2014-07-14, 15:59
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h0b0ch1c
Har inget problem med att ngon "saltar" en historia. Det gr vi alla fr att frstrka den dramaturgiska anekdoten/.../
En podlyssnare vill oftast underhllas.

Ja, men det dr krver ju en viss knsla fr balans. Dvs, man underhlls d en historia saltas "lagom" mycket, men det fr inte s pass saltat att man sitter och tnker "det dr r ju hitte-p. varfr ska vi sitta och lyssna p en lgn?". D faller allt och blir motsatsen till underhllande.
Citera
2014-07-14, 16:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h0b0ch1c
Har inget problem med att ngon "saltar" en historia. Det gr vi alla fr att frstrka den dramaturgiska anekdoten vare sig den lyckas eller ej. En faktatrogen tergivning av en hndelse slutar d vara anekdot och blir referat.

Vad som r relevant r om anekdoten r underhllande, frmedlar sanningen om knslan hos berttaren eller p ngot annat stt berr lyssnaren.

Fakta kontra Sanning frvxlas alltfr ofta d bgge frmedlar information av olika anledningar.

En byrkrat vill ha kall fakta.
En podlyssnare vill oftast underhllas.

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ja, men det dr krver ju en viss knsla fr balans. Dvs, man underhlls d en historia saltas "lagom" mycket, men det fr inte s pass saltat att man sitter och tnker "det dr r ju hitte-p. varfr ska vi sitta och lyssna p en lgn?". D faller allt och blir motsatsen till underhllande.

Ja, speciellt som pongen var hans lite tragiska men ack s mnskliga reaktion p att bli bedragen. Det var ju det segmentet handlade om. S drunknar den pongen helt i en i vrigt fga trovrdig historia.
Citera
2014-07-14, 16:27
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Hller med om att det kan saltas fr mycket. Tyckte sjlv att polisens over the top CSI-nrvaro i berttelsen behvdes fr att frstrka den antiklimax som hon slnger ur sig med sitt fylle-erknnande. Det skapar kontrast och humor i att Alex gr allt fr att lokalisera henne (triangulerar) fr att se henne stiga ut knullrufsad och jvlig. Jag struntar i vad som var det korrekta sttet att hantera ett fall eller vad som p riktigt hnde och utgr ifrn att en podcast mr bst av kreativitet, humor och sjlvdistans, p gott och ont.
Senast redigerad av h0b0ch1c 2014-07-14 kl. 16:30.
Citera
2014-07-14, 20:23
Medlem
mrtowlies avatar
Trist nr de hittar p historier frn grunden. Alex har ju dessutom redan dragit en liknande otrohetshistoria. D hll vl tjejen p o textade fr att sedan frsvinna halva natten o sen komma hem o erknt att hon varit otrogen, tydligen med ngon knd ldre skdespelare (?). Inget trianguleringsdrama dr inte.

Betrffande triangulering. Rtta mig grna om jag har fel, men gr det inte endast att triangulera var telefonen befann sig vid det senaste samtalet, genom att d mta signalstyrkan till de tre masterna?

Ska dock inte sticka under stol med att jag lt mig underhllas nr jag lg dr i badet och lyssnade. Vad fan har Alex kokat ihop den hr gngen d, tnkte jag.
Senast redigerad av mrtowlie 2014-07-14 kl. 20:26.
Citera
2014-07-15, 00:46
Medlem
En av anledningarna till att jag inte r s frtjust i podden lngre som i brjan r just att deras stndiga "saltande" - i bsta fall, ren lgn eller kpta budskap - fr mig att inte tro ett ord de sger eller i alla fall stndigt fundera p om de luras. Vet aldrig om de menar ngonting de sger, oavsett om de levereras med skratt eller trar. I brjan skulle de vara "nakna och rliga" d kndes det intressant. Det r fortfarande ok att lyssna, om man tar pauser och spolar, medan F&F fortfarande (nr de hll p) knns drivna av lust drivs dessa bda herrar uppenbart av pengar och hopp om bermmelse. Sger inte att det r fel, men att det skiner igenom fr mycket och gr podden smre.

Att hra lnga utlggningar om deras lyx intresserar mig inte nmnvrt! Strde mig ocks som fan p att polisen skulle ha satt igng och jaga ngon och ge uppgifter som Alex beskrev.
Sedan, uppgift om att patient finns p vrdinrttningen omfattas av sekretess, till patienten medgivet annat, nr ngon efterlyst en "frsvunnen" till sjukhus hnvisar de ofta allmnt till polisen istllet.

Alex lr inte kunna trffa Graaf eller Hedman igen utan att det blir spnt...
Citera
2014-07-15, 07:23
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Betrffande triangulering. Rtta mig grna om jag har fel, men gr det inte endast att triangulera var telefonen befann sig vid det senaste samtalet, genom att d mta signalstyrkan till de tre masterna?

P SOS fr man fram koordinater direkt nr personen brjat koppla upp samtalet mot SOS. Pricken rr sig p en karta (live) under hela samtalet.
Citera
2014-07-15, 10:49
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt

Alex lr inte kunna trffa Graaf eller Hedman igen utan att det blir spnt...
Tror inte han bryr sig nmnvrt om det, faktiskt.
Citera
2014-07-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucidian
Det r uppenbart att det r den fruktansvrda Katrin Zytomierska som r "den otrogna flickvnnen". Tycker mig hra att Alex nstan frsger sig med att "fr(u)... hon" vid ett tillflle. Samt nr han hrmar henne, med den dr RIVIGA rsten som Katrin begvats med.

haha ja men han sa ju ven "svngde upp p Nybrogatan dr vi bodde"

Vem bor p nybrogatan idag?
Jo Katrin Zytomierska, som tog ver deras gemensamma lgenhet. Dessutom har jag fr mig hon sjlv skrev ngot blogginlgg om saken, att hon suttit uppe p berget dr vid Danviken, eller vad det heter och druckit hela dagen med en vn och folk hade skt henne som tokar och trott hon frsvunnit. Man frstod ju direkt av hennes blogginlgg att det var nog mer n drinkar som pgick annars svarar man vl i mobilen. Inte lngt drefter tog det slut mellan henne och Alex.
Vad jag gissar r det vl den dr biffiga PT:n som hon var otrogen med och sen ven hngde med i tv-tre mnader efter separationen med Alex.
Citera
2014-07-15, 20:00
Medlem
Ibn.Battutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanHistoryXL
P SOS fr man fram koordinater direkt nr personen brjat koppla upp samtalet mot SOS. Pricken rr sig p en karta (live) under hela samtalet.
SOS rekommenderar sjlva att man skaffar en app som snabbt kan ge en koordinater, i hndelse av en olycka. Jag tror helt enkelt inte p dig. I vilket fall som helst r det en vsentlig skillnad p att lta ngon spra din egen telefon mot att polisen skulle, som ngon nmnde, skaffa ett domstolsbeslut fr att spra en flickvn som varit borta i tio timmar. Det frefaller inte bara osannolikt utan fullkomligt verklighetsfrnvnt.
Citera
2014-07-15, 23:31
Medlem
Vem som helst kan ju ringa och utge sig fr att vara ngons pojkvn. r det en myndig person det handlar om borde de inte kunna sga ngonting, typ max att personen inte r dd.
Citera
2014-07-16, 13:23
Medlem
Big.Bangs avatar
Nu nr filip och Fredriks pod har uppehll gav jag denna en chans. Men hur fan orkar ni lyssna p den hr skiten? Den dr Sigge r ju strd i huvudet, det hrs p sttet han pratar. Nej knns s fejkat, inget fr mig.
Senast redigerad av Big.Bang 2014-07-16 kl. 13:25.
Citera
2014-07-16, 22:47
Medlem
Jag kan bekrfta att otrohetsaffren som Alex pratade om i veckan podd var hans dvarande fru Katrin, som var otrogen med boxaren Rickard Nordstrand - hennes trnare i programmet "Du r vad du ter".

Tre mnader senare var Alex nuvarande fru Amanda gravid med deras gemensamma barn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in