2014-07-14, 12:14
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ucharo
Tänkte fråga lite om det här med bil och vid en eventuell utmätning.

Jag vill köpa en bil på min mammas namn - jag vet att KFM kan ta den om jag åker runt i den hela tiden, men vad är oddsen?

Den står på min mamma samt betalas av mamma, dock står jag med som "medsökande" på lånet, som en borgenär. (Jag har inte KFM på mig än)

Tänkt att jag och min syster ska bruka bilen

Vad är er erfarenhet eller råd?

Men det är ju som du redan vet så att KFM kan ta bilen om du kör runt i den. Det finns väl inte så mycket mer att säga om det.
Citera
2014-07-14, 13:26
Medlem
Citat:

Jag vill köpa en bil på min mammas namn - jag vet att KFM kan ta den om jag åker runt i den hela tiden, men vad är oddsen?

Den står på min mamma samt betalas av mamma, dock står jag med som "medsökande" på lånet, som en borgenär. (Jag har inte KFM på mig än)

Borgenär? Det är den som lånar ut pengar det. Du är medgäldenär eller borgensman. Troligen förstnämnda.

Dom kan ta den ja. Chansen skulle jag säga inte är så jätteöverhängande
Citera
2014-07-14, 13:49
Medlem
Citat:

Utan att vara expert skulle jag säga att DU skall absolut inte stå med på några papper, (Ägarebevis, lån eller som borgenär). För om Du är t.ex borgensman och hamnar hos Kron kalle så finns en risk att banken säger upp ditt borgensåtagande och kräver återbetalning av lånet omedelbums av din mamma. och då sätter du ju henne i skiten + att du kanske blir av med bilen.... Sedan är väl frågan om du överhuvudtaget kan bli borgensman för ett lån om du redan nu vet med dig att du riskerar hamna hos Herr Kron Kalle
Någon mer juridikkunnig kanske vet mer....
Citera
2014-07-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Utan att vara expert skulle jag säga att DU skall absolut inte stå med på några papper, (Ägarebevis, lån eller som borgenär). För om Du är t.ex borgensman och hamnar hos Kron kalle så finns en risk att banken säger upp ditt borgensåtagande och kräver återbetalning av lånet omedelbums av din mamma. och då sätter du ju henne i skiten + att du kanske blir av med bilen.... Sedan är väl frågan om du överhuvudtaget kan bli borgensman för ett lån om du redan nu vet med dig att du riskerar hamna hos Herr Kron Kalle
Någon mer juridikkunnig kanske vet mer....

Registreringsbeviset saknar betydelse i sammanhanget.. om polisen har sällskap av kfm vid en trafikkontroll så kommer KFM förutsätta att den bil som frågeställaren åker i tillhör frågeställaren, oavsett vem som hos bilregisteret står som ägare.. KFM kan då norpa bilen på plats. Det var något rätt uppmärksammat fall om det för ett eller två år sedan i aftonbladet, någon som körde en bil som arbetsgivaren stod registerad om, som blev av med kärran på plats..
Citera
2014-07-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Registreringsbeviset saknar betydelse i sammanhanget.. om polisen har sällskap av kfm vid en trafikkontroll så kommer KFM förutsätta att den bil som frågeställaren åker i tillhör frågeställaren, oavsett vem som hos bilregisteret står som ägare.. KFM kan då norpa bilen på plats. Det var något rätt uppmärksammat fall om det för ett eller två år sedan i aftonbladet, någon som körde en bil som arbetsgivaren stod registerad om, som blev av med kärran på plats..

Jag har läst vad ni skrivit. Jo jag vet att de kan göra så och har läst de fallet. Men man måste kunna låna en bil utan att de tar den. Möjligt att de kan ta den för stunden, men verkar osannolikt att de skulle kunna behålla någon annans bil om den står som ägare och betalar alla räkningar.

Min fråga vad chansen är att de tar den, speciellt om man inte är känd kriminell sen innan.
Citera
2014-07-15, 01:51
Medlem
Citat:
Jag har läst vad ni skrivit. Jo jag vet att de kan göra så och har läst de fallet. Men man måste kunna låna en bil utan att de tar den. Möjligt att de kan ta den för stunden, men verkar osannolikt att de skulle kunna behålla någon annans bil om den står som ägare och betalar alla räkningar.

Min fråga vad chansen är att de tar den, speciellt om man inte är känd kriminell sen innan.

Det handlar helt och hållet om HUR dyr bilen är och HUR stora skulder man har. Jag skulle aldrig ens chansa att köra någon annans/kompis bil om det fanns den minsta risk att Kronis skulle ta den. Som tidigare sagts så finns det flertalet ärenden där man bl.a vid en flygande kontroll fått lämna bilen...
Citera
2014-07-15, 09:24
Medlem
Citat:

Som jag skrev i första svaret, inte direkt överhängande.

