Citat:
Ursprungligen postat av
karmen
Något jag tycker kan vara ganska trist är de här vanliga urspårningarna som sker innan en tråd ens hinner börja som jag tyckt att bland annat micro ibland gjort sig skyldig till.
Tänker på två trådar rakt av, dels en tråd som handlade eller skulle ha handlat om hur det kom sig att killar oftast är mer insnöade med sina hobbies. Dvs det där fenomenet att det är vanligare att vissa killar nördar in och sätter sig in och lägger ner otroligt mycket tid på något intresse, oavsett om det är andra världskriget eller rollspelande eller något mer tekniskt. Inget konstigt med det, trodde att det var något som de flesta hade upplevt eller kände till. Men istället för en intressant diskussion om fenomenet i sig, vad det kunde tänkas bero på osv så blev tråden helt utspårad och den diskussionen kunde aldrig starta trots att några försökte utan det började postas en jävla massa anekdotiska inlägg och länkar om att det här absolut inte på något vis ens stämde utan bara var inbillning. Till saken hör det att tråden inte var en av de där, män är bäst och har uppfunnit allting tråden och sliddjuren ska vara tysta, utan bara en reflektion över fenomenet i sig. Det hade kunnat bli en diskussion om hur det här kom sig. Hur man kunde få tjejer att intressera sig liknande, diskussion om makerrörelsen eller vad som helst, men alla som var intresserade av en vettig diskussion skrämdes bort av det där bombardemanget och väderkvarnsbråket där Micro skulle bevisa att det inte ens existerade en större nördkultur hos män.
Faktum är att det gör det inte - skillnaden är att manliga intressen räknas som hobbies och kultur - kvinnliga som trams och ovidkommande eftersom män inte delar deras intressen på olika områden.
Citat:
Lite liknande var tråden om idolhysteri bland unga tjejer nyligen. TS undrade mest över fenomenet i sig, men tråden kom istället att handla om att vuxna mäns fotbollsintresse och fotbollsvåld kostade mer pengar och att överåriga vita män som nördar in på Bruce Springsteen sågs med stor respekt i samhället (vilket jag inte riktigt håller med om). Så samma sak hände där .
Ja - att peka ut tonårstjejer och bortse från hur mäns - vuxna mäns - idol yttringar tar sig uttryck blir bara ännu en tråd där anti-feminister skall definiera kvinnor utifrån mallen - män är bättre än kvinnor.
Citat:
Kan inte riktigt förstå det där. Om någon startar en tråd om att det är fler tjejer som är intresserade av handarbete så inte fan skulle jag börja förstöra tråden genom att försöka bevisa att det inte alls stämmer, posta länkar på killar som stickar osv. Man kan väl diskutera varför istället, biologi eller tradition osv. Jag förstår inte denna automatiska försvarsställning och anfall är bästa försvar taktik, inte fan tar jag en sån tråd som påhopp på mig som man och någon sorts insinuation att jag som kille är en sämre människa för att det kön jag tillhör inte har stor representation inom någon viss hobby.
Det som skulle ske då är att tråden skulle fyllas med exempel på vad män gjort inom området - och vilka som minsann producerar garnet ... Vi skulle alltså hamna bland australiens fårfarmare för att få veta hur tacksamma kvinnor skall vara mot män och deras insatser.
Ett exempel på hur tråd om kvinnor snabbt spårar ur och börjar handla om mäns förträfflighet istället:
(FB) Viktigaste en kvinna har gjort för mänskligheten?