2014-07-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Ja, jag håller med! Den kursen kändes dock jävligt "tung" enligt min uppfattning, men på ordinarie tentamen var frågorna relativt enkla, det var ingen examinator som frågade konstiga frågor eller vad man ska säga

Precis, kursen var absolut en av de tyngre hittills.. Så jag skippade ordinarie tentamen och körde på omtentan en månad senare, vilket även väldigt många andra gjorde. Jämförelsevis så tycker jag att frågorna på omtentan var mer oväntade, AB-tröskeln sänktes med två poäng och det var betydligt lägre andel AB:n (11 %) och högre U-andel (25 %).. De flesta fick B. Och det var som sagt väldigt många som skrev omtentamen.
Citera
2014-07-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mythemepark
Precis, kursen var absolut en av de tyngre hittills.. Så jag skippade ordinarie tentamen och körde på omtentan en månad senare, vilket även väldigt många andra gjorde. Jämförelsevis så tycker jag att frågorna på omtentan var mer oväntade, AB-tröskeln sänktes med två poäng och det var betydligt lägre andel AB:n (11 %) och högre U-andel (25 %).. De flesta fick B. Och det var som sagt väldigt många som skrev omtentamen.

Låter nästan som en strafftenta. Kanske en examinator som ogillar blankare
Citera
2014-07-11, 14:10
Medlem
Yrs avatar
Kom in på juristprogrammet i Uppsala!

Är det någon idé att införskaffa kurslitteratur eller annat redan i sommar? Behöver något att läsa i vilket fall
Citera
2014-07-11, 14:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr

Är det någon idé att införskaffa kurslitteratur eller annat redan i sommar? Behöver något att läsa i vilket fall
Nej.
Citera
2014-07-11, 14:59
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Grattis! Nej. Arbeta eller res. Läs denna tråd istället (börja t ex vid denna tid förra året, så får du så småningom svar på alla frågor du kan tänka dig).
Citera
2014-07-11, 18:25
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här. Ska jag beklaga eller gratulera?
Citera
2014-07-11, 18:30
Medlem
Graflunds avatar
Kom in på Örebro men hade hoppats på Uppsala. Överväger starkt att tacka nej till Örebro och istället satsa till våren för att nå Uppsala. Är det värt det? Medveten om att UU är en mycket bättre skola men hur mycket skulle ni offra för att byta upp från Ö till U?
Citera
2014-07-11, 18:34
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Kom in på Örebro men hade hoppats på Uppsala. Överväger starkt att tacka nej till Örebro och istället satsa till våren för att nå Uppsala. Är det värt det? Medveten om att UU är en mycket bättre skola men hur mycket skulle ni offra för att byta upp från Ö till U?

Det är inte en mycket bättre skola om du menar ur karriärsperspektiv. Betyg är det viktiga. Däremot kanske du gillar UU:s undervisningsform, campus och stad bättre.
Citera
2014-07-11, 19:40
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Tacka nej om du inte vill studera juridik, men tacka inte nej bara för att du inte vill studera juridik i Örebro i tron att Uppsala är bättre i något hänseende. Nu kör vi!
Citera
2014-07-11, 21:05
Medlem
Menardus avatar
Citat:

Samma här, men det är Stockholm jag kommit in på två gånger och nyss tackade jag nej för den andra gången. Om det känns bra på många andra sätt tycker jag att du ska köra på Örebro, själv känner jag inte för annat än Uppsala med hänsyn till flera saker.
Citera
2014-07-11, 21:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Tacka nej om du inte vill studera juridik, men tacka inte nej bara för att du inte vill studera juridik i Örebro i tron att Uppsala är bättre i något hänseende. Nu kör vi!
True. Det enda lärosätet jag aktivt skulle tacka nej till är Umeå universitet. Fast när jag tänker efter så skulle jag också tacka nej till Stockholms högskola, LU, GU, ÖU och LU.
Citera
2014-07-11, 21:33
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Tacka för fan inte nej! Det enda som betyder något är betyg/meriter som öppnar dörren ut till arbetslivet, och strax efter att den dörren har öppnats så spelar det gamla mindre roll och det nya; arbetsbetygen/referenser, allt större roll. Lärosätet nämns blott i förbifarten och då för att stilla någons nyfikenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Menardu
Samma här, men det är Stockholm jag kommit in på två gånger och nyss tackade jag nej för den andra gången. Om det känns bra på många andra sätt tycker jag att du ska köra på Örebro, själv känner jag inte för annat än Uppsala med hänsyn till flera saker.

Jag hoppas att det är tungt vägande saker, som inte inkluderar förhoppningen att Uppsala innebär någon gräddfil, och att du är bekväm med att skjuta på ditt mål på det där sättet (tid har vi ju nämligen en begränsad upplaga av).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in