2016-03-05, 20:35
Medlem
eradicos avatar
Väldigt smal fråga men jag tänkte söka ABM-mastern till hösten om mina planer på att doktorera skiter sig (har en fil mag). I min kandidatexamen har jag VG 90 hp samt B i ytterligare 40. När jag kollat i internationella tabeller så är B samma sak som ett VG. Mitt meritvärde torde då vara 130 hp VG. Går det att översätta Uppsalas EKE grupp som har 90 hp VG som grundkrav rätt av?
Citera
2016-03-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Kikade lite på hur urval går till för masterprogram på UU. Man ska helst ha 60 hp VG. Om man har t.ex. B i betyg från ett annat lärosäte, vad översätts det till?

A-C ska väl vara VG som jag fattat det, så B är absolut ett VG.

A VG+
B VG
C VG-
D G+
E G
Senast redigerad av VarennaVarenne 2016-03-05 kl. 21:50.
Citera
2016-03-06, 15:05
Medlem
Hej!

Vad anser ni om mina chanser att komma in på Kand. i marknadskommunikation och IT hos Sthlms Universitet med mina 1.15 i HP?
Citera
2016-03-06, 20:52
Medlem
youpendiis avatar
Hej!

Hur ser ni på mina chanser för att komma in på urval 2? Mitt resultat på HP är 0,7.

HT15:

* Urval 1: 0,80. 9 stycken antagna, 39 reserver.

* Urval 2: 0,35. 7 antagna, 1 reserv.

Det jag tycker är märkligt är att det var 39 reserver från urval 1 och den med lägst HP kom in på 0,35 på urval 2. Att det kan skilja så mycket från urval 1 till 2.

Bör inte jag vara ganska safe i så fall?

Skulle uppskatta svar
Citera
2016-03-06, 21:30
Medlem
Ska man läsa en ingenjör i Sverige på 300 HP? Eftersom att landets framtid inte verkar särskilt sådär jätteljus, funderar jag på att flytta någon annanstans... Bör jag läsa först och sen dra utomlands? Kanske en löjlig fråga att ställa i denna tråden, förlåt...
Citera
2016-03-06, 22:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Ska man läsa en ingenjör i Sverige på 300 HP? Eftersom att landets framtid inte verkar särskilt sådär jätteljus, funderar jag på att flytta någon annanstans... Bör jag läsa först och sen dra utomlands? Kanske en löjlig fråga att ställa i denna tråden, förlåt...

I många andra länder måste man betala terminsavgifter för att överhuvudtaget få studera på universitetsnivå, så det blir nästan ofrånkomligen dyrare att studera utomlands. Det är ganska gott om personer som studerar på svenska tekniska högskolor som får arbete utomlands, så det är inte nödvändigt att studera i ett land där du vill arbeta för att få möjlighet att arbeta där. Detta gäller dock främst inom EU, där man automatiskt har arbetstillstånd som medborgare i ett EU-land. Vill du absolut arbeta i exempelvis USA så är det alltså mer motiverat att även försöka studera i USA först. Det är dock inte nödvändigtvis enkelt att få uppehållstillstånd för det. Kolla i underforumet om utlandsstudier, där det finns personer med erfarenhet som kan bidra med mer information.
Citera
2016-03-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
I många andra länder måste man betala terminsavgifter för att överhuvudtaget få studera på universitetsnivå, så det blir nästan ofrånkomligen dyrare att studera utomlands. Det är ganska gott om personer som studerar på svenska tekniska högskolor som får arbete utomlands, så det är inte nödvändigt att studera i ett land där du vill arbeta för att få möjlighet att arbeta där. Detta gäller dock främst inom EU, där man automatiskt har arbetstillstånd som medborgare i ett EU-land. Vill du absolut arbeta i exempelvis USA så är det alltså mer motiverat att även försöka studera i USA först. Det är dock inte nödvändigtvis enkelt att få uppehållstillstånd för det. Kolla i underforumet om utlandsstudier, där det finns personer med erfarenhet som kan bidra med mer information.

Tack! Får ta och göra det antar jag. Jag är inte stenrik direkt men jag är smart och kan klara pusslet med studier och ekonomi tror jag. Jag överväger dock om jag inte går miste om livserfarenhet om jag bara är i Sverige och pluggar, något jag gjort i snart 20 år nu... Men tack i alla fall, ska kolla i underforumet.
Senast redigerad av astaghfihrullah 2016-03-06 kl. 22:40.
Citera
2016-03-08, 13:06
Medlem
En C-kurs jag tänkte söka kräver 22,5 HP av B-nivå. Jag har 2 * 7,5 HP avslutade. En kurs var 15 HP och jag har klarat 7,5 HP i ladok, men inte 7,5 HP. Den är alltså inte avslutad. Är jag behörig?
Citera
2016-03-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alioth
En C-kurs jag tänkte söka kräver 22,5 HP av B-nivå. Jag har 2 * 7,5 HP avslutade. En kurs var 15 HP och jag har klarat 7,5 HP i ladok, men inte 7,5 HP. Den är alltså inte avslutad. Är jag behörig?

Man tittar normalt bara på inrapporterade HP, även om en del av dem är från icke slutförda kurser. Så ja, du borde vara behörig om alla HP är på B-nivå.
Citera
2016-03-10, 08:37
Medlem
Tjena!
Jag vet inte om någon tagit upp detta tidigare, men orkar inte läsa igenom 600 sidor.
Är det av någon fördel att skicka in sin ansökan tidigt, dvs om de skulle stå och vela mellan två ansökningar med samma betyg, väljer de då den som skickat in ansökan först? Eller lottar de bara?
Citera
2016-03-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocozzo
Tjena!
Jag vet inte om någon tagit upp detta tidigare, men orkar inte läsa igenom 600 sidor.
Är det av någon fördel att skicka in sin ansökan tidigt, dvs om de skulle stå och vela mellan två ansökningar med samma betyg, väljer de då den som skickat in ansökan först? Eller lottar de bara?
Lottning.
Citera
2016-03-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Lottning.
Ah, okay! Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto