2014-07-09, 18:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Tog argumenten slut för dig

Du får nog släppa tanken på om det hänt förr eller inte.
Jag är inte förvånad att du tror TQ är skyldig till mord.
Vad tror du, hur mördade TQ flyktingpojken som fortfarande lever

Kritiken är att Polis/åklagare inte uteslutit alternativ GM.
Finns många på listan som borde ha kollats bättre bla. AF,MB,AB,AN
Det är ju inte relevant för tråden, men när mannen ändå tagits upp; nej, jag menar
inte att han skulle ha begått samtliga de mord han först erkänt men sedan tagit tillbaka.
Men något eller några av dessa dåd kan han mycket väl ha gjort
sig skyldig till när allt kommer omkring.

Läs på om vad den mannen gjorde innan han låstes in på Säter. Av vad som verkligen
är bekräftat av "synder". Det är ingen herre vem som helst direkt.
Där finns en dokumenterad farlighet.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-09 kl. 18:59.
Citera
2014-07-09, 19:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är ju inte relevant för tråden, men när mannen ändå tagits upp; nej, jag menar
inte att han skulle ha begått samtliga de mord han först erkänt men sedan tagit tillbaka.
Men något eller några av dessa dåd kan han mycket väl ha gjort
sig skyldig till när allt kommer omkring.

Läs på om vad den mannen gjorde innan han låstes in på Säter. Av vad som verkligen
är bekräftat av "synder". Det är ingen herre vem som helst direkt.
Där finns en dokumenterad farlighet.
Men om du nu anser att det här inlägget...
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har du något exempel på där det blivit gjort tidigare här i landet?

Något fall i modern svensk kriminalhistoria?
Bil med planterat blodspår alltså?
...inte är relevant, varför drog du upp det? Varför kommer du inte med inlägg med innehåll? Hur skulle KJ klara av att utföra brottet utan att bloda ner kläderna, bostaden och bilkupéen? Var kan brottsplatsen finnas? Varför gjorde han det? Bidra till diskussionen på ett konstruktivt sätt.
Citera
2014-07-09, 19:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

...inte är relevant, varför drog du upp det? Varför kommer du inte med inlägg med innehåll? Hur skulle KJ klara av att utföra brottet utan att bloda ner kläderna, bostaden och bilkupéen? Var kan brottsplatsen finnas? Varför gjorde han det? Bidra till diskussionen på ett konstruktivt sätt.
Det var användaren Lagro som jag bemötte. Inte dig eller någon annan. Utan Lagro
som är övertygad om att en blodplantering ägt rum i det här fallet.
Då ville jag efterhöra om hen kände till något tidigare fall där det uppdagats att blod planterats
i någons bil. Det var vad det handlade om.

Uppfattas mina inlägg här i tråden som helt utan innehåll så är det ju förstås beklagligt.
Då får jag överväga att lämna tråden helt enkelt.

Gällande dina frågor om KJ och hur han kunnat utföra brottet utan att lämna mer spår
efter sig än de konstaterade - blodet i bagageutrymmet och det som fanns på tejprullen -
plus det andra du vill jag ska ha tankar om, så ber jag att få återkomma om detta vid
ett annat tillfälle.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-09 kl. 20:24.
Citera
2014-07-09, 19:45
Medlem
Citat:
En medhjälpare underlättar givetvis förklarandet. Men jag har svårt att tro att KJ utförde själva mordet i samarbete med annan. Han kan givetvis ha fått hjälp i senare skeden, och då sannolikt av en närstående. Men ändå kvarstår förklaringsproblem med det inledande skedet, varför har vi inte hittat brottsplats och blodiga kläder?

Där är mycket mer än så vi inte hittat. Fingrar, telefon osv. Han har väl helt enkelt gömt det tillräckligt bra så ni i närheten - ut och leta. Ut och dyk. Ut och gräv. Brottsplatsen tycker jag är intressant. Själv tror jag något har hänt i hans lägenhet och tillskillnad från de som vill att han skall vara oskyldig så tror jag att det går att gömma undan spår efter en styckning om man är försiktig. Han misslyckades i bilen men har varit grundlig i övrigt. Men jag är också öppen för att de bråkat, av tjurighet säger han nej till att skjutsa henne, hon börjar gå, han åker efter och någonting händer någonstans.

