2014-07-13, 12:06
Medlem
I don't cares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Massör är ett helt vanligt jobb och går under samma regler som alla andra jobb. Ska prostituerad ses som ett helt vanligt jobb och gå under samma regler?

Du har fått detta förklarat många gånger nu. Det finns många undantag redan idag för vad man kan bli tvingad att jobba med. Enligt mig borde fler undantag finnas för vad man kan bli tvingad att jobba med.
Citera
2014-07-13, 12:21
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

För det första:
Hur många relationer där ute i Sveriges avlånga land tror du verkligen bygger enkom på att mannen betalar för/ till kvinnan? Att män generellt tjänar mer än kvinnor generellt gör betyder ju inte per automatik att alla dessa förhållanden bygger på nån slags prostitution? Jag tjänar mer än min kille eftersom jag jobbar och han går på en ganska usel doktorand lön. Betyder det då att jag "köper" hans kropp och kan avkräva ex. antal ligg i månaden? Nej knappast.

Hur många män dumpar sin flickvän fru när/ om hon blir invalidiserad och inte kan ha sex på det vis han önskar ex?

Att det ute i världen existerar detta förhållande att kvinnan går hemma med barn och hem och mannen står för försörjningen är enkom ett socialt påfund som är pålagt på kvinnan och mannen.

Vad gäller ditt blondin exempel så vad är det som hindrar att jag anställer en blondin här hemma som jobbar för de pengar han får på avtald tid och som sen hoppar i säng med mig för att han vill det? Är självklart inte prostitution, jag har betalt honom för att damsuga inte för att ha sex med mig.

Vi har en social norm som säger skaffa 1 partner, fixa ungar tillsammans, håll ihop hela livet.
Det är det praktiska. Sen har vi en mängd könsnormer i världen som säger olika saker. Män sk vara si och så och kvinnor ska vara si och så. Vilket resulterar i att vi lever efter dessa normer eftersom vi är flockdjur, män söker vackra, smala unga kvinnor som statusobjekt visa upp....kvinnor söker manliga män med status som statusobjekt visa upp. Idag är vi tack vare genusvetenskap rätt medvetna om dessa normer och kan därför medvetet bryta mot dem. Rätt sunt om du frågar mig eftersom vi har betydligt mer att erbjuda som människor än vad normer säger oss, de är fruktanvsärt begränsande och enkelspåriga. Därför kan 2 män finna kärlek i varandra, och därför kan en yngre man finna kärlek och trygghet hos en äldre kvinna och tvärtom. Helt underbart vi har kommit så långt.

Vi har olika syn på hur vanligt det är och det är inget konstigt med det, man kan göra olika bedömningar av saker ibland. Jag tror personligen att det är vanligt. Det bygger jag dels på att jag har sett ett antal sådana fall i verkligheten där tjejen utifrån min egen tolkning (som jag naturligtvis inte kan bevisa) helt uppenbart bara har haft en sexuell relation med en snubbe för att han haft något materiellt att erbjuda (inte sällan i form av en bra placerad lägenhet), dels på grund av statistik som dyker upp med jämna mellanrum om hur det visar sig att kvinnor i olika former i första hand är intresserade av att gifta upp sig, dels på grund av alla de fall med groteskt fula men rika män som är ihop med betydligt yngre och snyggare tjejer. Har svårt att tro att detta har med kärlek att göra eller att den rika mannen inte kan få tag i städhjälp på annat sätt. Men som sagt, jag kan omöjligt bevisa att det är så, det är bara vad jag tror. Därav min fråga om det framkommer att hon enbart är i en sexuell relation med honom med honom för pengarna (exempelvis i de fallen som babianen gav som exempel för några inlägg sedan). Anser du i så fall att det är prostitution.

Ok, så i fallet med städblondinen så tycker du inte att det är prostitution. Prostitution är med andra ord bara när man uttalat har kommit överens om att man har sex för pengar. I så fall bör eskortverksamhet och liknande vara helt ok för dig då? En massage med "bonustjänster" där jag enbart betalar massören för den oskyldiga delen av massagen. Är det prostitution?

Citat:
När man ger kvinnor incitament att ta sig ut och jobba ihop egen lön så gör de detta tämligen frivilligt, ytterligt få kvinnor som vill gå hemma hela livet i ett land som har samma möjligheter för båda könen. Att då påstå att detta är att jämföra med prostitution är ju i så fall verkligen att bevisa att prostitution som fenomen just bygger på ofrivillighet och nödvändigt tvång från en part...eller hur?
Man gör ju mycket som man egentligen inte vill. Jag jobbar inte för att det är det bästa jag vet utan för att jag behöver pengarna. Dock är det helt frivilligt om jag vill jobba. Skulle väl säga att prostitution fungerar ungefär likadant.

