2014-07-13, 11:24
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Så du medger att hon har sex för pengar, men du tycker inte att det är prostitution. Jag dömer inte någon. Däremot låter det som att du dömer kvinnan som suger 15 anonyma torskar per dag. Om hon gör det frivilligt, varför ska hon stigmatiseras av omgivningen för det? Var går gränsen. Varför är det ena prostitution och inte det andra?

Jag fördömer ingen som vill ägna sig åt prostitution. Men det går alltid att hitta fåniga jämförelser som inte är hållbara. Förstår du inte på allvar skillnaden mellan att betala 500 dollar på en bordell i Amsterdam för att ha roligt en kvart, eller att ingå ett äktenskapsförbud och bo tillsammans i 10 år? Vad är det som gör dig så socialt handikappad att du inte förstår den skillnaden?
Citera
2014-07-13, 11:28
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Jag fördömer ingen som vill ägna sig åt prostitution. Men det går alltid att hitta fåniga jämförelser som inte är hållbara. Förstår du inte på allvar skillnaden mellan att betala 500 dollar på en bordell i Amsterdam för att ha roligt en kvart, eller att ingå ett äktenskapsförbud och bo tillsammans i 10 år? Vad är det som gör dig så socialt handikappad att du inte förstår den skillnaden?

Det du tar upp är mer en fråga om känslor och moral. TherulerofBethos har objektivt rätt i sitt resonemang. Dessutom kan han mycket väl vara socialt handikappad som du uttrycker det, eller också har han bara ett annat sätt att förhålla sig till känslor och moral.

Det är ingenting som går att säga att det skulle vara rätt eller fel.
Citera
2014-07-13, 11:29
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:

Prostitution är att ta betalt för sex. I båda fallen tar kvinnan betalt för sex. Båda fallen är således prostitution. Att det är skillnad på företeelserna är sant, men i båda fallen handlar det inte desto mindre om prostitution. Jag har aldrig påstått att all prostitution ser likadan ut, snarare tvärtom. Sedan är det som sagt inte jag som stigmatiserar någon, det är det prostitutionsmotståndarna som gör. För min del för folk göra vad de vill oavsett om de är importfruar, golddiggers eller amsterdamhoror.
Citera
2014-07-13, 11:37
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Så här är det om din fru säger att jag är gift med dig för att kunna leva ett lyxliv på din bekostnad inte för att jag älskar dig så är hon en prostituerad inte annars.

Hur är det om kvinnan stannar med mannen för pengarna?

Jag kan inte lämna pga ekonomin

Citat:
Jag har försökt i flera år nu men det går inte! Ingen kärlek , bara tjafs. Jag har bara stannat för barnen men jag orkar inte längre! Vi är gifta, har tre barn och jag har varit hemma i några år nu.. Jag har ingen utbildning och är mammaledig nu. Han har mer än en bra lön och lagt in det mesta i huset. Jag har verkligen ingenting då jag varit hemma med barnen! Jag kan inte skilja mig va? Hur ska jag ha råd med en bostad som mammaledig? Hur ska jag kunna få ett jobb utan utbildning? Hur ska jag kunna plugga med bostad och barn? / Rädd och ledsen

Jag stannar hos min kille för pengarna, trots att jag mår jättedåligt

Citat:
Jag är så himla trött och ledsen över att leva ihop med en karl som är såhär och jag blir bara mer o mer deprimerad och får ångest så fort han kommer hem från jobbet.

Till saken hör att han har ett superbra jobb, tjänar mycket pengar, så mycket att jag inte har behövt jobba under vår relation. Lämnar jag honom står jag ensam, kommer ju behöva flytta hem till mina föräldrar innan jag fixat något att göra. Han ger oss mycket saker, det är som att han kompenserar sitt känslolösa sätt med att köpa saker till oss.

Jag vet inte vad jag ska göra, vet bara att jag kommer gå ner mig mer o mer om jag fortsätter med den här killen, men samtidigt så ger han oss mat och ett hem.

Det kommer ju inte att gå i längden att leva ihop men samtidigt är jag livrädd för att lämna honom. Känns just nu som att jag bara stannar för hans pengar, hjälp!!

Vill skiljas men ekonomin??

Citat:
Jag är en som varit gift i några år och har snart två barn (båda under 2 år då nr 2 kommit). Jag vill skiljas, men är inte officiell med detta ännu - inte heller till min make. Därav inlägget i det känsliga rummet.

Men ekonomin... Hur ska jag klara den?!
Som det ser ut nu så skulle i så fall jag ha huvudansvaret för barnen...

Citat:
Mycket på grund av dessa ekonomiska tankar/funderingar har jag valt att stanna kvar...