Oavsett vilket håller jag med alla här som hade velat att man skulle kolla upp andra misstänkta mycket bättre, men det handlar om resurser.

Sen har jag varit inne på det innan. Något som folk inte verkar förstå här eftersom här går man bara efter vad som står skrivet. Men det syns väldigt ofta när någon ljuger. Polisen och förhörsledarna har sett saker som är uppenbara lögner när vi bara få läsa hans tics och dåliga lögner rakt upp och ner nedskrivna av en dyslektisk person. Kroppsspråket avslöjar saker som i skriven form kanske inte är helt uppenbara. Själv var jag helt inne på MB/AN-spåret länge fram till jag läste förhören. Uppenbara lögner till höger och vänster. Vissa saker kan förklaras för hans sjukdom som LKVN alltid hoppar in och berättar men oavsett vilket så tycker jag förhören övertygade mig tillsammans med de bevis man har så klart. Och hans beteende i rättssalarna. Inget förtvivlat utrop om hans oskyldighet. Ingen frustration. Drogad eller inte - bli beskylld och dömd för en sådan här sak hade gjort en upprörd.

Folk i tråden menade på att han var oskyldig för att han aldrig tidigare visat denna typ av beteende förut. Jo, men så är det alltid. Även om en förälder skulle misstänka en störning hade de inte sagt det till polisen. Likaså hans vänner. I olika fall genom åren så hör man alltid folk uttala sig om mördare på samma vis. " - Det trodde vi aldrig om han/hon som alltid var så snäll".

Det som gör att folk tvivlar är att MB hade, i deras värld, mer anledning att döda VB. Andra tvivlar på att de inte funnit brottsplats. Sant, men de har hittat blod i bakluckan som han dessutom försade sig om i förhör. Ni twistar och vänder på saker och ting för att få det att han ska vara oskyldig och att det hamnat där på annat vis. Hundar har gjort fel. Hundinstruktören har gjort fel. 50 saker ska gå fel för att ni ska ha rätt. Taxichaufförer ska tiga för att de är rädda. Polisen försöker sätta dit KJ för att rädda sin vän MB etc etc. När något pekar mot en sak så är det oftast så. Så mycket otur har inte en och samma person som redan i så fall har oturen att bli intagen för mord. Givetvis kan man inte alltid utgå från det tankesättet men i detta fall är jag övertygad.

Kanske dyker någonting upp i sommar i skogarna nu när folk är ute och rör på sig igen. Jag tvivlar på det - men hoppas. Kanske det sitter en vän till KJ hemma med världens sämsta samvete för att han har hjälpt till som kanske måste, för sin egen skull, prata ut men gör det med fel person.

Eller ännu bättre att KJ själv berättar nu när han insett att han måste sitta av straffet. Den chansen trodde jag jättemycket på innan med tanke på att han verkar vara en person som alltid känt sig oduglig. Nu har han ju faktiskt lyckats med någonting. Kanske hade han pratat ut tillslut, dels för att få cred, dels för samvetet och dels för att berätta alla grymma saker han tänkt på så att polisen inte hittat brottsplats osv. Tyvärr minskade denna chans rejält när han fick ett löjligt lågt straff.

Och om det trots allt är MB eller AN så får vi hoppas att de en dag bråkar så pass mycket och börjar hata varandra att de berättar vad den andre har gjort i ren och skär hämnd.

