2014-07-30, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixaren
Ja, tack för hjälpen! Som jag tolkar det här så är egentligen det enda man får en viss valutarisk mot norska kronan. Eller man borde ju inte ens få det när fonden ligger i utländska aktier hela tiden kanske?

Tack Avanza.

Kommer ni nu byta från Danske Invest till DNB?
Citera
2014-07-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtrivinComp
Månadssparar på följande sätt:

AVANZA ZERO 10,00 %
Carnegie Småbolagsfond 20,00 %
Danske Invest Europa 20,00 %
Danske Invest Global Index 30,00 %
Schroder ISF Frontier Markets Eq A 10,00 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,00 %

Tankar om detta? Någon jag borde byta ut eller göra mig av med helt och hållet?
Tar emot alla råd

Jag skulle lagt till:

Öhman Index Emerging Markets

Så får du lite emot tillväxtmarknaderna också.
Citera
2014-08-01, 03:24
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Månadssparar på följande sätt:

AVANZA ZERO 10,00 %
Carnegie Småbolagsfond 20,00 %
Danske Invest Europa 20,00 %
Danske Invest Global Index 30,00 %
Schroder ISF Frontier Markets Eq A 10,00 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,00 %

Tankar om detta? Någon jag borde byta ut eller göra mig av med helt och hållet?
Tar emot alla råd
Intressant, har du funderat något på att ha en viss % i en räntefond? Tex Spiltans.
Citera
2014-08-01, 04:02
Medlem
newnorthstars avatar
Vad tror ni om följande fördelning på månatliga fondköp?

Spiltan Räntefond Sverige: 33,33%.
Avanza Zero: 33,33%.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 16,67%.
Danske Invest Global Index: 16,67%.
Citera
2014-08-01, 07:53
Medlem
OtrivinComps avatar
Tack för all input. behöver all hjälp jag kan få.

Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Det är bra fonder. Du ligger lite tung mot Sverige, annars är det svårt att klaga.

På vilket sätt hade du strukturerat om? Skrota avanza och lägga mer i Europa/global?

Citat:
Ursprungligen postat av Travis1979
Jag skulle lagt till:

Öhman Index Emerging Markets

Så får du lite emot tillväxtmarknaderna också.

Schroder-fonden är inom tillväxtmarknaderna. Men ska titta på den fonden du tipsa om med.

Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Intressant, har du funderat något på att ha en viss % i en räntefond? Tex Spiltans.

Har redan en buffert sparat i spiltan Samt att jag har pengar i Carnegie Corporate Bond A, som jag dels månadssparar i samt att jag tar 15000 varje månad därifrån och för över till ovannämnda fonder.
Citera
2014-08-01, 13:34
Medlem
Citat:

Schroder-fonden är inom tillväxtmarknaderna. Men ska titta på den fonden du tipsa om med.

Absolut. Fast Frontier Markets är ännu mindre länder som ännu inte når upp till dom strörre tillväxtmarknaderna.

I Öhman fonden kommer du in i BRIC länderna dvs Brasilen , Ryssland , Indien och Kina. Till en väldigt låg kostnad.

Jag har för övrigt bägge i min portfölj
Senast redigerad av Travis1979 2014-08-01 kl. 13:39.
Citera
2014-08-01, 14:12
Medlem
Aktiefondportföljen:

60 % Cicero China Index A
10 % Danske Invest Russia
10 % Fidelity Korea
10 % FIM Sahara
10 % Handelsbanken MSCI Emerging Markets

Räntefondportföljen:
100 % Atlant Stability

Ligger rätt likvid just nu, samt en hel del i aktier, ETF:er med mera. Kommer vid läge öka i Ryssland igen. Är ganska aktiv både i fonddepån och PPM. I PPM har jag 2014 nåt 22 %, vilket jag är mycket nöjd med. Vanliga aktiefondportföljen har "bara" genererat cirka 10 %. Har helt enkelt bättre tajming i PPM, vilket irriterar mig.
Senast redigerad av superfet 2014-08-01 kl. 14:15.
Citera
2014-08-02, 15:48
Medlem
r4ll3s avatar
50% Avanza Zero (0,0% avgift)
16,7% Swedbank Robur Indexfond Europa (0,4% avgift)
16,7% Swedbank Robur Indexfond USA (0,4% avgift)
16,7% Swedbank Robur Indexfond Asien (0,4% avgift)

Kan detta ses som en global fondinvestering?

