2013-02-12, 22:03
Medlem
infogivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Application
Är nog en annan tråd men tror "peddot" var en it-kille som blåste Exponerat.
Oavsett så är AFA/SVT's Fredriksson hemskt hemsk.

Mig veterligen är han inte med i AFA och hans koppling till SVT tror jag är obefintlig förutom att de piblicerat ett inlägg från denne. Varför är han så hemsk?
Citera
2013-02-13, 05:22
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infogiver
Haha riktigt komiskt att peddot i Exponerat har bilder från info14 och grinar sen om hämska Fredriksson.

Peddot har ju inte med Exponerat att göra längre. Visserligen tycker jag att personerna som driver sidan nu verkar vara ett gäng småsinta puckon men det innebär inte att man ska ljuga.
Citera
2013-02-13, 05:23
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Mig veterligen är han inte med i AFA och hans koppling till SVT tror jag är obefintlig förutom att de piblicerat ett inlägg från denne. Varför är han så hemsk?

Han har varit medlem i AFA och är i allra högsta grad fortfarande en röding som avskyr nationalister, detta vet du mycket väl.
Citera
2013-02-13, 05:48
Medlem
MrSkargards avatar
Lite citat från Fredrikssons artikel:

Citat:
Inför valet 2010 tog Sverigedemokraterna fram en rapport som pekade ut invandrare som skyldiga till ”våldtäktsvågen” – samtidigt gjorde nynazistiska Svenskarnas parti samma sak. ”Operation Nordisk Kvinnofrid” var ett projekt extremhögern drev redan 1996.

Att kampanjerna totalsågats av en enig kår av kriminologer bekymrar dem inte.

Jag har hittills inte hört någon kriminolog såga SvP:s rapport som handlade om att samla in alla fällande tingsrättsdomar för våldtäktsbrott som avkunnades under 2008. Martin Fredriksson får gärna uppdatera sin artikel med en källa eller flera angående detta.

Citat:
Därefter körde jag samma process på tilltalade i 1500 domar där ordet ”våldtäkt” förekom i texten.

Vad som menas här är att Fredriksson även räknade in friande domar och domar där folk dömts (och friats, får vi anta) för hot om våldtäkt i sin statistik. Helt oseriöst naturligtvis.

Citat:
Till exempel utgör personer som heter Mohammed i Sverige en yngre befolkning än de som heter Mikael. Medan många Mikael är i 50-årsåldern är en stor grupp av Mohammed födda på 80-talet. Enligt Brottsförebyggande rådet begås de flesta våldtäkter av personer upp till 40 år, för att därefter minska drastiskt (se lagförda personers ålder,
2011).

Kul att Fredriksson hänvisar till BRÅ. Han kunde väl kanske också då ta en titt på den BRÅ-statistik som visar att invandrare är överrepresenterade när det gäller att bli misstänkta för våldtäkter. Min källa gällande detta är Klara Hradilova Selin som arbetar för BRÅ.

Det finns mycket att säga om Fredrikssons statistik både gällande vanligaste namnet i fängelserna och vanligaste namnet bland folk som dömts och friats för våldtäkter och våldtäktshot men jag nöjer mig med detta.
Citera
2013-02-13, 15:55
Medlem
infogivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Han har varit medlem i AFA och är i allra högsta grad fortfarande en röding som avskyr nationalister, detta vet du mycket väl.

Han är inte med i AFA, att han är röding finns det nog inga helst tvivel om, det vet jag mycket väl.
Citera
2013-02-18, 21:56
Medlem
Martin Ekedahl och Daniel Höglund har skrivit ett väldigt intressant genmäle till diskussionen:

https://www.realisten.se/2013/02/18/...-valdtakterna/
Citera
2013-02-19, 23:11
Medlem
Har valt att inte lägga ut någon lista men idag fick jag siffror från Kirsebergsanstalten i Malmö (nej, jag lägger inte ut några som helst namn eller något som kan styrka det jag skriver, tro vad ni vill är mitt förslag).
De har 150 intagna.
Av de har 19 svenskt medborgarskap.
Majoriteten av de som sitter är Araber och Rumänier.
Rumänerna sitter för de tyngsta brotten och är totalt hänsynslösa, mot alla, även "varandra" och så fort de kommit ut och utvisats återvänder de.
Mer än 60% av Rumänierna är återfallsförbrytare i Sverige trots att de alla saknar medborgarskap här.

Jag har inte lika bra insyn på Kirserberg som på andra anstalter och ärligt talat trodde jag INTE att det var så illa som att bara 19 av 150 har svenskt medborgarskap.

Den sista anstalten jag besökte är mindre och där är siffran istället 13 svenskar och 15 "nysvenskar" alla utom två har sv.medborgarskap.
Citera
2013-02-23, 14:39
Medlem
Citat:
För att han själv är en dömd våldsbrottsling.
Citera
2013-02-24, 17:41
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdue
Antar att eftersom att det är så många svenska namn där så måste invandrare komma undan med brott. Detta var värre än vad jag trodde.

Intressant tolkning!

Tyvärr ligger det nog en hel del i din slutsats.
Citera
2013-02-25, 11:01
Medlem
ankademikers avatar
Ska försöka visa att Fredriksson inte undersöker det som ska undersökas, utan ägnar sig åt en namnlek med given utgång, som har att göra med hur ofta de med utländskt klingande namn finns bland våldtäktsdomar. SVT raderade fyra gånger min endast om det sakliga kommentar.

