Citat:
Ursprungligen postat av
Zverker
Jag förstår hur du menar, men ville ändå prova att byta ut sex mot någonting annat.
Fotboll är fotboll, har man äkta kärlek till spelet som man eller kvinna går man ihop några stycken och spelar...eller hur? Behövs inga jiddrans pengar. Pengarna kommer in i spelet så fort en person inte har så stor lust att spela i just det laget frivilligt, för hade hen velat det så hade hen gjort det gratis eller hur?
Plötsligt låter det väldigt konstigt, eller hur? Visst är det för de flesta av oss skillnad i hur vi ser på fotboll och på sex och därför ligger det något i ditt resonemang. Men måste det vara skillnad eller är det något vi har lärt oss genom att t.ex. kyrkan har betraktat sex som något som endast hör äktenskapet till? Skulle du tycka att det var lika fel om vi hade betraktat sex på ungefär samma sätt som vi betraktar fotboll och matlagning eller hade sexköp varit okej för dig då?
(Diggar dig, du har en förmåga rota fram exakt den rätta punkten och även förmåga vinkla runt saker, respekt!

)
Sexualitet är många sker, right? det är ett känsloläge i samma anda som glädje, lycka, frustration, ilska ex.
Det är ett grundläggande behov, vi klarar oss visserligen utan som vuxna, men skulle säga det ersätter ett spädbarns behov av fysisk närkontakt med förälder, smek, uppskattning, kommunikation och trygghet. Spädbarn utan detta förtvinar faktiskt och dör. Det ger oss också exakt samma hormontillskott som mamma, pappa och spädbarn har oxytocin, som vi även får av gos med djur ex.
Det är också ett av våra mäktigaste biologiska drifter som styr vår reproduktion etc.
Alltså komplext, tungt och viktigt närmast heligt för oss.
Att då använda sin kropps kanaler och tryckknappar för detta för att skaffa pengar är i mina ögon, kort och gott en slags våldtäkt på sig själv. kan säkert finnas människor som klarar hålla isär vad som är den riktiga sexualiteten hos sig och vad som enkom är business. Men jag tror, och det verkar ju också vara just det många prostituerade uttrycker då man läser djupintervjuver, att det är väldigt svårt. Att det också har den stigmatiseringen som det har trots att vi lever i en väldigt sexuell tid och så få som kan tänka sig detta, tror jag har goda skäl.
Fotboll är en lek inte ens i närheten av samma komplexitet och tyngd och vikt..(ursäkta alla fotbollsfans) just därför så många gärna kan tänka sig få pengar för att spela fotboll.
Bättre liknelse hade varit:
"vänner är vänner, har man äkta vänskap så går man ihop några stycken och umgås..eller hur? Behövs inga jiddrans pengar. Pengarna kommer in i vänskapen så fort en person inte har så stor lust att umgås med just den personen frivilligt, för hade hen velat det så hade hen gjort det gratis eller hur?
eller vad säger du?