2013-04-12, 19:16
Medlem
NBCsChucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingRat
Ponera att jag har sökt 2 utbildningar, och inte kommer in på mitt förstahandsalternativ, utan blir antagen till den utbildning jag har satt som nummer 2, i urval 1. Stryks jag då från mitt förstahandsval och är således inte med och konkurrerar i urval 2 om den utbildningen jag helst vill gå?
Accepterar du den plats du blir erbjuden vid det lärosäte du placerat som alternativ 2, behåller du ändå din reservplats på alternativ 1 och kan således acceptera detta om det blir aktuellt vid urval 2.
Hoppas du förstår vad jag menar, är allmänt slö och trött idag för att kunna uttrycka mig bra

EDIT: Se ovan inlägg från EG
Citera
2013-04-13, 00:14
Medlem
jegerkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Ja, sista dag för att komplettera behörighet är 20e juni, så då måste du vara klar med matte E.

Härligt.

Hur långt tid tar det tills att ens betyg är uppdaterat? Läste någonstans att det behövs framförhållning då en massor av papper skall skickas hit och dit, eller har jag fel.?

Jag vill gärna nöta matematikboken så länge det bara går.

Hur har du/ni gjort?
Citera
2013-04-13, 00:23
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegerkat
Härligt.

Hur långt tid tar det tills att ens betyg är uppdaterat? Läste någonstans att det behövs framförhållning då en massor av papper skall skickas hit och dit, eller har jag fel.?

Hur har du/ni gjort?

Om det är tajt om tid de sista dagarna så brukar det gå att faxa in betygspapper till VHS. Om man gör det senast den sista kompletteringsdagen (och ser att faxet kommit fram) så ska det inte vara någon fara.
Citera
2013-04-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jegerkat
Härligt.

Hur har du/ni gjort?
Jag har ingen egen erfarenhet men jag tycker nog att du ska ha några veckors marginal så satsa på att göra provet i slutet av maj kanske.
Citera
2013-04-13, 03:41
Medlem
Robertuzs avatar
Har 'Radioproduktion i nya medier' på LTH som mitt förstahandsval. Hoppas verkligen HP kan ta mig in, fick 0.7 - och förra hösten togs en in på det programmet med 0.6 så, man får hoppas!

Annars tar jag ett år, förbättrar betygen och skriver HP på hösten och söker in på våren, för det går väl?

Hoppas alla kommer in dit ni vill !
Citera
2013-04-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Har gjort en sen anmälan till några sommarkurser.

De kurser jag valde var alla öppna för sen anmälan. Men när jag går till min anmälan står det på vissa av kurserna "SEN ANMÄLAN ÄNNU EJ HANDLAGD" i rött istället för "HANDLÄGGNING PÅGÅR". Klickar jag på "Mer information" står det
"SEN ANMÄLAN ÄNNU EJ HANDLAGD
Eftersom du har anmält dig efter sista anmälningsdag har vi inte behandlat din anmälan."
Vad betyder detta? Gick det inte ändå att anmäla sig sent?

Att kurser fortfarande är öppna för anmälan betyder egentligen ingenting. Det kan fortfarande finnas hundratals behöriga sökanden, så ha gärna en back-up-plan för sommaren (om syftet är att få ut csn-pengar förstås).
Citera
2013-04-13, 15:08
Medlem
Binubabs avatar
Om jag i framtiden önskar att skriva för ett magasin i vilken kategori som helst (alltså inte en dagstidning/kvällstidning) är journalistik den "rätta" utbildningen då? Eller finns det en effektivare väg?
Citera
2013-04-13, 15:16
Medlem
Zahles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Om det är tajt om tid de sista dagarna så brukar det gå att faxa in betygspapper till VHS. Om man gör det senast den sista kompletteringsdagen (och ser att faxet kommit fram) så ska det inte vara någon fara.

Faxnumret som VHS har haft är inte längre i bruk och då återstår bara att skicka med brev.

Men om man skickar 2 dagar före sista kompletteringsdatum bör det gå bra.
Citera
2013-04-13, 23:16
Medlem
omskolads avatar
Vet inte om det tagits upp i tråden tidigare, ursäktar mig om så är fallet.

Läste detta på antagning.se:

"Spelar det någon roll i vilken ordning jag sätter utbildningarna i anmälan?

Ja, det spelar roll. Det du helst vill gå ska du sätta överst i din anmälan och det du kan tänka dig i andra hand sätter du som nummer två och så vidare. Du kan bli antagen till max 45 högskolepoäng per termin. En heltidsutbildning räknas som 30 högskolepoäng och en halvfartsutbildning som 15 högskolepoäng."

Ponera att jag har sökt fem kurser á 30 hp till hösten och att jag kommer in på mitt förstahandsval. Betyder det att jag inte kan bli antagen till någon av de andra kurserna? Eftersom att jag då skulle bli antagen till 60 hp.
Citera
2013-04-13, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binubab
Om jag i framtiden önskar att skriva för ett magasin i vilken kategori som helst (alltså inte en dagstidning/kvällstidning) är journalistik den "rätta" utbildningen då? Eller finns det en effektivare väg?
En säkrare väg - om du vill ha ett jobb vill säga - är definitivt att skrota dessa "Journalistdrömmar" och satsa på något vettigt (riktigt) yrke istället.
Vad i helvete har du för verklighetsförankring?

"journalistik". Jävla idiot.
Citera
2013-04-14, 01:27
Medlem
Razouls avatar
Är så jävla sur på min bondeskola. Hur ska man som ett barn (16-åring) kunna tänka så långt in i framtiden utan någon hjälp eller information.

Nu sitter man med 4-5 stycken VG från de första åren som drar ner hela betyget, så man lär knappast komma in på drömutbildningen.

I januari detta året kom de med information om att det är dags att börja tänka på vad man vill studera vidare!

ps. Har bara VG i idrott och hälsa A, går det att läsa upp på något sätt?
Senast redigerad av Razoul 2013-04-14 kl. 01:45.
Citera
2013-04-14, 09:20
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razoul
Är så jävla sur på min bondeskola. Hur ska man som ett barn (16-åring) kunna tänka så långt in i framtiden utan någon hjälp eller information.

Nu sitter man med 4-5 stycken VG från de första åren som drar ner hela betyget, så man lär knappast komma in på drömutbildningen.

I januari detta året kom de med information om att det är dags att börja tänka på vad man vill studera vidare!

ps. Har bara VG i idrott och hälsa A, går det att läsa upp på något sätt?
Vad jag vet så kommer inte ditt betyg i idrott att påverka något alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in