2014-07-17, 13:04
Medlem
Utredningen drar ut på tiden. Krigstillståndet i Gaza är ett skäl, eftersom man inte vet när det går att komma dit för att höra mamman bl.a. Och så är det Facebook, som tydligen dröjer med att ge rättsväsendet tillgång till servern.
Detta stod på Blekingenytts hemsida igår:
Åklagaren väntar också på besked från USA om utredarna ska få komma åt Facebook-meddelanden skrivna av Yara och båda misstänkta. Meddelandena är lagrade på en server placerad i USA.

Undrar om de letar efter samma sak som jag har börjat tänka på, att Yara kan ha varit mer öppen än vad pappan påstår, att hon gett tydligare signaler om sina förhållanden i kontakten med mamman i Gaza. Och att familjen (läs:förmodligen mannen) valde att bortse från det för att inte spoliera planen att flytta hit. Grymt, nästan omänskligt, om det är så. Hoppas Facebook öppnar sina filer för utredarna.
Citera
2014-07-17, 13:19
Medlem
...och vad jag menar med mitt förra inlägg är att vi lever nu i dårarnas årtionde där hänsynslösa idioter fritt fram tar sig igenom gränser, lagar och utredningar pga ansvarigas oförstånd, beslutsångest och konflikträdsla.

På bekostnad av våra skattepengar där vi får vara med och betala länge framöver. Och sist men inte minst på bekostnad av våra barn - den viktigaste pensionsförsäkringen vi har, och som kommer att skita fullständigt i oss när vi blir gamla och måste bli omhändertagna. Och barnen gör det med all rätt!
Citera
2014-07-17, 13:35
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Utredningen drar ut på tiden. Krigstillståndet i Gaza är ett skäl, eftersom man inte vet när det går att komma dit för att höra mamman bl.a. Och så är det Facebook, som tydligen dröjer med att ge rättsväsendet tillgång till servern.
Detta stod på Blekingenytts hemsida igår:
Åklagaren väntar också på besked från USA om utredarna ska få komma åt Facebook-meddelanden skrivna av Yara och båda misstänkta. Meddelandena är lagrade på en server placerad i USA.

Undrar om de letar efter samma sak som jag har börjat tänka på, att Yara kan ha varit mer öppen än vad pappan påstår, att hon gett tydligare signaler om sina förhållanden i kontakten med mamman i Gaza. Och att familjen (läs:förmodligen mannen) valde att bortse från det för att inte spoliera planen att flytta hit. Grymt, nästan omänskligt, om det är så. Hoppas Facebook öppnar sina filer för utredarna.

Ja, grymt och omänskligt men inte desto mindre förekommande.
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Citera
2014-07-17, 13:38
Medlem
Minimois avatar
Till trådens läsare (vilket inkluderar Aftonbladet, som alltid tar infon härifrån tråden). Ramis egna ord:

http://minfil.org/ZdLbfbb7b7/Frivard_Rami.pdf

Rami ger en annan (hot)bild av varför han lämnade Gaza. Han vägrar tala om Yaras situation i hemmet samt brottet. Man kan undra varför?
Citera
2014-07-17, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Till trådens läsare (vilket inkluderar Aftonbladet, som alltid tar infon härifrån tråden). Ramis egna ord:

Rami ger en annan (hot)bild av varför han lämnade Gaza. Han vägrar tala om Yaras situation i hemmet samt brottet. Man kan undra varför?

Är det normalt att man talar om brottet som man är misstänkt för med Frivården...innan rättegången ägt rum.
Citera
2014-07-17, 13:57
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Är det normalt att man talar om brottet som man är misstänkt för med Frivården...innan rättegången ägt rum.

Ja, på så vis att det inte är onormalt. T ex tonårskillen som sköt ihjäl en man i Östhammar i år gjorde det. Men det är många som väljer att inte prata om det, eller berättar för frivården hur felaktigt häktade de är. Frivården ställer frågor om aktuellt (misstänkt) brott.
Citera
2014-07-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
”Yaras pappa har ännu inte berättat för sin fru att deras dotter sannolikt blivit mördad – och sannolikt också av deras släktingar. Detta har lett till att åtalet fördröjts. Men nu kommer det att ske. Polisen vill ha modern förhörd”. Kp/Expr

Här går jag i taket... vad i h-e är det för patriarkaliskt förmyndar/förtryckarbeteende! Frun är en vuxen kvinna som med all säkerhet själv klarar av att ta reda på vad som hänt.

Måste bero på något mera, vad är det som inte får komma fram?

”Målsägarbiträdet för Yaras dödsbo och för Yaras föräldrar, advokaten Karin Åkesson Rehnholm, har lagt in en begäran till Migrationsverket om att Yaras pappa Muhammed Alnajjar ska få stanna i Sverige tills dess att rättegången är över.
– Vi har inte fått svar ännu, men väntar ett när som helst, säger hon".
Kp/Expr

Rättegången kommer att dröja, finns ingen som helst anledning för bio-pappan att stanna här. Han borde åka hem och försöka samla ihop spillrorna av sin familj.
Här finns ett uttalande om att biopappan får stanna till rättegången är över.......vidare har jag i mitt sökande faktiskt läst att flera tidningar skrivit att Åklagaren vill etc. VILKET av dessa alternativ är det riktiga? Jag har gjort flera inlägg med tron att han är kvar frivilligt!
Citera
2014-07-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ja, på så vis att det inte är onormalt. T ex tonårskillen som sköt ihjäl en man i Östhammar i år gjorde det. Men det är många som väljer att inte prata om det, eller berättar för frivården hur felaktigt häktade de är. Frivården ställer frågor om aktuellt (misstänkt) brott.

Det framgår också att Rami fick permanent uppehållstillstånd först 2012. Eftersom han - såvitt jag förstått- kom hit redan 2010-2011, så verkar det som att han inte fick asyl oavsett vilka problem han hade i Gaza, utan ett tidsbegränsat tillstånd pga att han var gift med Amani. Tillståndet blev sedan permanent 2012.
Citera
2014-07-17, 14:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nu har tidsbegränsat uppehållstillstånd fram till december. Det gör honom inte till ''ankarpappa'' då hans familj kan inte få uppehållstillstånd pga honom.
Nej, det gör honom till en pappa som sitter i säkerhet i Sverige samtidigt som hans fru och andra barn får försöka hålla sig levande Gaza ...
Citera
2014-07-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det gör honom till en pappa som sitter i säkerhet i Sverige samtidigt som hans fru och andra barn får försöka hålla sig levande Gaza ...

Han kom faktiskt hit innan den senaste krisen i Gaza började - och med sin frus goda minne- som jag förstått det. Skulle du inte vilja stanna för rättegång om det var din dotter som hade dödats...
Citera
2014-07-17, 16:42
Medlem
Citat:

Har du möjlighet att hitta något liknande yttrande om Amani, så skulle det vara underbart.
Mvh
Citera
2014-07-17, 19:01
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Har du möjlighet att hitta något liknande yttrande om Amani, så skulle det vara underbart.
Mvh

Liksom P7:an var hans resultat först. Det behöver inte betyda att hon obstruerar. Jag håller koll på målet. Hennes frivårdsyttrande har alltså inte inkommit än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in