2014-07-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Återigen visar du din brist på läsförståelse, din länk går till en redogörelse för Bosses arbete inom Svensk- Albanska, inte SKP. Det är två olika organisationer förstår du. Svensk-Albanska pysslade med Albanien medan SKP var en vänsterextremistisk organisation som arbetade för en revolution i Sverige med maoistiska förtecken. Det är om den senare organisationen som sou:n skriver om.

De två gick i varandra. Det skedde sedermera en utbrytning/delning vilket SOU:n förtäljer om.
Citera
2014-07-15, 10:58
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
De två gick i varandra. Det skedde sedermera en utbrytning/delning vilket SOU:n förtäljer om.

Jag måste ha missat det, vilken sida hittar jag det på ? Jag har inte sett svenska albanska nämnas överhuvudtaget i texten.
Citera
2014-07-15, 11:28
Medlem
Citat:
Gäsp. Jag förstår att det blir mycket siffror för dig och att det rör till det i din kategoriska världsbild.

Som jag skrev i ursprungsinlägget så räknade jag högt när jag skrev 800 kr. I det inlägget omnämns och summorna 3-400 kr. Men det såg du kanske inte i din grafologiska analys. Testa och följ länkarna och läs in dig lite på prisnivåer etcetera. Sen kanske en grundbok i ekonomisk analys är att rekommendera, scenarioplanering/exemplifiering är tämligen vedertagna analysmetoder.

Givetvis gör man, vilket den nog inte finns en enda ekonom eller revisor i hela världen som inte skulle hålla med om, en värdering mot den summa som föreligger. År 1976 förelåg - avrundat nedåt - en summa på 400 tkr. En magasinering år 1976 hade kostat 3360 kr (280 kr/mån). Det är mindre än 1% av Bosses kapital. Sparräntan på ett vanligt bankkonto under 1970-talet pendlade visserligen men du kan vara oerhört säker på att den var minst 2-3% för ett kapital i Bosses storleksordning. Detta innebär att H i sitt förvaltarskap utan minsta problem hade kunnat skapa en kapitaltillväxt och samtidigt bevarat Bosses egendom.

Eftersom polisutredningen borde ha hanterats löpande kunde en halvårsvis eller årlig omprövning av ett beslut att magasinera Bosses tillhörigheter fattas. Hade det tillexempel år 1980 (bara för att ta ett hypotetiskt årtal) flutit iland ett manslik som matchade Bosses mått och utseende ja då hade H på lite mer säkra grunder kunnat avsluta magasineringen. Samma halvårsvisa eller årsvisa lägesbedömning borde också ha gjorts i rollen som förvaltare, d.v.s om Bosses kapital hade börjat sjunka påtagligt i värde hade magasineringen - utifrån ett renodlat ekonomiskt perspektiv - kunnat avslutas. Det du emellertid återkommande glömmer/alternativt väljer att bortse ifrån är att förvaltarskapets huvuduppgift är att tillvarata den enskildes rättigheter och rättstrygghet INTE att skapa maximal ekonomisk tillväxt.

Sen till ditt påstående om att det alltid är summan i sig som måste beaktas och att detta beaktande inte ska ske i relation till annat. Det är naturligtvis fullständigt felaktigt. Istället ska beaktanden ske i relation till det individuella behovet och den individuella ekonomin. D.v.s det går vare sig att enbart beakta summan i sig, tillgångarna i sig eller de individuella behoven utan det är helhetsbedömningar som måste göras.

I en sak har du dock en poäng - även om den poängen innebär att du ändå i slutändan har fel. Hade inte H skött utredningen av Bosses försvinnande och förvaltandet av Bosses rättigheter på basis av en övertygelse om att Bosse aldrig skulle komma tillbaka så hade T aldrig behövt kliva in. Samtidigt som du har en poäng i detta så innebär det också att om H skött sina åtaganden på ett korrekt sätt så hade en större utredning genomförts och Bosses tillhörigheter hade bevarats som förundersökningsmaterial. Hade detta skett hade vi kanske haft ett svar på frågan om vad som hände Bosse...ungefär lika kontrafaktiskt som du resonerar

Så min självgode idiot, jag väntar på ursäkten eller på att du - genom att presentera källor - bevisar att jag har fel.

Fel, fel.

