2007-03-06, 21:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apatisk
Gustavia Sverige är så vitt jag kan se ingen indexfond. Indexfonder innehåller alla de tillgångar som utgör det index de är satta att följa. Det som skiljer avkastningen i en sådan indexfond från den i en annan blir då avgifterna. Avanza-Zero har inga avgifter. Det behövs inga beräkningar för att tillgodogöra sig detta resonemang.

Hur tjänar Avanza pengar på den fonden?
Citera
2007-03-06, 21:31
Medlem
Troians avatar
Sparar 500 i månaden i någon Global Skandia Fond. Har ökat med en procent sedan jag började spara i februari 2000...värdelöst.

500 i Brict.

Funderar på 500 i någon svensk indexfond också. Typ Avanza Zero eller Kaupthing Index 30.

Dessutom sparar jag 500 i Riksgäldspar. :-)
Citera
2007-03-06, 23:23
Medlem
deliverers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Dessutom sparar jag 500 i Riksgäldspar. :-)
Du får bättre ränta hos SveaDirekt.
Och ja, de har statlig insättningsgaranti.
Citera
2007-03-07, 01:07
Medlem
Citat:

Jag antar att det är tänkt som en lockvara. Den ska få kunder att dra sig till Avanza och sen köpa också andra produkter och tjänster av dem.
Citera
2007-03-07, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apatisk
Gustavia Sverige är så vitt jag kan se ingen indexfond. Indexfonder innehåller alla de tillgångar som utgör det index de är satta att följa. Det som skiljer avkastningen i en sådan indexfond från den i en annan blir då avgifterna. Avanza-Zero har inga avgifter. Det behövs inga beräkningar för att tillgodogöra sig detta resonemang.

Ok Gustavia Sverige har gått upp 6.7 %. Förvaltningsavgift på 1.5% så så blir det 5.2%

Avanza Zero har gått upp 0.4%. Minus 0 i avgifter så blir det 0.4%
Citera
2007-03-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xama
Ok Gustavia Sverige har gått upp 6.7 %. Förvaltningsavgift på 1.5% så så blir det 5.2%

Avanza Zero har gått upp 0.4%. Minus 0 i avgifter så blir det 0.4%

Vad har det med mitt inlägg att göra? Det jag skrev gällande Gustavia Sverige var att fonden inte är en indexfond utan en aktivt förvaltad fond. Jag skrev också att Avanza Zero slår andra indexfonder (med i princip samma innehav) då de har lägre avgifter.

Givetvis förstår alla att en aktivt förvaltad fond kan gå bättre än en indexfond oavsett hur låga indexfondens avgifter är. Det har ingenting med påståendet som gjorts att göra. Du är ute och cyklar. Jag upprepar: Gustavia Sverige är ingen indexfond.
Citera
2007-03-07, 15:33
Medlem
fattar inte varför folk köper en massa fonder det är bara att plocka i hopp en egen fond i form av en aktie portfölj..en läkemedels fond är te astra getingen aktiv biotek med flera om man vill ha en index fons då stopar man in några index tunga aktier ex investor,,,
om man går in i en fond så kostar det sen skall förvaltaren ha pröjs och det tar han oavset om fonden minskar i värde mellan 1.5 till % om man räknar kostnade så käkar den ju upp värdeökningen
Citera
2007-03-07, 16:22
Medlem
ballefjongbergas avatar
trött på indien...

är trött på indien som går upp å ner.. ska sälja skiten .. va ska jag köpa istället ? nån som har nåt tips på en bra fond ... 35 000
Citera
2007-03-07, 17:21
Medlem
#är trött på indien som går upp å ner.#
vet inte varför du skall sälja det rimliga är väl att köpa indien och kina nu och dumpa något annat skit som är tråkigt,,
Citera
2007-03-07, 19:59
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xama
Ja, t.ex så har ju Gustavia Sverige gått mycket bättre än Avanza Zero från årsskiftet.
Det säger ju inte ett skit. Eller menar du att eftersom Gustavia gick bra förra året kommer den gå bra kommande år? Empiri till stöd för sådana slutledningar, tack!

Det jag säger är att GIVET en viss risknivå finns ingen bättre indexfond än en som tar ut noll i avgifter. Det är fruktansvärt basic finansiell ekonomi. Om du skall investera i en bred indexfond finns det ingenting som talar emot att välja en avgiftsfri.
Citera
2007-03-07, 20:01
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
De gör en förlust på fonden i sig, på samma vis som matvaruaffärer gör förlust på lockpriser på kaffe. Man hoppas på bundling, att privatinvesterare lockas till avanza av fonden, och därefter får upp ögonen för handel i papper där courtage kan tas ut.
Citera
2007-03-07, 21:26
Medlem
Troians avatar
Ser att Kaupthings Svenska Indexfond (Kaupthing Sverige Index 30) de senaste sex månaderna gått upp 17,8 procent.

Avanza Zero (Index) har gått upp 14,9 procent.

Vad kan det komma sig att de gått olika? Inte en jättestor skillnad, men ändå relevant tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in