2014-07-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Nej, nej - jag syftar på den svenska överheten. Svenska myndigheter. Vilken befattning han verkligen hade är ju inte riktigt klart.

Och vad skulle denna värvning ha syftat till? Vilken svensk "överhet" skulle ha varit intresserad av att värva honom? För mig framstår han som ett osannolikt värvningsobjekt.

Enligt 51Ersa gjorde Bosse värnplikten 1972-73, troligen som menig soldat, dock ej s.k. malaj. Jag tror "menig E" var hans militära rang, alltså steget under gruppbefälsnivån.
Citera
2014-07-15, 12:46
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Och vad skulle denna värvning ha syftat till? Vilken svensk "överhet" skulle ha varit intresserad av att värva honom? För mig framstår han som ett osannolikt värvningsobjekt.

Enligt 51Ersa gjorde Bosse värnplikten 1972-73, troligen som menig soldat, dock ej s.k. malaj. Jag tror "menig E" var hans militära rang, alltså steget under gruppbefälsnivån.
Åkte han inte till Albanien och träffade regeringsministrar? Albanien var ju ett uti helvete slutet land vid denna tiden. Han talade flytande Albanska och var etablerad inom svensk extremvänster. Skulle han inte ha varit intressant att värva? Säkerhetstjänsterna värvade allt möjligt folk. Läs boken "de ska ju ändå dö", den handlar om en svensk man som på 60-talet blir värvad av svensk säkerhetstjänst eftersom han har dykkunskaper. Alla möjliga människor stod på avlöningslistorna, de rekryterade brett. Det finns inget fantasifullt i att Bosse skulle ha varit agent, det skulle snarare ha varit tjänstefel utav SÄK att inte uppvakta honom. Gjorde dom inte det så skulle nog amerikanarna gärna ha tagit honom.

Om du tror att värnplikten är indelad mellan å ena sida "menig" och å andra sidan "malaj" så har du fel. Det är fråga om en artskillnad kring alla de olika utbildningarna. Det säger mycket om personen och dess kapacitet. Om någon berättar för mig att han gjorde lumpen som attackdykare så vet jag i vilken division han spelar, för dig kanske det dock bara betyder "menig".
Citera
2014-07-15, 13:16
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Åkte han inte till Albanien och träffade regeringsministrar? Albanien var ju ett uti helvete slutet land vid denna tiden. Han talade flytande Albanska och var etablerad inom svensk extremvänster. Skulle han inte ha varit intressant att värva? Säkerhetstjänsterna värvade allt möjligt folk. Läs boken "de ska ju ändå dö", den handlar om en svensk man som på 60-talet blir värvad av svensk säkerhetstjänst eftersom han har dykkunskaper. Alla möjliga människor stod på avlöningslistorna, de rekryterade brett. Det finns inget fantasifullt i att Bosse skulle ha varit agent, det skulle snarare ha varit tjänstefel utav SÄK att inte uppvakta honom. Gjorde dom inte det så skulle nog amerikanarna gärna ha tagit honom.

Om du tror att värnplikten är indelad mellan å ena sida "menig" och å andra sidan "malaj" så har du fel. Det är fråga om en artskillnad kring alla de olika utbildningarna. Det säger mycket om personen och dess kapacitet. Om någon berättar för mig att han gjorde lumpen som attackdykare så vet jag i vilken division han spelar, för dig kanske det dock bara betyder "menig".

Det föreligger väl en viss skillnad mellan Ekberg och Bosse. Bosse var etablerad kommunist sedan unga år Ekberg gick med i diverse organisationer med ett uttalat syfte att infiltrera. Han var röjdykare, något som väl få klassas som en "elittjänst" Bosse var en vanlig "skytteslusk". Även om han talade flytande albanska och hade vissa kontakter i Albanien gör det inte honom till ett intressant objekt. Även på sjuttiotalet var Albanien ett ointressant land utan inflytande internationellt. Det utgjorde på inget sätt ett hot mot Svensk säkerhet. Syftet med Ekbergs infiltration var ursprungligen att skaffa insyn i KGB men utvecklades till att få kunskaper om palestinska terroristorganisationer istället något som säkerhetstjänsten naturligtvis var intresserade av. Att få insyn i Svensk Albanska föreningen bör ha varit av marginellt intresse för säkerhetstjänsten
Citera
2014-07-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Fel, fel.