Har ungefär 30k sammanlagt på ovanstående och 100k på Spiltan Räntefond Sverige. Det känns som en rätt så försiktig investering med tanke på att jag är nitton år samt har ett långsiktigt sparande på mer än 5-10 år. Kan jag undan för undan, för att minska riskerna, sälja av räntor och byta ut mot indexfonder? Anledningen till varför jag valt indexfonder är för att jag har svårt att se för mig okända fondförvaltare slå index när det historiskt och långsiktigt sätt sällan sker. Dessutom besitter jag inte tillräcklig kunskap för att själv välja enstaka aktier. Betalning av courtage, försäljning av aktier där man måste deklarera sina vinster, etc., känns jobbigt för mig som vill lägga tid på annat.

Vad tycker ni, hur ska jag fördela mina aktier mot räntor? Sälja av och köpa undan för undan? Finns det nån sanningshalt att andelen räntor bör motsvara den ålder man är? Kanske är det bäst att låta ha denna placering ett tag innan jag fyller på med mer i aktiefonder.
Citera
2014-08-02, 16:51
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Finns det nån sanningshalt att andelen räntor bör motsvara den ålder man är?

Har jag aldrig hört, det låter helt befängt. Om man är 50 år så ska man ha 50 % ränta?

Vilket trams.

Pengar du kan avvara 7-10 år ska du ha i 100 % aktier.

Beroende på hur din livssituation är så måste du utforma en buffert som du har på sparkonto eller räntefond. Är man en barnfamilj med villa bör man väl ha åtminstone 100 000 kr på sparkonto och/eller räntefond om tex. varmvattenberedaren går sönder eller barnen helt plötsligt behöver hockeyutrustning.
Senast redigerad av talgoxen 2014-08-02 kl. 16:55.
Citera
2014-08-02, 17:57
Medlem
fuskarens avatar
Just nu har jag 110k i Avanza Zero och 50k på ett dåligt sparkonto.
Jag satte in i avanza zero förra året när det var lågt, så jag är väldigt nöjd. Men jag vill få mina 50k att växa lite också. Tänkte sätta in dem i "Didner & Gerge Småbolag" som jag har hört är bra.
Vad tycks om det? Sen kommer jag sätta in mer vart efter.

Jag har också studielån som jag sparar ca. 100k just nu, jag har de på ett sparkonto. Förut var räntan över 3% då var jag nöjd. Men nu har räntan sjunkit till 2% då går jag knappt plus om man räknar med skatten.
Visst borde det vara bättre att sätta in dessa i någon räntefond t.ex Spiltan Räntefond Sverige? Vad jag kan se verkar man få ungefär 3% per år på den, vilket är perfekt. Efter som jag då har ett ISK så blir skatten väldigt låg.
Eller har ni andra tips?
Vad tror ni?
Citera
2014-08-02, 19:20
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Tack för all input. behöver all hjälp jag kan få.

På vilket sätt hade du strukturerat om? Skrota avanza och lägga mer i Europa/global?

Har redan en buffert sparat i spiltan Samt att jag har pengar i Carnegie Corporate Bond A, som jag dels månadssparar i samt att jag tar 15000 varje månad därifrån och för över till ovannämnda fonder.
Aha, och denna buffert är till för att kunna ta ut relativt snabbt då?
Citera
2014-08-02, 19:33
Medlem
newnorthstars avatar
Från och med denna månad så kommer vårt månadssparande i ett investeringssparkonto hos Avanza se ut på detta sätt:

Avanza Zero: 30%.
Danske Invest Global Index: 14%.
SPP Aktiefond USA: 14%.
SPP Aktiefond Europa: 14%.
Swedbank Robur Indexfond Asien: 14%.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 14%.

Någon som har tankar kring det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto