Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturellatantella
Utredningen drar ut på tiden. Krigstillståndet i Gaza är ett skäl, eftersom man inte vet när det går att komma dit för att höra mamman bl.a. Och så är det Facebook, som tydligen dröjer med att ge rättsväsendet tillgång till servern.
Detta stod på Blekingenytts hemsida igår:
Åklagaren väntar också på besked från USA om utredarna ska få komma åt Facebook-meddelanden skrivna av Yara och båda misstänkta. Meddelandena är lagrade på en server placerad i USA.
Undrar om de letar efter samma sak som jag har börjat tänka på, att Yara kan ha varit mer öppen än vad pappan påstår, att hon gett tydligare signaler om sina förhållanden i kontakten med mamman i Gaza. Och att familjen (läs:förmodligen mannen) valde att bortse från det för att inte spoliera planen att flytta hit. Grymt, nästan omänskligt, om det är så. Hoppas Facebook öppnar sina filer för utredarna.
14-07-01 Aftonbladet
Citat:
”Ibland går han ut och letar efter trådlöst internet för att ringa till sin familj på Skype. Det finns en nätverkskabel på rummet, men Mohammed har ingen dator med sig till Sverige”.
Varför tog han inte sin dator med sig? Han förstod säkert att han skulle bli kvar ett tag. Finns det något på hans dator som han inte vill ska bli offentligt? Håller med om att det är viktigt att utredarna får tillgång till Facebook-meddelandena. De kanske kan kasta ljus över händelseförloppet. Vilka hade kontakt med varandra under morddagen och vad avhandlades?
Jag tror att bio-föräldrarna vetat om att Yara hade det svårt. Om det var för att hon längtade efter sin familj eller för vad hon fick utstå vet vi inte än. Återger än en gång vad mamman skrev på facebook den 13 juni 2013.
Citat:
”Om Gud vill älskling så återförenas vi snart”, ”Må Gud ge dig tålamod och mig tålamod”.