Citat:
Ursprungligen postat av
HatadAvGud
Har 500 000 i skatteskulder som jag inte kunde betala när det begav sig. Har levt på existensminimum i sex år nu. Det har sagts till mig att skulden "preskriberas" nu vid nyår. Inte säker på att det betyder vad jag vill att det ska betyda, men får jag behålla min fulla lön efter nyår då? Vore ju trevligt att få ett lite värdigt liv igen. Det var mycket, mycket nära att jag gjorde slut på det men turligt nog så fann jag styrkan att kämpa på även om hälsan förstördes. Frågar väl mest för att jag inte ska åka på någon oväntad ny period av löneutmätning. Eller hur funkar det egentligen? Överlever inte mer.
Den preskas då, oavsett om du har löneutmätning eller ej.. däremot kan du ju ha andra skulder som står på tur som ska ha del av en utmätning, då får du inte "tillbaka" din lön.
Vill du ha helt klart för dig, ring kfm, 0771-737300, säg att du är en kompis, journalist, vad som helst, om du e orolig dom ska få till ett avbrott på din presk (jag vill minnas att kfm sagt till mig att sånt kan/gör dom inte på allmänna mål, men helt undra är jag inte, det var nåt år sedan), och säg "hej, jag undrar vilka skulder Hatadavgud, xxxxxx-xxxx har... jahaa, skatteskuld.. när försvinner den? jahaa. vid nyår, spelar det någon roll att det mäts ut till den..?"