Citat:
Ursprungligen postat av
Visf
Om du menar IPCC är väl ungefär 50% av de som arbetar på det faktiskt forskare, sen styrs processen mestadels av inre working group, lead authors och det sker ett visst urval på vad som tas upp.
Men man validerar inte modeller genom att fråga flera forskare vilken de gillar, och forskare görs inte bättre av att samla massvis med forskare.
Jag tycker det är uppenbart att det finns massa problem med en hel del förutsägelser om alarm som gjorts.
Jag tror det var IPCC, ja. Har källan sparad till en abstract jag skrev ganska nyligen, kan kolla upp det. Nåväl, 2500 forskare är 2500 forskare och 130 länder är 130 länder. Nix, man validerar inte en teori genom att fråga forskare vad de tycker - det köper jag. Man använder sig av naturvetenskapliga metoder där man utifrån kvantitativ empiri och analys arbetar med att förbättra rådande modeller samt ställer dem i kontrast mot verkligheten. Hittills har ingen lyckts knäcka den bakomliggande grund av vetenskap som allt bottnar i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Den underliggande teorin, om vilken det rader konsensus, ar att klimatet forandras av naturliga orsaker och for narvarande inte uppvisar nagon trend i tidsskalan arhundraden. CO2 bidrar i sig till uppvarmning, men eftersom det inte har observerats sa domineras den uppenbarligen av manga andra storre faktorer, eller negeras helt av nagon aterkopplingsmekanism. De tidiga naiva klimatteorierna fran 1990:talet har i vart fall totalt misslyckats med att forklara hur manskliga utslapp av CO2 paverkar klimatet. Det vet vi idag nar vi har mycket mer data om verklighets klimat.
Eftersom temperaturen INTE har stigit senaste par decennierna trots exponentiellt stigande manskliga vaxthusgasutslapp, sa HAR hypotesen om att vi orsakar nagon form av kastatsrof blivit grundligt fornekad. Det ar inte nagonting "onekligt", det ar nagot som redan har fornekats av verkligheten. Klimatpaniken var en helt felaktig hypotes. Vi vet det nu, vi har facit i hand. Inget mer att orda om. Den inbillade faran ar over. Vargen kom inte den har gangen heller, trots allt hysteriskt skrikande fran politiker som sokte en forevandning for att ta allas pengar och lagga ned all industri.
Då har du inte läst ordentligt. Vi har sett ett mönster de senaste 150 - 200 åren, om du bläddrar tillbaka i tråden hittar du det jag skrev. Historiskt sett flyttas klimatgränser ovanligt snabbt. Vi har mycket riktigt ett flertal naturliga variationer som påverkar klimatet, men dessa har verkat och gett effekt inom ramen av hundratusenåriga cykler. Dagens klimatförändringar spänner över en betydligt kortare tidsperiod, vad gäller t.ex issmältning och delvis uppvärmning. Jag har också förklarat varför vi inte kan förvänta oss en linjär uppvärmning, samt orsakerna till trögheten i klimatsystemet.
Det är ganska svårt att förstå vad du menar när dina olika inlägg är så pass splittrade. Du hävdar att global uppvärmning varken har observerats eller förekommit, samtidigt som du i tidigare inlägg till och med
hänvisar till vissa perioder av uppvärmning. I princip är våra kunskaper om återkopplingsmekanismer obefintliga, därav den stora felmarginalen när det gäller uppskattningen av klimatkänsligheten. Att hänvisa till detta blir således meningslöst för diskussionen.
Ditt resonemang är väldigt svartvitt. Antingen så är det
"en katastrofal domedagspredikan utan verklighetsförankring" eller så är det
"absolut noll och tomma intet." Problemet är att båda utgångspunkterna är totalt felaktiga vilket gör att det blir väldigt svårt att föra någon slags vetenskaplig diskussion runt ämnet.
Vi vet till stor del hur klimatsystemet fungerar och i grunden bottnar sig den antropogena delen av uppvärmningen i de fenomen jag skrivit ganska mycket om tidigare - fenomen vilka vi
vet existerar och fungerar. Utifrån de måste man som förnekare ställa sig en mängd kritiska frågor, frågor som jag inte sett dig kunna svara på hittills.