2014-07-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jaha, så han följde med, eller efter, VB ut, mördade henne, tog av sig kläderna och gick/körde naken hem. Därefter återkom han och tog hand om kläder och kropp, och skyddade sig med poncho eller regnrock.

Låter som för avancerad logistik för honom.

Ja och du använder samma logistik som honom. Jag har det och det så jag klarar inte av nånting själv och därför kan jag inte gjort detta, blablabla. Det är ju ett under att KJ överhuvudtaget kommer ihåg att man sätter fötterna framför sig om man ska gå framåt, eller hur?

Poncho eller regnrock var ju såklart bara exempel på vad man skulle kunna ha på sig för att skydda sig från eventuell blodstänk vid styckningen. Det borde väl du förstå att jag menade eller hur? Men ja, så himla osannolikt är det ju faktiskt inte att han kan mördad VB och sen tagit av sig alla kläder han hade på sig vid själva mordet och slängt på sig något tillfälligt han kan haft liggandes i bilen när han återvände hem.
Citera
2014-07-09, 01:29
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Spelar kanske ingen större roll men styckningen har nog inte varit så blodig.
Punkterade lungor medan hjärtat slår, det mesta blodet samlas i brösthålan.

Det är sant.

Det jag menade var att av alla moment som man måste föreställa sig i detta skeende - mord, styckning, transport/utplacering - är just styckningen den som har har störst potential att lämna spår efter sig - och som en GM rimligtvis tar störst hänsyn till vad gäller försiktighetsåtgärder.
Citera
2014-07-09, 01:34
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Åklagarna måste ju bara veta att han skulle bli jävligt sjuk (kemisk lunginflammation) om han skulle röka plasttejpen.

Det håller jag med om tillhör kategorin "saker som en åklagare bör känna till", men om - och bara om - den föregivna plasttejpen klistrades längst med cigaretten.

För att fästa en tejpbit i skarven mellan ett återvunnet/hemmagjort filter och cigarettpappret skulle inte ge samma sköna känsla av att röka plast.
Citera
2014-07-09, 01:49
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Hur löste han transporten av kroppen till FP1 & FP2 då? Utan att avsätta cadaverine i bilens kupé?

Åkte KJ naken?

Det där är ju en fråga, där vi vet alldeles för lite för att uttala oss med någon som helst säkerhet. Det gäller både dig och mig - och alla andra, möjligtvis förutom GM.

Det är en brist, och åtminstone jag skulle ligga mindre sömnlös om natten om FUP hade kunnat visa på dessa detaljer i händelseförloppet: när var och hur mördades, styckades och transporterades VB?

Problemet med frågan är att det blir gissningar. Det har jag visserligen inget emot principiellt, men det blir ganska spekulativt.

1. Han kan ha burit kroppen mellan styckplats och FP.

2. Den kan ha varit inslagen i någonting bestående av ett material som inte släpper igenom de molekyler som utgör likdoften.

3. Han kan ha bytt kläder en djävla massa gånger.

4. Han kan ha utfört det hela naken - hela tiden, delar av tiden, helt naken, halvnaken...

Vi vet inte.

Men att gå ifrån denna basala insikt om att vi lider av ett kunskapsunderskott, till att hävda att eftersom vi inte vet, så är någonting omöjligt - det är ett alldeles för långt steg. Till och med ett felslut.

Hur tror du att det gick till? (Ersätt KJ med valfri person, om du vill.)
Citera
2014-07-09, 01:56
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tvivlar mer och mer på KJ:s skuld när jag inser hur komplicerat brottet måste ha varit om han begått det, med tanke på hans person. Kolla hur hans lägenhet ser ut, en totalt oorganiserad person. Han hade inte klarat detta.

En bra och välkommen positionsbestämmelse i diskussionen! Önskar jag kunde komma med en själv, faktiskt.

Har du övervägt möjligheten av att KJ hade en medgärningsman och att denna omständighet möjligtvis kan förklara diskrepanser mellan bristande kapacitet och utförande?

Hur resonerar du kring den frågan?
Citera
2014-07-09, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det håller jag med om tillhör kategorin "saker som en åklagare bör känna till", men om - och bara om - den föregivna plasttejpen klistrades längst med cigaretten.

För att fästa en tejpbit i skarven mellan ett återvunnet/hemmagjort filter och cigarettpappret skulle inte ge samma sköna känsla av att röka plast.