Dina beräkningar avseende Bosses bankränta är felaktiga. Hans bankmedel uppgick 1976 till 120.000:- ca, och resten av kapitalet bestod av en aktieportfölj. Kanske den tidens bankränta var 5%, vilket motsvarar 6.000:-/år. Dock måste man beakta avdrag, dels för inkomstskatt - en skatt som ju var hög vid denna tid, och dessutom inflationen - även den hög. Att använda hela eller en betydande del av ränteinkomsterna till att betala magasineringen, vore detsamma som att låta kapitalet sakta men säkert ätas upp av penningvärdeförsämringen. Visserligen hade han också en aktieportfölj, men kursutvecklingen var ytterst osäker och obefogad att spekulera i. Aktieutdelningen inbringade troligen inte heller mycket, efter skatteavdrag.

Dina resonemang om polisutredningen är också de orimliga. En "större" polisutredning hade aldrig blivit aktuell - oavsett om Haglind så hade förvarat Bosses samtliga ägodelar i tio års tid! Ingen människa hade, med största sannolikhet, kommit på idén att begära någon slags lusläsning av gamla deltagarlistor från Pristina, eller av Bosses gamla anteckningar etc. Eller du kanske anser, att polisen borde utrett huruvida Bosse eventuellt skrivit några mystiska pm med osynligt bläck, i någon skönlitterär bok? Man kan ju aldrig veta!

Ditt resonemang, att en god mans skyldighet att tillvarata en försvunnens intressen skulle motsvara att magasinera i princip värdelösa saker i tio års tid, är befängt! Skulle den försvunne efter en i sammanhanget lång tid mot förmodan återvända, får denne i rimlighetens namn acceptera att saker utan marknadsvärde inte bevarats - och köpa nya. Svårare är det inte.

Beaktar vi förräntningen på aktiekapital så är det långt högre än 5%. För min del är det helt okej om vi tar förräntningen beräknat på aktieindex mellan 1976 till 1988, mitt resonemang blir yber starkt då eftersom nu förräntningen de facto var närmare 80 000 kr/år så fanns det mer än tillräckligt med tillgångar. Jag baserade min beräkning på lägsta möjliga avkastning, bankräntan, för att påvisa att även med den som utgångspunkt så fanns det mer än tillräckligt med tillgångar för att finansiera både magasinering och kapitaltillväxt.

Mitt resonemang om vad en förvaltare har att rätta sig efter följer lagstiftningen. Har du problem med det så får jag lov att hänvisa dig till Sveriges Riksdag 1976. Det här med att sälja personliga tillhörigheter samt samlarobjekt av ovanlig art finns det rättsfall på, jag rekommenderar dig att konsultera doktrinen runt detta - jag sitter just nu inte på kontoret så jag har inte tillgång till dessa sökdatabaser.

Eftersom du avfärdar "en större polisutredning" så kan du kanske börja med att definiera vad en "en större polisutredning" innebär innan du avfärdar den som orimlig.
Citera
2014-07-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag måste ha missat det, vilken sida hittar jag det på ? Jag har inte sett svenska albanska nämnas överhuvudtaget i texten.

Det kallas att läsa mellan raderna och anamma en vidare syn på sociala rörelser än dess formella organisatoriska gränser. Testa och använd en nätverksorienterad och aktivitetsbaserad ansats på SKP och svensk-albanska så inser du att, med något undantag, att det senare var en idémässig förgrening av det första.
Citera
2014-07-15, 15:47
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Det kallas att läsa mellan raderna och anamma en vidare syn på sociala rörelser än dess formella organisatoriska gränser. Testa och använd en nätverksorienterad och aktivitetsbaserad ansats på SKP och svensk-albanska så inser du att, med något undantag, att det senare var en idémässig förgrening av det första.

Ok det är väl det närmaste du kommer ett erkännande att du hade fel. Det du kallar att läsa mellan raderna, nätverksorienterad och aktivitetsbaserad ansats kallar jag att hitta på. SKP var en maoistisk rörelse och som Veriori berättat tidigare uppstod en konflikt med tiden inom svensk-albanska mellan maoister och enverister (?).
Citera
2014-07-15, 16:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant inlägg.

[quote=Stubbstock|49586159]Åkte han inte till Albanien och träffade regeringsministrar? Albanien var ju ett uti helvete slutet land vid denna tiden. Han talade flytande Albanska och var etablerad inom svensk extremvänster. Skulle han inte ha varit intressant att värva? Säkerhetstjänsterna värvade allt möjligt folk. Läs boken "de ska ju ändå dö", den handlar om en svensk man som på 60-talet blir värvad av svensk säkerhetstjänst eftersom han har dykkunskaper. Alla möjliga människor stod på avlöningslistorna, de rekryterade brett. Det finns inget fantasifullt i att Bosse skulle ha varit agent, det skulle snarare ha varit tjänstefel utav SÄK att inte uppvakta honom. Gjorde dom inte det så skulle nog amerikanarna gärna ha tagit honom.

