2014-04-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Och vilken bild far du nu av honom ?

Tycker han ser mer efterbliven ut här än vad han gör på bilden med rött hår. Men det är ändå ingen ursäkt för brottet han han begått.
Citera
2014-04-12, 12:10
Medlem
Yugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag har med egna ögon sett hur en Fas 3 praktikant vid ett flertal tillfällen varit ensam med barnen. Vid ett tillfälle sneddade ordinarie fritidspedagog-bimbo in på parkeringen 15 minuter efter vi hade lämnat barnet på morgonen. Praktikanten var alltså ENSAM med samtliga barn på hela avdelningen den morgonen. Jag har även sett praktikanten vråla till barn vid två tillfällen för att deras föräldrar inte tagit med sk ledighetslapp inför lovet. Och även sagt till barn att de inte får stödja en handikappad pojke när de åkte skridskor "han måste lära sig!" och gapskrattat när pojken ramlade på isen. Hon har även ensam följt barnen ensam till huset där de äter. Jag har också sett henne ta den manliga städaren på rumpan och han såg äcklad och besvärad ut. Med mera. Praktikanten är dömd för snatteri och har sol och vårdat två män i stan på fyr eller femsiffrigt belopp samt startat ett mobilabonnemang i sin väninnas namn och ringt för flera tusen. (Då de skämdes över att de blivit blåsta så anmälde de inte henne, men väninnan anmälde)"Du är praktikant det här är personalens arbetsuppgift, det ska inte du göra" sa jag till henne vid ett tillfälle. Året innan sågs hon berusad på stan stå och skrika "sluta negra dig" till en svart tjej som gick förbi. Naturligtvis gick jag ett flertal tillfällen till ansvarig rektor och påpekade det olämpliga i att praktikanten fick vara ENSAM med barnen, jag tog upp hennes förflutna och alla incidenter jag bevittnat under hennes tid på fritids. Men jag såg henne ensam med barnen flera gånger EFTER det trots att rektorn sa att det inte skulle ske. Det tog över ett HALVÅR innan hon fick sluta! Detta anser jag inte vara OT då dagis och fritids bevisligen inte följer skolverkets riktlinjer, vad de själva än säger. Rektorn sa att så länge en person inte är dömd för sexualbrott så får de praktisera i skolan.

Men Skolverket har sagt vad som gäller, sedan är det upp till t.ex dig som sett annat att göra rätt, vilket innebär att anmäla fel. Lätt att prata om det men frågan är ni som sett att fel görs, vad har ni försökt göra åt det?
Citera
2014-04-12, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
Tycker han ser mer efterbliven ut här än vad han gör på bilden med rött hår. Men det är ändå ingen ursäkt för brottet han han begått.

Han kan ju inte vara sminkad till clown 24/7 , tycker det ger en rätt bra bild, han ser så där pedofilt sliskig och feminin ut
Citera
2014-04-12, 12:30
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Har läst en del domar om liknande brott, där gm och offer har vart i liknande ålder som i detta fall och jag tror mer och mer att GM i slutändan kommer att fällas för ett antal sexuella övergrepp mot barn. Egentligen är det omöjligt att veta eftersom informationen som vi hittills fått är väldigt begränsad, framförallt kring de två övergrepp som skett utanför förskolan.

Men logiskt sett torde GM haft väldigt begränsat med tid för att utföra brotten, på sin höjd ett par tre minuter och därför kan man anta att det inte rör sig om (fullbordat) samlag. Utan snarare om beröring eller liknande.

I ett fall från 2005 som togs upp i högsta domstolens april 2006 (mål B 154-06) står en 21-åring åtalad för våldtäkt mot barn, övergreppet ska ha skett på en förskola där GM praktiserade och offret var en 4 årig pojke.

Citat:
Y.F har genomfört en sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag genom att föra in handen mellan den 4 åriga pojkens skinkor och vidröra analöppningen samt vidröra pojkens genitalier.

Tingsrätten fällde 21 åringen för våldtäkt mot barn till fängelse i 2 år, hovrätten fastställer domen med motiveringen:
Citat:
Även om beröringarna inte visats ha varit långvariga är det uppenbart att de inte heller kan betecknas som flyktiga. Med beaktande av att målsäganden, som bara är fyra år gammal, berörts både genitalt och analt och till att den sistnämnda beröringen - trots att någon penetration inte påståtts - framstår som mycket kränkande

Högsta domstolen tar sedan upp målet och skriver i domskälet:
Citat:
Den sexuella handling som YF utsatt målsäganden för kan, med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt, inte anses jämförlig med samlag. Gärningen kan därför inte rubriceras som våldtäkt mot barn, varken tillvägagångssättet eller pojkens ålder utgör tillräckliga skäl för att det skall kunna anses att YF genom sitt handlande visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

Och som påföljd bestäms istället:
Citat:
Han skall därför dömas för sexuellt övergrepp mot barn enligt 6 kap. 6 § första stycket brottsbalken. När straffvärdet bestäms skall hänsyn tas till att pojken endast var fyra år gammal och att YF som praktikant på förskolan hade tillsyn över
honom. Brottet får därför anses ha ett straffvärde motsvarande 6 månaders fängelse.

