Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-15, 13:25
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Kan du komma på någon med sämre rykte som därmed har lika lite eller mindre att förlora?

Nej, han är i särklass den värsta. Faktum är att jag inte på rak arm kan komma på någon annan radikalfeministisk advokat. Kanske lockar inte juridik och genusvetenskap samma studenter.
Citera
2014-07-15, 14:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Nu har jag inte möjlighet att vara på plats men om jag hade det så skulle jag givetvis gått dit, med mobiltelefon på osv. Jag förstår inte alls varför man skulle vara rädd för att fastna i ev. underrättelsetjänsters spaning. Jag har rent mjöl i påsen och visar gärna upp det vid anmodan, eller rättare sagt, ingen kommer att begära detta. I den mån jag skulle vara rädd för något vid ett besök i tingsrätten så skulle detta inte vara för staten/stater/underrättelsetjänster, utan snarare för ev. urspårade Assange-anhängare från denna tråd eller motsvarande.

Det handlar inte så mycket om man själv har rent mjöl i påsen, som om underrättelsetjänsterna har det! Och om de kommer att ha det i framtiden, när de lagrade uppgifterna kan användas på ett sätt som det inte var tänkt idag. För det finns inga garantier.

Jag tror inte du förstår att de som du kallar "Assange-anhängare" i första hand är anhängare av ett rättssäkert Sverige.

En liten glimt från brittisk media som jag tror kan påverka britternas inställning till spektaklet:

Anmärkningsvärd parallell, att det även i detta fall var just två kvinnor som anklagade en och samma man, i kombination med en rörig utredning. Som om någon designat en formel för att utmanövrera oönskade individer. Lyckligtvis fick mannen i dagarna upprättelse, och vi får hoppas detsamma gäller Assange. Detta är vad britterna läser i tidningarna just nu, och de är nog rätt så vaksamma på alla anomalier i Sveriges anmärkningsvärda anklagelser av Assange. Förutom att de är less på att betala.
Citera
2014-07-15, 14:21
Medlem
outoftheblues avatar
Är det för långsökt att betrakta Lotti Hellström som jävig? Hennes man är väl advokat åt Bonniers som intagit en starkt negativ hållning till Assange, inte minst i Sveriges största morgontidning DN. Expressen var dessutom de som namngav den misstänkte och snabbt spred nyheten över hela världen, och därtill konkurrent till Aftonbladet där Assange skulle börja skriva bara två dagar senare. Hur mycket läkarsekretess Lotti än har, inte kan man kontrollera vad hon och hennes man skvallrar om på kvällarna.
Senast redigerad av outoftheblue 2014-07-15 kl. 14:32.
Citera
2014-07-15, 14:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Anonymare: Varför lämnade Anna Ardin in ett förbättrat bevis i form av en kondom utan spår av DNA?
Kanske finns det fler förfalskade bevis som Marianne hoppas på ska sätta dit Assange, för varför nöja sig med bara ett? Hon kanske blivit bättre på bevisförbättring under årens lopp.

En DNA-lös kondom skämmer hela högen av åberopade bevis.
Citera
2014-07-15, 15:07
Medlem
Anonymares avatar
Jag antar att församlingen har läst Åklagarmyndighetens förklaring till varför inte Assange kan förhöras i London? Vi får väl se i morgon om samma gäller då.

Citat:
I ärenden där en misstänkt person befinner sig utomlands måste åklagaren överväga villka utredningsåtgärder som är möjliga enligt svenska och internationella regelverk. Vidare måste åklagaren överväga vad som krävs i det enskilda fallet för att utredningen ska kunna genomföras på ett rättssäkert och effektivt sätt utan att kvaliteten försämras. Åklagaren måste också överväga hur en eventuell rättegång ska kunna genomföras, om utredningen leder till att åklagaren väcker åtal, och hur ett eventuellt straff ska kunna verkställas.

I detta ärende utmynnade åklagarens överväganden i att Julian Assange begärdes häktad för de brott han var misstänkt för. Med stöd av domstolens häktningsbeslut utfärdade åklagaren en europeisk arresteringsorder. De engelska domstolarna har beslutat att Assange ska överlämnas till Sverige. Belutet har dock inte kunnat verkställas på grund av att Assange befinner sig på Ecuadors ambassad i London.

Utredningen är långt framskriden men de nödvändiga förhören med den misstänkte saknas.

Ett förhör på begäran av Sverige med en person som befinner sig i England skulle normalt genomföras av engelsk polis som i förväg har fått besked om vilka frågor som ska ställas. Möjligheten att begära bistånd med förhör av andra länders rättsliga myndigheter används huvudsakligen för förhör med misstänkta där det inte är aktuellt att begära utlämning eller med vittnen och målsäganden.

Vad som gäller i Storbritannien för utländska rättsliga myndigheter som vill få förhör hållna i England framgår av den handledning som finns på publicerad på den brittiska regeringens webbplats (se länk i högerspalten).

Oavsett hur och på vilken plats ett förhör med Assange i London skulle kunna komma att genomföras leder ett förhör med en misstänkt i ärenden av den här typen vanligtvis till att ytterligare utredningsåtgärder behöver vidtas, till exempel förhör med andra inblandade. Dessa nya utredningsåtgärder måste sedan matchas mot uppgifterna i förhöret med den misstänkte, dvs. i praktiken nya förhör med Assange och eventuellt ytterligare personer.

Om Julian Assange skulle förhöras i London och utredningen därigenom skulle leda till åtal mot honom krävs fortfarande att han kommer till Sverige för att en rättegång ska kunna genomföras och ett eventuellt straff kunna verkställas. Enligt svensk lag krävs att den åtalade är personligt närvarande vid rättegången vid den här typen av brott.

Sammantaget bedömer åklagaren att ansökningar om att få bistånd med ett eller flera förhör med Assange i London inte skulle föra ärendet framåt.

http://www.aklagare.se/Media/Assangearendet/Varfor-kan-inte-aklagaren-forhora-Assange-i-London/

I mina ögon tycks detta vara en rationell förklaring. Den säger också att den åtalade måste vara personligen närvarande vid rättegången vid den här typen av brott. Vissa här har ju hävdat att man kan genomföra en rättegång i JA:s frånvaro, vilket alltså inte är korrekt.
Senast redigerad av Anonymare 2014-07-15 kl. 15:11.
Citera
2014-07-15, 15:18
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En DNA-lös kondom skämmer hela högen av åberopade bevis.
Jag tror inte lite falska bevis upplevs som något bekymmer alls av CBo.
Citat:
Ursprungligen postat av Utdrag ur Hannes Råstams ”Fallet Thomas Quick”
– Det kan räcka med en uppgift som är rätt, sa Borgström.

Jag undrade om jag verkligen uppfattat honom rätt och frågade:

– Nittionio som är fel och en som är rätt?

– Ja, om den som är rätt är tillräckligt stark för att binda en person vid ett brott. Det är ytterst domstolens uppgift att bedöma.

Skulle det behövas så kör han bara på någon variant av följande
Citat:
Ursprungligen postat av Fritt tolkad och tänkbar CBo-argumentation
Jo, alltså det är klart att AA kanske förfalskade det där beviset och måhända ljög och pratade ihop sig om både det ena och det andra som låg till grund för polisanmälan, GIVETVIS, men även konspiratoriska och hämndgiriga mytomaner kan faktiskt bli våldtagna och därför vill jag att domstolen enbart beaktar följande psuedo-bevis som jag precis drog ur arslet.
Citera
2014-07-15, 15:28
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är det för långsökt att betrakta Lotti Hellström som jävig? Hennes man är väl advokat åt Bonniers som intagit en starkt negativ hållning till Assange, inte minst i Sveriges största morgontidning DN. Expressen var dessutom de som namngav den misstänkte och snabbt spred nyheten över hela världen, och därtill konkurrent till Aftonbladet där Assange skulle börja skriva bara två dagar senare. Hur mycket läkarsekretess Lotti än har, inte kan man kontrollera vad hon och hennes man skvallrar om på kvällarna.
Inte alls långsökt. Klart att feministerna i DN darrar inklusive Peter Danowsky inför morgondagens palaver i tingsrätten. Assange-bubblan kanske spricker utan några som helst DNA-spår? Delikatessjäv kallas det väl för i Lotti Hellströms fall? Försök bara förstå den här smått förvirrade ledarartikeln av Lena Andersson i DN.
För individuell frigörelse måste könsroller och genusnormer göras irrelevanta, inte återskapas genom åtgärder eller försåtliga berättelser om liberala rättigheter som orsak till svält och förtryck...
Citera
2014-07-15, 15:49
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Jag antar att församlingen har läst Åklagarmyndighetens förklaring till varför inte Assange kan förhöras i London? Vi får väl se i morgon om samma gäller då.

http://www.aklagare.se/Media/Assangearendet/Varfor-kan-inte-aklagaren-forhora-Assange-i-London/

I mina ögon tycks detta vara en rationell förklaring....

Jag såg ingen rationell förklaring. Eller menar Du detta:
"Ett förhör på begäran av Sverige med en person som befinner sig i England skulle normalt genomföras av engelsk polis som i förväg har fått besked om vilka frågor som ska ställas."

Jaha. Det bör väl inte vara så svårt? Bättre väl att en brittisk polis ställer frågorna än Mats Gehlin på stapplande engelska. Och det går säkert att följa upp med nya frågor när Assange svarat på de första.

Eller menar Du detta: "
"...ett förhör med en misstänkt i ärenden av den här typen vanligtvis till att ytterligare utredningsåtgärder behöver vidtas, till exempel förhör med andra inblandade. Dessa nya utredningsåtgärder måste sedan matchas mot uppgifterna i förhöret med den misstänkte, dvs. i praktiken nya förhör med Assange och eventuellt ytterligare personer."

Oj då. Man kan alltså behöva förhör Assange en gång till. Är det särskilt svårt andra gången, eller?

Åklagarmyndighetens "rationella förklaring" är ju inget annat än en bortförklaring. Det är och har alltid varit fullt möjligt att förhöra Assange i London. Under de 18 månader han varje dag inställde sig hos brittisk polis hade det varit extremt lätt att ordna. Under de 24 månader som han suttit på Ecuadors ambassad har det funnits en stående inbjudan till förhör där. Ecuadors ambassadör i Stockholm besökte personligen UD för att klargöra detta. Att inte ta någon av dessa möjligheter är väl närmast tjänstefel.

Var klämmer åklagarens sko? Det rör nog den punkt Du nogsamt undviker att kommentera. En begäran om att få använda Mutual Legal Assistance innebär nämligen att brittiska myndigheter gör en rimlighetsbedömning av sexbrottsanklagelserna. Möjligheten att brittisk polis säger nej till Mutual Legal Assistance är därför långt ifrån försumbar. Den risken vill (eller får) svensk åklagarmyndighet inte ta, uppenbarligen.
Citera
2014-07-15, 16:09
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Jag såg ingen rationell förklaring. Eller menar Du detta:
"Ett förhör på begäran av Sverige med en person som befinner sig i England skulle normalt genomföras av engelsk polis som i förväg har fått besked om vilka frågor som ska ställas."

Jaha. Det bör väl inte vara så svårt? Bättre väl att en brittisk polis ställer frågorna än Mats Gehlin på stapplande engelska. Och det går säkert att följa upp med nya frågor när Assange svarat på de första.

Eller menar Du detta: "
"...ett förhör med en misstänkt i ärenden av den här typen vanligtvis till att ytterligare utredningsåtgärder behöver vidtas, till exempel förhör med andra inblandade. Dessa nya utredningsåtgärder måste sedan matchas mot uppgifterna i förhöret med den misstänkte, dvs. i praktiken nya förhör med Assange och eventuellt ytterligare personer."

Oj då. Man kan alltså behöva förhör Assange en gång till. Är det särskilt svårt andra gången, eller?

Åklagarmyndighetens "rationella förklaring" är ju inget annat än en bortförklaring. Det är och har alltid varit fullt möjligt att förhöra Assange i London. Under de 18 månader han varje dag inställde sig hos brittisk polis hade det varit extremt lätt att ordna. Under de 24 månader som han suttit på Ecuadors ambassad har det funnits en stående inbjudan till förhör där. Ecuadors ambassadör i Stockholm besökte personligen UD för att klargöra detta. Att inte ta någon av dessa möjligheter är väl närmast tjänstefel.

