Citat:
Ursprungligen postat av
Rotfuchs
Bosse fick uppskov med värnplikten i några år och gjorde den på I 5 i Östersund 1972-1973. Lägenheten tog han över efter att hans föräldrar gått bort. Flera skribenter i tråden har efterlyst en sammanfattning och det är inte utan att jag håller med. Tråkigt nog känns det som att samma frågor ältas gång på gång.
Ett infaneriregemente då med andra ord. Hmm, du vet inte vad han utbildades till?
Var det verkligen så att uttalade kommunister fick militär utbildning i Sverige under kalla krigets kallaste dagar? Jag vet en man som blev avskedad från sitt jobb som anställd vid ett marinmuseum i Karlskrona då han var medlem i KPML(r), detta skedde på SÄPOS order. Då, på sjuttiotalet, så angavs uppsägningskälen till något uppdiktat trams bara för att bli av med honom. Långt senare så kunde han läsa i SÄPOS register om denna händelse och faktiskt få reda på vad som hade hänt. Det har stått om detta i tidningarna och han ställde upp på intervjuer och krävde upprättelse för det som hade inträffat. Hans arbete var inte ens i närheten av att vara säkerhetsklassat, han guide väl grupper eller nått runt i det militärmarina museet men SÄPO ville inte ha en organiserad kommunist där.
Så min fråga i ljuset utav detta är alltså: Fick uttalade kommunister verkligen betald utbildning i krigföring? Eller hade han inte hunnit utvecklas så mycket i sin ideologiska övertygelse vid tiden för sin militära grundutbildning? Kallades han verkligen in för repmånad efter det att han hade varit bakom järnridån i Albanien och träffat regeringsministrar? MUST borde väl ha fått hicka vid blotta tanken.