Man kan förmodligen se rent statistiskt att singeltätheten ökar när fler kvinnor skaffar karriär. Det kan nog åtminstone delvis förklaras med att relationerna inte är lika intressanta längre för kvinnorna om de inte tjänar på det ekonomiskt.
Citera
2014-07-13, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det förutsätter i så fall att hon inte tjänar en enda krona på egen hand. Vilket i Sverige är en omöjlighet då man åtminstone har rätt till socialbidrag.

Man har inte rätt till försörjningsstöd om man lever i äktenskap eller äktenskapslikt förhållande (luddig term jag vet men så är det)

Så en frivillig hemmafru/man tjänar i princip inga i pengar alls. Det är eventuella barnbidrag och bostadsbidrag som hon är del av att få, resten står den försörjande partnern för.
Citera
2014-07-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Jag har inte hävdat att mannen drar in 100% av inkomsten och kvinnan 0% av inkomsten. Mitt argument är att mannen drar in typ 60% av inkomsten till hushållet, kvinnan drar in typ 40% av inkomsten till hushållet, sen horar kvinnan till sig mannens 60% av inkomsten genom att ge honom sex i utbyte mot att han spenderar pengarna på det hon vill, till exempel, bostad, semester med mera. Det är precis samma sak som om hon skulle ha sex med män på bordell för pengar i handen och sen gå och köpa de saker hon vill ha.

2) Nej det betyder att a) du är med honom för att du får en högre hushålls-inkomst än om du skulle vara själv b) du satsar på att han ska tjäna mer i framtiden eller vara villig att försörja dig i framtiden.

3) Alla normala män skulle dumpa kvinnan i den situationen.

1) Nej kvinnor har en sådan norm för att den gynnar dem. Mäns sociala norm är att byta upp sig till en snyggare kvinna när de kan/när deras nuvarande blivit för gammal.

2) Då kan väl kvinnor börja bryta mot normen genom att skaffa sig feminina män som de försörjer?

Ok, du menar alltå att kivnnor jobbar ihop 40% av den gemensamma inkomsten sen horar hon sig till de övriga 60% från mannen av den gemensamma budgeten så att enkom hon sen sitter på 100% av den gemensamma inkomsten. right? Sen lägger hon alla dessa 100% på enkom saker hon själv har nytta och glädje av som ex. en bostad att bo i för henne och hennes ungar, mat att äta, kläder, semestrar ex. Män behöver ju inte bostad, mat och kläder eller vila ut på semestrar så som kvinnor behöver....de kan enkom leva på luft och sex som de köper. I see... logik klart som korvspad.

nej, jag räknar kallt med att även i framtiden dra in mina pengar till mig själv och mina behov, vad han kommer tjäna i framtiden bryr jag mig inte om speciellt bara han klara att försörja sig själv.
Precis så resonerar den absoluta majoriteten av kvinnor förstår du eftersom de faktiskt jobbar för sin försörjning de ligger sig inte till den. Sex har nämligen kvinnor av precis samma anledning som män har det för att den egna lusten säger så. kanske inte din fru, stackars kvinna, men kvinnor som värderar sig själva som lika mycket värda som andra människor gör det.
Citera
2014-07-13, 13:01
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Män behöver ju inte bostad, mat och kläder eller vila ut på semestrar så som kvinnor behöver....de kan enkom leva på luft och sex som de köper. I see... logik klart som korvspad.
http://www.dn.se/ekonomi/kvinnor-bestammer-ofta-over-stora-inkop/

Det är kvinnan i förhållandet som bestämmer vad pengarna skall gå till. Singelmän spenderar pengar på helt andra saker och i helt andra proportioner.
Citera
2014-07-13, 13:09
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ok, du menar alltå att kivnnor jobbar ihop 40% av den gemensamma inkomsten sen horar hon sig till de övriga 60% från mannen av den gemensamma budgeten så att enkom hon sen sitter på 100% av den gemensamma inkomsten. right? Sen lägger hon alla dessa 100% på enkom saker hon själv har nytta och glädje av som ex. en bostad att bo i för henne och hennes ungar, mat att äta, kläder, semestrar ex. Män behöver ju inte bostad, mat och kläder eller vila ut på semestrar så som kvinnor behöver....de kan enkom leva på luft och sex som de köper. I see... logik klart som korvspad.

1) Ja exakt.

2) Kvinnan kräver att mannen ska köpa en bostadsrätt/villa för typ 3 miljoner, inredning/renovering av bostaden, semester för hela familjen till typ Grekland, dyr och tråkig kombi, shopping till kvinnan om hon är inne på det, och så vidare. Alla de sakerna är saker som kvinnan vill ha i utbyte mot att ge mannen sex. Det är precis samma sak som om kvinnan jobbade på bordell med att sälja sex, fick pengarna i handen, sen gick och köpte bostad, semester, kombi, etc. Den enda skillnaden är att hon behöver ha mycket mindre sex om hon bara säljer sex till en man det är därför vanliga kvinnor föredrar att hora sig i utbyte mot ett förhållande istället för att hora sig i utbyte mot pengar på gatan.

