• 1
  • 2
2014-07-09, 19:05
Medlem
Protector Forsikring, norskt försäkringsbolag i stark tillväxt. Har blivit ett av de mest populära innehaven bland våra svenska ekonomibloggare, inklusive mig själv. Hög utdelning med 4,4% på dagens kurs samtidigt som man växt över 20 % årligen de sista åren.

Jag gjorde precis en värdering som jag skrev om på bloggen där jag kom fram till att aktien är värd 53 NOK, alltså är det 25 % rabatt på dagens kurs.

Vad tycker ni andra? Köpvärd? Inte?

Min värdering från idag:
http://snaljapen.se/2014/07/protecto...e-kopvart.html

Ägamintids inlägg:
http://agamintid.blogspot.se/2013/07...orsikring.html

Aktiefokus inlägg:
http://www.aktiefokus.se/2013/08/ana...or-forsikring/
Citera
2014-07-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Protector Forsikring, norskt försäkringsbolag i stark tillväxt. Har blivit ett av de mest populära innehaven bland våra svenska ekonomibloggare, inklusive mig själv. Hög utdelning med 4,4% på dagens kurs samtidigt som man växt över 20 % årligen de sista åren.

Jag gjorde precis en värdering som jag skrev om på bloggen där jag kom fram till att aktien är värd 53 NOK, alltså är det 25 % rabatt på dagens kurs.

Vad tycker ni andra? Köpvärd? Inte?

Min värdering från idag:
http://snaljapen.se/2014/07/protecto...e-kopvart.html

Ägamintids inlägg:
http://agamintid.blogspot.se/2013/07...orsikring.html

Aktiefokus inlägg:
http://www.aktiefokus.se/2013/08/ana...or-forsikring/
Jag tycker du är sent på bollen. Dessutom är det lite tjatigt att läsa inlägg av sällan skådad följa-John-mentalitet. ÄMT köpte i rätt tid och med en vettig, egengjord analys bakom beslutet. Du har i ärlighetens namn inte tillfört så mycket nytt.

Jag äger ett gäng Protector med GAV 18,20 NOK och kommer hålla i dem en liten stund till mest för att jag saknar bättre alternativ just nu. Men fingret är på köpknappen.
Citera
2014-07-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jag tycker du är sent på bollen. Dessutom är det lite tjatigt att läsa inlägg av sällan skådad följa-John-mentalitet. ÄMT köpte i rätt tid och med en vettig, egengjord analys bakom beslutet. Du har i ärlighetens namn inte tillfört så mycket nytt.

Jag äger ett gäng Protector med GAV 18,20 NOK och kommer hålla i dem en liten stund till mest för att jag saknar bättre alternativ just nu. Men fingret är på köpknappen.

Sent på bollen eller ej, lönsamt är det och avkastningen kan jag inte klaga på. Det finns inget självändamål i att hitta bolag som ingen annan har köpt, det enda som räknas är maximal avkastning på minimal risk. Jag tror att det är ett klockrent läge i Protector just nu eftersom risken har minimerats rejält sedan sommaren. Som jag skrev i mitt inlägg: det är inte samma bolag nu som det var då.

Och tro inte att jag inte gör egna analyser, dock är det inte vad min blogg går ut på. Att läsa analyser är bland det tråkigaste som finns, jag läser hellre mer lättsmälta reflektioner.
Citera
2014-07-09, 20:06
Medlem
Citat:
Sent på bollen eller ej, lönsamt är det och avkastningen kan jag inte klaga på. Det finns inget självändamål i att hitta bolag som ingen annan har köpt, det enda som räknas är maximal avkastning på minimal risk. Jag tror att det är ett klockrent läge i Protector just nu eftersom risken har minimerats rejält sedan sommaren. Som jag skrev i mitt inlägg: det är inte samma bolag nu som det var då.

Och tro inte att jag inte gör egna analyser, dock är det inte vad min blogg går ut på. Att läsa analyser är bland det tråkigaste som finns, jag läser hellre mer lättsmälta reflektioner.
Okej...
Läser hellre blogginlägg som gör annat än "reflektera" över vad andra bloggare redan kommit fram till.
Citera
2014-07-09, 20:42
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Inte konstigt att Protector går bra när de vägrar betala ut skadestånd till de som har krav på de.
Pengarna behåller de själv.
Citera
2014-07-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Inte konstigt att Protector går bra när de vägrar betala ut skadestånd till de som har krav på de.
Pengarna behåller de själv.
Ett vinnande koncept. Ett tag iaf.
Citera
2014-07-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ett vinnande koncept. Ett tag iaf.

