2014-07-14, 01:09
Medlem
SearchAndFinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurre-spratt
Nja, har du ihjäl en människa när du utövar våld mot denna människa så ska man i fängelse. Allt annat vore ett justitiemord. Två 25-åringar mot en 64-åring och den gamle mannen dör kan aldrig försvaras.

Hur vet du att han brukade våld? Jag tycker inte att en knuff nödvändigtvis betyder det. Låt säga att en av 25-åringarna hade någon form av dispyt med den äldre mannen och att de båda reste sig upp för att stå och gapa på varandra (sånt händer ju hela tiden bland fullt folk utan att det leder till något alls). De står nära varandra och den andra 25-åringen är rädd att bråket ska leda till något värre och bestämmer sig därmed för att skilja dem åt så att de får lugna ner sig. Det vanligaste sättet att göra detta på är enligt erfarenhet att lägga handen på varderas bröst och skjuta dem från varandra. Under denna manöver så tar den inte helt otänkbart fulla mannen ett snedsteg och ramlar så illa att hans liv faktiskt tar slut.

Jag vet som så många andra inte om det var så här det gick till men jag ser det inte alls som otänkbart. Jag ser det heller inte som att det var våldsutövande som tog mannens liv i ett scenario likt detta, utan att det snarare var en väldigt oturlig olycka.
Citera
2014-07-14, 01:12
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SearchAndFind
Det vanligaste sättet att göra detta på är enligt erfarenhet att lägga handen på varderas bröst och skjuta dem från varandra. Under denna manöver så tar den inte helt otänkbart fulla mannen ett snedsteg och ramlar så illa att hans liv faktiskt tar slut.

Det vanligaste enligt min erfarenhet är att man inte "berör" andra människor på detta sätt. Det är klart att en knuff konstituerar "våld"!
Citera
2014-07-14, 01:16
Medlem
SearchAndFinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det vanligaste enligt min erfarenhet är att man inte "berör" andra människor på detta sätt.

Ok. Hur brukar fulla människor som står och skriker på varandra skiljas åt enligt din erfarenhet?
Citera
2014-07-14, 01:23
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SearchAndFind
Ok. Hur brukar fulla människor som står och skriker på varandra skiljas åt enligt din erfarenhet?

Varför ska man "skilja dem åt" så länge de bara "skriker på varandra". Fatta att det är skillnad mellan ord och handling.
Citera
2014-07-14, 01:33
Medlem
Citat:
Varför ska man "skilja dem åt" så länge de bara "skriker på varandra". Fatta att det är skillnad mellan ord och handling.

Det är stor skillnad mellan ord och handling, men är det inte lite sent att skilja två personer åt EFTER att ord har övergått till handling? Om folk står och skriker på varandra och stämningen blir hotfull bör man rimligtvis skilja parterna åt INNAN första slaget utdelats. Eller tänker jag fel?
Citera
2014-07-14, 01:43
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Det är stor skillnad mellan ord och handling, men är det inte lite sent att skilja två personer åt EFTER att ord har övergått till handling? Om folk står och skriker på varandra och stämningen blir hotfull bör man rimligtvis skilja parterna åt INNAN första slaget utdelats. Eller tänker jag fel?

Hur kan "du" i förväg veta att någon av parterna kommer att utdela något slag? Och vad har "du" för rätt att handgripligen ta till våld för att "skilja" parterna åt -- även om din övertygelse var närmast 100-procentig om att det kommer att ske?

Sedan handlar det ju också om pragmatism. En gubbe i pensionärsåldern vs. en ung man.
Senast redigerad av CarolSeaver 2014-07-14 kl. 01:45.
Citera
2014-07-14, 03:30
Medlem
CarolSeavers avatar
Det var visst så här. Eller ja, slasktidningarnas versioner verkar i alla fall, uhm, divergera på väsentliga punkter.

Citat:
Två personer hade hamnat i bråk vid en marknadsplats på en ort i Värmland. En man gick fram för att försöka stoppa dispyten, men fick då en knuff. Han föll och slog huvudet i asfalten.