Jag måste säga att det är irriterande att inte veta - men det är väl därför tråden lever vidare.
Citera
2014-07-09, 20:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Där är mycket mer än så vi inte hittat. Fingrar, telefon osv. Han har väl helt enkelt gömt det tillräckligt bra så ni i närheten - ut och leta. Ut och dyk. Ut och gräv. Brottsplatsen tycker jag är intressant. Själv tror jag något har hänt i hans lägenhet och tillskillnad från de som vill att han skall vara oskyldig så tror jag att det går att gömma undan spår efter en styckning om man är försiktig. Han misslyckades i bilen men har varit grundlig i övrigt. Men jag är också öppen för att de bråkat, av tjurighet säger han nej till att skjutsa henne, hon börjar gå, han åker efter och någonting händer någonstans.

Oavsett vilket håller jag med alla här som hade velat att man skulle kolla upp andra misstänkta mycket bättre, men det handlar om resurser.

Sen har jag varit inne på det innan. Något som folk inte verkar förstå här eftersom här går man bara efter vad som står skrivet. Men det syns väldigt ofta när någon ljuger. Polisen och förhörsledarna har sett saker som är uppenbara lögner när vi bara få läsa hans tics och dåliga lögner rakt upp och ner nedskrivna av en dyslektisk person. Kroppsspråket avslöjar saker som i skriven form kanske inte är helt uppenbara. Själv var jag helt inne på MB/AN-spåret länge fram till jag läste förhören. Uppenbara lögner till höger och vänster. Vissa saker kan förklaras för hans sjukdom som LKVN alltid hoppar in och berättar men oavsett vilket så tycker jag förhören övertygade mig tillsammans med de bevis man har så klart. Och hans beteende i rättssalarna. Inget förtvivlat utrop om hans oskyldighet. Ingen frustration. Drogad eller inte - bli beskylld och dömd för en sådan här sak hade gjort en upprörd.

Folk i tråden menade på att han var oskyldig för att han aldrig tidigare visat denna typ av beteende förut. Jo, men så är det alltid. Även om en förälder skulle misstänka en störning hade de inte sagt det till polisen. Likaså hans vänner. I olika fall genom åren så hör man alltid folk uttala sig om mördare på samma vis. " - Det trodde vi aldrig om han/hon som alltid var så snäll".

Det som gör att folk tvivlar är att MB hade, i deras värld, mer anledning att döda VB. Andra tvivlar på att de inte funnit brottsplats. Sant, men de har hittat blod i bakluckan som han dessutom försade sig om i förhör. Ni twistar och vänder på saker och ting för att få det att han ska vara oskyldig och att det hamnat där på annat vis. Hundar har gjort fel. Hundinstruktören har gjort fel. 50 saker ska gå fel för att ni ska ha rätt. Taxichaufförer ska tiga för att de är rädda. Polisen försöker sätta dit KJ för att rädda sin vän MB etc etc. När något pekar mot en sak så är det oftast så. Så mycket otur har inte en och samma person som redan i så fall har oturen att bli intagen för mord. Givetvis kan man inte alltid utgå från det tankesättet men i detta fall är jag övertygad.

Kanske dyker någonting upp i sommar i skogarna nu när folk är ute och rör på sig igen. Jag tvivlar på det - men hoppas. Kanske det sitter en vän till KJ hemma med världens sämsta samvete för att han har hjälpt till som kanske måste, för sin egen skull, prata ut men gör det med fel person.

Eller ännu bättre att KJ själv berättar nu när han insett att han måste sitta av straffet. Den chansen trodde jag jättemycket på innan med tanke på att han verkar vara en person som alltid känt sig oduglig. Nu har han ju faktiskt lyckats med någonting. Kanske hade han pratat ut tillslut, dels för att få cred, dels för samvetet och dels för att berätta alla grymma saker han tänkt på så att polisen inte hittat brottsplats osv. Tyvärr minskade denna chans rejält när han fick ett löjligt lågt straff.

Och om det trots allt är MB eller AN så får vi hoppas att de en dag bråkar så pass mycket och börjar hata varandra att de berättar vad den andre har gjort i ren och skär hämnd.

