Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag tror att vållande(som hon har erkänt) är för "låg" nivå på det hon gjort och kommer att dömas för. Mord tror jag inte heller kommer att bli aktuellt, då de förmildrande omständigheterna är att hon
inte under lång tid planerat det som hänt.
Dråp ligger då närmare till hands.

Här finns ytterligare länk.
http://www.friskadvokatbyra.se/13.straffratt.htm

Här talar man också om vilka förmildrande omständigheter som kan komma i fråga. Ex svartsjuka, misshandel och förolämpningar.
Fråga mig inte varför detta ska anses som förmildrande. Utan precis som jag själv gör, acceptera
att det är så det är.

Annan länk och annat forum med i princip samma budskap.
http://lawline.se/answers/12675

Min teori om JH och vad som hände har jag presenterat några sidor bakåt.
Hon skulle "tala ut" om vad hon tyckte om LL. Svartsjuka.
Eftersom det skiljer i storlek mellan JH och LL(ca 15 cm och ca 15 kg), tänkte JH jämna ut oddsen med en hammare. Förolämpningen på krogen.
Om hon hade för avsikt att döda, d v s planerade att ta livet av LL, hade hon enl min mening tagit med en kniv istället. Inte en hammare.
Nu blev det döden för den ena parten och en massa improvisation om "hur bli av med kroppen".

Min teori, inget facit. Min hypotes.
Har du några FAKTA som du bygger din teori på?
Annars sitter vi i samma båt och har olika teorier. Och det är ju fritt att ha.

Själv anser jag att det var genialiskt att inte ha med sig kniv till lägenheten, det fanns ju redan där.

Som att ta med sig egen fotboll till en fotbollsmatch eller egen öl om du går på krogen.

Kolla fotot på hur trappan ser ut där JA bor (bodde?). Du öppnar dörren så är trappan uppåt direkt till vänster så du ställer dig intill väggen ett par trappsteg upp, dörren öppnas och då är du på en nivå så du når att träffa precis där du vill ha in slaget.

Jonna bodde på gård och har sannolikt en viss vana i att använda en hammare sedan tidigare och är nog rätt så stark kan jag tänka mig, hon "knackar" Lovisa med hammaren i huvudet och Lovisa faller då in i hallen. Jonna tar ett hopp/kliv och landar i hallen och drar igen dörren, Lovisa ligger och håller sig för huvudet och svär men har fortfarande inte sett Jonna som då går ut i köket och hämtar en kniv, återvänder och hugger.

Och det är nu det blir intressant tycker jag när man diskuterar mord vs dråp, uppsåt eller inte.

ETT knivhugg hade räckt så hade hon kunnat komma undan för grov misshandel men enligt af´s poliskälla så hugger Jonna flera/upprepade gånger och jag har svårt att tänka mig att det är benen som Jonna hugger i.

Om du har en person liggandes på golvet framför dig och du måste agera snabbt så gör du vad som krävs i detta fall, Jonna vet att om hon låter Lovisa ligga och går därifrån eller endast hugger en gång så kan hon larma grannarna, 112, JA mfl men för att tysta henne så hugger hon då flera gånger istället.

Har hon huggit i hjärtat så har Lovisa sannolikt dött där och då, har hon missat hjärtat så finns en stor risk att Lovisa istället har förblött på plats när Jonna varit hemma hos sig och gjort vad vi tidigare diskuterat och då anser jag att det är likgiltighetsuppsåt.
Citera
2014-07-13, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Hon beväpnade sig med hammare för att hon är rädd för Lovisa? Inte direkt sannolikt, hon kände kanske däremot att hennes brist på längd och räckvidd varit emot henne vid en konfrontation och då funkade en hammare bra med tanke på hur trappan där JA bor ser ut.

Om längd och räckvidd inte var tillfyllest, var då inte JH rädd?

Och varför hämtade hon kniven i lägenheten (och inte tog med en egen) om hammaren är det ultimata vapnet i JAs bostad?
Citera
2014-07-13, 13:44
Medlem
Citat:
Så här ser jag framför mig att det låter i polisförhöret, OBS Ironi!!!

-Polisen: Så Jonna, varför hade du med dig en hammare för att träffa Lovisa hemma hos JA?
-Jonna: Jag hade hammaren med mig då jag tänkte att Lovisa kanske ville ha hjälp att spika upp lite tavlor, det brukar folk väl göra strax efter sex på morgonen? Inte om dem bor i lägenhet? Nähä, det trodde jag.