Om du tror att värnplikten är indelad mellan å ena sida "menig" och å andra sidan "malaj" så har du fel. Det är fråga om en artskillnad kring alla de olika utbildningarna. Det säger mycket om personen och dess kapacitet. Om någon berättar för mig att han gjorde lumpen som attackdykare så vet jag i vilken division han spelar, för dig kanske det dock bara betyder "menig".[/QUOTE]

Intressant det du skriver. Kan nog ligga en hel del i detta.

Ja, Bosse var en hel gånger på besök i Albanien. Första resan dit gjorde han redan 1969. Hans sista resa dit skall ha gjorts 1975. Ja, han skall åtminstone ha träffat en albansk regeringsminister. Han fick även se "kamrat Enver". Om han pratade med honom vet jag inte? Om detta vet Veriori mera.

Bosse skall ha talat, läst och skrivit albanska flytande. Han skall även bl. a. ha pratat rumänska. Hur bra han gjorde det vet jag inte.

Återigen: BJ kan ha varit värvad? Detta vet ingen av oss hur det förhöll sig? Ingen kan säga att denna teori är felaktig! Ingen kan heller säga att denna teori är riktig!

Det du skriver om värnplikten tycker jag var extra intressant att få ta del av.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-15 kl. 17:05.
Citera
2014-07-15, 16:47
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det föreligger väl en viss skillnad mellan Ekberg och Bosse. Bosse var etablerad kommunist sedan unga år Ekberg gick med i diverse organisationer med ett uttalat syfte att infiltrera. Han var röjdykare, något som väl få klassas som en "elittjänst" Bosse var en vanlig "skytteslusk". Även om han talade flytande albanska och hade vissa kontakter i Albanien gör det inte honom till ett intressant objekt. Även på sjuttiotalet var Albanien ett ointressant land utan inflytande internationellt. Det utgjorde på inget sätt ett hot mot Svensk säkerhet. Syftet med Ekbergs infiltration var ursprungligen att skaffa insyn i KGB men utvecklades till att få kunskaper om palestinska terroristorganisationer istället något som säkerhetstjänsten naturligtvis var intresserade av. Att få insyn i Svensk Albanska föreningen bör ha varit av marginellt intresse för säkerhetstjänsten
Okej, jag tänker inte tjafsa med dig mer för jag orkar inte och jag märker att du har kunskapsluckor.

Varför tror du Nixon gjorde ett statsbesök i Jugoslavien på sjuttiotalet?

Albanien var i allra högsta grad intressant. Alla länder är intressanta. Albanien spelade en viktig roll i splittringen mellan Kina och Sovjet på sjuttiotalet, den splittring som västmakterna så väl ville understödja. Albanien bröt ju med Sovjet och utgjorde en viktig allierad till Kina i Europa. Om du inte vet detta så har du ingen koll på det vi pratar om.

Men, som sagt...du behöver inte svara på detta för jag tänker inte ödsla tid på dig.
Citera
2014-07-15, 17:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Folkmusik.

[quote=Stubbstock|49582658]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Okej, bra info.

Ska försöka kolla på en karta och försöka se vilka kända personer som bodde i hans utdelningsdistrikt.

Angående lägenheten så var det alltså så som någon nyss skrev att han ärvde denna efter sina föräldrar? Ja, då faller det sig ju naturligt att han bosätter sig där.

Vet någon vad för typ av musiksmak han hade? Han var ju enligt uppgift mycket mån och intresserad av sin skivsamling och som jag har uppfattat det så var det ju ganska lågt i tak på denna tid inom vänsterörelsen kring vad man förväntades lyssna på. Amerikansk rockmusik eller kommersiell pop var ju inte att tänka på om man ville vara renlärig och just Albanien och den ideologin de stod för ska ju ha varit bland de mest hårdföra av alla de kommunistiska riktningar (och många riktningar fanns det) vid denna tid. Till och med vissa ackordföljder ansågs politiskt inkorrekta. Därför blir det intressant att veta vad Bosse hade i sin samling om man ser det i ljuset av detta.

Lägger först ut länken till 51Ersas mycket intressanta inlägg # 451:

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

Mycket bra om du kan kolla upp detta. Har mig veterligen inte blivit gjort förut. Åtminstone inte i någon större grad.

Bosse hade en stor skivsamling av bl. a. albansk folkmusik. Skall även ha varit folkmusik från andra länder som t. ex. Rumänien.

Även hans stora boksamling innehöll många verk av albanska författare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-15 kl. 17:04.
Citera
2014-07-15, 17:55
Medlem
Stubbstocks avatar
[quote=Skaraborg2|49588858]
Citat:

Lägger först ut länken till 51Ersas mycket intressanta inlägg # 451:

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

Mycket bra om du kan kolla upp detta. Har mig veterligen inte blivit gjort förut. Åtminstone inte i någon större grad.