Kanske kan det ses som grövre med anledning av att övergreppen varit fler, och då borde han kunna dömas hårdare.
Citera
2014-04-12, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Har läst en del domar om liknande brott, där gm och offer har vart i liknande ålder som i detta fall och jag tror mer och mer att GM i slutändan kommer att fällas för ett antal sexuella övergrepp mot barn. Egentligen är det omöjligt att veta eftersom informationen som vi hittills fått är väldigt begränsad, framförallt kring de två övergrepp som skett utanför förskolan.

Men logiskt sett torde GM haft väldigt begränsat med tid för att utföra brotten, på sin höjd ett par tre minuter och därför kan man anta att det inte rör sig om (fullbordat) samlag. Utan snarare om beröring eller liknande.

I ett fall från 2005 som togs upp i högsta domstolens april 2006 (mål B 154-06) står en 21-åring åtalad för våldtäkt mot barn, övergreppet ska ha skett på en förskola där GM praktiserade och offret var en 4 årig pojke.

Tingsrätten fällde 21 åringen för våldtäkt mot barn till fängelse i 2 år, hovrätten fastställer domen med motiveringen:

Högsta domstolen tar sedan upp målet och skriver i domskälet:

Och som påföljd bestäms istället:

Kanske kan det ses som grövre med anledning av att övergreppen varit fler, och då borde han kunna dömas hårdare.
Jag tror att det rör sig om ett fall av grov våldtäkt. Jag hoppas att åklagaren och tingsrätten har haft så pass bra koll på rekvisiten att de inte häktar för grov våldtäkt m m om det i själva verket är ett sexuellt utnyttjande. I de andra fallen är det säkert som du skriver, om de överhuvudtaget ägt rum.
Citera
2014-04-12, 12:52
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror att det rör sig om ett fall av grov våldtäkt. Jag hoppas att åklagaren och tingsrätten har haft så pass bra koll på rekvisiten att de inte häktar för grov våldtäkt m m om det i själva verket är ett sexuellt utnyttjande. I de andra fallen är det säkert som du skriver, om de överhuvudtaget ägt rum.

Tror? Mm..

Även i det fall jag citerade blev gm häktad på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt mot barn. Faktum är att det händer inte sällan att man häktats för ett brott grövre än det man sedan eventuellt döms för.

För att J.S ska dömas för grov våldtäkt mot barn krävs det ganska mycket, i lagtexten står det
Citat:
Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90)

Enligt HD var 4 år inte tillräckligt låg ålder för att det ska anses som grovt.
Citera
2014-04-12, 12:59
Bannlyst
Citat:
Tror? Mm..

Även i det fall jag citerade blev gm häktad på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt mot barn. Faktum är att det händer inte sällan att man häktats för ett brott grövre än det man sedan eventuellt döms för.

För att J.S ska dömas för grov våldtäkt mot barn krävs det ganska mycket, i lagtexten står det

Visst blir det så att rubriceringen ofta minskas mellan häktning och dom. Men inte från grov våldtäkt till sexuellt utnyttjande. Visst, från grov våldtäkt till våldtäkt eller från våldtäkt av normalgraden till grovt sexuellt övergrepp mot barn. Men inte från grov våldtäkt till en normalgrad av sexuellt övergrepp mot barn. I så fall har häktningsdomare misslyckats kraftigt.
Citera
2014-04-12, 13:00
Medlem
Pippifinas avatar
Lite allmänt om kriminella och hjärnskador

http://www.expressen.se/nyheter/hjarnskada-kan-ha-fatt-hagamannen-att-valdta/

Sen tänker jag mig att om han nu haft ett barnsligt beteende pga en förvärvad skada så kan han haft lätt att få kontakt med barnen, leva sig in i deras värld på ett sätt som normalbegåvade vuxna inte kan. Detta kan då ha misstolkats av omgivningen som att han "är så bra med barnen"

(och nej, jag tycker inte att en praktikant ska ersätta ordinarie personal för det).
Citera
2014-04-12, 13:01
Bannlyst
Citat:
Tror? Mm..

Tror... ja, mycket mer kan jag inte göra. Men det är även det häktningsdomaren tror, vilket är betydligt intressantare. I fallet du citerade blev han häktad för våldtäkt mot barn. I detta är han häktad för grov våldtäkt, vilket är rätt stor skillnad.
Citera
2014-04-12, 13:06
Bannlyst
Finns det någon som vet exakt vad det är han är anklagad för? hur gick våldtäkten till?
Citera
2014-04-12, 13:17
Medlem
Jag har inte läst alla inlägg i tråden ännu. Kanske har det tagits upp innan. Men hur kunde detta hända egentligen? Var fanns den ordinarie personalen när övergreppen skedde? Inte sjutton lämnar man en 21-årig praktikant ensam med barnen??!!! Övrig personal måste ha observerat vad som försiggick , på ett eller annat sätt. Något annat som jag har funderat på är hur de kan veta vad som har hänt med varje barn? Vissa av de är ju så små att de knappast kan berätta något själva.
Citera
2014-04-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Jag har inte läst alla inlägg i tråden ännu. Kanske har det tagits upp innan. Men hur kunde detta hända egentligen? Var fanns den ordinarie personalen när övergreppen skedde? Inte sjutton lämnar man en 21-årig praktikant ensam med barnen??!!! Övrig personal måste ha observerat vad som försiggick , på ett eller annat sätt. Något annat som jag har funderat på är hur de kan veta vad som har hänt med varje barn? Vissa av de är ju så små att de knappast kan berätta något själva.

Den frågan ställer vi oss alla! Läs lite tidigare i tråden så du får en uppfattning själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in