Citat:
Har problem med den teorin.
Nedlagda misshandelsdomar, grannar som vittnar om obehag/ aggression från Rs sida, polis som vittnar om aggressivitet mot flickan från Rs sida, Rs roll som vårdnadshavare till Y, vanvård/misshandel pågick under mer än ett år, skador som frakturer kan tyda på "manligt" våld mm.
Jag är ytterst tveksam till Rs roll i det hela. Däremot är jag övertygad om att försvaret lär bli en variant på att det var A ensam som stod för våldet. Och R kanske lyckas med konsstycket att framstå som den ansvarstagande släktingen/morbrodern som försökte stoppa det.
Från min synvinkel kan det lika gärna vara en spiral av våld där båda deltog utifrån någon form av sjuk relationsdynamik där barnet blev katalysator. Y kan också ha blivit en belastning ur flera aspekter. Frågan är om R visste något om de minimala chanser biofamiljen hade att få asyl .
Att A var inblandad och att hon hatade Y tvivlar jag inte på. Men jag tror att de var två.
Nedlagda misshandelsdomar, grannar som vittnar om obehag/ aggression från Rs sida, polis som vittnar om aggressivitet mot flickan från Rs sida, Rs roll som vårdnadshavare till Y, vanvård/misshandel pågick under mer än ett år, skador som frakturer kan tyda på "manligt" våld mm.
Jag är ytterst tveksam till Rs roll i det hela. Däremot är jag övertygad om att försvaret lär bli en variant på att det var A ensam som stod för våldet. Och R kanske lyckas med konsstycket att framstå som den ansvarstagande släktingen/morbrodern som försökte stoppa det.
Från min synvinkel kan det lika gärna vara en spiral av våld där båda deltog utifrån någon form av sjuk relationsdynamik där barnet blev katalysator. Y kan också ha blivit en belastning ur flera aspekter. Frågan är om R visste något om de minimala chanser biofamiljen hade att få asyl .
Att A var inblandad och att hon hatade Y tvivlar jag inte på. Men jag tror att de var två.
Länka gärna till domar och vittnesmål som visar Ramis aggressivitet. Hur kan skador på en åttaårig flicka tyda på manligt våld- i motsats till kvinnligt våld...Vad som är sant - och som jag tidigare påpekat- är att under våren kom det en praxisbildande dom från Migrationsöverdomstolen som innebar att utsikterna för Yaras biologiska familj att få uppehållstillstånd pga anknytning till henne hade minskat från hundra procent till noll procent. Yaras föräldrar hade ett ombud i anknytningsärendet som säkert förstod detta och Rami är väl också advokat... Summa summarum, familjen Rami- Amani förstod säkert att de skulle få ta hand om Yara mycket längre tid än de hade trott, kanske till och med tills hon fyllde 18 år. Men det fanns andra alternativ också- att säga upp sig som vårdnadshavare, att återförena Yara med familjen i Gaza... Jag tror inte att Rami fick ett utbrott och dödade sin systerdotter pga att hon var en belastning....
Jag tror inte heller att Amani är en kallblodig mörderska. Hon grät under häktesförhandlingen och jag tror att grät därför att hon förstod vad hon hade gjort, att hon inte hade menat så illa, och också för att insåg att förstört för sig själv och sina barn. Hon och Rami hade nog inte det bästa förhållandet och Yaras intåg i familjen gjorde att det blev ännu mer spänningar. Det är mycket möjligt att Rami ibland för husfridens skull gick på Amanis linje, valde att tro på Amani när hon klagade på Yara, accepterade att Amani slog Yara i ''uppfostringssyfte''..Men jag bedömer det som helt osannolikt att Rami skulle ha dödat Yara eller blundat för att Amani slog ihjäl henne.
Senast redigerad av nantale 2014-06-04 kl. 01:15.
Senast redigerad av nantale 2014-06-04 kl. 01:15.