Inte lätt å veta hur han har gjort sina röka.
Men om han hade cigarettpapper förstår jag inte anledningen till tejpen. Jag tror han använde tejp som cigarettpapper, den tunna pappersliknande tejpen som kom från SAABen.
Han sa att han tejpade en bössa. Om jag kommer ihåg rätt så bytte han bort den.
Den bössan skulle man naturligtvis letat fram å kollat vilken sorts tejp det va.
Citera
2014-07-09, 03:19
Medlem
Spaningsledningen för mordet på VB har aldrig sett till alternativa gärningsmän utan varit helt fixerat till KJ, att han skall få skulden för mordet. Det är också orsaken att alltsammans är en riktig "soppa" och ingenting annat.
I det här fallet pekar det på att det funnits en planerare och gärningsmän.
Planeraren måste avleda misstanken om brottet mot annan person annars skulle risken ha blivit att han själv blivit insnärjad. Därför säger allt "sunt förnuft" att han planterat spår som leder misstanken mot KJ, därför kan man ta för givet att det är planeraren som sett till att blodspåret och liklukten blivit planterat i KJ:s bil. Om inte den planteringen hade gjorts skulle det ha varit ett mycket stort misstag av planeraren. Det är också en mycket enkel operation att genomföra.
När blodspåret planterades gjordes det misstaget att det var blod från när VB levde, enligt hunden Uno när söket gjordes i skuffen, nu hade det ingen betydelse därför det fanns inget intresse av någon part att kontrollera blodspåret.
Om blodspåret hade kontrollerats av polisen med deras test och det hade bekräftat hunden Unos bedömning att det var blod från när VB levde, det skulle ha bekräftat att blodspåret var planterat.
Det skulle ha blivit en omöjlighet att påstå blodet kom från något lik som påståtts skall ha funnits i skuffen. Det hade också medfört att KJ hade blivit helt frikänd.
Sådana här påståenden att ingen planterar blodspår i en annans bil är ett påstående som ligger på så låg nivå att det behöver inte kommenteras.
Citera
2014-07-09, 03:39
Medlem
Det som är mycket viktigt vid alla mord är att hitta brottsplatsen och någon sådan har inte hittats vid mordet på VB.
Om KJ hade varit gärningmannen hade brottsplatsen hittats det kan man vara helt säker på.
Det har gjorts enorma sök för att hitta brottsplatsen av polis, militär, hemvärn och frivilliga utan något resultat.
Jag anser att brottsplatsen har funnits i en skåpbil, som den enda sannolika platsen när någon brottsplats inte hittats, en vanlig kupeebil kan helt uteslutas, därför när det rör sig om styckning är förutsättningen en skåpbil.
Enligt förundersökningen sid 78 fanns det en röd skåpbil som avyttrades första veckorna i maj som jag anser borde ha varit intressant. Den skåpbilen borde ha kontrollerats som en tänkbar brottsplats, men från spaningsledningen har det inte funnits något intresse av någon sådan kontroll vad som kan inses.
Orsaken att inte skåpbilen söktes upp och kontrollerades kan vara att en sådan kontroll skulle inte ha lett till att KJ är gärningsmannen.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-09 kl. 03:47.
Citera
2014-07-09, 03:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Sådana här påståenden att ingen planterar blodspår i en annans bil är ett påstående som ligger på så låg nivå att det behöver inte kommenteras.
Har du något exempel på där det blivit gjort tidigare här i landet?

Något fall i modern svensk kriminalhistoria?
Bil med planterat blodspår alltså?
Citera
2014-07-09, 08:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Det är av naturliga skäl svårt att avgöra om det har skett tidigare, om GM kom undan med det.

Om du för en månad sedan hade bett om ett exempel på en kvinna som styckmördar en annan kvinna hade det inte gått att ge något sådant exempel. Men ändå har det skett.
Citera
2014-07-09, 08:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
En bra och välkommen positionsbestämmelse i diskussionen! Önskar jag kunde komma med en själv, faktiskt.

Har du övervägt möjligheten av att KJ hade en medgärningsman och att denna omständighet möjligtvis kan förklara diskrepanser mellan bristande kapacitet och utförande?

Hur resonerar du kring den frågan?
En medhjälpare underlättar givetvis förklarandet. Men jag har svårt att tro att KJ utförde själva mordet i samarbete med annan. Han kan givetvis ha fått hjälp i senare skeden, och då sannolikt av en närstående. Men ändå kvarstår förklaringsproblem med det inledande skedet, varför har vi inte hittat brottsplats och blodiga kläder?
Citera
2014-07-09, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Med statistik löses inga mord, därför varje mord är unikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in