Bosse hade en stor skivsamling av bl. a. albansk folkmusik. Skall även ha varit folkmusik från andra länder som t. ex. Rumänien.

Även hans stora boksamling innehöll många verk av albanska författare.
Bra. Mycket läsvärt inlägg du länkar.

Att det var folkmusik som var huvudintresset i skivsamlandet fick jag också bekräftat från annat håll under dagen.

Jan Myrdal skriver på sidan 162 i sin bok "14!" om fallet Bosse.

Man kan bland annat läsa följande:

1. Bosse var vän med Jan Myrdal.
2. Myrdal anser att Bosse utsatts för ett brott. Han tar upp andra liknande fall för att exemplifiera. Han menar att polisen med stor möda mörkat utredningen. Myrdal låg personligen på polisen och krävde att de skulle agera men möttes av kalla handen.
3. Självaste Jan Stolpe fann delar utav Bosses anteckningar på en second hand butik på Södermalm i Stockholm.
4. Bosse var medlem i Clarté, en sekteristisk organisation med stark intellektuell prägling.

Som ni säkert vet så företog Myrdal ett flertal resor till Kambodja, både innan och efter -76. Han träffade på vissa utav dessa resor landets högste ledare Pol Pot. Jan Myrdal, som var vän med Bosse, träffade alltså Pol Pot. Att Bosse skulle ha varit icke intressant för svensk säkerhetstjänsten är ju bara nys.
Citera
2014-07-15, 18:11
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Okej, jag tänker inte tjafsa med dig mer för jag orkar inte och jag märker att du har kunskapsluckor.

Varför tror du Nixon gjorde ett statsbesök i Jugoslavien på sjuttiotalet?

Albanien var i allra högsta grad intressant. Alla länder är intressanta. Albanien spelade en viktig roll i splittringen mellan Kina och Sovjet på sjuttiotalet, den splittring som västmakterna så väl ville understödja. Albanien bröt ju med Sovjet och utgjorde en viktig allierad till Kina i Europa. Om du inte vet detta så har du ingen koll på det vi pratar om.

Men, som sagt...du behöver inte svara på detta för jag tänker inte ödsla tid på dig.

Ok du har koll. Jag är väldigt tacksam för att du trots allt tar dig tid att svara mig från din upplysta position. Att Albanien var en säkerhetsrisk för Sverige på grund av Nixons besök i Jugoslavien samt att orsaken till motsättningarna mellan Sovjetunionen och Kina berodde på Albanien är för mig helt nya uppgifter ( och antagligen för alla andra initierade som var med på den tiden) Men du ska ha stort tack för klargörandet som var minst lika värdefullt som ditt bidrag att det fanns olika typer av värnpliktiga, ytterligare ett väsentligt bidrag i tråden.
Citera
2014-07-15, 21:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosse - mycket aktiv i föreningslivet.

[quote=Stubbstock|49589392]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bra. Mycket läsvärt inlägg du länkar.

Att det var folkmusik som var huvudintresset i skivsamlandet fick jag också bekräftat från annat håll under dagen.

Jan Myrdal skriver på sidan 162 i sin bok "14!" om fallet Bosse.

Man kan bland annat läsa följande:

1. Bosse var vän med Jan Myrdal.
2. Myrdal anser att Bosse utsatts för ett brott. Han tar upp andra liknande fall för att exemplifiera. Han menar att polisen med stor möda mörkat utredningen. Myrdal låg personligen på polisen och krävde att de skulle agera men möttes av kalla handen.
3. Självaste Jan Stolpe fann delar utav Bosses anteckningar på en second hand butik på Södermalm i Stockholm.
4. Bosse var medlem i Clarté, en sekteristisk organisation med stark intellektuell prägling.

Som ni säkert vet så företog Myrdal ett flertal resor till Kambodja, både innan och efter -76. Han träffade på vissa utav dessa resor landets högste ledare Pol Pot. Jan Myrdal, som var vän med Bosse, träffade alltså Pol Pot. Att Bosse skulle ha varit icke intressant för svensk säkerhetstjänsten är ju bara nys.

Denna Second Hand-butik, vilken kallades för lumpbod i media, hette Barkhedens och låg på Hornsgatan. Här kom mycket av Bosses personliga ägodelar att hamna.

Ja Bosse var även medlem i Clarté. Han var mycket aktiv inom föreningslivet helt klart.

Han kan mycket väl varit av intresse för SÄPO. Det är nog bäst att återigen skriva följande: Ingen kan säga att SÄPO inte tyckte att Bosse var en intressant person med säkerhet! Precis samma sak tvärtom! Ingen vet vad SÄPO tyckte?

Mycket av det Stubbstock skriver passar till stora delar in på mina egna teorier.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-15 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in