2014-07-18, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Liksom P7:an var hans resultat först. Det behöver inte betyda att hon obstruerar. Jag håller koll på målet. Hennes frivårdsyttrande har alltså inte inkommit än.
Så bra att du har koll!
Citera
2014-07-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Här finns ett uttalande om att biopappan får stanna till rättegången är över.......vidare har jag i mitt sökande faktiskt läst att flera tidningar skrivit att Åklagaren vill etc. VILKET av dessa alternativ är det riktiga? Jag har gjort flera inlägg med tron att han är kvar frivilligt!

14-07-01 AB
”Mycket väntan”
Åklagaren Pernilla Åström passade på att boka in förhör med pappan som vittne eftersom han var i landet. Det gjorde att han inte kunde åka hem efter en vecka, som det först var tänkt. Visumet förlängdes till en månad. Nu har Mohammed al-Najjar fått ett tillfälligt uppehållstillstånd till december på åklagarens begäran, förutsatt att utredningen inte läggs ner utan leder till rättegång.
– Han ska höras om skadeståndsfrågan så han måste närvara på rättegången, säger målsägandebiträdet Karin Åkesson Renholm.
Citera
2014-07-18, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Utredningen drar ut på tiden. Krigstillståndet i Gaza är ett skäl, eftersom man inte vet när det går att komma dit för att höra mamman bl.a. Och så är det Facebook, som tydligen dröjer med att ge rättsväsendet tillgång till servern.
Detta stod på Blekingenytts hemsida igår:
Åklagaren väntar också på besked från USA om utredarna ska få komma åt Facebook-meddelanden skrivna av Yara och båda misstänkta. Meddelandena är lagrade på en server placerad i USA.

Undrar om de letar efter samma sak som jag har börjat tänka på, att Yara kan ha varit mer öppen än vad pappan påstår, att hon gett tydligare signaler om sina förhållanden i kontakten med mamman i Gaza. Och att familjen (läs:förmodligen mannen) valde att bortse från det för att inte spoliera planen att flytta hit. Grymt, nästan omänskligt, om det är så. Hoppas Facebook öppnar sina filer för utredarna.

14-07-01 Aftonbladet
Citat:
”Ibland går han ut och letar efter trådlöst internet för att ringa till sin familj på Skype. Det finns en nätverkskabel på rummet, men Mohammed har ingen dator med sig till Sverige”.

Varför tog han inte sin dator med sig? Han förstod säkert att han skulle bli kvar ett tag. Finns det något på hans dator som han inte vill ska bli offentligt? Håller med om att det är viktigt att utredarna får tillgång till Facebook-meddelandena. De kanske kan kasta ljus över händelseförloppet. Vilka hade kontakt med varandra under morddagen och vad avhandlades?

Jag tror att bio-föräldrarna vetat om att Yara hade det svårt. Om det var för att hon längtade efter sin familj eller för vad hon fick utstå vet vi inte än. Återger än en gång vad mamman skrev på facebook den 13 juni 2013.

Citat:
”Om Gud vill älskling så återförenas vi snart”, ”Må Gud ge dig tålamod och mig tålamod”.
Citera
2014-07-18, 02:50
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
14-07-01 Aftonbladet
Citat:
”Ibland går han ut och letar efter trådlöst internet för att ringa till sin familj på Skype. Det finns en nätverkskabel på rummet, men Mohammed har ingen dator med sig till Sverige”.

Varför tog han inte sin dator med sig? Han förstod säkert att han skulle bli kvar ett tag. Finns det något på hans dator som han inte vill ska bli offentligt? Håller med om att det är viktigt att utredarna får tillgång till Facebook-meddelandena. De kanske kan kasta ljus över händelseförloppet. Vilka hade kontakt med varandra under morddagen och vad avhandlades?

Jag tror att bio-föräldrarna vetat om att Yara hade det svårt. Om det var för att hon längtade efter sin familj eller för vad hon fick utstå vet vi inte än. Återger än en gång vad mamman skrev på facebook den 13 juni 2013.

Citat:
”Om Gud vill älskling så återförenas vi snart”, ”Må Gud ge dig tålamod och mig tålamod”.
Vad är din tanke angående citatet?
Citera
2014-07-18, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
14-07-01 Aftonbladet
Citat:

Citat:

Jag tror ingen som träffat biopappan tror att han ljuger. Så här illa kan det gå ändå.
Citera
2014-07-18, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Till trådens läsare (vilket inkluderar Aftonbladet, som alltid tar infon härifrån tråden). Ramis egna ord:

http://minfil.org/ZdLbfbb7b7/Frivard_Rami.pdf

Rami ger en annan (hot)bild av varför han lämnade Gaza. Han vägrar tala om Yaras situation i hemmet samt brottet. Man kan undra varför?

Jaså minsann det gör dom!

Då kanske det är dags för Aftonbladet att #prataomdet och göra lite undersökande journalistik. Hur många barn är försvunna i Sverige? 166, 320 eller över 1000? Hur många Yara finns i Sverige?
Citera
2014-07-18, 08:48
Medlem
Rompetrolls avatar
Skulle det inte kunna vara så att han inte fick besked om vem som satt fängslad före han kom?
Att han kanske trodde han skulle få bo hos "kära släkten" när han kom hit? (som hade dator?)
Citera
2014-07-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Vad är din tanke angående citatet?

