2014-07-16, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Min källa är i allra högsta grad verklig.
Hade "din källa" svart halvlångt hår den 30 april 2013 samt nån vecka framåt?
Citera
2014-07-16, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag undrar om polisen verkligen får använda GPS-sändare hur som helst i vems bil som helst innan det ens konstaterats att ett brott blivit begånget? Vad är det för polissamhälle vi lever i? Man blir ju mörkrädd. I varje fall har GPS-sändare INTE använts i fallet KJ och det är det som är det viktiga.
KJ var misstänkt för VB:s försvinnande och hon ansågs vara mördad som måste anses som grovt brott. Varför skulle polisen avslöja vilka metoder de använder ? Jag har inte påstått att de använt någon sådan GPS, men det borde vara ett effektivt sätt att veta var den misstänktes bil rör sig.
Citera
2014-07-16, 03:03
Medlem
VB kontaktade KJ och önskade komma och besöka honom och göra studiearbete som han accepterade och han hämtade henne från bostaden med bilen sin.
Vid 21.00 tiden bestämde VB att hon skulle åka hem, KJ erbjöd att skjutsa hem henne men hon avböjde med motivering han druckit en burk pilsner. Jag anser det var inte orsaken därför hon hade ca 4 km till sin bostad och skulle sannolikt ha accepterat skjutsen om hon hade planerat åka hem, men så var nog inte fallet, VB hade andra planer.
Ca kl 21.30 kommer ett vittne som sitter i bil och möter en ung söt asiatisk tjej som går efter Lejonbacksvägen mot Torpgärdesleden, vittnet möter tjejen på samma sida som hon sitter och den här årstiden är det ljust i Boden den tiden på dygnet därför kunde hon se tjejen kanske redan på 100 meters avstånd. Kläder och kroppsform m.m. stämmer helt överens att det var VB som hon mötte och vem kunde det annars vara, därför Lejonbacksvägen är en återvändsväg med mycket sällan någon gående där.
Polisen gjorde en rekontruktion med vittnet var hon såg det som sannolikt var VB m.m.
Därför de som påstår att det var inte VB som gick efter Lejonbackvägen ifrågasätter också polisens kunnande att göra en rätt bedömning om ett vittnes uppgifter, utan sådana personer anser de behärskar den biten bättre framför en laptop än polisen med lång och gedigen erfarenhet att bedöma sådana saker.
Det finns inga uppgifter som kommit in som gör att den här vittnesuppgiften att det var VB som gick efter Lejonbacksvägen kan avfärdas.
Nu finns det de som påstår att det var inte VB som gick på Lejonbacksvägen och det kan ha att göra med att det blir nästan helt omöjligt att påstå KJ är gärningsmannen om VB gick på Lejonbacksvägen vid 21.30 tiden kvällen hon försvann.
Citera
2014-07-16, 03:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Polisen gjorde en rekontruktion med vittnet var hon såg det som sannolikt var VB m.m.
Därför de som påstår att det var inte VB som gick efter Lejonbackvägen ifrågasätter också polisens kunnande att göra en rätt bedömning om ett vittnes uppgifter, utan sådana personer anser de behärskar den biten bättre framför en laptop än polisen med lång och gedigen erfarenhet att bedöma sådana saker.
Det finns inga uppgifter som kommit in som gör att den här vittnesuppgiften att det var VB som gick efter Lejonbacksvägen kan avfärdas.
Nu finns det de som påstår att det var inte VB som gick på Lejonbacksvägen och det kan ha att göra med att det blir nästan helt omöjligt att påstå KJ är gärningsmannen om VB gick på Lejonbacksvägen vid 21.30 tiden kvällen hon försvann.
Så polisen gjorde alltså slutligen bedömningen att det verkligen var Vatchareeya som
gick där på vägen i vårkvällen?

Hm. Undrar det, ja.

