2014-07-11, 14:28
Medlem
Hallå, undrar lite hur de prioriterar på antagning.se.

Jag är första reserv på mitt förstahandsval och jag har kommit in på mitt andrahandsval.
Jag vet dock inte vilket jag helst vill gå på.
Så frågan är ifall jag kommer in på mitt förstahandsval stryks jag då från mitt andrahandsval automatiskt då? Eller får jag liksom "välja"?

Tacksam för svar!
Citera
2014-07-11, 14:30
Medlem
nematron1s avatar
Antagen till läkare vid GU! Nu får vi hoppas att det var rätt val också. Jag hade kommit in i Uppsala också, men jag vet inte om jag hade orkat bo där i 5,5 år - även om ett bättre studentliv säkert hade varit roligare de första åren.
Citera
2014-07-11, 14:30
Medlem
Är ju svårt att göra en bedömning på ens chanser ifall man inte får reda på vilken kurs/program samt skola man har sökt. Utan endast får informationen om att det gäller HP och vilken reservplats man har hamnat på.
Citera
2014-07-11, 14:32
Medlem
chamaemoross avatar
Jag har sökt till ett mastersprogram som har 5% intagning på högskolepoäng vilket jag hoppas på att kunna glida in på.

Högskolepoäng upp till 270(APM)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 19
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 2

Jag är reserv med nr 19 och måste vänta och se i urval 2 om jag kommer in i Augusti.
Jag Har 240 / 270 högskolepoäng just nu där 270 är Max hp.

Innebär detta att 18 andra konkurrenter har mer högskolepoäng än mig eller är reservplaceringen slumpmässigt placerad?
Citera
2014-07-11, 14:35
Medlem
Retai på HHS (ej Sveavägen, haterz)

Du är reservplacerad i följande urvalsgrupper:

Betyg utan komplettering (direktgruppen)(BIB)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 96

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 35

Sökande med gymnasieexamen utan komplettering(BIEX)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 31

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 32

Totalt antal sökande 1325
Förstahandsval 195

Vad tror ni?
Citera
2014-07-11, 14:35
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseWHOREtel
Hej!

Jag behöver lite hjälp och presenterar mitt fall efter dagens antagningsbesked:

Är väldigt tacksam om någon kan reda ut röran!

Ja, man kan vara max antagen till 45 hp per termin, där 30 hp per termin motsvarar heltidsstudier. Om du även blir antagen till ditt första val (som är 30 hp) så stryks ditt tredje val automatiskt som jag förstått det.

Så om du tackar ja till samtliga så är risken att du blir antagen till ditt första val och då stryks ditt tredje val fast samtidigt ser det inte ut som att du kommer in på det första valet, tyvärr.
Citera
2014-07-11, 14:37
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattinattii
Retai på HHS (ej Sveavägen, haterz)
Retail flyttas nog till Sveavägen...

Citat:
Kandidatutbildningen i Retail Management flyttar till Stockholm ht 2015

Kandidatutbildningen i Retail Management flyttar från Campus Roslagen till Stockholm med planerad start från och med höstterminen 2015. Utbildningen kommer därmed närmare Handelshögskolan och dess forskningsmiljö. Exakt förläggning av utbildningen i Stockholm är ännu inte beslutad.
Citera
2014-07-11, 14:39
Medlem
Drak3ns avatar
Sökande med gymnasieexamen utan komplettering(BIEX)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 7
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 1

Hur stor chans har jag?
Citera
2014-07-11, 14:40
Medlem
Jag har sökt KTHs basår i Södertälje, med mina gymnasiebetyg. 80 intagna, och jag är reserv nummer 6! Tror ni jag har någon chans att komma in?
Citera
2014-07-11, 14:40
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Att det inte går? Antog att de blev strukna för att mitt förstahandsval ger 45 poäng, men om jag avböjer det kanske de andra omprövas eller något?

Tyvärr är det så att om man blivit antagen till 45 hp så stryks allt under det. Allt annat som man inte blivit antagen till (och som inte har strukits) kan man stå som reserv till.

Det är så antagningssystemet funkar och därför är det viktigt med hur man prioriterar sina val när man gör sin ansökan.

Det man kan göra om man vill söka till något som har strukits är att göra en sen anmälan (så snart som möjligt!)
Citera
2014-07-11, 14:47
Medlem
Kan inte tacka ja till att behålla mina reserv platser. Fel på antagning.se eller?
Och är första reserv på ett program där dem tar in 23 från den urvalsgruppen? kommer jag in?
Citera
2014-07-11, 14:48
Medlem
SnowInformers avatar
Antagen till mitt första val! Fan vad härligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in