Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Men om domaren med vett och vilje, för övrigt mot rikskrims inrådan, spelar in en film som är barnporr - kan det då någonsin bli ett culpöst (oaktsamhets-)brott. Jag hävdar att det här är fråga om ett solklart dolöst brott, alltså ett uppsåtligt handlande. Och då behövs säkerhetsventilen om inte domaren ska fällas.
Du förknippar
culpa med oaktsamhet och så används termen också men egentligen betyder culpa
skuld. När det talas om gärningsculpa så är det således inget som har med enbart culpösa brott att göra utan även dolösa, men jag tror att jag måste förklara begreppet gärningsculpa lite närmare. Man måste hålla isär gärningsculpa och personliga culpa. Det första begreppet tar sin utgångspunkt i gärningen, medan det andra begreppet avser vad som pågår i huvudet på gärningsmannen.
Ett exempel: I BrB 3:1, fritt från minnet, står det att den som berövar annan livet döms för mord. Mord är som bekant ett uppsåtligt brott så givetvis krävs också ett uppsåtligt agerande. Antag nu att jag bjuder dig på cigaretter under 20 års tid eftersom jag vill att du ska utveckla lungcancer och avlida. Låt oss säga att jag lyckas. Personlig culpa är uppfyllt, då jag agerade med uppsåt, vilket är ett krav för att fällas för mord. Frågan är dock om kravet på gärningsculpa är uppfyllt. Mitt agerande träffas av straffbudets ordalydelse, som bara kort och gott säger att "den som berövar annan livet...", för jag har uppenbarligen berövat dig livet genom mitt agerande. Begreppet gärningsculpa syftar därför till att avgränsa det straffbara området. Att bjuda någon på cigaretter anses inte gärningsculpöst, d v s det är inget otillåtet risktagande. Jag kan därför inte fällas för mord, trots att jag agerat uppsåtligt.