Dina beräkningar avseende Bosses bankränta är felaktiga. Hans bankmedel uppgick 1976 till 120.000:- ca, och resten av kapitalet bestod av en aktieportfölj. Kanske den tidens bankränta var 5%, vilket motsvarar 6.000:-/år. Dock måste man beakta avdrag, dels för inkomstskatt - en skatt som ju var hög vid denna tid, och dessutom inflationen - även den hög. Att använda hela eller en betydande del av ränteinkomsterna till att betala magasineringen, vore detsamma som att låta kapitalet sakta men säkert ätas upp av penningvärdeförsämringen. Visserligen hade han också en aktieportfölj, men kursutvecklingen var ytterst osäker och obefogad att spekulera i. Aktieutdelningen inbringade troligen inte heller mycket, efter skatteavdrag.

Dina resonemang om polisutredningen är också de orimliga. En "större" polisutredning hade aldrig blivit aktuell - oavsett om Haglind så hade förvarat Bosses samtliga ägodelar i tio års tid! Ingen människa hade, med största sannolikhet, kommit på idén att begära någon slags lusläsning av gamla deltagarlistor från Pristina, eller av Bosses gamla anteckningar etc. Eller du kanske anser, att polisen borde utrett huruvida Bosse eventuellt skrivit några mystiska pm med osynligt bläck, i någon skönlitterär bok? Man kan ju aldrig veta!

Ditt resonemang, att en god mans skyldighet att tillvarata en försvunnens intressen skulle motsvara att magasinera i princip värdelösa saker i tio års tid, är befängt! Skulle den försvunne efter en i sammanhanget lång tid mot förmodan återvända, får denne i rimlighetens namn acceptera att saker utan marknadsvärde inte bevarats - och köpa nya. Svårare är det inte.
Citera
2014-07-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotfuchs
Bosse fick uppskov med värnplikten i några år och gjorde den på I 5 i Östersund 1972-1973. Lägenheten tog han över efter att hans föräldrar gått bort. Flera skribenter i tråden har efterlyst en sammanfattning och det är inte utan att jag håller med. Tråkigt nog känns det som att samma frågor ältas gång på gång.

Ältandet bottnar ju i nytillkomna skribenters lättja! Tydligen är det för ansträngande för vissa att läsa igenom tråden. Att skriva en sammanfattning vore en oerhört krävande uppgift. Dessutom finns risken, att en del uppgifter utelämnas, då de av skribenten ansetts oväsentliga - medan dessa uppgifter uppfattas som i högsta grad betydelsefulla av andra.

Att bara läsa en sammanfattning, om än en noggrant skriven sådan, gör en väl ändå inte riktigt redo att delta i en givande diskussion om detta märkliga försvinnande. Det är min åsikt. Men du är självfallet välkommen att skriva en sammanfattning, om du vill.
Citera
2014-07-15, 11:40
Medlem
Citat:

Fel igen! Din läsförståelse gör dig bara patetisk! Lägg ner!
Citera
2014-07-15, 11:41
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Jag minns inte vad han utbildades till. Det är möjligt att det finns någon anteckning i de papper som jag fått från Rekryteringsmyndigheten. Tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla upp det nu. 51Ersa har skrivit om Bosses värnplikt i inlägg 451.

Detta är ju rätt intressant. Finns en oerhörd skillnad mellan de olika utbildningarna, allt från sputspetsförband och befälsutbildningar till de som satt o spelade kort på luckan och då och då fick åka ut i skogen o gräva en grop för att sedan få sopa lite på kaserngården.

Citat:
Det finns anteckningar redan från slutet på 1960-talet i Säpos personakt. Myndigheten var alltså säkerligen medveten om hans politiska åsikter innan han gjorde värnplikten. Han blev bland annat dömd i Stockholms rådhusrätt för ohörsamhet mot ordningsmakten vid en demonstration utanför US Trade Center. Se till exempel inlägg 1303.

Hmm, okej. Det var ju rätt vanligt bland ungdomen med sådana här aktiviteter då så man kan ju hos överheten ha sett en viss skillnad å ena sidan mellan tonåringar som ville vara hippa och moderna -68 och leka fredsivrande blomsterbarn och å andra sidan den hårdnande våldsbejakande vänstern som uppstod med tiden. Ville man vara med i gänget på den här tiden så var det ju inte konstigt om man hade råkat hamna på någon sittdemonstration mot vietnamkriget. Senare, in på sjuttiotalet, kom ju vänsterterorismen och våldet in bilden. De sista åren på 60-talet var det ju fred o kärlek som stod på dagordningen, senare ansågs detta bland de som fortsatte som naivt och skadligt för kampen. Att syssla med seriöst partiarbete syftandes till samhällsomsomstörtning är ju annorlunda jämfört med att ha långt hår och ett påsytt fredsmärke på jackan.