Stanna pga ekonomin?

Citat:
Svaret är väl nej men det är inte så lätt. Jag bor ihop med man och två barn i hus. Jag vill skilja mig men har inte råd. Vi har stora lån på huset så även om vi säljer huset så har jag ändå inte råd att köpa en lägenhet. Trots en bra kontantinsats trots så krävs det en inkomst på kanske 4000:-/månaden mer bruttoinkomst för att få köpa en bostad.( e tvåa). En etta kan jag ha råd till men det kan nog bli svårt att funka med två barn. Hyresrätt ja det tar ca 2-3 år hr att stå i kö. Dessutom jag har inte råd med bil pga dyra oväntade utgifter osv så att köra barnen till den skolan de går i nu funkar inte. Maken är inte beredd att flytta vilket jag förstår. Barnen trivs i skolan och att bryta upp dem från deras trygghet är en stor grej. Jag har en högskoleutbildning och jobb inom det men är dåligt betald och lönen när normal för den kategorin så jag har svårt att se hur jag kan höja min lön genom att byta jobb.. Jag vill inte vara negativ men jag känner mig fast i förhållandet om jag inte vill lämna barnen helt, vilket jag såklart inte vill. Vi går på familjerådgivning men jag känner att jag bara ljuger rådgivaren rakt upp och ned också. Någon som har varit i samma sits och har en lösning eller erfarenheter att dela med sig av? Visst vardagen funkar. Vi bråkar inte. Men någonstans vill jag också ha ett bra och lyckligt förhållande med kärlek och närhet,Inser att om jag väntar tio år för barnens skull så är det nog försent att träffa någon ny. Vi vet väl båda att det inte är super nu men båda stoppar väl ned huvudet i sanden för att hålla ihop familjen.

Vill separera men håller ekonomin?!

Citat:
Vet att jag kommer få det riktigt knapert.. Men till er som är ensamstående hur mycket pengar behöver man över till mat, kläder, bensin och nöjen??
Min sits blir ju jag och 2 barn 9 år och 5 år.. Just nu inget jobb så bensin kostnad blir ju den som går till handling mm ingen pendling eller så. Idag så har vi ju 2 löner och brukar ha 15 000 kr kvar men då kan vi ju handla det vi behagar till mat och han pendlar till jobb och så. Vågar inte säga till honom att jag vill bli själv för ens jag vet att man skulle kunna klara sig ekonomiskt.

som du kan se är de här kvinnorna inte intresserade av mannen eller av att leva med honom men de gör det ändå för att de får en högre levnadsstandard. De kan alltid lämna mannen och leva på socialbidrag, varför gör de inte det? För att det är mer bekvämt att byta sex mot försörjning. Hur är det här annorlunda jämfört med att byta sex mot pengar?
Citera
2014-07-13, 11:40
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nej hon är inte prostituerad. Det är kränkande att kalla alla thailändskor i Sverige för prostituerade. Det är bara den svenska dubbelmoralen runt äktenskap som stör mig. Varför ska människor inte fritt få välja vem dom älskar utan att stigmatiseras av omgivningen? Det är en enorm skillnad mellan att suga av 15 anonyma torskar per dag på någon bordell och att leva i ett äktenskap i decennier. Om du inte klarar av att se den skillnaden så ligger du nog illa till i det sociala livet.

Vad är det för skillnad? Kvinnan utför sexuella tjänster mot ersättning i båda fallen.
Citera
2014-07-13, 11:44
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Men om en kvinna har sex för €50 på en bordell i Amsterdam eller har sex med sin man för att han betalar för hyra och mat (värt €1000 i månaden, sex 2 gånger i veckan = €125 per samlag) så är det samma sak.
Citera
2014-07-13, 11:45
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Vad är det för skillnad? Kvinnan utför sexuella tjänster mot ersättning i båda fallen.

Det förutsätter i så fall att hon inte tjänar en enda krona på egen hand. Vilket i Sverige är en omöjlighet då man åtminstone har rätt till socialbidrag.

Dessutom levde kanske 95 % av alla kvinnor i Sverige på det sättet för 150 år sedan.

Med ett sådant resonemang kan du lika gärna säga att minst hälften av alla kvinnor i Pakistan i dag är prostituerade.