Allt jävla snack om att Jonna ska ha med sig hammaren av någon annan anledning än just vad hon använde den till köper inte jag.

Hon skulle spika upp tavlor?? Bullshit!
Hon skulle återlämna hammaren till Ja? Lika mycket bullshit.
Hon beväpnade sig med hammare för att hon är rädd för Lovisa? Inte direkt sannolikt, hon kände kanske däremot att hennes brist på längd och räckvidd varit emot henne vid en konfrontation och då funkade en hammare bra med tanke på hur trappan där JA bor ser ut.

Det är lite lustigt med de här som påstår att hon hade med sig hammaren för att hon var rädd för LL.

Om man är fysiskt rädd för en person inte står man med en hammare och väntar på att portlåset ska gå upp för att man ska komma in hos dem där de är klockan sex på morgon då?

Om man är rädd för någon så undviker man dem. Det är det enda logiska jag kan tänka på.

Att få det till att JHs enda chans att överleva var att hon slog LL med en hammare så att det kan ses som dråp låter bara tillgjort.
Citera
2014-07-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Jasså?

Det är rätt så stor skillnad på att få en hammare i huvudet och en vinflaska, en vinflaska är större och personen i fråga var tydligen rätt så inkompetent gällande att slå saker i huvudet på andra, det blir en större yta av vinflaskan som träffar huvudet och går den inte ens sönder så är det ett misslyckande.

En hammare däremot där koncentreras kraften till en mindre punkt när du slår.

Om du bor i närheten av huvudstaden så får du gärna komma hit så ska jag demonstrera skillnaden på att slå en vinflaska i huvudet på dig jämfört med att banka dig i huvudet med en hammare.
Citera
2014-07-13, 14:31
Medlem
Citat:
Om längd och räckvidd inte var tillfyllest, var då inte JH rädd?

Och varför hämtade hon kniven i lägenheten (och inte tog med en egen) om hammaren är det ultimata vapnet i JAs bostad?

Bara för att en person är längre och har längre räckvidd så betyder det inte automatiskt att man är rädd för personen, själv är jag 173 cm kort men inte är jag rädd för någon endast för personens längd, om jag däremot vet att personen kanske kan "ta för sig" och jag är osäker på om jag klarar av att slå ner hen endast med hjälp av händer/fötter/huvud/knän/armbågar eller få ner hen på golvet då hen har övertaget pga räckvidd så kanske jag tar med mig någonting för att lösa problemet med räckvidd.

Detta behöver inte betyda att man är rädd för personen utan man vill helt enkelt lösa de problem man står emot så smidigt som möjligt.

Smyger Jonna (eller någon annan) omkring utanför ett hus strax innan 6 på morgonen med en hammare i handen så tänker grannarna normalt sett inte "oj hen är beväpnad med en hammare" däremot om hon setts med en kniv i handen så är det lite mer misstänkt.

Kniv faller under olaga vapeninnehav/brott mot knivlagen men det gör inte hammare, så vitt jag vet så får du lov att bära på en hammare utan att polisen kommer och lägger beslag på denna ifall någon skulle få för sig att ringa.
Citera
2014-07-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det är lite lustigt med de här som påstår att hon hade med sig hammaren för att hon var rädd för LL.

Om man är fysiskt rädd för en person inte står man med en hammare och väntar på att portlåset ska gå upp för att man ska komma in hos dem där de är klockan sex på morgon då?

Om man är rädd för någon så undviker man dem. Det är det enda logiska jag kan tänka på.

Att få det till att JHs enda chans att överleva var att hon slog LL med en hammare så att det kan ses som dråp låter bara tillgjort.

Jag håller helt och håller med dig. Om jag skulle ge mig på en person som är både längre och tyngre än mig och jag vet att jag har det emot mig (hen når längre och kan lättare hålla mig på avstånd och hamnar vi på golvet för att brottas har hen en fördel pga sin större tyngd).

Hammare är någonting som man allt som oftast har hemma både om man bor i lägenhet eller i hus och jag tror helt enkelt att Jonna kände sig säkrare med hammaren för att kunna slå ut Lovisa.

Själv hade jag använt mig av tårgas/pepparsprej för att sätta den andra personen ur stridbart skick (oftast i alla fall) och få ner garden och sen hade jag smällt i huvudet med en fjäderbatong, nu hade Jonna kanske inte tillgång till varken eller men hade hammare hemma och har säkert en viss vana att använda en hammare.