Jag måste säga att det är irriterande att inte veta - men det är väl därför tråden lever vidare.
Det är mycket han har gömt i så fall, mordvapen, kläder, fullt med blod, men bloddropp bara i ett bagageutrymme och på en tejprulle. Hur bär man sig åt? Så fort man tar i ett blodigt plagg får man blod på händerna och det sätter sig överallt man tar i. Handtag, andra kläder, bilratt...

Om brottet skedde utanför bostaden, tog han med sig ombyte av kläder utifallatt han skulle mörda henne, eller åkte han hem naken?

Det kan också vara så att de uppenbara lögnerna uppenbarade sig i MB:s och AN:s ögon. Det har du ingen aning om, och inte heller domstolarna. Ingen vittnade om vad hen kunde se av kroppsspråken under förhören. Det är meningslöst att utrbrista "Jag är oskyldig" i en rättegång, och det vet de flesta.

Jag hoppas något dyker upp i sommar, men det lär bara ske om brotts- eller styckplats är utomhus.

Visst får vi hoppas att någon pratar, KJ, vän till KJ, MB, AN... Det är nog enda chansen att få svar.
Citera
2014-07-09, 20:32
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:

...inte är relevant, varför drog du upp det? [1] Varför kommer du inte med inlägg med innehåll? [2] Hur skulle KJ klara av att utföra brottet utan att bloda ner kläderna [3], bostaden [4] och bilkupéen? [5] Var kan brottsplatsen finnas? [6] Varför gjorde han det? [7] Bidra till diskussionen på ett konstruktivt sätt.
[Mina pkt:er] Att ställa sju frågor i ett och samma inlägg och samtidigt yla om en önskan att ens föremål för uppvaktning bör "bidra till diskussionen på ett konstruktivt sätt" är för mig en gåta. Den som ställer (de många) frågorna styr diskussionen. (Eller önskar iallafall att göra så).

Att påstå något visar om så inte på mod så åtminstone på diskussionsvilja. Det gör inte simpla retoriska frågor. Kan du inte istället för att ställa frågor, lansera en trolig hypotes med KJ som oskyldigt lamm och annan förövare som trolig GM? En hypotes (sticka ut hakan litet) som håller hela vägen med kända fakta. Du kan alltid gömma dig bakom faktumet att ÅK har alla till buds stående medel och att du saknar sådana resurser, men en hypotes behöver inte vara finansierad av annat än intellektuellt kapital. Och där är dina resurser sannolikt väsentligt starkare än snåla retoriska knep. Det är iallafall vad jag vill tro. För att inte tala om fantasin - vilken förefaller överglänsa både TR och HovR i kurs.
Citera
2014-07-09, 20:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Tog argumenten slut för dig

Du får nog släppa tanken på om det hänt förr eller inte.
Jag är inte förvånad att du tror TQ är skyldig till mord.
Vad tror du, hur mördade TQ flyktingpojken som fortfarande lever

Kritiken är att Polis/åklagare inte uteslutit alternativ GM.
Finns många på listan som borde ha kollats bättre bla. AF,MB,AB,AN

Se där, hur kan du vara så säker på att TQ inte har mördat någon? Bevisligen var han ju nära att lyckas ett par gånger...

Utdrag ur DN:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/quick-domd-for-grova-brott-redan-fore-morden/

Hur kommer det att gå när KJ släpps fri? Kommer folk i Boden att bilda ett medborgargarde som bevakar varje steg han tar?
Citera
2014-07-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky

Sen har jag varit inne på det innan. Något som folk inte verkar förstå här eftersom här går man bara efter vad som står skrivet. Men det syns väldigt ofta när någon ljuger. Polisen och förhörsledarna har sett saker som är uppenbara lögner när vi bara få läsa hans tics och dåliga lögner rakt upp och ner nedskrivna av en dyslektisk person. Kroppsspråket avslöjar saker som i skriven form kanske inte är helt uppenbara.

Plockade bara en del av citatet för att spara lite plats...

Men det är ganska intressant. Kroppsspråket är ofta ett säkert sätt att avslöja en lögnare för en erfaren förhörsledare. Rösten är ett annat, dock lite mindre säkert sätt. Jag får lite kalla kårar längs ryggraden när jag lyssnar till ljudspår från Hovrättsförhandlingarna. Minst en av de förhörda, antagligen två, ger mig starka vibbar om att det slängs ut en del osanningar. Känns väl lite sisådär att hänga ut någon här och kalla denne för lögnare, eftersom hen antagligen läser här. Men det stärker min teori om att KJ gjorde detta med hjälp I NÅGON FAS av en medhjälpare. Jag tror medhjälparen förhördes i Hovrätten.

KJ är inblandad, ja. Men ensam var han inte. Då hade han gjort fler och allvarligare misstag. I vilken fas hade han hjälp? Min teori är att han själv tog livet av VB, och att han insåg att han inte kunde fixa efterarbetet själv. Därefter kontaktades medhjälparen som hjälpte till med styckning och framför allt flyttande av kroppsdelar. Två personer vars sinnen är i helspinn och inte tänker klart, därför är fyndplatser mycket ologiska, städning bra men inte perfekt o.s.v.

Intressant diskussioner gällande KJ:s kläder. Måhända hade han/de helt enkelt overaller etc vid all hantering som sedan länge är uppbrända. Men hur är det med kläder som burits under overall? Kommer de att bära graverande spår. Skulle dessa spår upptäckas av en vovve i efterhand? Har någon vovve snokat runt i KJ:s garderob?
Citera
2014-07-09, 20:56
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
[--//--]Känns väl lite sisådär att hänga ut någon här och kalla denne för lögnare, eftersom hen antagligen läser här. Men det stärker min teori om att KJ gjorde detta med hjälp I NÅGON FAS av en medhjälpare. Jag tror medhjälparen förhördes i Hovrätten.

KJ är inblandad, ja. Men ensam var han inte. Då hade han gjort fler och allvarligare misstag. I vilken fas hade han hjälp? Min teori är att han själv tog livet av VB, och att han insåg att han inte kunde fixa efterarbetet själv. Därefter kontaktades medhjälparen som hjälpte till med styckning och framför allt flyttande av kroppsdelar. Två personer vars sinnen är i helspinn och inte tänker klart, därför är fyndplatser mycket ologiska, städning bra men inte perfekt o.s.v.[--//--]
Nu är jag bara en lekman i sammanhanget. Men jag inbillar mig att det är synnerligen ovanligt med en mördare som får "hjälp från oväntat håll" att städa undan efter brottets utförande. I synnerhet med kombinationen att det helt saknas spår efter denna medhjälpare.
Citera
2014-07-09, 20:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
[Mina pkt:er] Att ställa sju frågor i ett och samma inlägg och samtidigt yla om en önskan att ens föremål för uppvaktning bör "bidra till diskussionen på ett konstruktivt sätt" är för mig en gåta. Den som ställer (de många) frågorna styr diskussionen. (Eller önskar iallafall att göra så).

Att påstå något visar om så inte på mod så åtminstone på diskussionsvilja. Det gör inte simpla retoriska frågor. Kan du inte istället för att ställa frågor, lansera en trolig hypotes med KJ som oskyldigt lamm och annan förövare som trolig GM? En hypotes (sticka ut hakan litet) som håller hela vägen med kända fakta. Du kan alltid gömma dig bakom faktumet att ÅK har alla till buds stående medel och att du saknar sådana resurser, men en hypotes behöver inte vara finansierad av annat än intellektuellt kapital. Och där är dina resurser sannolikt väsentligt starkare än snåla retoriska knep. Det är iallafall vad jag vill tro. För att inte tala om fantasin - vilken förefaller överglänsa både TR och HovR i kurs.
I SMS bjöd MB hem VB på kvällen, för AN skulle vara på annat håll efter middagen. VB avböjde skjuts, för hon avsåg inte alls att gå hem, hon gick till MB istället. Hon gick Lejonbacksvägen och gångvägen från Torpgärdsleden till Sävast. När hon kom hem till MB uppstod ett gräl som slutade med katastrof. Eller så kom AN hem oväntat och det slutade på samma sätt.