Var orden uttryck för en normal längtan efter familjen eller var det ett förtvivlans trösteord till Yara att stå ut trots att hon behandlades illa?
Citera
2014-07-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tror ingen som träffat biopappan tror att han ljuger. Så här illa kan det gå ändå.

Vem har sagt att han ljuger? Jag tror inte man kan bedöma om en person ljuger eller inte bara för att man "träffat" denne. Men jag misstänker att han inte berättar hela sanningen. Vad det i så fall beror på kan man bara spekulera om.
Citera
2014-07-18, 15:19
Medlem
Om jag utgår från att biopappans uttalanden i media är "hans sanning" så har jag mycket svårt att förstå vad det är han säger.

Han kommer till Sverige för att begrava sin älskade dotter som har blivit mördad av en eller två släktingar till honom. Denna chockade far börjar med att bjuda in pressen. Där säger han att det var hans frus idé att skicka över dottern hit. Sedan fortsätter han med att hans frus bror Rami var svårövertalad - men Ramis då gravida fru Amani och lille son åkte över till Gaza och hämtade Yara.
Yara tyckte väldigt mycket om sin morbror.
Biopappa skickar in via sitt juridiska ombud en ansökan om asyl till Sverige för sig fru och barn.

Han har aldrig anklagat Rami för vad som hände sedan. (Tycker mig ha läst att han skyller på Amanii av de två?)
Yaras mor vet inte att dottern blivit mördad. Till henne har han sagt att flickan dog i en olycka.

Han fortsätter att berätta i pressen hur arg han är på svenska myndighetet och tänker kräva skadestånd för att dom har schabblat bort Yaras liv.
Han och hans fru har kontaktat skolan via skype och där frågade biomamma om man slår barnen i den svenska skolan.
Skolan svarade att allt var bra och Yara hade ramlat.
Yara har berättat för biopappa att allt är så bra i Sverige.

Många släktingar på Yaras begravning.
Biopappa besöker släktingen hårfrisören.

Nu sitter han ensam utan vänner och röker och får veta att en "kusin" blivit skjuten i hemlandet.
Han har inte tagit med sin dator. Hans fru och barn bor hos hans bror nu.

Var han så chockad när han åkte att han fick med sig sin dator? Är det möjligt att han inte förstod att han skulle bli väldigt ensam här ett tag framöver? Varför är han så ensam - han har ju inte gjort något, mer än att försökt skydda sin dotter från bombningar i hemlandet? Och det visar sig sedan att det nya landet inte kunde skydda flicksn från hennes släktingar?
Citera
2014-07-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Om jag utgår från att biopappans uttalanden i media är "hans sanning" så har jag mycket svårt att förstå vad det är han säger.

Han kommer till Sverige för att begrava sin älskade dotter som har blivit mördad av en eller två släktingar till honom. Denna chockade far börjar med att bjuda in pressen. Där säger han att det var hans frus idé att skicka över dottern hit. Sedan fortsätter han med att hans frus bror Rami var svårövertalad - men Ramis då gravida fru Amani och lille son åkte över till Gaza och hämtade Yara.
Yara tyckte väldigt mycket om sin morbror.
Biopappa skickar in via sitt juridiska ombud en ansökan om asyl till Sverige för sig fru och barn.

Han har aldrig anklagat Rami för vad som hände sedan. (Tycker mig ha läst att han skyller på Amanii av de två?)
Yaras mor vet inte att dottern blivit mördad. Till henne har han sagt att flickan dog i en olycka.

Han fortsätter att berätta i pressen hur arg han är på svenska myndighetet och tänker kräva skadestånd för att dom har schabblat bort Yaras liv.
Han och hans fru har kontaktat skolan via skype och där frågade biomamma om man slår barnen i den svenska skolan.
Skolan svarade att allt var bra och Yara hade ramlat.
Yara har berättat för biopappa att allt är så bra i Sverige.

Många släktingar på Yaras begravning.
Biopappa besöker släktingen hårfrisören.

Nu sitter han ensam utan vänner och röker och får veta att en "kusin" blivit skjuten i hemlandet.
Han har inte tagit med sin dator. Hans fru och barn bor hos hans bror nu.

Var han så chockad när han åkte att han fick med sig sin dator? Är det möjligt att han inte förstod att han skulle bli väldigt ensam här ett tag framöver? Varför är han så ensam - han har ju inte gjort något, mer än att försökt skydda sin dotter från bombningar i hemlandet? Och det visar sig sedan att det nya landet inte kunde skydda flicksn från hennes släktingar?

Jag orkar inte fördjupa mig i allt vad den här pappan ska ha sagt men jag kan inte minnas att han skulle ha sagt att frisören som deltog i begravningen är släkt med honom.
Citera
2014-07-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag orkar inte fördjupa mig i allt vad den här pappan ska ha sagt men jag kan inte minnas att han skulle ha sagt att frisören som deltog i begravningen är släkt med honom.

Frisören är nog släkt på Amanis sida. Lite otydligt av mig, det var inget som biopappa sagt. Jag läste i tråden tidigare att han var på besök hos frisören i samband med begravningen.

Men han verkar ju väldigt ensam nu.
Han behöver ju allt stöd han kan få i denna situation som han befinner sig i.
Är det möjligt att hans landsmän inte stöttar honom? Han har ju inte gjort ngt, det var ju dessutom hans frus idé från början att sända bort Yara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in