräva ner GL på ÅT:s mark utan att de vet om detta eller är delaktiga.
Citera
2014-07-17, 15:31
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o08
Personligen tror jag mer på en 3:e och/eller 4:e person. Inte alls säkert att varken M T eller S L var i byn när avrättningen skedde.
Utredningen måste visa att det står utom allt rimligt tvivel vem som orsakat G Ls död. Troligtvis måste det fram ett erkännande från den eller de berörda personerna.
Hur som helst är det tragiskt det som skett, måste verkligen slagit över för någon = den personen kan INTE vara vid sina sinnes fulla bruk.
En fullt normal människa dödar inte för några futtiga ha jordbruksmark, inte ens om man heter T blad.
Är det så att G L blivit avrättad i sitt eget hus måste detta rum senare mer eller mindre genomgått en helrenovering - har detta skett?
Mercedesen som hittades i Funkabo kan eller bör ha fingeravtryck av den person som körde dit bilen, om nu inte personen i fråga bar handskar.
Familjen T blad är oskyldiga tills de blivit överbevisade, de har i princip tyvärr redan blivit dömda av omgivningen.
Hur i hela världen, kan du tro att ett erkännande är ett måste...Teknisk bevisning väger ofta riktigt tungt
Citera
2014-07-17, 15:50
  #607
Medlem
Vad jag innerst inne tror hör INTE hit. Vad jag menar är man ska inte kategoriskt skylla allt på MT eller SL.
Hur tror du själv det skulle sett ut om ett hagelskott avlossats i GLs bostad?
Tror du att MT och SL skulle kunna fortsatt att vara tillsammans om de eller någon av dessa äro skyldiga?
Kan det inte vara så att när SL började ana sanningen tog barnet och stack?
Tror du på fullt allvar att MT kunnat hålla masken för SL under denna långa tid?
Tillåt mig tvivla.
Jag ska ändå vara ärlig och ge mig om jag har fel, då har jag trots allt misstaget mig rejält på pojkf*n.
För mig finns det helt andra alternativ och tillvägagångssätt, men det behåller jag för mig själv.
Vill absolut inte beskylla någon annan men är det totalt omöjligt?
Låt poliserna rota om ordentligt så att vi alla får klarhet i vad som verkligen skett. Förhoppningsvis kan vi återigen få tillit till varandra.
Denna osämja som finns mellan familjen T blad och omgivning är vida spridd och förödande för alla parter.
Citera
2014-07-17, 16:11
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det tror jag också, Familjen T måste vara nervösa för att SL och MT börjar snacka.
Frågan är ju inte om utan när.
Din sista rad är ett rimligt antagande, men ingen absolut sanning... Vissa individer erkänner kanske för själslig ro och tro på mildare straff, andra kanske blånekar hur de än blir överbevisade... Människan har starka psykiska försvar, förnekelse är ett sådant... Freud kallade vårt samvete överjag, rädslan för dess bestraffning kan troligen få människor att typ ljuga för sig själva😄
Citera
2014-07-17, 16:32
  #609
Medlem
Körde förbi huset tidigare idag där GL bodde, polisband hänger fortfarande kvar runt kåken. De som vistats i huset efter GL borde firat jul året om för det stod adventsljustake i fönster
Citera
2014-07-17, 16:35
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Det lilla jag vet är att MT:s tidigare försvarare inte är någon utpräglad brottmålsadvokat. Han handlägger bla en hel del konkurser, personligen skulle jag bytt försvarare fortare än kvickt om jag varit i MT:s ställe.

Sen vet jag inte vilken erfarenhet han har av mordåtal men min gissning är att den inte direkt är extensiv. Jag tycker också att en del uttalanden från hans sida de senaste veckorna ger mig en känsla av att han tagit sig vatten över huvudet.

Den nye försvararen vet jag har erfarenhet av mordåtal sedan tidigare och har varit försvarare i andra uppmärksammade mål i Kalmar TR.

Sitter man häktad för mord vill man nog (och bör nog) ha en advokat som huvudsakligen håller på med brottmål och såna finns i Kalmar.
Det värmer att höra... Utan att föra denna tråds Moderators talan, så tycker nog både jag och Hammilkar att det vore nice att slippa oro för fler försvarsbyte😄Varje sådant betynger vår statskassa
Citera
2014-07-17, 16:37
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3nsson_
Körde förbi huset tidigare idag där GL bodde, polisband hänger fortfarande kvar runt kåken. De som vistats i huset efter GL borde firat jul året om för det stod adventsljustake i fönster
Den staken är nämnd långt tidigare i tråden
Citera
2014-07-17, 16:46
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o08
För att göra detta grova brott som ändå skett måste det finnas ett MOTIV.
Varken M T eller S L har något sådant motiv.
S L ägde bevisligen inget, dessutom kan ingen vara säker på vem skulle skulle få ärva vad.
Visst M Ts och S Ls barn ärver och på detta vis kanske M T skulle kunna få ett inflytande, men i vad?
Personligen tycker jag att familjen T blad är några riktiga skitstövlar men för den sakens skull vill jag absolut inte anklaga någon i den klanen för detta grova brott - kan absolut inte tänka mig att någon av dem begå en grov brottslig handling - tvärtom är de alltför pålästa om svensk lag, dessutom är de bondsluga.
Klanen T blad är visserligen känslokalla men detta är ändå att gå över gränsen.
Plasta in en kropp + gräva ned den, när det finns en gödselbrunn - otänkbart i mina öron.
Enligt vad som skrivits tidigare av kunniga på lagområdet så kommer inte barnet, som är fött efter dödsdatumet, att vara arvsberättigat om föräldrarna fälls för dådet. Se tidigare inlägg i tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback