2014-07-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Kom in på Örebro men hade hoppats på Uppsala. Överväger starkt att tacka nej till Örebro och istället satsa till våren för att nå Uppsala. Är det värt det? Medveten om att UU är en mycket bättre skola men hur mycket skulle ni offra för att byta upp från Ö till U?

Ser att diskussionen om lärosäten fortfarande lever kvar. Kan inte uttala mig om förhållande i Örebro men jag var själv nojig för att läsa i Göteborg (främst pga Flashback desinformation), vilket var mitt enda alternativ av privata/sociala skäl.
Något som många verkar glömma är att om man inkluderar vårterminen, är det många gånger svårare att komma in i Göteborg än både i Sthlm,på LU och UU. Vet inte hur antagningspoängen ser ut i Örebro men kanske är situationen är liknande. Således är det inte, vad beträffar GU, så att att studenter med sämre gymnasiebetyg/HP väljer att läsa i Göteborg. "Råmaterialet" är sas. inte av sämre kvalité. Kan heller inte tänka mig att det är någon större skillnad på de färdigutbildade, detta eftersom hur och vad som tillgodogörs av det specifika utbildningsupplägget, till största delen beror på den enskilda studenten och inte på vilket uni. man läst. Detta har också bekräftats otaliga gng av rekryterare/verksamma inom branschen. Om det verkligen hade varit någon märkbar kvalitetsskillnad och t.ex. UU skulle producera "bättre" jurister skulle ju toppbyråerna endast anställa studenter från just UU. Det utexamineras tillräckligt mng på vart och ett av universiteten för att fylla års-rekryteringsbehovet för alla toppbyråerna i de stora städerna.

Hursomhelst, jag oroade mig i onödan. Har blivit erbjuden jobb vid de mest ärorika byråerna och fått jobb vid domstolen, de senare anställer i princip enbart baserat på betyg. Har aldrig stött på hinder pga att jag pluggat i Gbg. Men, jag har toppbetyg och det är vad som tagit mig dit jag är idag. Kan tilläggas att jag också oroade mig för min höga ålder när jag började plugga vilket heller aldrig legat mig i fatet. Snarare tvärtom
Senast redigerad av alias1001 2014-07-11 kl. 23:24.
Citera
2014-07-12, 01:15
Medlem
Graflunds avatar
Tack för svaren, inser att jag överskattat betydelsen av vilket lärosäte man studerat vid. Precis som ovanstående främst på grund av flashback men även wikipedia. De flesta stora politiker och framstående politiker har just studerat på UU. Är detta av en slump?

Hur skiljer sig programmet mellan UU & ÖU? Tentor? Föreläsningar? Seminiarum?
Citera
2014-07-12, 01:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tack för svaren, inser att jag överskattat betydelsen av vilket lärosäte man studerat vid. Precis som ovanstående främst på grund av flashback men även wikipedia. De flesta stora politiker och framstående politiker har just studerat på UU. Är detta av en slump?

Hur skiljer sig programmet mellan UU & ÖU? Tentor? Föreläsningar? Seminiarum?
Du har inte tänkt på att UU är nordens äldsta universitet, medan ÖU är en nykomling?
Citera
2014-07-12, 01:37
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
De flesta stora politiker och framstående politiker har just studerat på UU. Är detta av en slump?

Är detta positivt?

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du har inte tänkt på att UU är nordens äldsta universitet, medan ÖU är en nykomling?

Gammal är inte alltid bäst! Speciellt inte om gammal producerat politiker sedan vikingatiden...
Citera
2014-07-12, 08:08
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alias1001
Ser att diskussionen om lärosäten fortfarande lever kvar. Kan inte uttala mig om förhållande i Örebro men jag var själv nojig för att läsa i Göteborg (främst pga Flashback desinformation), vilket var mitt enda alternativ av privata/sociala skäl.
Något som många verkar glömma är att om man inkluderar vårterminen, är det många gånger svårare att komma in i Göteborg än både i Sthlm,på LU och UU. Vet inte hur antagningspoängen ser ut i Örebro men kanske är situationen är liknande. Således är det inte, vad beträffar GU, så att att studenter med sämre gymnasiebetyg/HP väljer att läsa i Göteborg. "Råmaterialet" är sas. inte av sämre kvalité. Kan heller inte tänka mig att det är någon större skillnad på de färdigutbildade, detta eftersom hur och vad som tillgodogörs av det specifika utbildningsupplägget, till största delen beror på den enskilda studenten och inte på vilket uni. man läst. Detta har också bekräftats otaliga gng av rekryterare/verksamma inom branschen. Om det verkligen hade varit någon märkbar kvalitetsskillnad och t.ex. UU skulle producera "bättre" jurister skulle ju toppbyråerna endast anställa studenter från just UU. Det utexamineras tillräckligt mng på vart och ett av universiteten för att fylla års-rekryteringsbehovet för alla toppbyråerna i de stora städerna.