– Han lade sig i ett bråk. Några ynglingar stod och tjafsade och då försökte den här äldre mannen gå i mellan. Han föll illa och blödde från huvudet och fördes till sjukhus, säger Stefan Sundberg, vakthavande befäl vid Värmlandspolisen.

http://www.expressen.se/gt/aldre-man-forsokte-stoppa-brak--dog/

Stämmer det verkligen att BO:s fru är riksdagsledamot (S)?
Citera
2014-07-14, 03:47
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Det var visst så här. Eller ja, slasktidningarnas versioner verkar i alla fall, uhm, divergera på väsentliga punkter.

http://www.expressen.se/gt/aldre-man-forsokte-stoppa-brak--dog/

Stämmer det verkligen att BO:s fru är riksdagsledamot (S)?

Om de där stämmer så är de hela ännu mer hemskt. Fy fan va jag lider med BOs anhöriga men också GM som garanterat inte hade uppsåt utan agerade (om än jävligt korkat) instinktivt.
Som någon skrev i tråden om killen i Uppsala som vart ihjälslagen, tragiskt. Två liv förstörda pga en jävla skitgrej
Citera
2014-07-14, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
detta gjorde min kväll iaf nu håller jag iaf tummarna att straffet blir väldigt lågt,liknande det Djurgårds supporterns mördare fick
Äntligen ska nån i regeringen få se hur deras sjuka beslut straffar folk, må det daltas mer med gm i media

Du menar att du inte vet skillnaden på regering och riksdag, är du också från Årjäng?
Citera
2014-07-14, 04:19
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Om de där stämmer så är de hela ännu mer hemskt. Fy fan va jag lider med BOs anhöriga men också GM som garanterat inte hade uppsåt utan agerade (om än jävligt korkat) instinktivt.
Som någon skrev i tråden om killen i Uppsala som vart ihjälslagen, tragiskt. Två liv förstörda pga en jävla skitgrej

"Skitgrej"; håller inte alls med. Tycker det ska vara nolltolerans mot handgripligheter av detta slag. Ett liv är som du skriver mycket riktigt "förstört"; det andra lever vidare, och har skjutsats hem av polisen.
Senast redigerad av CarolSeaver 2014-07-14 kl. 04:28.
Citera
2014-07-14, 05:34
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Det dyker upp ofta sådana rykten om brottsoffer så det är nog inget att lägga någon större tilltro till. Man "borde" tillhöra den mer uppfostrade skaran människor ifall man har en familjemedlem i riksdagen i vart fall mer än gemene man. (Och ja jag vet om järnrörsattacker, marabouaffärer, störiga statsminister söner, personer med alkoholproblem mfl)

OT:

"Järnrörsattacker"?! Du avser troligen händelsen när SD blev jagade av en hatisk vänstermobb. Visst hade SD-killarna betett sig amatörmässigt som ens hamnade i den situationen från början. Men att sedan få det till att de attackerat någon med järnrör är så fel som det kan bli. De tre sverigedemokraterna blev jagade och greppade några aluminiumprofiler (sådana L-formade metallprofiler som används vid montage av glas- och större fönsterpartier) att använda i självförsvar, om gruppen av hotfulla vänsteraktivister hade hunnit ikapp dem. Amatörmässigt att hamna i det läget. Men det var inga "järnrör", och inte heller har någon attackerats av SD. Ren lögn och hittepå från SD-hatare.

Ville dock informera om läget. Att vissa saker är rena lögnerna och att dessa lögner skadar vår demokrati. Media och andra vill skapa en förljugenhet kring SD och SD:s väljare genom att fara med osanning och grova överdrifter. Sätter punkt här, med respekt för ämnet.
Citera
2014-07-14, 06:23
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
"Skitgrej"; håller inte alls med. Tycker det ska vara nolltolerans mot handgripligheter av detta slag. Ett liv är som du skriver mycket riktigt "förstört"; det andra lever vidare, och har skjutsats hem av polisen.

Säger inte att de e rimligt men dock förståeligt. Vem som helst kan utdela en knuff när man är upprörd, klart de e korkat men man menar inte att skada någon alls med de hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in