Var klämmer åklagarens sko? Det rör nog den punkt Du nogsamt undviker att kommentera. En begäran om att få använda Mutual Legal Assistance innebär nämligen att brittiska myndigheter gör en rimlighetsbedömning av sexbrottsanklagelserna. Möjligheten att brittisk polis säger nej till Mutual Legal Assistance är därför långt ifrån försumbar. Den risken vill (eller får) svensk åklagarmyndighet inte ta, uppenbarligen.

Jag menar hela förklaringen sammantaget. Verkar rationellt i mina ögon. Säkert en mycket svår bedömning, vi får se om den håller även i morgon.
Citera
2014-07-15, 16:26
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Vad skulle det ha för betydelese? Skulle inte situationen bara fortsätta vara låst då? Eller skulle det kunna leda till att EAW:n går ut?
Citera
2014-07-15, 16:32
Medlem
Citat:
Jag menar hela förklaringen sammantaget. Verkar rationellt i mina ögon. Säkert en mycket svår bedömning, vi får se om den håller även i morgon.

Rationellt? De två sista styckena:

Citat:
Om Julian Assange skulle förhöras i London och utredningen därigenom skulle leda till åtal mot honom...

Citat:
Sammantaget bedömer åklagaren att ansökningar om att få bistånd med ett eller flera förhör med Assange i London inte skulle föra ärendet framåt.

???
Citera
2014-07-15, 16:57
Medlem
Citat:
Jag respekterar asylförfarandet i det allmänna fallet men det finns en del omständigheter i detta fall som försvårar bedömningen. Ecuador hävdar att han riskerar en politisk rättegång och utlämning till USA där han skulle riskera dödsstraff. Detta är de formella asylskälen. Min bedömning är att Ecuador inte ger honom asyl av humanitära skäl utan av politiska skäl. Manning fick inte dödsstraff, att Assange skulle få det är då helt uteslutet. Det finns alltså grund för att ifrågasätta de asylskäl som åberopas....

Nja Manning skulle i princip kunna åtalas och dömas för nya brott (elr jag menar alltså brott som inte togs upp i rättegången) Alltså ponera att ngn ny efterträdare efter Obama skulle kanske visa sig vara en betydligt hårdare hök än Obama, och om ny rättegång hålls han visst kan dömas till döden.

Ni svenskar måste komma ihåg att USAs rättsväsende är väsentligt annorlunda än vårt - det är mer baserat på hämnd känslor (öga för öga - tand för tand) och att värna offrens skydd mot att brottslingar är ute o härjar på gatorna. Därför är ju också straffen långa i USA, och strafflängden avspeglas ju i att det är många som sitter inne i USA (procentuellt av befolkningen). Senatorer i USA uttalar sig om både Snowden Assange o Manning att de vill hänga alla tre.

I USA är det i allmänhetens ögon okej att uttala sig så, även för senatorer, det är mera frispråkigt där än här. Och våld är ju mera allmänt förekommande, nåja i vissa områden som i Klippiga bergen o många andra lantliga områden i USA utanför storstäderna så är det lika lugnt där som här i Sverige, tillomed lugnare kanske.

När det gäller just Manning så var han ju soldat och som sådan får man inte läcka hemligt material till 3e man oavsett syftet - så är det ett spioneri brott och särskilt allvarligt då han hade en extra värdefull position inom deras IT-avdelningar. Och som militär står han under de militära lagarna i USA, ej under de civila lagarna.

Att tro att det skulle vara uteslutet att Assange skulle slippa dödsstraff om han kom till USA är väl att bara gissa, eller hur ?

Amerikanska folket har ju upprepade gånger visat att de gillar handlingskraftiga presidenter som tex Ronald Reagan och Bush far och son, det är väl kan man säga lite av Västern romantik i det kan tro?

Fast större delen av amerikanska folket fattar just inte någonting om utrikespolitik och hur det ser ut i andra länder, och är inte så värst intresserade heller.

Så utgången kan ju bero på vilken som efterträder Obama, - vi får väl se ?

Vietnam-kriget kom att dela USAs allmänhet, men mycket berodde nog på att det kriget var under långa tider väsentligen ett militärt dödläge, alltså att amerikanska soldater dog helt i onödan utan att uppnå de militära mål de hade i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in