2014-07-14, 16:30
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Nej ingen tycker detta förutom Messi och Barca fans. Alla vet att det fanns flera spelare som var bättre än Messi i VM, han var inte ens bäst i sitt eget lag. Mascherano och till och med Romero är större hjältar för Argentina än vad Messi var i detta VM, men han är ju ansiktet utåt för laget och är sponsrad av Adidas som delade ut MVP utmärkelsen.

Men jag orkar inte tjafsa om detta då det är ett obetydligt pris i slutändan. Till och med Maradona sa att Messi inte förtjänade priset och att det var ett kommersiellt motiverat val att ge honom priset.

Precis. Jag vill mest höra de som återkommande nämner vinsten av priset som bästa spelare i årets VM som någon form av bekräftelse och bevis för att Messi minsann var mycket bättre än vad pöbeln faktiskt såg genom televisionen i Brasilien, och om man på allvar anser att detta är ett legitimt pris som bekräftar Messis odödlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Ja men det fanns en del andra spelare som nästan lika gärna kunde ha fått priset.

Och om jag säger att Mascerano och Garay i min bok gjorde ett bättre VM i Argentina, i och med att man agerade fältherrar i ett fruktansvärt bra defensivt spel som bar Argentina till finalen, så säger du? Därutöver finns det ju en drös med spelare som gjorde en bättre turnering än Messi.

Hur menar du att Messi levererade när det kom till efter gruppspelet, där du också får hålla med om att man fick en löjligt enkel grupp? När man stötte på patrull mot ett motstånd värt namnet så lös han med sin frånvaro.
Senast redigerad av svulle 2014-07-14 kl. 16:34.
Citera
2014-07-14, 16:30
Medlem
Jag tycker inte alls att det är särskilt kontroversiellt att ge Messi priset. Inte heller tycker jag att det är fel att säga att han har bärt Argentina. Deras försvar var naturligtvis bättre än deras offensiv men en stor anledning till det är ju just att laget är så extremt defensivt balanserat. Det är ett oerhört lågt försvar med två stycken relativt defensiva ytterbackar, få offensiva löpningar från mittfältet och egentligen bara några offensiva spelare som på egen hand ofta får ta hand om det offensiva spelet med ganska lite understöd. Då ska vi inte ens tala om den brutala markeringen som han alltid får stå ut med. Och trots detta så lyckas han skapa flest chanser av alla spelare i turneringen. Han hade utöver det flest lyckade dribblingar samtidigt som han gjorde några individuella mål som ingen annan kan göra.

Han har ju uppenbara problem med konditionen. Det är inte normalt att spy innan/under varje match som han gör nu för tiden. Det är inte lathet av motivationsskäl då man kan se att han verkligen ville vinna VM mer än allt annat. Och dessutom så är han helt slutkörd redan tidigt i matcherna.

Most completed dribbles in a single World Cup (since 1966): Maradona 53* in 1986, Jairzinho 47* in 1970, Messi 46* in 2014 [via opta]
Senast redigerad av dickpUmp 2014-07-14 kl. 16:45.
Citera
2014-07-14, 16:42
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Och trots detta så lyckas han skapa flest chanser av alla spelare i turneringen. Han hade utöver det flest lyckade dribblingar samtidigt som han gjorde några individuella mål som ingen annan kan göra.

Så, att han "skapar flest lyckade dribblingar" och att han skapar flest chanser skall man väga in, men inte det faktum att han, när han själv inte har bollen vid fötterna, bara traskar runt i cirklar och inte gör en enda ansats att försöka återfå bollen? Om man ska ge poäng på pluskontot för att en spelare lyckas dribbla, så ska man nog kunna ge minuspoäng för en spelare som inte löper någonting också.

Och någonstans köper jag inte att han har fått direktiv från landslagsledningen att "tappar vi bollen, svetsa fast dig i marken och rör dig inte en millimeter förrän vi har återtagit bollen under kontroll". Då måste han ju ha fruktansvärt usel kondition om han bara orkar löpa maxlöpningar några gånger per match. Då är det ju inte så konstigt att han accelererar som han gör och ofta utan problem gör sin back i fart.
Citera
2014-07-14, 16:45
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Jag tycker inte alls att det är särskilt kontroversiellt att ge Messi priset. Inte heller tycker jag att det är fel att säga att han bar Argentina. Deras försvar var naturligtvis bättre än deras offensiv men en stor anledning till det är ju just att laget är så extremt defensivt balanserat. Det är ett oerhört lågt försvar med två stycken relativt defensiva ytterbackar, få offensiva löpningar från mittfältet och egentligen bara några offensiva spelare som på egen hand ofta får ta hand om det offensiva spelet med ganska lite understöd. Då ska vi inte ens tala om den brutala markeringen som han alltid får stå ut med. Och trots detta så lyckas han skapa flest chanser av alla spelare i turneringen. Han hade utöver det flest lyckade dribblingar samtidigt som han gjorde några individuella mål som ingen annan kan göra.

Han har ju uppenbara problem med konditionen. Det är inte normalt att spy innan/under varje match som han gör nu för tiden. Det är inte lathet av motivationsskäl då man kan se att han verkligen ville vinna VM mer än allt annat. Och dessutom så är han helt slutkörd redan tidigt i matcherna.

Most completed dribbles in a single World Cup (since 1966): Maradona 53* in 1986, Jairzinho 47* in 1970, Messi 46* in 2014 [via opta]

Snacka om att verkligen leta med ljus och lyckta efter något som kan användas till Messi's fördel. Faktum kvarstår, han blev mållös i slutspelet, han var inte bästa spelare i Argentinska laget och han missade ett gyllene läge och vinna VM samt bli odödlig. Ingen har sagt att Messi har gjort ett dåligt VM, men kom inte och försök få det och låta som om han dominerat mästerskapet.
Citera
2014-07-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Så, att han "skapar flest lyckade dribblingar" och att han skapar flest chanser skall man väga in, men inte det faktum att han, när han själv inte har bollen vid fötterna, bara traskar runt i cirklar och inte gör en enda ansats att försöka återfå bollen? Om man ska ge poäng på pluskontot för att en spelare lyckas dribbla, så ska man nog kunna ge minuspoäng för en spelare som inte löper någonting också.

Och någonstans köper jag inte att han har fått direktiv från landslagsledningen att "tappar vi bollen, svetsa fast dig i marken och rör dig inte en millimeter förrän vi har återtagit bollen under kontroll". Då måste han ju ha fruktansvärt usel kondition om han bara orkar löpa maxlöpningar några gånger per match. Då är det ju inte så konstigt att han accelererar som han gör och ofta utan problem gör sin back i fart.

Ja, jag skrev ju att han har uppenbara konditionsproblem.

Och ja, visst kan man ge minuspoäng för att han är alldeles för orörlig utan boll. Robben hade lika gärna kunnat få priset. Bara en smaksak enligt mig.
Senast redigerad av dickpUmp 2014-07-14 kl. 16:54.
Citera
2014-07-14, 16:57
Medlem
Smerchs avatar
Citat:

Det är väl hur tydligt som helst att han är tillåten att vila när motståndaren har bollen.

Han har sett lite hämmad ut sen skadorna, han har varit bättre tidigare, men dickpUmps beskrivning är mycket närmare sanningen än din eller Marlos.
Citera
2014-07-14, 17:02
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ja, jag skrev ju att han har uppenbara konditionsproblem. Och han var ännu snabbare och bättre när han var yngre och rörligare så att hans effektivitet med bollen bara skulle vara möjlig om han rör sig lite det köper jag inte.

Och ja, visst kan man ge minuspoäng för att han är alldeles för orörlig utan boll. Robben hade lika gärna kunnat få priset. Bara en smaksak enligt mig.

Och som jag skrivit tidgare. Varken jag eller någon annan säger att Messi gjorde ett dåligt VM. Jag har i alla olika trådar sagt att han gjorde ett okej VM, men eftersom han lös med sin frånvaro i slutspelet så är det jävligt magstarkt att säga att han har varit VM:s bästa spelare. Däremot klev Garay och i synnerhet Mascerano fram när det var dags för de avgörande matcherna. Dessa två herrar var ju ensamt anledningen till att Argentina överhuvudtaget nådde en VM-final.

James
Garay
Mascerano
Keylor Navas (om vi nu snackar om att "bära sitt lag")
Müller
Lahm
Robben
Schweinsteiger (mestadels för att han springer tills han stupar, och därtill är en fruktansvärt bra mittfältare)

Har alla varit bättre i min bok, utan inbördes ordning.

Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Det är väl hur tydligt som helst att han är tillåten att vila när motståndaren har bollen.

Han har sett lite hämmad ut sen skadorna, han har varit bättre tidigare, men dickpUmps beskrivning är mycket närmare sanningen än din eller Marlos.

Ja givetvis. Anfallare som inte jobbar hemåt är ju välkända, men Messi har i denna turnering tagit det till en helt ny nivå, då han inte ens vid bakåtpassningar till motståndarlagets försvarslinje gör minsta ansats för att sätta någon halvdan press på bollhållaren. Istället spatserar han runt lite försynt och undrar varför hans lagkamrater inte kan ta bollen.

Som jag med flera har nämnt så vill man ju gärna ha någon synpunkt på Messis totala frånvaro efter gruppspelet. Att dunka in några baljor i VMs svagaste grupp, för att sedan inte åstadkomma speciellt mycket på de sista 4 matcherna känns väl inte riktigt som den starkaste av motiveringar till spelaren som erhåller priset som VMs bästa spelare.

Bäst när det gäller var det ja.
Senast redigerad av svulle 2014-07-14 kl. 17:08.
Citera
2014-07-14, 17:14
Medlem
Citat:
Nej ingen tycker detta förutom Messi och Barca fans. Alla vet att det fanns flera spelare som var bättre än Messi i VM, han var inte ens bäst i sitt eget lag. Mascherano och till och med Romero är större hjältar för Argentina än vad Messi var i detta VM, men han är ju ansiktet utåt för laget och är sponsrad av Adidas som delade ut MVP utmärkelsen.

