2014-07-15, 23:06
Medlem
Kan tipsa om Avanzas Fondkväll . Finns mycket matnyttigt där. Särskilt i slutet av 1:a klippet (Efter 40min) där Claes Hemberg går igenom en massa fonder.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLbBkvdCCY_gtfus1OPc61lzLSaqeG7fds
Senast redigerad av Travis1979 2014-07-15 kl. 23:09.
Citera
2014-07-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Jag har precis påbörjat ett månadssparande om 3 000 kr per månad, fördelat enligt följande:

Avanza Zero - 35%
Danske Invest Global Index -15%
Skagen Kon-tiki - 20%
Skagen Vekst - 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 15%

Tankar eller synpunkter på detta tas tacksamt emot då jag inte kan mycket om fonder utan enbart har gått på vad jag har kunnat läsa mig till här och på diverse bloggar.

DNB Global Indeks är en global indexfond med lägre avgift än Danske Invest. Ett tips som kan vara värt att kolla upp.
Citera
2014-07-16, 10:28
Medlem
r4ll3s avatar
Tänkte placera huvuddelen av mitt innehav i Avanza Zero och Spiltan Räntefond, lite mer i senare just nu eftersom jag inte är helt hundra på att det är bra att investera så mycket i en aktiefond just nu.

Nån som vet skillnaden mellan att placera 50% i Avanza Zero och 50% i Spiltan Räntefond jämfört med att placera 100% i Roburs Mix Indexfond Sverige? Den senare har ju högre förvaltningsavgift och jag tycker det vore smartare att placera som jag tänkt men är procentskillnaderna alltid detsamma i Mix Indexfonden? Nånstans har jag läst att mixfonder är automatiskt allokerande vilket skulle innebära att fonden köper aktier när börsen går ned och säljer aktier när börsen går upp? Ger detta en annorlunda avkastning i slutändan?

Är det verkligen klokare att placera i Avanza Zero (0% avgift) och Spiltan Räntefond Sverige (0,1% avgift) jämfört med Mix Indexfond Sverige (0,7% avgift)?
Citera
2014-07-17, 14:03
Medlem
Kung-Kongs avatar
Hur fungerar Avanza Zero egentligen? Stämmer det att det är avgiftsfritt och räntefritt?
Citera
2014-07-17, 14:04
Medlem
Jag har 100% av mitt investeringskapital i global indexfond. Tror inte på stock picking.
Citera
2014-07-17, 14:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Kong
Hur fungerar Avanza Zero egentligen? Stämmer det att det är avgiftsfritt och räntefritt?

Ja.

Tjänar du på det? Inte nödvändigtvis.
Citera
2014-07-17, 14:45
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Kong

Zero är en indexfond som försöker följa indexet SIX30RX som innefattar de mest handlade bolaget på stockholmsbörsen, typ H&M och Nordea. Den kostar nada. Har gått spikrakt uppåt senaste 2 åren, +44% på 3 år får ses som bra för en "gratis" fond. https://www.avanza.se/utbud/avanza-zero
Citera
2014-07-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
DNB Global Indeks är en global indexfond med lägre avgift än Danske Invest. Ett tips som kan vara värt att kolla upp.

Bra tips. Förstår inte hur jag kunnat missa den fonden. Jag har sparat i Danske Invest ett tag men denna verkar ju identisk med lägre avgift.

Vad som gör mig fundersam är dock att den handlas i NOK och har legalt säte i Norge.

Tillkommer det valuta och växlingsavgifter?

Skiljer det sig något i beskattningen?

Från fondfaktabladet:
"Skatt:
Fonden kan vara föremål för beskattning i Norge.
Beroende på i vilket land du bor kan detta ha en inverkan på din
investering. Den skattelagstiftning som tillämpas i Sverige kan
ha en inverkan på din personliga skattesituation."

Jag hoppas någon här på fb har koll på detta.

Avanza Bank får gärna kommentera också
Citera
2014-07-17, 15:33
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Zero är en indexfond som försöker följa indexet SIX30RX som innefattar de mest handlade bolaget på stockholmsbörsen, typ H&M och Nordea. Den kostar nada. Har gått spikrakt uppåt senaste 2 åren, +44% på 3 år får ses som bra för en "gratis" fond. https://www.avanza.se/utbud/avanza-zero

Det är svårt för en fond att gå plus i en bull-market :P Med det sagt så är nog Avanza Zero än av de bästa fonderna man kan ha.
Citera
2014-07-17, 17:05
Medlem
Har sett att Indien går väldigt bra bland fonder på senare tid, vad är det som driver dessa uppåt och hur länge kan en sådan här trend hålla i sig?

Nån speciell Indienfond som rekommenderas före andra?
Citera
2014-07-17, 19:26
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernRock
Har sett att Indien går väldigt bra bland fonder på senare tid, vad är det som driver dessa uppåt och hur länge kan en sådan här trend hålla i sig?

Nån speciell Indienfond som rekommenderas före andra?

Dom fonderna är väl typ 30%+ sedan årsskiftet?

Kanske missade tåget helt enkelt. Men nån som är lite visare kanske har kloka ord ang detta.
Citera
2014-07-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Dom fonderna är väl typ 30%+ sedan årsskiftet?

Det stämmer, efter lite googling så framgår det att det beror på det politiska läget där landet fick en ny regering i början på sommaren. Partiet BJP som fick de flesta rösterna är tydligen populärt bland näringslivet.
Det varnas dock för ett bakslag som kan komma snart efter så starka uppgångar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5877830

Jag är lite intresserad av att plocka in nån Indienfond som krydda men dom flesta är tyvärr belagda med höga köpavgifter på 5%
Senast redigerad av ModernRock 2014-07-17 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in