När paret hade nyktrat till dagen därpå styckade MB kroppen. Huvudet var otäckt, det täckte han med en plastpåse och virade med sårtejp som VB hade i fickan. Därpå packades kroppen i något och lämnades i det vattenfyllda värnet, (då isfyllt). Men lite blod sparade han och planterade i KJ:s bagageutrymme natten 5-6 maj.

När MB upptäckte att span hade släppt satte han nya planer i verket. Han hämtade kroppen och lade den vid FP2. Bilen hade han då ställt i parkeringsfickan intill på traktorvägen. Från FP2 bar han ner benen till ödehuset och arrangerade dem. Men när han skulle fortsätta med resten av kroppen kom MPS och gjorde upptäckten. Snabbt skar han av tejpen som höll plastpåsen på plats och lämnade. Den gick ju inte att koppla till honom. Tejpbitarna hamnade av en slump i håret. Allt annat tog han med sig, inklusive händerna, som han lade i plastpåsen, och körde därifrån.

Duger det som hypotes? Har du någon hypotes om hur KJ gjorde?
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-09 kl. 21:15.
Citera
2014-07-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Plockade bara en del av citatet för att spara lite plats...

Men det är ganska intressant. Kroppsspråket är ofta ett säkert sätt att avslöja en lögnare för en erfaren förhörsledare. Rösten är ett annat, dock lite mindre säkert sätt. Jag får lite kalla kårar längs ryggraden när jag lyssnar till ljudspår från Hovrättsförhandlingarna. Minst en av de förhörda, antagligen två, ger mig starka vibbar om att det slängs ut en del osanningar. Känns väl lite sisådär att hänga ut någon här och kalla denne för lögnare, eftersom hen antagligen läser här. Men det stärker min teori om att KJ gjorde detta med hjälp I NÅGON FAS av en medhjälpare. Jag tror medhjälparen förhördes i Hovrätten.

KJ är inblandad, ja. Men ensam var han inte. Då hade han gjort fler och allvarligare misstag. I vilken fas hade han hjälp? Min teori är att han själv tog livet av VB, och att han insåg att han inte kunde fixa efterarbetet själv. Därefter kontaktades medhjälparen som hjälpte till med styckning och framför allt flyttande av kroppsdelar. Två personer vars sinnen är i helspinn och inte tänker klart, därför är fyndplatser mycket ologiska, städning bra men inte perfekt o.s.v.

Intressant diskussioner gällande KJ:s kläder. Måhända hade han/de helt enkelt overaller etc vid all hantering som sedan länge är uppbrända. Men hur är det med kläder som burits under overall? Kommer de att bära graverande spår. Skulle dessa spår upptäckas av en vovve i efterhand? Har någon vovve snokat runt i KJ:s garderob?

Om man vänder på steken, så kan det ju vara så att någon annan mördade VB och KJ hjälpte till frivilligt el ofrivilligt att få bort kroppen.
Är det frivilligt så bör man söka efter en person som KJ är mycket lojal.
Är det ofrivilligt är det någon som grundlurat KJ och känner till hans funktionshinder samt haft tillgång till KJs tider och vanor.
Citera
2014-07-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Om man vänder på steken, så kan det ju vara så att någon annan mördade VB och KJ hjälpte till frivilligt el ofrivilligt att få bort kroppen.
Är det frivilligt så bör man söka efter en person som KJ är mycket lojal.
Är det ofrivilligt är det någon som grundlurat KJ och känner till hans funktionshinder samt haft tillgång till KJs tider och vanor.

Så kan det naturligtvis också vara. Fullt möjligt. Men då begränsar det urvalet extremt hårt. Finns inte många med motiv, elller åtminstone möjlighet som dessutom är kapabel till detta. Men du kan definitivt ha rätt.

Jag tror mer på frivilligt.

@KluvenTunga: Håller delvis med, svårt att säga i vilken fas eller moment han fick hjälp, men medhjälparen behöver inte ha varit med "hela vägen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in