Men jag orkar inte tjafsa om detta då det är ett obetydligt pris i slutändan. Till och med Maradona sa att Messi inte förtjänade priset och att det var ett kommersiellt motiverat val att ge honom priset.

Jag är ett stort fan av Messi men tycker inte att han förtjänade priset. Har gör ett ok/ganska bra VM. Som du säger var Mascherano helt jävla suverän i slutspelet och var lagets bästa spelare. Det jag starkt reagerar på är att säga att han inte kommer ses som en legend. För det kommer han garanterat att göra. Visst, kanske inte som den bästa genom tiderna. På klubblagsnivå är han dock större än de flesta.

Man minns ju Messi som grät av förtvivlan när han inte fick spela CL-Finalen 2006, som grät efter de åkte ut mot Chelsea i semin. Igår var det bara tomt.
Citera
2014-07-14, 17:31
Medlem
NirvanAs avatar
Försöker Mourinho locka över Messi till Chelsea?

Öser beröm över honom:

Citat:
Mourinho (coach Chelsea): "Messi scapegoat for World Cup final loss? Not at all. I think in the first half he had fantastic options" [yahoo]

Mourinho: "Messi deserves respect more than ever after ARG came so close. Easy to respect when he wins but when he lost, it's not so easy."

Mourinho: Messi is still a historical player. He does not need to be world champion to be a historical player, especially in this decade."

Mourinho: "Messi sacrified himself for the team. He wanted to win, he didn't wanted to be topscorer or mvp, he wanted to make history."

Mourinho: "Messi played in zones that are not his. He had to play so low that he had to cross 2-3 lines. Always had 2-3 players on him."

Mourinho: "Messi was trying to create something out of nothing for his team. His assist to Di Maria was for example brilliant." [yahoo]

Mourinho: "If Messi wanted to be the phenomenon we all know he is, he'd just have played up front, close to Higuain, waiting for a chance."

Mourinho: "All my respect to Messi because he played for his team and this can't be said of all players at this World Cup."
Citera
2014-07-14, 17:40
Bannlyst
Citat:
Snacka om en uppgiven fanboy som greppar efter halmstrån.

Lägg ner.

Det räcker med att konstatera att Messi stod för matchavgörande insatser (mål eller frispelningar) i fyra av sju VM-matcher för att förstå hur FIFA resonerat. Det är en MVP. Dock är jag övertygad om att James Rodriguez hade fått guldbollen ifall Colombia gått förbi kvarten. Min personliga favorit var dock en helt annan spelare – Juan Cuadrado.
Citera
2014-07-14, 17:44
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Messis beteende inför förlängningen igår påminde mer om en pojke som gör sin första dag i en ny skola än om en världsspelare som ska leda sitt landslag. Nästan jobbigt att se hur han drar sig indan när resten av laget samlas för att peppa och ta ett sista taktiksnack.
Citera
2014-07-14, 17:48
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Och som jag skrivit tidgare. Varken jag eller någon annan säger att Messi gjorde ett dåligt VM. Jag har i alla olika trådar sagt att han gjorde ett okej VM, men eftersom han lös med sin frånvaro i slutspelet så är det jävligt magstarkt att säga att han har varit VM:s bästa spelare. Däremot klev Garay och i synnerhet Mascerano fram när det var dags för de avgörande matcherna. Dessa två herrar var ju ensamt anledningen till att Argentina överhuvudtaget nådde en VM-final.

James
Garay
Mascerano
Keylor Navas (om vi nu snackar om att "bära sitt lag")
Müller
Lahm
Robben
Schweinsteiger (mestadels för att han springer tills han stupar, och därtill är en fruktansvärt bra mittfältare)

Har alla varit bättre i min bok, utan inbördes ordning.

Ja givetvis. Anfallare som inte jobbar hemåt är ju välkända, men Messi har i denna turnering tagit det till en helt ny nivå, då han inte ens vid bakåtpassningar till motståndarlagets försvarslinje gör minsta ansats för att sätta någon halvdan press på bollhållaren. Istället spatserar han runt lite försynt och undrar varför hans lagkamrater inte kan ta bollen.
Vad generöst av dig att gå med på att han "gjorde ett okej VM"

Snackar vi om priset han fick måste du för det första inse att det är naturligt att ge det till någon från finallagen. Hade t.ex Holland gått till final hade säkert Robben fått det. Mascherano var ett alternativ, i Tyskland tycker jag inte någon särskild stod ut.
Citat:
Som jag med flera har nämnt så vill man ju gärna ha någon synpunkt på Messis totala frånvaro efter gruppspelet. Att dunka in några baljor i VMs svagaste grupp, för att sedan inte åstadkomma speciellt mycket på de sista 4 matcherna känns väl inte riktigt som den starkaste av motiveringar till spelaren som erhåller priset som VMs bästa spelare.

Bäst när det gäller var det ja.
Vilket dravel. dickPump har redan motiverat det bra varför han kan förtjäna pris som MVP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in