2014-07-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Av vem har han blivit tillfrågad? Vem betalar kost och logi? Har han ersättning för upphälle i övrigt?
Han kanske har egna pengar, det framgår ingenstans att han skulle vara fattig, eller att han ville ta hit familjen av ekonomiska skäl.
Citera
2014-07-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
http://www.expressen.se/kvallsposten/mordade-yaras-pappa-drabbad-av-mer-sorg/

Jasså, den ultimata ankarbarnsfarsan är kvar än?! Vafan han ville ju bara få komma hit för att närvara vid begravningen, sen skulle han åka hem direkt lovade han ju.
Nä, fan heller. Han klamrar sig fast vid köttgrytorna till varje pris, vad förvånad man blir
Han kommer INTE att åka hem frivilligt och jag är ganska säker på att han inte blir utskickad heller. Det kommer sluta med att hela släkten kommer hit och skall livstidförsörjas av dumme svensson. Som vanligt.

Det är åklagare och polis som begärt att han ska finnas tillgänglig under utredning och rättegång. Dessutom är det snarast omöjligt att ta sig in i Gaza nu, så han hade nog inte kunnat resa hem ändå.

Köttgrytor? Vad är det för egna besvikelse ni applicerar på denna stackars man? Tror ni han lever i ett paradis just nu med ett barn som mördats av släkten och med resten av familjen befinnande sig i en krigszon? Hur jävla korttänkt kan man va?
Citera
2014-07-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
I det här fallet är detta inte relevant. Yara var knappast äldre än åtta år och hon var från Gaza. Vad hennes föräldrar och syskon beträffar så måste de ha visat upp sina pass när de ansökte om familjeåterförening, varför det inte finns anledning att ifrågasätta deras ålder och nationalitet.

Nej, men nu handlade det om att dom kan ha ljugit om vem som är de biologiska föräldrarna. Pass? Det finns dom som inte gör annat än förfalskar pass och lever gott på det.
Citera
2014-07-16, 23:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Nej, men nu handlade det om att dom kan ha ljugit om vem som är de biologiska föräldrarna. Pass? Det finns dom som inte gör annat än förfalskar pass och lever gott på det.

Amani kom ju på falskt pass. Har det framgått nånstans att hon lagförts för det?
Den som behöver ha ett falskt pass för att komma ut ur sitt land brukar ju dömas till villkorligt nåra månader +anmälningsplikt. Under tiden ska de kunna bevisa sin rätta identitet
Åtminstone på "min tid".
Sen finns det ju de som kommer på falskt pass pga brott i hemlandet.
Citera
2014-07-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
http://www.expressen.se/kvallsposten/mordade-yaras-pappa-drabbad-av-mer-sorg/

Jasså, den ultimata ankarbarnsfarsan är kvar än?! Vafan han ville ju bara få komma hit för att närvara vid begravningen, sen skulle han åka hem direkt lovade han ju.
Nä, fan heller. Han klamrar sig fast vid köttgrytorna till varje pris, vad förvånad man blir
Han kommer INTE att åka hem frivilligt och jag är ganska säker på att han inte blir utskickad heller. Det kommer sluta med att hela släkten kommer hit och skall livstidförsörjas av dumme svensson. Som vanligt.

Vad vi än tycker om att bio-pappan har använt sin dotter som "ankarbarn" finns det gränser på vad man vräker ur sig. Vi har diskuterat i tråden den utsatthet som Yara befann sig i och vilken inverkan det kan ha haft på det som hände. Dina standardrasistuttryck kan du ta i någon annan tråd.

Hoaxgammon uttryckte mycket bra det jag tror att de flesta av oss i tråden känner.
Citat:
Köttgrytor? Vad är det för egna besvikelse ni applicerar på denna stackars man? Tror ni han lever i ett paradis just nu med ett barn som mördats av släkten och med resten av familjen befinnande sig i en krigszon? Hur jävla korttänkt kan man va?
Citera
2014-07-17, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är åklagare och polis som begärt att han ska finnas tillgänglig under utredning och rättegång. Dessutom är det snarast omöjligt att ta sig in i Gaza nu, så han hade nog inte kunnat resa hem ändå.

Var kan man läsa att åklagare och polis begärt att han ska finnas tillgänglig? Han kom hit till dotterns begravning(förmodligen med hjälp av Expressen)Karlskrona stod för hotell en tid,Polisen förhörde honom,Nu kunde han åkt hem,men med hjälp av sitt juridiska ombud VILLE han vara kvar över rättegången kanske ända fram till jul.....................Visst tvivlar inte heller, att nu är han ankarpappa för resten av sin familj
Citera
2014-07-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Var kan man läsa att åklagare och polis begärt att han ska finnas tillgänglig? Han kom hit till dotterns begravning(förmodligen med hjälp av Expressen)Karlskrona stod för hotell en tid,Polisen förhörde honom,Nu kunde han åkt hem,men med hjälp av sitt juridiska ombud VILLE han vara kvar över rättegången kanske ända fram till jul.....................Visst tvivlar inte heller, att nu är han ankarpappa för resten av sin familj

