2014-07-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Har 500 000 i skatteskulder som jag inte kunde betala när det begav sig. Har levt på existensminimum i sex år nu. Det har sagts till mig att skulden "preskriberas" nu vid nyår. Inte säker på att det betyder vad jag vill att det ska betyda, men får jag behålla min fulla lön efter nyår då? Vore ju trevligt att få ett lite värdigt liv igen. Det var mycket, mycket nära att jag gjorde slut på det men turligt nog så fann jag styrkan att kämpa på även om hälsan förstördes. Frågar väl mest för att jag inte ska åka på någon oväntad ny period av löneutmätning. Eller hur funkar det egentligen? Överlever inte mer.

Den preskas då, oavsett om du har löneutmätning eller ej.. däremot kan du ju ha andra skulder som står på tur som ska ha del av en utmätning, då får du inte "tillbaka" din lön.

Vill du ha helt klart för dig, ring kfm, 0771-737300, säg att du är en kompis, journalist, vad som helst, om du e orolig dom ska få till ett avbrott på din presk (jag vill minnas att kfm sagt till mig att sånt kan/gör dom inte på allmänna mål, men helt undra är jag inte, det var nåt år sedan), och säg "hej, jag undrar vilka skulder Hatadavgud, xxxxxx-xxxx har... jahaa, skatteskuld.. när försvinner den? jahaa. vid nyår, spelar det någon roll att det mäts ut till den..?"
Citera
2014-07-09, 21:14
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det låter konstigt att skulden skulle preskriberas om du har löneutmätning? Betalar man på en skuld, så preskriberas den ju inte.

Det är inte så att skulden är betald till fullo vid nyår då?

Bra att du har kämpat, att göra slut på allt gagnar ju ingen. Jag måste säga att jag är ganska imponerad utav alla som kämpar sig igenom skuldträsket. Det finns en del som inte klarar det, ungefär 30% har jag för mig.
Oavsett hur det nu ligger till, så sluta aldrig kämpa! För en dag tar skiten faktiskt slut och du kan gå vidare med ditt liv

Har jag helt galet fel nu, men jag horde att skatteskulder preskriberas efter 5 ar. Men det galler kanske bara om man inte betalar ? Jag hade for mig de skrevs av aven om de betalats av pa dom.
Citera
2014-07-09, 21:18
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Har jag helt galet fel nu, men jag horde att skatteskulder preskriberas efter 5 ar. Men det galler kanske bara om man inte betalar ? Jag hade for mig de skrevs av aven om de betalats av pa dom.

Det är nytt för mig, men nu trodde jag han menade att han hade löneutmätning och därmed betalade av på skatteskulden. Om den trotts det preskriberas efter 5 år så är det riktigt bra. Fast det låter konstigt i mina öron....
Citera
2014-07-09, 21:24
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det är nytt för mig, men nu trodde jag han menade att han hade löneutmätning och därmed betalade av på skatteskulden. Om den trotts det preskriberas efter 5 år så är det riktigt bra. Fast det låter konstigt i mina öron....

Jag ar som sagt inte saker, nagon annan kanske kan bekrafta eller dementera det.
Citera
2014-07-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica

Jag delar din uppfattning, min källa på det hela är ett seminarie med kfm. Således inte något i skrift jag kan visa på.

Jag minns att jag blev förvånad och ställde någon fråga om det där, då det enligt mig var något galet.. jag vill minnas att dom svarade att det var upp till den enskilde att begära förlängning av skulden om den inte skulle preskas, det var sällsynt, men hände då och då..
Citera
2014-07-09, 21:48
Medlem
Oj, fick många svar. Så här är det, Skulden kom in till kronofogden i februari och tydligen är det som så att den inte börjar räknas förrän nästa år påbörjas. Så de första tio månaderna räknades inte kan man säga. Fick en smärre chock när jag av en slump fick veta det. Under den här perioden har det uppstått perioder då jag inte ens fick ihop lön som de kunde dra av, de ska tydligen ta en extra tusing av mig nu i alla fall. Det har groteskt nog uppstått restskatt under de här åren också trorts att man inte hade nåt att betala den med då man var på existensminimum. Har frågat varför det kunnat bli så men inte fått svar. Men de är ju förhållandevis låga sett till den stora skulden. Jag hoppas kunna betala tillbaka de skulderna på ungefär ett års tid. Arbetsplatsolycka utan ersättning och annat som knäckte mig. Lätt att skylla ifrån sig kanske men jag var så nära att göra slut på alltihopa. Förlorade flickan, hälsan, yrkeskarriären, min ungdom etc, så det är väl mest paranoian att något nytt okänt ska dyka upp som ska sabba framtiden som gjorde att jag skrev inlägget. Folk brukar säga att jag ska skriva en bok om allt det här. Men då vill jag helst att den ska sluta lyckligt och det gör den inte när man dessutom är fast i Fas 3-träsket. Men det är väl bara att kämpa på. För andra som är i samma situation så vet jag att det förts samtal på regeringsnivå att minska den där perioden från 5 år till 3 år, men att sossarna motsatte sig det beslutet och det rann ut i sanden. Men det hindrar ju inte att det kan komma ett nytt förslag i framtiden.

