[quote=theRulerOfBethos|49560076]
Citat:
Det svåra här är ju att bevisa varför mannen betalar för kvinnan. Låt säga att det inte finns några barn i relationen och det är uppenbart att hon bara är ihop med honom för att han har mer pengar. Låt säga att hon dumpar honom när han förlorar jobbet eller sin förmögenhet eller när hennes egna ekonomiska förutsättningar förändras så att hon inte behöver relationen för att bli försörjd längre. Jag skulle absolut kalla det prostitution. Jag skulle påstå att om man kunde granska detta rakt av så skulle man hitta mängder av exempel på där en tjej enbart är "ihop" med en snubbe för att han har någon form av materiella resurser att erbjuda honom och när de ekonomiska förutsättningarna förändras så är han plötsligt inte är materiellt intressant längre så tar relationen plötsligt slut. Däremot är det nästan omöjligt att bevisa.
Men om du vänder på relationen. Om jag behöver städhjälp två gånger i veckan. Jag betalar en snygg blondin 2000 kronor per gång för att dammsuga min lägenhet (kan göras på 5 minuter). Sen har jag sex med henne. Skulle du säga att det är prostitution? Eller ännu bättre. Jag betalar henne för att m:assera mig, och sedan råkar vi utav en ren slump även ha sex. Är det prostitution? Och var går gränsen?
För det första:
Hur många relationer där ute i Sveriges avlånga land tror du verkligen bygger enkom på att mannen betalar för/ till kvinnan? Att män generellt tjänar mer än kvinnor generellt gör betyder ju inte per automatik att alla dessa förhållanden bygger på nån slags prostitution? Jag tjänar mer än min kille eftersom jag jobbar och han går på en ganska usel doktorand lön. Betyder det då att jag "köper" hans kropp och kan avkräva ex. antal ligg i månaden? Nej knappast.
Hur många män dumpar sin flickvän fru när/ om hon blir invalidiserad och inte kan ha sex på det vis han önskar ex?
Att det ute i världen existerar detta förhållande att kvinnan går hemma med barn och hem och mannen står för försörjningen är enkom ett socialt påfund som är pålagt på kvinnan och mannen.
När man ger kvinnor incitament att ta sig ut och jobba ihop egen lön så gör de detta tämligen frivilligt, ytterligt få kvinnor som vill gå hemma hela livet i ett land som har samma möjligheter för båda könen. Att då påstå att detta är att jämföra med prostitution är ju i så fall verkligen att bevisa att prostitution som fenomen just bygger på ofrivillighet och nödvändigt tvång från en part...eller hur?
Vad gäller ditt blondin exempel så vad är det som hindrar att jag anställer en blondin här hemma som jobbar för de pengar han får på avtald tid och som sen hoppar i säng med mig för att han vill det? Är självklart inte prostitution, jag har betalt honom för att damsuga inte för att ha sex med mig.
Citat:
Det beror ju på varför hon är min fru. Som sagt är detta ofta omöjligt att helt och hållet bevisa, men rent principiellt tycker jag inte att det är mindre prostitution med en relation som bara har uppstått för att mannen har någonting av materiellt värde att erbjuda kvinnan än om mannen bara har betalat kvinnan pengar för sex rakt av. Å andra sidan har jag inga problem med prostitution (så länge den är frivillig) heller.
Vi har en social norm som säger skaffa 1 partner, fixa ungar tillsammans, håll ihop hela livet.
Det är det praktiska. Sen har vi en mängd könsnormer i världen som säger olika saker. Män sk vara si och så och kvinnor ska vara si och så. Vilket resulterar i att vi lever efter dessa normer eftersom vi är flockdjur, män söker vackra, smala unga kvinnor som statusobjekt visa upp....kvinnor söker manliga män med status som statusobjekt visa upp. Idag är vi tack vare genusvetenskap rätt medvetna om dessa normer och kan därför medvetet bryta mot dem. Rätt sunt om du frågar mig eftersom vi har betydligt mer att erbjuda som människor än vad normer säger oss, de är fruktanvsärt begränsande och enkelspåriga. Därför kan 2 män finna kärlek i varandra, och därför kan en yngre man finna kärlek och trygghet hos en äldre kvinna och tvärtom. Helt underbart vi har kommit så långt.