Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
En medhjälpare underlättar givetvis förklarandet. Men jag har svårt att tro att KJ utförde själva mordet i samarbete med annan. Han kan givetvis ha fått hjälp i senare skeden, och då sannolikt av en närstående. Men ändå kvarstår förklaringsproblem med det inledande skedet, varför har vi inte hittat brottsplats och blodiga kläder?
Där är mycket mer än så vi inte hittat. Fingrar, telefon osv. Han har väl helt enkelt gömt det tillräckligt bra så ni i närheten - ut och leta. Ut och dyk. Ut och gräv. Brottsplatsen tycker jag är intressant. Själv tror jag något har hänt i hans lägenhet och tillskillnad från de som vill att han skall vara oskyldig så tror jag att det går att gömma undan spår efter en styckning om man är försiktig. Han misslyckades i bilen men har varit grundlig i övrigt. Men jag är också öppen för att de bråkat, av tjurighet säger han nej till att skjutsa henne, hon börjar gå, han åker efter och någonting händer någonstans.
Oavsett vilket håller jag med alla här som hade velat att man skulle kolla upp andra misstänkta mycket bättre, men det handlar om resurser.
Sen har jag varit inne på det innan. Något som folk inte verkar förstå här eftersom här går man bara efter vad som står skrivet. Men det syns väldigt ofta när någon ljuger. Polisen och förhörsledarna har sett saker som är uppenbara lögner när vi bara få läsa hans tics och dåliga lögner rakt upp och ner nedskrivna av en dyslektisk person. Kroppsspråket avslöjar saker som i skriven form kanske inte är helt uppenbara. Själv var jag helt inne på MB/AN-spåret länge fram till jag läste förhören. Uppenbara lögner till höger och vänster. Vissa saker kan förklaras för hans sjukdom som LKVN alltid hoppar in och berättar men oavsett vilket så tycker jag förhören övertygade mig tillsammans med de bevis man har så klart. Och hans beteende i rättssalarna. Inget förtvivlat utrop om hans oskyldighet. Ingen frustration. Drogad eller inte - bli beskylld och dömd för en sådan här sak hade gjort en upprörd.
Folk i tråden menade på att han var oskyldig för att han aldrig tidigare visat denna typ av beteende förut. Jo, men så är det alltid. Även om en förälder skulle misstänka en störning hade de inte sagt det till polisen. Likaså hans vänner. I olika fall genom åren så hör man alltid folk uttala sig om mördare på samma vis. " - Det trodde vi aldrig om han/hon som alltid var så snäll".
Det som gör att folk tvivlar är att MB hade, i deras värld, mer anledning att döda VB. Andra tvivlar på att de inte funnit brottsplats. Sant, men de har hittat blod i bakluckan som han dessutom försade sig om i förhör. Ni twistar och vänder på saker och ting för att få det att han ska vara oskyldig och att det hamnat där på annat vis. Hundar har gjort fel. Hundinstruktören har gjort fel. 50 saker ska gå fel för att ni ska ha rätt. Taxichaufförer ska tiga för att de är rädda. Polisen försöker sätta dit KJ för att rädda sin vän MB etc etc. När något pekar mot en sak så är det oftast så. Så mycket otur har inte en och samma person som redan i så fall har oturen att bli intagen för mord. Givetvis kan man inte alltid utgå från det tankesättet men i detta fall är jag övertygad.
Kanske dyker någonting upp i sommar i skogarna nu när folk är ute och rör på sig igen. Jag tvivlar på det - men hoppas. Kanske det sitter en vän till KJ hemma med världens sämsta samvete för att han har hjälpt till som kanske måste, för sin egen skull, prata ut men gör det med fel person.
Eller ännu bättre att KJ själv berättar nu när han insett att han måste sitta av straffet. Den chansen trodde jag jättemycket på innan med tanke på att han verkar vara en person som alltid känt sig oduglig. Nu har han ju faktiskt lyckats med någonting. Kanske hade han pratat ut tillslut, dels för att få cred, dels för samvetet och dels för att berätta alla grymma saker han tänkt på så att polisen inte hittat brottsplats osv. Tyvärr minskade denna chans rejält när han fick ett löjligt lågt straff.
Och om det trots allt är MB eller AN så får vi hoppas att de en dag bråkar så pass mycket och börjar hata varandra att de berättar vad den andre har gjort i ren och skär hämnd.
Jag måste säga att det är irriterande att inte veta - men det är väl därför tråden lever vidare.