Citat:
Ursprungligen postat av
Lagro
Polisen gjorde en rekontruktion med vittnet var hon såg det som sannolikt var VB m.m.
Därför de som påstår att det var inte VB som gick efter Lejonbackvägen ifrågasätter också polisens kunnande att göra en rätt bedömning om ett vittnes uppgifter, utan sådana personer anser de behärskar den biten bättre framför en laptop än polisen med lång och gedigen erfarenhet att bedöma sådana saker.
Det finns inga uppgifter som kommit in som gör att den här vittnesuppgiften att det var VB som gick efter Lejonbacksvägen kan avfärdas.
Nu finns det de som påstår att det var inte VB som gick på Lejonbacksvägen och det kan ha att göra med att det blir nästan helt omöjligt att påstå KJ är gärningsmannen om VB gick på Lejonbacksvägen vid 21.30 tiden kvällen hon försvann.
Så polisen gjorde alltså slutligen bedömningen att det verkligen var Vatchareeya som
gick där på vägen i vårkvällen?
Hm. Undrar det, ja.
Så här står det i domen:
C*milla Bro*ning, som färdades i bil på kvällen den 4 maj 2013, har på
Lejonbacksvägen sett den kvinna, som hon beskrivit ha haft ett asiatiskt utseende,
väldigt kort tid, endast två-tre sekunder. Det var inte heller helt ljust. Hon har inte
heller kunnat identifiera kvinnan som Vatchareeya Bangsuan utan endast angett att
hon inte kan utesluta att det var fråga om Vatchareeya Bangsuan. Lejonbacksvägen
ligger relativt långt från Flottiljvägen. Det framstår som föga troligt att Vatchareeya
Bangsuan ensam skulle förflytta sig så långt från Kristoffer Johanssons bostad i ett
område där hon, såvitt framkommit, inte hade något ärende att uträtta.
Du uttrycker dig i berömmande ordalag om polisens kunnande här ovan.
Gäller det alltid eller bara ibland?
Jag frågar med anledning av att polisen ju kom fram till att KJ var den skyldige.
Hur var det med kunnandet där, tycker du?
(Jag får nog lov att säga att jag tycker du ifrågasätter polisens kunnande att göra rätt
bedömning när det kommer an till vem som är boven i det här dramat.)
edit: Jag tror nog att polisen med sin långa och gedigna erfarenhet behärskar den biten
med att lösa mord bättre än de som sitter framför en laptop och leker skarpaste mästerdetektiver.