2014-07-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
JO var ett expertvittne och som sådant svarade han enbart på frågor - och säger att han hade förväntat sig att TQ:s försvarare skulle ha balanserat upp det hela genom att ställa frågor på materialet.

JO hade varit åsyna vittne till att rekonstruktionen fått göras om; hur TQ först efter ett timslångt samtal med fhl SP kunnat agera mer i enlighet med vad man kommit fram till under utredningen; dessförinnan hade TQ gjort allt uppåt väggarna, bl.a. hade han inte vetat om att flera knivhugg träffat enbart den inre tältduken. - JO menar nu efteråt att utredarna efter den första domen varit fastlåsta och därefter inte kunnat ifrågasätta TQ. Vidare fäste han HR-stams uppmärksamhet på att TQ inte hade lämnat en enda uppgift som polisen inte redan känt till. Betr. den ”detaljkännedom” som domstolen skriver om tycks den inte ha dragit några mer uppseendeväckande slutsatser av denna uppgift från JO. Möjligen tog man det till intäkt på att TQ måste ha befunnit sig på platsen. – 1997 skrev JO i ett brev till Kvasten att han var djupt chockad över att åtal skulle väckas mot TQ för mordet på YL och att den verklige mördaren därigenom skulle gå fri.
http://www.magasinetparagraf.se/inifran/min-rattskansla-forbjod-mig-att-fortsatta?file=files/content/inifran/min-rattskansla-forbjod-mig/DN-debatt%20Jan%20Olsson.pdf
(min fetning)

Mina synpunkter handlade enbart om JO vittnesmål, speciell de två sista meningar, som enligt min uppfattning inte stämmer överens med den fräna kritik som han framförde flera år senare.

Expertvittne?! Av domen, Gällivare TR mål B 26/95 (paret Stegehuis), s. 15, sista stycket, framgår att JO ingick i samma ”kategori” vittne som Seppo Penttinen och Tony B Johansson:
Citat:
Vittnesförhör har vidare hållits med kriminalinspektören Seppo Penttinen, kriminalkommissarien Jan Olsson och kriminalinspektören Tony B Johansson varjämte leg psykologen Sven-Åke Christiansson hörts i målet. Vidare har Anders Eriksson hörts som sakkunnig i vad avser sammanfattning av skadebilden jämfört med de uppgifter som Quicklämnade därom.”
(min fetning)

Det framgår inte av redogörelse i domen, av JO:s vittnesmål, att han enbart besvarade frågor, tvärtom:
Citat:
Jan Olsson har i sitt vittnesmål berättat att han...
Olsson har därefter i sitt vittnesmål kommenterat vissa av de tidigare …
Olsson har vidare beträffande Quicks agerande vid rekonstruktionen anmärkt att...
(min fetning)

Avslutningsvis citerar jag igen JO:s positiva vittnesmålsavslutning, oavsett hur "rätten" värderat detta:

Citat:
I övrigt föreligger, enligt Olsson, i allt väsentligt överensstämmelse mellan å ena sida Quicks agerande och dennes uppgifter vid rekonstruktionen och å andra sida de faktiska förhållanden som brottsplatsundersökningen utvisade. Olsson har i sitt vittnesmål avslutningsvis anmärkt såsom förvånansvärt att Quick visat sig minnas så många detaljer kring ifrågavarande händelse”

Diskussionen om JO:s vittnesmål är avslutad för min del.
Citera
2014-07-12, 18:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
(min fetning)/.../ Expertvittne?! Av domen, Gällivare TR mål B 26/95 (paret Stegehuis), s. 15, sista stycket, framgår att JO ingick i samma ”kategori” vittne som Seppo Penttinen och Tony B Johansson: /.../
Sakkunnigförhöret med JO avslutades med följande uttalande från honom: »Jag vill anmärka på att jag anser det såsom mycket förvånansvärt att Q visat sig kunna minnas så många detaljer kring ifrågavarande händelse.".

Du menar att JO försummat att framföra kritik som överensstämt med den fräna kritik han senare framfört. - Ja, det kan man inte undgå att notera: Appojaure-domen var den andra av sex domar mot TQ och JO försökte säkert lägga band på sina tvivel. Åklagaren hade också sagt till honom att han bara skulle besvara dennes frågor och inte göra några egna utvikningar; detta skulle bara komplicera bilden. Först under utredningen av mordet på YL blev JO övertygad om att TQ ljög, och den 31 jan 1997 får Kvasten en lista med olika omständigheter som talar för att TQ:s erkännande är falskt. Därefter lämnar JO utredningen.
Citera
2014-07-12, 18:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Du tror risken är stor att Qvick börjar supa?
Nej, risken att hamna på dekis är avsevärt mycket större för de som av olika (kända) anledningar kan behöva ta sig en återställare - om de inte väljer att i stället börja gå i samtalsterapi.
Citera
2014-07-16, 20:11
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.dt.se/dalarna/sater/forundersokning-inledd-mot-saterchefer

Detta kan ju vara av intresse då SBs anhöriga och SB själv utsattes för ifrågavarande bemötande. Anhöriga ska ju inte fråntas sina ID-handlingar vid besök eller? Eller behöva kroppvisiteras i synnerhet som de tidigare varit på besök utan att behöva utstå detta .Frågar jag och undrar vad ni tycker om saken ifråga .Ska man få handla olagligt och utanför reglementet om "man vill"?
Citera
2014-07-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina

Detta kan ju vara av intresse då SBs anhöriga och SB själv utsattes för ifrågavarande bemötande. Anhöriga ska ju inte fråntas sina ID-handlingar vid besök eller? Eller behöva kroppvisiteras i synnerhet som de tidigare varit på besök utan att behöva utstå detta .Frågar jag och undrar vad ni tycker om saken ifråga .Ska man få handla olagligt och utanför reglementet om "man vill"?