Är bilen värd under 40% av basbeloppet är det rätt riskfritt, förutsatt att du har behov av bilen för att ta dig till Jobbet, finns ett gammalt rättsfall på det.

Om kronis skulle vara med o stoppa dig så skulle det bli upp till din mor att bestrida utmätningen och bevisa att bilen är hennes. att hon kan visa upp betalfa räkningar är förstås bra, men absolut inte säkert att det räcker.
Citera
2014-07-26, 22:18
Medlem
zxqs avatar
Jag har skulder mellan 150,000 och 200,000 i Sverige, har ingen koll pa den exakta summan.
Allt detta ligger hos KF.

Jag har dom senaste 2 aren bott utomlands, och funderar pa att flytta tillbaka till Sverige.
Hur funkar det med mina skulder hos KF om jag borjar jobba i Sverige - kommer det bli utmatning med en gang, och jag kommer fa leva pa existensminimum?
Brukar KF vara sammarbetsvilliga om jag vill lagga upp en avbetalningsplan?

Om jag skulle bo i Sverige, men jobba i Danmark - borde jag inte teoretiskt bara kunna fortsatta nolltaxera i Sverige (som jag har gjort dom senaste tva aren, fortfarande skriven i Sverige men bor permanent utomlands), och pa det sattet undvika utmatning av min lon?
Jag vill betala av mina skulder, men vill inte fa min lon utmatt - ar det mojligt?!

Tacksam for svar!
Citera
2014-07-26, 22:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Jag har skulder mellan 150,000 och 200,000 i Sverige, har ingen koll pa den exakta summan.
Allt detta ligger hos KF.

Jag har dom senaste 2 aren bott utomlands, och funderar pa att flytta tillbaka till Sverige.
Hur funkar det med mina skulder hos KF om jag borjar jobba i Sverige - kommer det bli utmatning med en gang, och jag kommer fa leva pa existensminimum?
Brukar KF vara sammarbetsvilliga om jag vill lagga upp en avbetalningsplan?

Om jag skulle bo i Sverige, men jobba i Danmark - borde jag inte teoretiskt bara kunna fortsatta nolltaxera i Sverige (som jag har gjort dom senaste tva aren, fortfarande skriven i Sverige men bor permanent utomlands), och pa det sattet undvika utmatning av min lon?
Jag vill betala av mina skulder, men vill inte fa min lon utmatt - ar det mojligt?!

Tacksam for svar!

Ja, utmätningen sker så fort KFM får reda på att du jobbar (i samband med deklarationen om inte annat).

KFM lägger inte upp avbetalningsplaner (det finns några få undantag för statliga skulder). Det får du ta med de du är skyldig pengar.
Citera
2014-07-26, 22:55
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, utmätningen sker så fort KFM får reda på att du jobbar (i samband med deklarationen om inte annat).

KFM lägger inte upp avbetalningsplaner (det finns några få undantag för statliga skulder). Det får du ta med de du är skyldig pengar.

Det innebar alltsa att sa lange jag fortsatter att nolltaxera, sa kommer det inte finnas nagot att mata ut.
Da borde det i teorin fungera precis lika bra att bo med skulder i Sverige, och jobba i t.ex. Danmark - som det gor for mig att nu bo utomlands med skulder i Sverige.

Foljdfraga, forutsatt att jag far min lon utmatt - har jag da tolkat informationen fran KF korrekt?
Jag som ensamstaende man far behalla 4680 kronor, efter att hyra och varme ar betald?
For det ar existensminimum man far leva med om man blir utmatt?
(https://www.kronofogden.se/Existensminimum.html)
Senast redigerad av zxq 2014-07-26 kl. 23:01.
Citera
2014-07-27, 00:32
Medlem
Hej, jag undrar på ett ungefär hur lång tid det tar innan löneutmätning kör igång?

Fick första utslaget den 7 juli.
För en vecka sedan kom ett brev från inkasso "Din skuld har blivit fastställd av kronofogden", samt att jag skulle betala senast 25/7 för att undvika att skulden skickades till KFM för utmätning.

Jag hoppades på att hinna få ut augustilönen innan studiestarten, men det kanske är att hoppas för mycket?
Citera
2014-07-27, 00:45
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Det innebar alltsa att sa lange jag fortsatter att nolltaxera, sa kommer det inte finnas nagot att mata ut.

Mja, då och då så kikar KFM på ditt ärende och "tittar runt lite". Om de då råkar få spår på vad som egentligen försigår så kommer de att göra något åt saken. Inom EU är det inga problem att driva in skulder mellan länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in