Så här står det i domen:

C*milla Bro*ning, som färdades i bil på kvällen den 4 maj 2013, har på
Lejonbacksvägen sett den kvinna, som hon beskrivit ha haft ett asiatiskt utseende,
väldigt kort tid, endast två-tre sekunder. Det var inte heller helt ljust. Hon har inte
heller kunnat identifiera kvinnan som Vatchareeya Bangsuan utan endast angett att
hon inte kan utesluta att det var fråga om Vatchareeya Bangsuan. Lejonbacksvägen
ligger relativt långt från Flottiljvägen. Det framstår som föga troligt att Vatchareeya
Bangsuan ensam skulle förflytta sig så långt från Kristoffer Johanssons bostad i ett
område där hon, såvitt framkommit, inte hade något ärende att uträtta.

Du uttrycker dig i berömmande ordalag om polisens kunnande här ovan.

Gäller det alltid eller bara ibland?
Jag frågar med anledning av att polisen ju kom fram till att KJ var den skyldige.
Hur var det med kunnandet där, tycker du?

(Jag får nog lov att säga att jag tycker du ifrågasätter polisens kunnande att göra rätt
bedömning när det kommer an till vem som är boven i det här dramat.)

edit: Jag tror nog att polisen med sin långa och gedigna erfarenhet behärskar den biten
med att lösa mord bättre än de som sitter framför en laptop och leker skarpaste mästerdetektiver.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-16 kl. 04:18.
Citera
2014-07-16, 06:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaha, så alternativa GM, skulle ha begått dådet så ytterst välplanerat att huggen följde
ett noga uttänkt mönster som borde passa in på en knäppskalle som mördar.
Mr X hade kännedom om hur knäppskallar bär sig åt när de låter kniven/märlspiken/
stämjärnet/skruvmejseln etc sänka sig i en ung kvinnokropp för att sakteliga avlägsna
livet under fasansfulla plågor?

Det fick absolut inte se ut på annat sätt än knäppskalleaktigt?

I din hypotes sker dådet inte i stundens hetta direkt, det är istället alltså noga övertänkt
i alla detaljer. Eller hur?

Mästerförbrytaren i Boden slår till och sen ränns det iväg i vårnatten med spruta och
blod och knäppskallen har inte en chans. Yes.
Om dödandet skedde i häftigt raseri kunde resten ha följt en snabbt hoprafsad diabolisk plan, som lyckades i allt utom att komma på en gemensam historia om vad paret gjorde på kvällen.
Citat:
Så polisen gjorde alltså slutligen bedömningen att det verkligen var Vatchareeya som

Hm. Undrar det, ja.

Så här står det i domen:

Lejonbacksvägen sett den kvinna, som hon beskrivit ha haft ett asiatiskt utseende,
väldigt kort tid, endast två-tre sekunder. Det var inte heller helt ljust. Hon har inte
heller kunnat identifiera kvinnan som Vatchareeya Bangsuan utan endast angett att
hon inte kan utesluta att det var fråga om Vatchareeya Bangsuan. Lejonbacksvägen
ligger relativt långt från Flottiljvägen. Det framstår som föga troligt att Vatchareeya
Bangsuan ensam skulle förflytta sig så långt från Kristoffer Johanssons bostad i ett

Jag frågar med anledning av att polisen ju kom fram till att KJ var den skyldige.

(Jag får nog lov att säga att jag tycker du ifrågasätter polisens kunnande att göra rätt