Det låter som en dålig bortförklaring för att förminska den skamliga handlingen i att köpa sex.
Citera
2014-07-13, 11:45
Medlem
[quote=theRulerOfBethos|49560076]
Citat:
Det svåra här är ju att bevisa varför mannen betalar för kvinnan. Låt säga att det inte finns några barn i relationen och det är uppenbart att hon bara är ihop med honom för att han har mer pengar. Låt säga att hon dumpar honom när han förlorar jobbet eller sin förmögenhet eller när hennes egna ekonomiska förutsättningar förändras så att hon inte behöver relationen för att bli försörjd längre. Jag skulle absolut kalla det prostitution. Jag skulle påstå att om man kunde granska detta rakt av så skulle man hitta mängder av exempel på där en tjej enbart är "ihop" med en snubbe för att han har någon form av materiella resurser att erbjuda honom och när de ekonomiska förutsättningarna förändras så är han plötsligt inte är materiellt intressant längre så tar relationen plötsligt slut. Däremot är det nästan omöjligt att bevisa.

Men om du vänder på relationen. Om jag behöver städhjälp två gånger i veckan. Jag betalar en snygg blondin 2000 kronor per gång för att dammsuga min lägenhet (kan göras på 5 minuter). Sen har jag sex med henne. Skulle du säga att det är prostitution? Eller ännu bättre. Jag betalar henne för att m:assera mig, och sedan råkar vi utav en ren slump även ha sex. Är det prostitution? Och var går gränsen?

För det första:
Hur många relationer där ute i Sveriges avlånga land tror du verkligen bygger enkom på att mannen betalar för/ till kvinnan? Att män generellt tjänar mer än kvinnor generellt gör betyder ju inte per automatik att alla dessa förhållanden bygger på nån slags prostitution? Jag tjänar mer än min kille eftersom jag jobbar och han går på en ganska usel doktorand lön. Betyder det då att jag "köper" hans kropp och kan avkräva ex. antal ligg i månaden? Nej knappast.

Hur många män dumpar sin flickvän fru när/ om hon blir invalidiserad och inte kan ha sex på det vis han önskar ex?

Att det ute i världen existerar detta förhållande att kvinnan går hemma med barn och hem och mannen står för försörjningen är enkom ett socialt påfund som är pålagt på kvinnan och mannen.
När man ger kvinnor incitament att ta sig ut och jobba ihop egen lön så gör de detta tämligen frivilligt, ytterligt få kvinnor som vill gå hemma hela livet i ett land som har samma möjligheter för båda könen. Att då påstå att detta är att jämföra med prostitution är ju i så fall verkligen att bevisa att prostitution som fenomen just bygger på ofrivillighet och nödvändigt tvång från en part...eller hur?

Vad gäller ditt blondin exempel så vad är det som hindrar att jag anställer en blondin här hemma som jobbar för de pengar han får på avtald tid och som sen hoppar i säng med mig för att han vill det? Är självklart inte prostitution, jag har betalt honom för att damsuga inte för att ha sex med mig.

Citat:
Det beror ju på varför hon är min fru. Som sagt är detta ofta omöjligt att helt och hållet bevisa, men rent principiellt tycker jag inte att det är mindre prostitution med en relation som bara har uppstått för att mannen har någonting av materiellt värde att erbjuda kvinnan än om mannen bara har betalat kvinnan pengar för sex rakt av. Å andra sidan har jag inga problem med prostitution (så länge den är frivillig) heller.

Vi har en social norm som säger skaffa 1 partner, fixa ungar tillsammans, håll ihop hela livet.
Det är det praktiska. Sen har vi en mängd könsnormer i världen som säger olika saker. Män sk vara si och så och kvinnor ska vara si och så. Vilket resulterar i att vi lever efter dessa normer eftersom vi är flockdjur, män söker vackra, smala unga kvinnor som statusobjekt visa upp....kvinnor söker manliga män med status som statusobjekt visa upp. Idag är vi tack vare genusvetenskap rätt medvetna om dessa normer och kan därför medvetet bryta mot dem. Rätt sunt om du frågar mig eftersom vi har betydligt mer att erbjuda som människor än vad normer säger oss, de är fruktanvsärt begränsande och enkelspåriga. Därför kan 2 män finna kärlek i varandra, och därför kan en yngre man finna kärlek och trygghet hos en äldre kvinna och tvärtom. Helt underbart vi har kommit så långt.
Citera
2014-07-13, 11:52
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Det förutsätter i så fall att hon inte tjänar en enda krona på egen hand. Vilket i Sverige är en omöjlighet då man åtminstone har rätt till socialbidrag.

Dessutom levde kanske 95 % av alla kvinnor i Sverige på det sättet för 150 år sedan.

Med ett sådant resonemang kan du lika gärna säga att minst hälften av alla kvinnor i Pakistan i dag är prostituerade.

Det låter som en dålig bortförklaring för att förminska den skamliga handlingen i att köpa sex.

1) Kvinnan kan gå till sitt vanliga jobb, få sin vanliga lön, sen gå hem och ha sex med mannen för att få spendera hans lön också, då har hon horat till sig hans inkomst.

