2014-07-15, 13:42
Medlem
epost72s avatar
Är inte detta en rätt gammal nyhet?
(FB) AFA-aktivisten Martin Fredriksson listar de vanligaste namnen i svenska fängelser
Citera
2014-07-15, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Är inte detta en rätt gammal nyhet?
(FB) AFA-aktivisten Martin Fredriksson listar de vanligaste namnen i svenska fängelser

Skillnaden är att denna lista syftar på överrepresentationen.. den andra listan enbart på antal personer vilket blir felaktigt eftersom det självklart bor mer svenskar i Sverige än utlänningar..
Citera
2014-07-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
https://twitter.com/gustavkassel/sta...172354/photo/1

Överrepresentation handlar om att det finns betydligt fler med det namnet i fängelset än det borde med tanke på hur vanligt normalt sett är i landet.

Mest noterbart är väl dominansen av slaviska namn. Arabiska är däremot betydligt mer marginella. Hur ska ni väva ihop det med den berättelse ni normalt framför?
Citera
2014-07-15, 13:50
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Skillnaden är att denna lista syftar på överrepresentationen.. den andra listan enbart på antal personer vilket blir felaktigt eftersom det självklart bor mer svenskar i Sverige än utlänningar..
Ser då ingen lista alls i twitterinlägget

http://t.co/Y2qck5QGsl
http://research.nu/privat/fangelse/listan.php
Citera
2014-07-15, 13:53
Medlem
HereIamHides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Mest noterbart är väl dominansen av slaviska namn. Arabiska är däremot betydligt mer marginella. Hur ska ni väva ihop det med den berättelse ni normalt framför?

De slaviska namnen är färre än MENA-namnen? De kan stava sina namn hur som helst, lägg till ett "h" någonstans och uttala det som att du håller på att skita ned dig. Exempel:

Hassan 12
Hahssan 2
Hasan 4
Hàssan 1
Hahshshahnh 1

Kan finnas 20 Hassan i fängelser, men de stavar olika.
Citera
2014-07-15, 13:55
Medlem
DeadLikeMes avatar
Många där på Twitter som inte förstår vad överrepresentation betyder

Sen kan man nog förstå att östeuropeiska namn är överrepresenterade då dessa sällan bor här utan åker hit för att begå brott. Självklart blir namnen överrepresenterade i förhållande till befolkningen i Sverige då.
Citera
2014-07-15, 14:01
Medlem
HereIamHides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe

Sen kan man nog förstå att östeuropeiska namn är överrepresenterade då dessa sällan bor här utan åker hit för att begå brott. Självklart blir namnen överrepresenterade i förhållande till befolkningen i Sverige då.

PK-människor får "överrepresentation" till "Alla invandrare är kriminella" och "Du är rasist!". Så här brukar en diskussion se ut, jag har haft alltför många;

J: Invandrare är överrepresenterade inom brott.
PK: Alla invandrare är inte kriminella.
J: Det sade jag inte, men det poängterar ett underliggande problem.
PK: Du är problemet, alla invandrare är inte kriminella.
J: Det sade jag inte, jag menar på att kriminalitet är ett problem.
PK: Du är rasist.
J: Nej, det är jag inte. Invandrare är överrepresenterade inom brott.
PK: Det är inte sant.
J: Vill du ha källa? *Random källor*
PK: Det stämmer inte, jag vet bäst. Jag har vänner som är invandrare och de är läkare och blah blah.
J: Ja, men källorna stämmer alltså inte?
PK: Nej.
J: Om invandrare är rent hypotetiskt överrepresenterade....
PK: Det är dem inte, du ljuger och är rasist. *går därifrån*
Citera
2014-07-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HereIamHide
PK-människor får "överrepresentation" till "Alla invandrare är kriminella" och "Du är rasist!". Så här brukar en diskussion se ut, jag har haft alltför många;

J: Invandrare är överrepresenterade inom brott.
PK: Alla invandrare är inte kriminella.
J: Det sade jag inte, men det poängterar ett underliggande problem.
PK: Du är problemet, alla invandrare är inte kriminella.
J: Det sade jag inte, jag menar på att kriminalitet är ett problem.
PK: Du är rasist.
J: Nej, det är jag inte. Invandrare är överrepresenterade inom brott.
PK: Det är inte sant.
J: Vill du ha källa? *Random källor*
PK: Det stämmer inte, jag vet bäst. Jag har vänner som är invandrare och de är läkare och blah blah.
J: Ja, men källorna stämmer alltså inte?
PK: Nej.
J: Om invandrare är rent hypotetiskt överrepresenterade....
PK: Det är dem inte, du ljuger och är rasist. *går därifrån*

Känner igen detta allt för väl, pk idioterna har en avundsvärd JAG-VET-FAKTISKT-BÄST attityd och är helt befriad från att kunna ta till sig fakta i form av statistik eller liknande. Hoppas negrerna våldtar varenda en av dem!!
Citera
2014-07-15, 14:09
Medlem
DeadLikeMes avatar
Ja mäns överrepresentation får man diskutera och problematisera, men vill man gå djupare för att försöka hitta problem bland olika grupper i samhället är man rasist.

Trodde för övrigt att det var en myt det här med svenska namn som slutar på y, men tydligen inte
Vad beror det på?
Citera
2014-07-15, 14:32
Medlem
Citat:
https://twitter.com/gustavkassel/sta...172354/photo/1

Överrepresentation handlar om att det finns betydligt fler med det namnet i fängelset än det borde med tanke på hur vanligt normalt sett är i landet.

En kartläggning visar att många av namnen är utländska. Men vissa svenska Y-namn förekommer.

Vad kan vi dra för slutsatser utifrån denna statistik och invandringen?
Är det några specifika namn/länder som sticker ut?
Blev du överraskad?

Skulle vara kul att veta HUR han fått till den där listan, källor??
Tror nämligen det är skitsnack och flera namn som är ditlagda för att fylla hans/deras intresse.
Citera
2014-07-15, 14:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe

Man blir fullständigt häpen över hur otroligt korkade en del människor är. De har förmodligen inte den minsta aning om vad "överrepresentation" betyder och de har förmodligen aldrig ens tänkt i dessa banor.

Kasselstrand bygger sin statistik på överrepresentation men vissa personer tycker att den statistiken är lögn och länkar istället till Reserchgruppens lista där man istället har räknat i absolut antal. Och menar att den är mer korrekt.

Ingen lista är ju mer korrekt än den andra, i sig. Utan det är bara olika sätt att redovisa samma statistik. Antingen i absoluta antal. Eller i form av överrepresentation. Men det är vänsterdårarna alldeles för dumma för att fatta.

Citat:
Ursprungligen postat av HereIamHide
De slaviska namnen är färre än MENA-namnen? De kan stava sina namn hur som helst, lägg till ett "h" någonstans och uttala det som att du håller på att skita ned dig.

Kan finnas 20 Hassan i fängelser, men de stavar olika.

Jo, fler variationer på stavningar kan snedvrida statistiken. Sedan är det också så som DeadLikeMe skriver att många européer åker hit, ofta i organiserad form, enbart i syfte att begå brott. De har inga ambitioner alls att bo här. Bland afrikaner eller MENA-invandrare är det nog färre som kommer hit enbart av dessa skäl.
Citera
2014-07-15, 16:55
Medlem
Fan va blåsta ni är , det är helt sjukt. Typiskt rasister, det tog mig 1 sekund och se att den är fake, detta är den riktiga.

http://research.nu/privat/fangelse/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in