Lite citat från Fredrikssons artikel:
Citat:
Inför valet 2010 tog Sverigedemokraterna fram en rapport som pekade ut invandrare som skyldiga till ”våldtäktsvågen” – samtidigt gjorde nynazistiska Svenskarnas parti samma sak. ”Operation Nordisk Kvinnofrid” var ett projekt extremhögern drev redan 1996.
Att kampanjerna totalsågats av en enig kår av kriminologer bekymrar dem inte.
Jag har hittills inte hört någon kriminolog såga SvP:s rapport som handlade om att samla in alla fällande tingsrättsdomar för våldtäktsbrott som avkunnades under 2008. Martin Fredriksson får gärna uppdatera sin artikel med en källa eller flera angående detta.
Citat:
Därefter körde jag samma process på tilltalade i 1500 domar där ordet ”våldtäkt” förekom i texten.
Vad som menas här är att Fredriksson även räknade in friande domar och domar där folk dömts (och friats, får vi anta) för hot om våldtäkt i sin statistik. Helt oseriöst naturligtvis.
Citat:
Till exempel utgör personer som heter Mohammed i Sverige en yngre befolkning än de som heter Mikael. Medan många Mikael är i 50-årsåldern är en stor grupp av Mohammed födda på 80-talet. Enligt Brottsförebyggande rådet begås de flesta våldtäkter av personer upp till 40 år, för att därefter minska drastiskt (se lagförda personers ålder,
2011).
Kul att Fredriksson hänvisar till BRÅ. Han kunde väl kanske också då ta en titt på den BRÅ-statistik som visar att invandrare är överrepresenterade när det gäller att bli misstänkta för våldtäkter. Min källa gällande detta är Klara Hradilova Selin som arbetar för BRÅ.
Det finns mycket att säga om Fredrikssons statistik både gällande vanligaste namnet i fängelserna och vanligaste namnet bland folk som dömts och friats för våldtäkter och våldtäktshot men jag nöjer mig med detta.