Anta det finns 1000 specifikt svenska namn. 250 kvinnonamn, 250 mansnamn och 500 efternamn. Om vi har invandrare från 150 länder och varje invandrarland har lika många unika namn är de 150 * 1000 = 150 000 unika namn bland Sveriges invandrare. Men då identiska namn finns i olika länder och alla namn inte representeras hos invandrargrupper på några hundra eller tusen personer, låt oss anta att invandrare från ett land i snitt har 1/5 av det antal nationsspecifika namn som svenskar har. I så fall 150 * 200 = 30 000 unika namn bland våra invandrare. Alltså 30 gånger fler unika namn än bland infödda svenskar.

Samma fördelning mellan invandrares mans-, kvinno- och efternamn som hos svenskar antas, så att invandrare har 7 500 unika mansnamn (jämfört med svenskars 250 unika mansnamn).

Fredriksson skrev i SVT att han kollade 1 500 våldtäktsdomar, när han skapade listan av förnamn presenterad som ett moln.

Enligt Brå:s rapport 2005:17 finns överrepresentation som betyder att minst hälften av våldtäktsdömda har invandrarbakgrund. I arbetet "VÅLDTÄKTSDOMAR 2010 - en statistisk analys", på Juridiska institutionen på Stockholms universitet, redovisas att förövare med utländskt klingande namn äva i majoritet bland våldtäktsdömda 2010:

Namn Andel Antal
Svenskt: 47% 147
Utländskt: 53% 166

Av Fredrikssons undersökta 1 500 våldtäktsdömda får alltså antas 750 med utländskt klingande namn och 750 med svenskt klingande namn. En av 750 dömda invandrare har ett av 7 500 förnamn. En av 750 svenska dömda har ett av 250 förnamn.

I snitt kommer varje svenskt namn att kopplas till 3 våldtäktsdomar. Naturlig variation (och kanske sådant som "Y-namn", t ex Johhny) gör att vissa svenska namn får högre förekomst. Därför kommer vissa svenska namn att kopplas till kanske upp till 6 eller fler domar.

I snitt kopplas varje utländskt namn endast till 0,1 våldtäktsdomar! 7 500 namn fördelat på 750 domar. En våldtäktsdom kan dock ej delas i tiondelar. Tänk istället att en av de 750 våldtäkter invandrare begått slumpmässigt kopplas till ett av 7 500 namn. Detta innebär t ex att minst 7 500 - 750 = 6 750 utländska förnamn inte kommer att kopplas till någon våldtäktsdom, men även att de flesta specifika utländska namn som kopplas till våldtäktsdomar var och en endast kopplas till en sådan. De flesta utländska namn i listan med namn kopplade till våldtäktsdomar är alltså på delad sista plats i den, endast förekommande för en dom.

Sannolikhet att ett utländskt namn i listan kopplas till fler än en dom alltså liten, men då vissa nationaliteter förekommer oftare och i dem vissa namn är vanligare, t ex Muhammed eller Ahmed, kan de få fler än en våldtäktsdom kopplad till sig. Men även om ett sådant namn är 20 gånger vanligare invandrarförnamns genomsnittliga förekomst har det här ändå mindre sannolikhet att kopplas till våldtäktsdom än ett genomsnittligt svenskt namn. 0,1 * 20 = 2 vilket är mindre än de 3 domar per namn som ett genomsnittligt svenskt namn har.

Då det finns färre svenska namn (inte fler!) kommer *unika* svenska namn oftare än *unika* utländska namn att kopplas till våldtäktsdomar, oavsett utländska namns förekomst bland dessa domar.

Fredriksson visade det förväntade i en slags lek som inte visade om de med svenska eller utländska namn förekommer oftast i våldtäktsdomar. För att ta reda på hur ofta svenska respektive utländska namn förekommer i domar måste man kategorisera på svenska och utländska namn, inte på specifika namn! Både studien på Stockholms universitets och Sverigedemokraternas studie kategoriserade på om namn var svenskt eller utländskt klingande, inte på hur vanliga specifika namn (olika många svenska och utländska) var.

-
Var det så att Fredriksson först tog fram 1000 vanligaste (specifika) namn, som han sen letade efter i domar, fick han i det steget nämnda snedfördelning. När han sen sökte namn i domar har han -- jämte att specifika svenska namn oftare återkommer då färre unika sådana finns -- fått rata fler mismatch på domar med utländska namn än med svenska namn. Skandal att artikeln ens publicerades.
Senast redigerad av ankademiker 2013-02-25 kl. 11:54.
Citera
2014-07-15, 13:33
Bannlyst
Många utlänningar i svenska fängelser. Lista med namn på de överrepresenterade!

https://twitter.com/gustavkassel/sta...172354/photo/1

Överrepresentation handlar om att det finns betydligt fler med det namnet i fängelset än det borde med tanke på hur vanligt normalt sett är i landet.

En kartläggning visar att många av namnen är utländska. Men vissa svenska Y-namn förekommer.

Vad kan vi dra för slutsatser utifrån denna statistik och invandringen?
Är det några specifika namn/länder som sticker ut?
Blev du överraskad?
Citera
2014-07-15, 13:38
Medlem
HereIamHides avatar
Polacker, ryssar, men framför allt MENA. Inget nytt direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in