mvh
Citera
2014-07-09, 21:58
Medlem
Citat:
Oj, fick många svar. Så här är det, Skulden kom in till kronofogden i februari och tydligen är det som så att den inte börjar räknas förrän nästa år påbörjas. Så de första tio månaderna räknades inte kan man säga. Fick en smärre chock när jag av en slump fick veta det. Under den här perioden har det uppstått perioder då jag inte ens fick ihop lön som de kunde dra av, de ska tydligen ta en extra tusing av mig nu i alla fall. Det har groteskt nog uppstått restskatt under de här åren också trorts att man inte hade nåt att betala den med då man var på existensminimum. Har frågat varför det kunnat bli så men inte fått svar. Men de är ju förhållandevis låga sett till den stora skulden. Jag hoppas kunna betala tillbaka de skulderna på ungefär ett års tid. Arbetsplatsolycka utan ersättning och annat som knäckte mig. Lätt att skylla ifrån sig kanske men jag var så nära att göra slut på alltihopa. Förlorade flickan, hälsan, yrkeskarriären, min ungdom etc, så det är väl mest paranoian att något nytt okänt ska dyka upp som ska sabba framtiden som gjorde att jag skrev inlägget. Folk brukar säga att jag ska skriva en bok om allt det här. Men då vill jag helst att den ska sluta lyckligt och det gör den inte när man dessutom är fast i Fas 3-träsket. Men det är väl bara att kämpa på. För andra som är i samma situation så vet jag att det förts samtal på regeringsnivå att minska den där perioden från 5 år till 3 år, men att sossarna motsatte sig det beslutet och det rann ut i sanden. Men det hindrar ju inte att det kan komma ett nytt förslag i framtiden.

mvh

När det uppstod restskatt så var allt du hade behövt göra var att ringa och justera upp skatten... Då hade KFM dragit den summan mindre per månad.

När du pratar om minskning av perioden från 5 till 3 år etc, är det kanske skuldsanering du menar då? För det var ju uppe för ett eller två år sedan, men det gick inte igenom.

Jag är lite förvirrad, ber om ursäkt.
Citera
2014-07-09, 22:00
Medlem
Citat:

mvh

Om du då inte betalat de restskatter som du"dragit" på dig under dessa 5-6 år så kommer dessa stå på tur i utmätning.. vet du med dig att du fått en klase brev av olika inkassofirmor kan du räkna med att dessa kommer komma in när du börjar närma dig klar på skatteskulderna... dom skickar det nämligen inte till kfm om dom ändå inte får betalt, vilket dom inte får om det ligger prioriterade amål (tex skattekonto) före, i alla fall så länge det är lön det mäts ut på.

tips är att hålla koll på dessa så du kan göra upp betalplaner med dom vad det lider, så slipper du en jäkla massa avgifter i onödan sedan.

Håller tummarna för dig att du reder ut detta

LG
Citera
2014-07-09, 22:00
Medlem
Jag minns inte exakt med det kanske är det som du pratar om. Vill minnas att jag utväxlade något mail med Beatrice Ask om det där. Jag vill minnas att jag hört någonstans att det fortfarande pratas om det där men det kanske inte är så aktuellt längre då. Skulle tro att allt fler kommer hamna i svåra situationer de närmaste åren är USA och Kina inte längre kan dölja sina bristande ekonomier bakom falska siffror.

Det är enbart skatteskulder för min del.

(kommer uppstå en skuld till när jag anställer en bödel som gör det jag borde göra med kreauren som fuckade sönder tillvaron, men det är en historia för en annan dag, hehe)

Tack för att ni är så vänliga. har mötts av så mycket motsatta åsikter genom åren. Kändes mycket skönt att få vänliga inlägg tillbaka ikväll.
Senast redigerad av HatadAvGud 2014-07-09 kl. 22:04.
Citera
2014-07-09, 22:06
Medlem
Citat:
Jag minns inte exakt med det kanske är det som du pratar om. Vill minnas att jag utväxlade något mail med Beatrice Ask om det där. Jag vill minnas att jag hört någonstans att det fortfarande pratas om det där men det kanske inte är så aktuellt längre då. Skulle tro att allt fler kommer hamna i svåra situationer de närmaste åren är USA och Kina inte längre kan dölja sina bristande ekonomier bakom falska siffror.

Det är enbart skatteskulder för min del.

(kommer uppstå en skuld till när jag anställer en bödel som gör det jag borde göra med kreauren som fuckade sönder tillvaron, men det är en historia för en annan dag, hehe)

Det var nog det då ja.

Vad bra att det enbart är skatteskulder, är det så att det preskriberas efter 5 år så ligger du ju bra till Men jag tycker du ska ringa KFM anonymt och fråga angående det. Därmed så kan du sova gott på natten och slippa oroa dig.

Hämndtankar är inte ovanligt i ditt fall, jag känner andra som känner likadant. Men jag tror att när situationen reder ut sig, så kommer de (och du) må såpass bra att ni lägger dom tankarna där dom hör hemma. I det förflutna :-)
Citera
2014-07-09, 22:13
Medlem
Nja, är vi får se. Lär aldrig jobba heltid igen. Men hellre skuldri än inte skuldfri
mvh
Citera
2014-07-14, 12:11
Medlem
Tänkte fråga lite om det här med bil och vid en eventuell utmätning.

Jag vill köpa en bil på min mammas namn - jag vet att KFM kan ta den om jag åker runt i den hela tiden, men vad är oddsen?

Den står på min mamma samt betalas av mamma, dock står jag med som "medsökande" på lånet, som en borgenär. (Jag har inte KFM på mig än)

Tänkt att jag och min syster ska bruka bilen

Vad är er erfarenhet eller råd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in