2013-01-23, 20:09
Medlem
OP.Andersons avatar
Samma brottsdömde AFA-ligist som vill kartlägga användare på Flashback har nu gått ut med en lista över de vanligaste namnen i våra fängelser: http://martinfredriksson.net/fangelse/

Citat:
Uppgifterna är hämtade från Piscatus. Kort reservation: Besluten som informationen är hämtade ifrån är OCR-scannade och följer ingen exakt struktur. Därför kan viss skräpinformation komma med som namn (till exempel kan tingsrättens ha hamnat bland all data). Jag har gjort mitt bästa för att rensa bort detta. Det borde dock inte påverka statistiken något. Eftersom namnen är OCR-tolkade kan en del huggas av eller tolkas helt åt helvete (särskilt namn med svenska bokstäver). Det är dock marginellt och lär inte påverka något.

Jag har inte gjort något anspråk på att skilja mellan för och efternamn. De hamnar i samma fält allihop. Joakim, Mohammed, Johansson och Abdullah.

Varför då detta?

I alla tider har Sverigedemokrater och andra rasister haft ett mantra som de har upprepat gång efter annan tills det har tagits för en allmän sanning: Majoriteten av de som sitter i fängelse är invandrare.

Något som inte är helt lätt för kriminologer och andra att svara på, eftersom definitionen av invandrare skiljer sig åt.

Till exempel. En person som är född i Sverige och har svenskt medborgarskap räknas inte som invandrare för de flesta människor, men för de idioter som röstar SD gör man skillnad på om föräldrarna är finnar eller araber. En Heikki eller Christer kommer alltid att vara svensk medan en Mohammed aldrig kommer att vara det, helt enkelt.

Det fina med SD:arnas definition är att man kan vara summarisk, man behöver inte lägga ner en massa tid på att kolla medborgarskap, föräldrar och så vidare. Det räcker med att kolla på namnen, så kan man enkelt avgöra vem som är blatte eller pursvensk.

Nu tycker jag att det är fel att dela upp folk på det här sättet. Kriminalitet handlar inte om etnicitet eller kultur, varför det är helt meningslöst att börja rabbla procent och ursprungsland. Det är klass, inte hudfärg, som avgör vilka som hamnar i kriminalitet.

Slutligen. Om ni springer in i någon Johansson, var inte rädd. Risken att du ska bli nedslagen är liten.

Så slutsatsen är att vi ska vara mer rädda för en Johansson än en Mohamed. Stämmer verkligen detta? Är SD:s fördomar spräckta? Betyder detta att att vi kan gå säkert på gatorna i Fittja på nätterna och istället bör akta oss för de kriminella Johansson-områdena i Nacka? Intressant. Diskutera.
Citera
2013-01-23, 20:17
Medlem
De tar säkert skillnad på Muhamud och Mohamed och Mehamed och Moohamad. Där av kan inte ett invandrar namn bli nr:1 d alla stavars på dess olika sätt tillskillnad på "son" och "qvist" "borg".
Citera
2013-01-23, 20:24
Medlem
Psychotics avatar
Han valde alltså två svensk klingande respektive två arab klingande? Förstod jag rätt nu?

Finns det någon statistik angående hur många adopterade som sitter i fängelse?

Edit: kommer inte in på länken. Men en fråga, om han kan kolla dessa register, vad hindrar mig? Ingenting?
Senast redigerad av Psychotic 2013-01-23 kl. 20:27.
Citera
2013-01-23, 20:37
Moderator
Siegfrids avatar
Jag har räknat på andelen "utlandsklingande" namn och funnit att det är en tredjedel.
334 av 1000 enligt min räkning, kan säkert ifrågasättas lite upp och ner men cirka en tredjedel är min räkning.

http://pastebin.com/rFttHpfK
Citera
2013-01-23, 20:52
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playya
De tar säkert skillnad på Muhamud och Mohamed och Mehamed och Moohamad. Där av kan inte ett invandrar namn bli nr:1 d alla stavars på dess olika sätt tillskillnad på "son" och "qvist" "borg".

Ja det verkar ju vara precis vad som gjorts.

MOHAMED 416
MOHAMMED 236
MOHAMMAD 207
MOHAMUD 46
MOHAMAD 44
MOHAMMADI 21
MOHAMOUD 20
Totalt: 990
Citera
2013-01-23, 20:53
Medlem
usb3s avatar
Intressant! Gjorde en sökning på alternativa stavningar:

Citat:
JOHANSSON 1083

MOHAMED 416
MOHAMMED 236
MOHAMMAD 207
MOHAMUD 46
MOHAMAD 44
MOHAMMADI 21
MOHAMMADI 21
MUHAMMED 45
MUHAMED 30
MUHAMMAD 20
MAHAMED 18
Totalt 1104
Senast redigerad av usb3 2013-01-23 kl. 20:56.
Citera
2013-01-23, 20:54
Medlem
randomdues avatar
Antar att eftersom att det är så många svenska namn där så måste invandrare komma undan med brott. Detta var värre än vad jag trodde.
Citera
2013-01-23, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Visar ju tydligt hur överrepresenterade araber är i borttslighet när fler som heter Mohammed sitter i fängelse än de som heter Johansson, detta trots att araber är några procent av befolkningen medan Johansson är det vanligaste efternamnet i Sverige.

Den här puckade AFAiten bevisade ju bara att de Sverigevänliga har haft rädd hela tiden angående invandrares överrepresentation i kriminalitet.
Citera
2013-01-23, 21:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Kod:
MOHAMAD	55
MOHAMED	523
MOHAMMAD	246
MOHAMMADI	29
MOHAMMED	310
MOHAMOUD	20
MOHAMUD	67
MUHAMED	40
MUHAMMAD	25
MUHAMMED	56
MAHAMED	22
MAHAMUD	21
MAHDI	46
MAHMOOD	26
MAHMOUD	80
summa	1566
JOHANSSON 1536

Får jag det till.
Muhammed vanligaste namnet i svenska fängelser
Citera
2013-01-23, 21:36
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Kod:
MOHAMAD	55
MOHAMED	523
MOHAMMAD	246
MOHAMMADI	29
MOHAMMED	310
MOHAMOUD	20
MOHAMUD	67
MUHAMED	40
MUHAMMAD	25
MUHAMMED	56
MAHAMED	22
MAHAMUD	21
MAHDI	46
MAHMOOD	26
MAHMOUD	80
summa	1566
JOHANSSON 1536

Får jag det till.
Muhammed vanligaste namnet i svenska fängelser

Han skrev iofs att för och efternamn ligger i samma lista. Jag vet ingen som heter Johansson i förnamn, men har träffat en snubbe som hette typ Mahmoud Mohammad..
Där försvinner säkert 10 - 12 pers..

= Fortfarande araber i ledning!
Citera
2013-01-23, 21:44
Medlem
Andelen Invandrare/Svenskar i fängelse måste ju jämföras mot andelen medborgare.
Citera
2013-01-23, 21:44
Medlem
Grrrinds avatar
Om ni ska räkna ihop liknande namn så borde ni väl kolla in Mikael och Michael, då har ni 1817 personer. Vilket då borde ta ledningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in