2) 90% av alla kvinnor är horor så det är inget konstigt.

3) Alla kvinnor är horor. De kan hora på gatan, de kan hora på bordell, de kan hora i sin mans sovrum, det är fortfarande samma sak.
Senast redigerad av Babianen 2014-07-13 kl. 11:55.
Citera
2014-07-13, 11:56
Medlem
Citat:

Vad är det som gör dig så förståndshandikappad att du inte förstår likheten?
Citera
2014-07-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det där med att arbetsförmedlingen skulle kunna tvinga in människor i prostitution genom att stänga av dem från A-kassan är en utopi.
Om man jämför med massage så arbetar nästan alla i egen regi. Undantag finns, på större anläggningar, men det är sällan en massör har full beläggning. Det gör det ointressant för en arbetsgivare att betala massören för tiden som denne inte har kunder, samt att massören inte har någon anledning att dela med sig så mycket av ersättningen att kalkylen skulle hålla för en arbetsgivare.

Edit: Militär är också ett utmärkt exempel. Tycker man av någon anledning att det går helt emot ens personlighet att bära vapen, kommer ingen att tvinga in dig i det.
Ett företag som heltidsanställer en prostituerad skall alltså betala denne en timersättning på 2-3000 kr oavsett antal kunder. I det upplägget finns det ingen som helst anledning för den prostituerade att ens försöka sälja sin tjänst då hon ändå får betalt. Alltså kommer prostituerade på det ena eller andra sättet att vara entreprenörer.
Dessutom finns det redan idag undantag, eftersom reglerna säger att man måste söka lämpliga jobb. Vill man inte sälja sex så är man nog att klassa som olämplig att arbeta som prostituerad.
Massör är ett helt vanligt jobb och går under samma regler som alla andra jobb. Ska prostituerad ses som ett helt vanligt jobb och gå under samma regler?
Citera
2014-07-13, 12:06
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

För det första:
Hur många relationer där ute i Sveriges avlånga land tror du verkligen bygger enkom på att mannen betalar för/ till kvinnan? Att män generellt tjänar mer än kvinnor generellt gör betyder ju inte per automatik att alla dessa förhållanden bygger på nån slags prostitution? Jag tjänar mer än min kille eftersom jag jobbar och han går på en ganska usel doktorand lön. Betyder det då att jag "köper" hans kropp och kan avkräva ex. antal ligg i månaden? Nej knappast.

Hur många män dumpar sin flickvän fru när/ om hon blir invalidiserad och inte kan ha sex på det vis han önskar ex?

1) Jag har inte hävdat att mannen drar in 100% av inkomsten och kvinnan 0% av inkomsten. Mitt argument är att mannen drar in typ 60% av inkomsten till hushållet, kvinnan drar in typ 40% av inkomsten till hushållet, sen horar kvinnan till sig mannens 60% av inkomsten genom att ge honom sex i utbyte mot att han spenderar pengarna på det hon vill, till exempel, bostad, semester med mera. Det är precis samma sak som om hon skulle ha sex med män på bordell för pengar i handen och sen gå och köpa de saker hon vill ha.

2) Nej det betyder att a) du är med honom för att du får en högre hushålls-inkomst än om du skulle vara själv b) du satsar på att han ska tjäna mer i framtiden eller vara villig att försörja dig i framtiden.

3) Alla normala män skulle dumpa kvinnan i den situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Vi har en social norm som säger skaffa 1 partner, fixa ungar tillsammans, håll ihop hela livet.
Det är det praktiska. Sen har vi en mängd könsnormer i världen som säger olika saker. Män sk vara si och så och kvinnor ska vara si och så. Vilket resulterar i att vi lever efter dessa normer eftersom vi är flockdjur, män söker vackra, smala unga kvinnor som statusobjekt visa upp....kvinnor söker manliga män med status som statusobjekt visa upp. Idag är vi tack vare genusvetenskap rätt medvetna om dessa normer och kan därför medvetet bryta mot dem. Rätt sunt om du frågar mig eftersom vi har betydligt mer att erbjuda som människor än vad normer säger oss, de är fruktanvsärt begränsande och enkelspåriga. Därför kan 2 män finna kärlek i varandra, och därför kan en yngre man finna kärlek och trygghet hos en äldre kvinna och tvärtom. Helt underbart vi har kommit så långt.

1) Nej kvinnor har en sådan norm för att den gynnar dem. Mäns sociala norm är att byta upp sig till en snyggare kvinna när de kan/när deras nuvarande blivit för gammal.

2) Då kan väl kvinnor börja bryta mot normen genom att skaffa sig feminina män som de försörjer?
Senast redigerad av Babianen 2014-07-13 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in