Det har stått i diverse tidningar, bl a här:

http://www.expressen.se/kvallsposten/vill-att-pappan-stannar-till-rattegangen-ar-over/
Citat:
Hon bekräftade att polis och åklagare tagit kontakt med henne för att kunna träffa Yaras pappa. Det kommer att ske först efter begravningen.
-Svenska myndigheter vill att han ska stanna i Sverige för att kunna delta i rättegången. Jag som hans målsägandebiträde vill ju naturligtvis att han ska vara med under rättegången för att han ska kunna höras.
Citera
2014-07-17, 09:04
Medlem
Citat ur denna notis http://www.expressen.se/kvallsposten/mordade-yaras-pappa-drabbad-av-mer-sorg/
Och nu adderas en ny sorg (en kusin sköts ihjäl i Gaza) till den han redan går igenom. Mohammed Alnajjar saknar vänner och ingen frågar hur han mår.
– Jag lever i en bubbla här, säger Mohammed Alnajjar. Min förtvivlan spränger mig snart, säger Mohammed Alnajjar till BLT
Rättegången mot de misstänkta för mordet på dottern planeras till hösten och Mohammed Alnajjar har uppehållstillstånd till 23 december.

Undrar vart hans släkt och vänner från begravningen tog vägen. De kanske tar avstånd från att skicka iväg en 7-årig flicka ensam, precis som vi. Jag tvivlar inte på att han är förtvivlad, det måste även Yara ha varit. Ensam och förtvivlad. Men hon hade inte några förstående journalister att vända sig till.
Citera
2014-07-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Det har stått i diverse tidningar, bl a här:

http://www.expressen.se/kvallsposten/vill-att-pappan-stannar-till-rattegangen-ar-over/
OK läser det först nu........men söker i tråden de uppgifter jag baserat mig på!
Citera
2014-07-17, 10:20
Medlem
Citat:

Det har väl rapporterats i de flesta medier.

Varför tror du just Expressen skulle ha hjälpt biopappa till begravningen? Tycker det låter konstigt. Att den samlade mediabevakningen har haft sin betydelse är väl lite en annan sak än någon enskild tidning.
Citera
2014-07-17, 10:28
Medlem
Citat:
Visst tvivlar inte heller, att nu är han ankarpappa för resten av sin familj

Nu har tidsbegränsat uppehållstillstånd fram till december. Det gör honom inte till ''ankarpappa'' då hans familj kan inte få uppehållstillstånd pga honom.
Citera
2014-07-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Apropå ovanstående jag har nog både rätt och fel. (Alltså min egen post och ingen annans)
Fel så till vida att det faktiskt görs en hel del försök att ta upp frågan. Det verkar inte saknas kunskaper om varken handel med försvunna flyktingbarn eller ankarbarnsproblematik hos expertis och politiker. Rätt så till vida att det aldrig verkar få något ordentligt genomslag eller fäste i debatten...inga twitterstormar eller uppföljning precis.

Apropå Yara så varnades det redan 2009 för släktplaceringar av ensamkommande.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kontrollen-brister-nar-flyktingbarn-placeras/

Bra länk du skickade
Det börjar nu bli dags att se allvaret i hanteringen av barn - alla barn.

Polisen gör ett bra jobb. Dom siktar in sig på trafficking som ankarbarn många gånger handlar. Dvs när det har gått så långt som i Yaras fall, eller barn faller offer för pedofiler - då är det redan för sent.

Yara har blivit en larmklocka för mig och nu har polletten ramlat ner. Något som jag har anat kan hända, men inte riktig innerst inne, velat tro. För vårt land har väl utvecklats otroligt när det gäller synen på barn om man jämför 30-40-50talet. Eller?
Vad har vi för syn på våra barn idag? Vad är det för värden och normer som genomsyrar hela vårt samhälle när det gäller barn?

Jag har funderat mycket på hur Yara kunde leva i detta helvete tills hon mördades. Med vuxna människors tysta medgivande.

Jag tänker på vårdnadstvister som ökar lavinartat i Sverige.
Ett (annat) ex: en kvinna blir misshandlad av sin man, dom har 3 minderåriga barn. Mannen döms för misshandeln, paret skiljs och barnen bor hos mamman. Mannen har umgängesrätt med barnen, men kvinnan har svårt att få iväg barnen till pappan då barnen är rädda för honom. Mannen tar detta till domstol. Där dömer man att barnen ska bo hos pappan pga att mamman försvårar umgänget. Pappan har inte misshandlat barnen, ännu. De tre barnen flyttas omedelbart över till pappan som bor långt från deras hem. Mamman har inte sett barnen på 11/2 år idag.

Ex 2: en pappa som har haft kontakt med sin 9-årige son får plötsligt för sig att pojken ska börja bo hos honom varannan vecka. Sonen vill inte, mamman vill inte och pappans sambo vill inte. Sambon har dessutom blivit svårt sjuk i cancer.
Detta driver han i domstol - för våra skattepengar

Vad jag vill komma till är att: när jag tittar på dessa 2ex så förstår jag hur det fruktansvärda kunde hända, Yara och många barn med henne. När och hur tänker vi på barnen? Hur tänker vi? Jag fattar inte...

Någon kommenterade Yaras biopappa att "han höll sig kvar vid köttgrytorna"
Någon annan, minns inte vem, tyckte att detta är ett rasistiskt påstående? Utveckla lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in