Mja då! I den ursprungliga "Djurfarmen" från 1948 var alla djur lika värda.
Men här - under 1990tal och fram till nu - så har vi väl mera med den ultimata "Svinfarmen" att göra?

D.v.s. : I de skenheligas och hycklarnas centrum så var och är det helt okej och inom rättsordningen, att Vissa individer (med anhöriga) som har utsetts att fungera som spypåsar kan behandlas lite hur som helst.
Jag har påpekat det några gånger innan kanske: Ingen enda av de Sovjet-Kretiner som drev på i Qvick-skandalen med start i början av 1990talet kunde någonsin tänka tanken, att allting drygt tjugo år senare skulle landa i ett enda stort fiasko.
Fartblinda som dessa Kretiner var så utgick dom givetvis från att "Qvicken" skulle få sitta inne för gott.
Såsom den vidriga seriemördare han ju var....
Citera
2014-07-16, 20:53
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mja då! I den ursprungliga "Djurfarmen" från 1948 var alla djur lika värda.
Men här - under 1990tal och fram till nu - så har vi väl mera med den ultimata "Svinfarmen" att göra?

D.v.s. : I de skenheligas och hycklarnas centrum så var och är det helt okej och inom rättsordningen, att Vissa individer (med anhöriga) som har utsetts att fungera som spypåsar kan behandlas lite hur som helst.
Jag har påpekat det några gånger innan kanske: Ingen enda av de Sovjet-Kretiner som drev på i Qvick-skandalen med start i början av 1990talet kunde någonsin tänka tanken, att allting drygt tjugo år senare skulle landa i ett enda stort fiasko.
Fartblinda som dessa Kretiner var så utgick dom givetvis från att "Qvicken" skulle få sitta inne för gott.
Såsom den vidriga seriemördare han ju var....

Fetat av mej
Nä det var ju det förståss. Man jade tänkt sej funderar jag över att allt skulle gå sin gilla gång och ingenting skulle upptäckas. Men det är en sak vad som kan tros,och en annan vad det blir av det hela. Och det är ju viktigt för många som behandlas på liknande vis att såna här saker blir utredda
Citera
2014-07-16, 21:07
Medlem
Citat:
Fetat av mej
Nä det var ju det förståss. Man jade tänkt sej funderar jag över att allt skulle gå sin gilla gång och ingenting skulle upptäckas. Men det är en sak vad som kan tros,och en annan vad det blir av det hela. Och det är ju viktigt för många som behandlas på liknande vis att såna här saker blir utredda

Några gånger har det nog sagts i denna tråd, att det på sitt sätt var bra att SB mitt i sitt galna tillstånd "ordnade till med denna cirkus". Föga anade han (SB) att det långt senare skulle kommas att riktas sökarljus mot kränkningar och övergrepp, just med anledning av en timad "Qvickskandal".
Citera
2014-07-16, 21:20
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Några gånger har det nog sagts i denna tråd, att det på sitt sätt var bra att SB mitt i sitt galna tillstånd "ordnade till med denna cirkus". Föga anade han (SB) att det långt senare skulle kommas att riktas sökarljus mot kränkningar och övergrepp, just med anledning av en timad "Qvickskandal".

Men det har kostat många mycket lidande medan de som haft makten har styrt.Hemskt att det ska vara så men bra att det granskas hur rättspsykiatriska vården bedrivits och bedrivs
Citera
2014-07-16, 23:40
Medlem
Citat:

Helt rätt med visitation och ID-kontroll för personer som besöker dårhus eller fängelser. Vem vet vad anhöriga till en farlig patient Thomas Qvick eller dom andra galningarna kan tänkas smuggla in?
Citera
2014-07-17, 00:45
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Helt rätt med visitation och ID-kontroll för personer som besöker dårhus eller fängelser. Vem vet vad anhöriga till en farlig patient Thomas Qvick eller dom andra galningarna kan tänkas smuggla in?

Om det inte var så att anhöriga fått hälsa på utan att deras ID omhändertogs vid tidigare besök varför gjordes det senare?
Och att utredning nu görs beror ju på att man misstänks ha handlat regelvidrigt.
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-07-17 kl. 00:49.
Citera
2014-07-17, 00:55
Medlem
Citat:
Om det inte var så att anhöriga fått hälsa på utan att deras ID omhändertogs vid tidigare besök varför gjordes det senare?
Jo, skulle varit rutin då som nu. Qvicks och hans släktingar är rättshaverister som klagar på varenda liten sak som kan ge publicitet i media.
Citera
2014-07-17, 01:15
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Jo, skulle varit rutin då som nu. Qvicks och hans släktingar är rättshaverister som klagar på varenda liten sak som kan ge publicitet i media.

De är nog inte mer rättshaverister än Du. Utredningar görs ju inte utan skäl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in