Vad jag vill säga med detta är att det du skriver inte nödvändigtvis ger svar åt min fråga.
Citat:
Vad jag minns så uppmanades maoister och kinavänner att göra värnplikten för att så att säga förbereda sig för revolutionen. Inom andra delar av vänstern fanns det en tradition av värnpliktsvägran, medan man här såg det som ett bra tillfälle att lära sig hantera vapen.
Jo, visst. Jag menar inte att det var ologiskt från hans sida sett att göra lumpen utan att det i så fall skulle ha varit ologiskt från myndigheternas sida sett att låta honom göra den. Vad jag fiskar efter är ju naturligtvis om han blev värvad av överheten under sin värnplikt.
Citera
2014-07-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Ett infaneriregemente då med andra ord. Hmm, du vet inte vad han utbildades till?

Var det verkligen så att uttalade kommunister fick militär utbildning i Sverige under kalla krigets kallaste dagar? Jag vet en man som blev avskedad från sitt jobb som anställd vid ett marinmuseum i Karlskrona då han var medlem i KPML(r), detta skedde på SÄPOS order. Då, på sjuttiotalet, så angavs uppsägningskälen till något uppdiktat trams bara för att bli av med honom. Långt senare så kunde han läsa i SÄPOS register om denna händelse och faktiskt få reda på vad som hade hänt. Det har stått om detta i tidningarna och han ställde upp på intervjuer och krävde upprättelse för det som hade inträffat. Hans arbete var inte ens i närheten av att vara säkerhetsklassat, han guide väl grupper eller nått runt i det militärmarina museet men SÄPO ville inte ha en organiserad kommunist där.

Så min fråga i ljuset utav detta är alltså: Fick uttalade kommunister verkligen betald utbildning i krigföring? Eller hade han inte hunnit utvecklas så mycket i sin ideologiska övertygelse vid tiden för sin militära grundutbildning? Kallades han verkligen in för repmånad efter det att han hade varit bakom järnridån i Albanien och träffat regeringsministrar? MUST borde väl ha fått hicka vid blotta tanken.

Man kan naturligtvis anse det lite märkligt, att en medlem i en kommunistisk organisation fick göra värnplikten. Men jag tippar, att man från militärt håll resonerade som så, att så länge den värnpliktige inte utbildades till någon säkerhetsklassad befattning, var det OK. Bosse var endast menig, och soldat vid I5, om jag inte minns fel. Jag ifrågasätter om kommunister fick bli befäl. Jag tror inte det.

Historien om personen vid marinmuséet, som fick sparken, går naturligtvis stick i stäv med att utbilda kommunister i det militära. Dock kanske man gjorde skillnad mellan bedömningen av värnpliktiga och civilanställda. Sedan kanske man såg en risk i att per automatik frikalla samtliga kommunister från militärtjänsten; det skulle kunna medföra, att en massa personer helt sonika såg till att bli medlemmar i en kommunistisk organisation bara för att slippa militärtjänsten. Det lär för övrigt ha varit ganska populärt att på olika sätt försöka smita undan värnplikten under det röda 70-talet.
Senast redigerad av quality1939 2014-07-15 kl. 12:04. Anledning: skrivfel
Citera
2014-07-15, 11:52
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Verkligen? Svensk-Albanska bildades alltså genom en utbrytning från SKP? Vilket år skedde splittringen? Efter delningen kan ju Bosse inte ha varit medlem i båda då en delning med nödvändighet är förekommen av ideologiska motsättningar, personstrider eller liknande.

Jag har då aldrig hört talas om fraktionstrider som utmynnar i splittring för att folk sedan ska ha dubbelt medlemskap i de båda organisationerna.
Citera
2014-07-15, 11:53
Medlem
@Stubbstock: Att Bosse skulle värvats "av överheten" under militärtjänsten - jag antar att du med detta menar främmande makt - håller jag för osannolikt. Han hade ju ingen intressant befattning.
Citera
2014-07-15, 11:58
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Dock kanske man gjorde skillnad mellan bedömningen av värnpliktiga och civilanställda.
Du menar att bedömningen kring civilanställda var striktare än den för soldatutbildningen?
Citera
2014-07-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Du menar att bedömningen kring civilanställda var striktare än den för soldatutbildningen?

Ja, i vissa avseenden kunde det nog vara så - med de reservationer jag gjort i mitt tidigare inlägg.
Citera
2014-07-15, 12:03
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
@Stubbstock: Att Bosse skulle värvats "av överheten" under militärtjänsten - jag antar att du med detta menar främmande makt - håller jag för osannolikt. Han hade ju ingen intressant befattning.
Nej, nej - jag syftar på den svenska överheten. Svenska myndigheter. Vilken befattning han verkligen hade är ju inte riktigt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in