Hursomhelst, jag oroade mig i onödan. Har blivit erbjuden jobb vid de mest ärorika byråerna och fått jobb vid domstolen, de senare anställer i princip enbart baserat på betyg. Har aldrig stött på hinder pga att jag pluggat i Gbg. Men, jag har toppbetyg och det är vad som tagit mig dit jag är idag. Kan tilläggas att jag också oroade mig för min höga ålder när jag började plugga vilket heller aldrig legat mig i fatet. Snarare tvärtom
Hade varit intressant att få veta vad det är för desinformation om GU som du menar sprids på Flashback. För om vi undantar de mer uppenbara sanningarna om Götet, att alla heter Glenn och att stan luktar fisk, så är det väl främst betygsättningen som brukar nämnas. Det postas betygsstatistik från GU lite då och då och jag har då inte sett någon indikation på att denna bild är felaktig, men dela gärna med dig om du anser att du sitter på information som skulle ge en mer korrekt bild.
Citera
2014-07-12, 14:45
Medlem
Jag har själv kommit in på Örebros Juridiklinje och är supernöjd. Jag hade tillräckligt bra på högskoleprovet för att välja vilken stad jag ville läsa juridiken i. Jag sökte till Örebro pga av att både tjejen och jag skulle kunna läsa samma program vid samma universitet, men jag var också lite nojig över att läsa på just Örebro av någon anledning (främst flashback).

Jag har dock pratat med lärare på olika lärosäten, delägare vid ett par ärorika byråer som Mannheimer Swartling och alla har enats i att det inte spelar någon roll vilken skola jag läser på så länge jag får bra betyg, och att jag i min situation borde välja Örebro.

Ni som har kommit in i Örebro, tacka JA så ses vi i höst!
Citera
2014-07-12, 15:02
Medlem
hoodogs avatar
En gång för alla: Lärosätet. Spelar. Ingen. Roll. Punkt.
Citera
2014-07-12, 15:08
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacBune
Jag har själv kommit in på Örebros Juridiklinje och är supernöjd. Jag hade tillräckligt bra på högskoleprovet för att välja vilken stad jag ville läsa juridiken i. Jag sökte till Örebro pga av att både tjejen och jag skulle kunna läsa samma program vid samma universitet, men jag var också lite nojig över att läsa på just Örebro av någon anledning (främst flashback).

Jag har dock pratat med lärare på olika lärosäten, delägare vid ett par ärorika byråer som Mannheimer Swartling och alla har enats i att det inte spelar någon roll vilken skola jag läser på så länge jag får bra betyg, och att jag i min situation borde välja Örebro.

Ni som har kommit in i Örebro, tacka JA så ses vi i höst!
"Påverkad av Flashback?" Flashback är stället där det gång efter gång betonas att lärosätet inte har någon större betydelse...
Citera
2014-07-12, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
"Påverkad av Flashback?" Flashback är stället där det gång efter gång betonas att lärosätet inte har någon större betydelse...

Jag började läsa denna tråden från början, och runt 2009-2010 var inte majoriteten av samma åsikt vilket är förståeligt för Örebro var väldigt nytt.

Det är sant att en majoritet här alltid påpekar att det inte spelar någon roll vilket säte man sitter på, men emellanåt dyker det upp troll som säger att man absolut inte kan bli nåt om man inte har högst betyg, inte har gått denna skola, eller inte har kontakter. Det finns gott om folk som vill stilla sin avundsjuka genom att trycka ner andra. Får man då höra att att det inte spelar någon roll fem gånger, och att det suger två gånger, så blir det fortfarande ett sämre intryck än Uppsala t.ex där det påstås vara bäst i världen två gånger, och inte spela någon roll fem gånger.

Hur källkritisk man än må vara, så är det väldigt lätt att skapa sig ett "första intryck" som är något vinklat, och svårare att ändra uppfattning sen.

Sen är det i stor grad också just Flashback tillsammans med det jag skrev innan som faktiskt har gett mig trygghet och stöd i att jag ska plugga här till hösten. Så ja, det är ofta här man läser att det inte spelar någon roll, men tio neutrala och ett negativt påstående skapar ett något negativt intryck. Ungefär som 1 liter vatten och 1 dl saft inte smakar vatten.
Citera
2014-07-12, 16:05
Medlem
Citat:
Kom in på Örebro men hade hoppats på Uppsala. Överväger starkt att tacka nej till Örebro och istället satsa till våren för att nå Uppsala. Är det värt det? Medveten om att UU är en mycket bättre skola men hur mycket skulle ni offra för att byta upp från Ö till U?

Tacka ja till Örebro, och känn efter när det har gått en termin?
Citera
2014-07-12, 16:08
Medlem
Kan man hitta betygsfördelningen kurs för kurs på varje universitet?
Citera
2014-07-12, 16:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Kan man hitta betygsfördelningen kurs för kurs på varje universitet?
Ja. Kontakta lärosätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in