Citat:
Jag tror att vållande(som hon har erkänt) är för "låg" nivå på det hon gjort och kommer att dömas för. Mord tror jag inte heller kommer att bli aktuellt, då de förmildrande omständigheterna är att hon
inte under lång tid planerat det som hänt.
Dråp ligger då närmare till hands.
Här finns ytterligare länk.
http://www.friskadvokatbyra.se/13.straffratt.htm
Här talar man också om vilka förmildrande omständigheter som kan komma i fråga. Ex svartsjuka, misshandel och förolämpningar.
Fråga mig inte varför detta ska anses som förmildrande. Utan precis som jag själv gör, acceptera
att det är så det är.
Annan länk och annat forum med i princip samma budskap.
http://lawline.se/answers/12675
Min teori om JH och vad som hände har jag presenterat några sidor bakåt.
Hon skulle "tala ut" om vad hon tyckte om LL. Svartsjuka.
Eftersom det skiljer i storlek mellan JH och LL(ca 15 cm och ca 15 kg), tänkte JH jämna ut oddsen med en hammare. Förolämpningen på krogen.
Om hon hade för avsikt att döda, d v s planerade att ta livet av LL, hade hon enl min mening tagit med en kniv istället. Inte en hammare.
Nu blev det döden för den ena parten och en massa improvisation om "hur bli av med kroppen".
Min teori, inget facit. Min hypotes.
Har du några FAKTA som du bygger din teori på?
Annars sitter vi i samma båt och har olika teorier. Och det är ju fritt att ha.
inte under lång tid planerat det som hänt.
Dråp ligger då närmare till hands.
Här finns ytterligare länk.
http://www.friskadvokatbyra.se/13.straffratt.htm
Här talar man också om vilka förmildrande omständigheter som kan komma i fråga. Ex svartsjuka, misshandel och förolämpningar.
Fråga mig inte varför detta ska anses som förmildrande. Utan precis som jag själv gör, acceptera
att det är så det är.
Annan länk och annat forum med i princip samma budskap.
http://lawline.se/answers/12675
Min teori om JH och vad som hände har jag presenterat några sidor bakåt.
Hon skulle "tala ut" om vad hon tyckte om LL. Svartsjuka.
Eftersom det skiljer i storlek mellan JH och LL(ca 15 cm och ca 15 kg), tänkte JH jämna ut oddsen med en hammare. Förolämpningen på krogen.
Om hon hade för avsikt att döda, d v s planerade att ta livet av LL, hade hon enl min mening tagit med en kniv istället. Inte en hammare.
Nu blev det döden för den ena parten och en massa improvisation om "hur bli av med kroppen".
Min teori, inget facit. Min hypotes.
Har du några FAKTA som du bygger din teori på?
Annars sitter vi i samma båt och har olika teorier. Och det är ju fritt att ha.
Själv anser jag att det var genialiskt att inte ha med sig kniv till lägenheten, det fanns ju redan där.
Som att ta med sig egen fotboll till en fotbollsmatch eller egen öl om du går på krogen.
Kolla fotot på hur trappan ser ut där JA bor (bodde?). Du öppnar dörren så är trappan uppåt direkt till vänster så du ställer dig intill väggen ett par trappsteg upp, dörren öppnas och då är du på en nivå så du når att träffa precis där du vill ha in slaget.
Jonna bodde på gård och har sannolikt en viss vana i att använda en hammare sedan tidigare och är nog rätt så stark kan jag tänka mig, hon "knackar" Lovisa med hammaren i huvudet och Lovisa faller då in i hallen. Jonna tar ett hopp/kliv och landar i hallen och drar igen dörren, Lovisa ligger och håller sig för huvudet och svär men har fortfarande inte sett Jonna som då går ut i köket och hämtar en kniv, återvänder och hugger.
Och det är nu det blir intressant tycker jag när man diskuterar mord vs dråp, uppsåt eller inte.
ETT knivhugg hade räckt så hade hon kunnat komma undan för grov misshandel men enligt af´s poliskälla så hugger Jonna flera/upprepade gånger och jag har svårt att tänka mig att det är benen som Jonna hugger i.
Om du har en person liggandes på golvet framför dig och du måste agera snabbt så gör du vad som krävs i detta fall, Jonna vet att om hon låter Lovisa ligga och går därifrån eller endast hugger en gång så kan hon larma grannarna, 112, JA mfl men för att tysta henne så hugger hon då flera gånger istället.
Har hon huggit i hjärtat så har Lovisa sannolikt dött där och då, har hon missat hjärtat så finns en stor risk att Lovisa istället har förblött på plats när Jonna varit hemma hos sig och gjort vad vi tidigare diskuterat och då anser jag att det är likgiltighetsuppsåt.