Har du något konstruktivt att komma med eller duger du bara till att sprida dålig stämning?
Din attityd här på forumet är rätt trist.
Citera
2014-07-09, 22:05
Medlem
Känner inte igen vinsterna per aktie? För 2014 borde vara över 4kr

http://www.hegnar.no/analyser/aksjet...kkel509568.ece

Har vi några som tror på 4.9 så din siffra tror jag inte mycket på.

Har redan 1/6 av min portfölj i Protector men lite sugen på trycka in mer. Hur aktiekursen ser ut om ett par år beror ju helt på hur de lyckas i Sverige och Danmark.

Frågan är om man inte får en bättre värdering genom att estimera omsättning i Sverige och Danmark ett par år fram när det mognat. Göra ett defensivt antagande att Combined ratio är sämre. PE 15 om ett par år är kanske lite högt räknat men det kanske fungerar med din värdering?

Frågan är om inte Protector har nått igenom hela marknaden i Sverige och Danmark om 10 år. PE 15 då... Njaa...
Kanske man kan estimera marknadsandel Protector kan nå i Sverige och Danmark och därefter göra en värdering med P/S?

Blev ett par redigeringar där..
Senast redigerad av Liketed 2014-07-09 kl. 22:36.
Citera
2014-07-09, 22:11
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Har du något konstruktivt att komma med eller duger du bara till att sprida dålig stämning?
Vad gör man med vuxenmobbare, mobbar tillbaka såklart!

Ge Denkmal en liten smak av hans egna medicin så slutar han kanske att vara ett drygt as på forumet.

Till Denkmal: du bör nog inte ge råd om privatekonomi öht. om du håller på med "aktieprickande" likt andra "traders" på VV&R, för det är definitionen av nybörjare/lättlurade idioter som tror att aktieinvesterande handlar om att spela roulette med småinnehav.
Citera
2014-07-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Känner inte igen vinsterna per aktie? För 2014 borde vara över 4kr

http://www.hegnar.no/analyser/aksjet...kkel509568.ece

Har vi några som tror på 4.9 så din siffra tror jag inte mycket på.

Har redan 1/6 av min portfölj i Protector men lite sugen på trycka in mer. Hur aktiekursen ser ut om ett par år beror ju helt på hur de lyckas i Sverige och Danmark.

Frågan är om man inte får en bättre värdering genom att estimera omsättning i Sverige och Danmark ett par år fram när det mognat. Göra ett defensivt antagande att Combined ratio är sämre. PE 15 om ett par år är kanske lite högt räknat men det kanske fungerar med din värdering?

Frågan är om inte Protector har nått igenom hela marknaden i Sverige och Danmark om 10 år. PE 15 då... Njaa...
Kanske man kan estimera marknadsandel Protector kan nå i Sverige och Danmark och därefter göra en värdering med P/S?

Blev ett par redigeringar där..

Jag har inte gjort antaganden om vinst per aktie utan tagit faktisk vinst och sedan räknat framåt utifrån tillväxtsiffror. Jag har gjort väldigt defensiva antaganden för att visa att även en fegis kan hitta köpläge här, förmodligen är värdet ett par kronor till.
Citera
2014-07-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad gör man med vuxenmobbare, mobbar tillbaka såklart!

Ge Denkmal en liten smak av hans egna medicin så slutar han kanske att vara ett drygt as på forumet.

Till Denkmal: du bör nog inte ge råd om privatekonomi öht. om du håller på med "aktieprickande" likt andra "traders" på VV&R, för det är definitionen av nybörjare/lättlurade idioter som tror att aktieinvesterande handlar om att spela roulette med småinnehav.
Jag äger en bred portfölj av börsnoterade innehav vars direktavkastning i dagsläget täcker en avsevärd del av mina levnadskostnader. Hur har du själv valt att placera månadspengen dina föräldrar ger dig? För du är väl ingen "nybörjare"?
Citera
2014-07-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ledsen om du blir putt för att jag inte imponerades av din hobbyanalys eller dina plattityder om Protector.
Din attityd på din blogg är rätt sorglig. Men dina slagord är rätt kul, jag fick mig ett gott skratt i alla fall. "allting extraordinaire"...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in