edit: Jag tror nog att polisen med sin långa och gedigna erfarenhet behärskar den biten
med att lösa mord bättre än de som sitter framför en laptop och leker skarpaste mästerdetektiver.
"Det framstår som föga troligt att Vatchareeya Bangsuan ensam skulle förflytta sig så långt från Kristoffer Johanssons bostad i ett område där hon, såvitt framkommit, inte hade något ärende att uträtta" visar återigen på domstolens dåliga fantasi när den inte kunde räkna ut att VB kanske skulle ta just den väg som KJ så omständigt beskrev att han gjorde sitt sök på.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-16 kl. 06:57.
Citera
2014-07-16, 07:44
Medlem
Quarrels avatar
Nu har jag läst bloggen igen. I början finns tre klipp ur spanings-PM, FUP sid 565-566. Det tredje klippet lyder:
Citat:
2013-05-21 02:30:00 Spanare skickas till brödernas adresser på Opalvägen 4 och Svartbyvägen 6. [KJ] kan inte lokaliseras på adresserna
På Opalvägen 4 bor några personer som inte är nämnda i utredningen, på Svartbyvägen 6 bor en namne till KJ:s bror.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-16 kl. 07:51.
Citera
2014-07-16, 07:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Hade "din källa" svart halvlångt hår den 30 april 2013 samt nån vecka framåt?
Transvestiten såg rätt bra ut enligt tidigare beskrivning så visst kan det stämma. Tycker det är minst lika intressant att identifiera de okända männen eftersom en granne även sett en skäggig man (inte en skäggig KJ) stänga sovrumsfönstret på kvällen 4/5 2013. Vidare bar någon ut något ur lägenheten enligt en granne i ett senare skede. Sen har vi Martin N•gots ansiktsbok som passar in vid den aktuella veckan.
Citera
2014-07-16, 07:59
Medlem
Citat:

Hm. Undrar det, ja.

Så här står det i domen:

Vad orsaken var att VB tog vägen mot Lejonbacksvägen och gick efter den är det ingen som vet, kanske svaret fanns på SMS som raderades bort. Att det var VB som gick efter Lejonbacksvägen anser jag att det finns ingen tvekan till det och du kan inte motbevisa att det inte var VB.
Jag har aldrig kritiserat polisen på något sätt, vad gäller mordutredningen finns det en spaningsledning som leder jobbet och som polisen jobbar för.
Om du skall kritisera någon i den här mordutredningen är det spaningsledningen som ledd jobbet och inte polisen.
Det här vittnet som satt i bilen körde i ca 30 km timmen och 21.30 4 maj är det inte mörkt i Boden ,utan bra sikt kanske på 100 meter man observerar en gående person, jag anser vittnet hade god tid på sig att få en bra uppfattning om personen hon mötte, vittnet satt också på samma sida som hon mötte vittnet.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-16 kl. 08:17.
Citera
2014-07-16, 08:52
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Kön är ovidkommande. Det viktiga här är, som jag ser det, att personen sett en stor machete med trähandtag plus en fällbar jaktkniv med svart blad och kamouflagefärgat skaft.
Betänk att denna machete är identisk med KJ:s hemmabygge som han påstod att hunden gnagt sönder så till den milda grad att han slängt den i metallåtervinningen. Det skulle i så fall betyda att KJ ljög och att macheten alltså fanns i bostaden kort före mordet.
Just den macheten gillade KJ väldigt mycket. Han satt ofta och "lekte" med den och sa att den var bra till mycket, han tyckte till exempel att macheten var utmärkt som yxa...
Till detta kommer min källas detaljerade beskrivning på en jaktkniv som ingen annan lagt märke till och som inte heller finns omnämnd i fup. Personen fick titta på ett stort antal foton på olika knivar och kunde så gott som omedelbart peka ut en kniv som var mycket lik den som fanns i lägenheten. Det handlar om den understa kniven på bilden.

http://s26.postimg.org/g66n95njd/kniv.jpg

Är det du eller polisen som visat bilderna för hen?
Citera
2014-07-16, 10:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu har jag läst bloggen igen. I början finns tre klipp ur spanings-PM, FUP sid 565-566. Det tredje klippet lyder:

På Opalvägen 4 bor några personer som inte är nämnda i utredningen, på Svartbyvägen 6 bor en namne till KJ:s bror.

Låter som en illa hopsnickrad efterhandskonstruktion, man kontrollerade inte ens att det var rätt adresser?
Citera
2014-07-16, 10:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Låter som en illa hopsnickrad efterhandskonstruktion, man kontrollerade inte ens att det var rätt adresser?
Jag upptäckte nyss att det är KJ:s morbröders adresser.
Citera
2014-07-16, 10:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag upptäckte nyss att det är KJ:s morbröders adresser.

Märkligt att man sökte honom där och inte hos någon kompis. Hur som helst så är spaningen värdelös i bevishänseende pga de påstådda misstagen med tidsangivelser, opålitligt och bör därför inte tillmätas någon betydelse tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in