Var skulle hon haft kniven? Nedstoppad i byxlinningen? Liggandes i fickan? Nej då finns det en stor risk att hon skadar sig själv och då hon vet var JA har sina knivar så räknar hon med att kunna hämta en från hans kökslåda/knivställ eller var han förvarar dem så fort hon slagit ut Lovisa med hammaren.
Citera
2014-07-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Och vad kom du fram till när du läste detta? Vill du fortfarande hävda att det är dråp och på vilka grunder tror du att hon kommer att fällas för dråp och inte mord?

Är det möjligt enligt dig att hon kanske blir dömd för vållande till annans död då LL slagit först egentligen?

Nej det tror jag inte. Du får använda så mycket våld som krävs i t ex en nödvärnssituation men där ingår väldigt sällan att banka med en hammare i huvudet och hugga flera gånger med en kniv.
Citera
2014-07-13, 15:10
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Nej det tror jag inte. Du får använda så mycket våld som krävs i t ex en nödvärnssituation men där ingår väldigt sällan att banka med en hammare i huvudet och hugga flera gånger med en kniv.

Inte heller att söka upp någon med en hammare i näven...
Citera
2014-07-13, 15:17
Bannlyst
Citat:
Var skulle hon haft kniven? Nedstoppad i byxlinningen? Liggandes i fickan? Nej då finns det en stor risk att hon skadar sig själv och då hon vet var JA har sina knivar så räknar hon med att kunna hämta en från hans kökslåda/knivställ eller var han förvarar dem så fort hon slagit ut Lovisa med hammaren.

Visst har alla kniv hemma, men att räkna med att komma åt den i alla tänkbara scenarion när det skiter sig med hammaren, nej det är inte sannolikt att JH räknade med detta
En hammare är oerhört lätt att tappa vid felslag, speciellt för en liten tjej som inte har samma handstyrka som en man på långa vägar. Mycket vanskligt.
Och om hon nu planerade detta så kyligt, varför tog hon inte med sig sågen?

Har dessutom varit på plats vid FP och kan intyga att det är den sista platsen man lägger en styckad kropp på om den skall var oupptäckt, det var nämligen en trevägs korsning för mountainbikebanan...

Finns gott om djupa vattendrag runt om, eller skogspartier utan insyn från stigar, så den platsen var med stor säkerhet ett rent panikdrag.
Citera
2014-07-13, 15:28
Medlem
Citat:
Det är rätt så stor skillnad på att få en hammare i huvudet och en vinflaska, en vinflaska är större och personen i fråga var tydligen rätt så inkompetent gällande att slå saker i huvudet på andra, det blir en större yta av vinflaskan som träffar huvudet och går den inte ens sönder så är det ett misslyckande.

En hammare däremot där koncentreras kraften till en mindre punkt när du slår.

Om du bor i närheten av huvudstaden så får du gärna komma hit så ska jag demonstrera skillnaden på att slå en vinflaska i huvudet på dig jämfört med att banka dig i huvudet med en hammare.

Efterlyst, en norrman fick en smäll i huvudet med en flaska, han stöp direkt.
Citera
2014-07-13, 15:36
Medlem
Citat:
Visst har alla kniv hemma, men att räkna med att komma åt den i alla tänkbara scenarion när det skiter sig med hammaren, nej det är inte sannolikt att JH räknade med detta
En hammare är oerhört lätt att tappa vid felslag, speciellt för en liten tjej som inte har samma handstyrka som en man på långa vägar. Mycket vanskligt.
Och om hon nu planerade detta så kyligt, varför tog hon inte med sig sågen?

Har dessutom varit på plats vid FP och kan intyga att det är den sista platsen man lägger en styckad kropp på om den skall var oupptäckt, det var nämligen en trevägs korsning för mountainbikebanan...

Finns gott om djupa vattendrag runt om, eller skogspartier utan insyn från stigar, så den platsen var med stor säkerhet ett rent panikdrag.

Jag tror inte styckningen va planerad.
I och med att hon skadade sig själv ändrades läget.
Citera
2014-07-13, 17:45
Medlem
Finns det ingen som har lite intressant information istället för alla hemmasnickrade teorier?

Jag syftar på info från vänner, familj eller bekanta till GM/BO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in