Citat:
Ursprungligen postat av freaxxx
Jag har nog fallit för jargongen "kränkt vit man" men kan inte hjälpa att reflektera över den stora debatten om kvinnohat hit och våldtäkt dit. Såklart är båda dessa saker vidriga och bottenskrapet av vårt samhälle som utför dessa handlingar ska såklart straffas mycket hårdare än dom gör idag. Jag välkomnar debatten.....
Men varför är det mer synd om en kvinna som blir våldtagen än säg mig vit man i tidig 20-års ålder som blir brutalt misshandlad. Varför får inte jag känna mig rädd när jag går hem från krogen? Jag kan ha lika liten chans att försvara mig mot starkare/ flera gärningsmän.
Resultaten kan ju bli dem samma - psykisk och fysisk smärta som kan sitta i flera år, om inte hela livet.
Varför får det aldrig vara synd om män?
Bra fråga! Jag tror att det beror på att de flesta män vägrar sätta sig i offerrollen. Det är kvinnan som skall befinna sig där. Och tyvärr finns det män som är beredda att dö för att fortsätta ha sin makt över kvinnan. Manlighet hör inte ihop med någon man tycker synd om... Sorry men män är lika mycket offer för könsroller som kvinnor.
Att som du försöka få våldtäkt att framstå som mindre hemskt än misshandel är som att fråga varför misshandel är värre än terror?