Citat:
nej, jag räknar kallt med att även i framtiden dra in mina pengar till mig själv och mina behov, vad han kommer tjäna i framtiden bryr jag mig inte om speciellt bara han klara att försörja sig själv.
Precis så resonerar den absoluta majoriteten av kvinnor förstår du eftersom de faktiskt jobbar för sin försörjning de ligger sig inte till den. Sex har nämligen kvinnor av precis samma anledning som män har det för att den egna lusten säger så. kanske inte din fru, stackars kvinna, men kvinnor som värderar sig själva som lika mycket värda som andra människor gör det.

1) Om de älskade sina män skulle de försörja dem, serva dem, tillfredsställa dem sexuellt.

2) Jag är fortfarande kvinna sluta fantisera om att jag är min man.
Citera
2014-07-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
http://www.dn.se/ekonomi/kvinnor-bestammer-ofta-over-stora-inkop/

Det är kvinnan i förhållandet som bestämmer vad pengarna skall gå till. Singelmän spenderar pengar på helt andra saker och i helt andra proportioner.

Ja, kvinnor tenderar bli bossen i hemmet. De har överordnad stryning över det mesta inkl. ekonomin.
De tär dock inte samma sak som att säg att män inte har nån nytta av vad kivnnan bestämmer de ska köpa in....alla måste bo någonstans, alla måste äta ex.
Och även singelkvinnor har helt andra prioriteringar än vad en kvinna i en familj har. Singelkvinnan kanske prioriterar nytt smink, medans kvinnan i familjen prioriterar nya skor till 3-åringen. Samma med singelmän och fäder ex.
Citera
2014-07-13, 13:28
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ja, kvinnor tenderar bli bossen i hemmet. De har överordnad stryning över det mesta inkl. ekonomin.
Precis.

Kanske dags att kräva kvotering av hushållens ekonomi?
Citera
2014-07-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Precis.

Kanske dags att kräva kvotering av hushållens ekonomi?

eller att män tar över lite av detta. Är nämligen detta som många kivnnor just klagar över, den övergripande kollen på allt kräver nämligen rätt mycket tid och energi.
Citera
2014-07-13, 13:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:
De tär dock inte samma sak som att säg att män inte har nån nytta av vad kivnnan bestämmer de ska köpa in....alla måste bo någonstans, alla måste äta ex.
Och även singelkvinnor har helt andra prioriteringar än vad en kvinna i en familj har. Singelkvinnan kanske prioriterar nytt smink, medans kvinnan i familjen prioriterar nya skor till 3-åringen. Samma med singelmän och fäder ex.

1) Nej för om mannen bestämde skulle, till exempel,

- bostaden vara en 1a-2a. När kvinnan bestämmer blir det en 3a i innerstan eller hus. Men det är fortfarande mannen som betalar den största delen av bostaden.

- bilen vara en sport-bil eller SUV, men när kvinnan bestämmer blir det en emaskulerande familje-bil. Det är fortfarande mannen som betalar för det mesta av bilen.

- semester skulle vara sex-semester till Thailand, när kvinnan bestämmer blir det charter till Grekland. Mannen betalar den större delen av kostnaden.

- renovering skulle vara att måla om köks-luckorna istället för att köpa nytt kök med mått-anpassade luckor i typ björk. Slipa golvet istället för att köpa och lägga nytt golv. Och så vidare.

Varför går mannen med på att jobba och betala för allt det här? För att kvinnan har sex med honom i utbyte alltså prostitution. Fråga männen här om de skulle gå med på att ta lån för en bostad tillsammans med sina fruar om deras fruar inte skulle ha sex med dem.

2) Det är kvinnan som vill ha förhållande mer än mannen eftersom hon då får alla saker jag skrev ovan.
Citera
2014-07-13, 13:43
Medlem
Celenos avatar
Citat:
eller att män tar över lite av detta. Är nämligen detta som många kivnnor just klagar över, den övergripande kollen på allt kräver nämligen rätt mycket tid och energi.
Eller så slutar kvinnor slösa upp hela inkomsten varje månad så behöver man inte ha ångest över ekonomin?
Citera
2014-07-13, 13:51
Medlem
Zverkers avatar
Citat:

Det krävs nog insatser från bägge håll skulle jag säga. Både att männen tar över vissa saker samt att kvinnor lär sig kompromissa och inser att det inte bara är deras åsikter som ska gälla för när och hur saker och ting ska utföras. En kvinnlig bekant till mig sa något som tyvärr är ganska talande för hur många kvinnor kan resonera: "min man är så vansinnigt egoistisk, han städar inte alls på det sätt som jag vill".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in