2014-07-10, 00:51
Medlem
En annan syn på bolaget: http://www.analysakademin.com/2014/0...rsikring-2014/

Ingen sågning men visar att det finns ett fåtal brister, dock verkar det vara ett bra bolag.

OBS: Det är inte min blogg!
Citera
2014-07-10, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
En annan syn på bolaget: http://www.analysakademin.com/2014/0...rsikring-2014/

Ingen sågning men visar att det finns ett fåtal brister, dock verkar det vara ett bra bolag.

OBS: Det är inte min blogg!

Fast den analysen vet jag inte hur man ska ta seriös. Analysakademin hänvisar mer eller mindre till att försäkringsbolaget har gått med förlust ner börsen går ner(Investeringsportföljen). Inte så himla konstigt egentligen och det händer med alla investmentbolag också. Man får ser resultatet från en längre tid för investeringsportföljen för att få en rättvis bild.

Analysakademin tycker det innebär en risk. Det förstår jag inte varför det borde vara.
Senast redigerad av Liketed 2014-07-10 kl. 01:04.
Citera
2014-07-10, 08:38
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jag äger en bred portfölj av börsnoterade innehav vars direktavkastning i dagsläget täcker en avsevärd del av mina levnadskostnader. Hur har du själv valt att placera månadspengen dina föräldrar ger dig? För du är väl ingen "nybörjare"?
Glöm inte nämna dina sportbilar och rolex klockor.
Citera
2014-07-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Glöm inte nämna dina sportbilar och rolex klockor.
Jag har varken det ena eller det andra eftersom jag är trygg i min person och har en penisstorlek som jag är nöjd med. Att min portfölj är "bred" nämnde jag som kontrast till stockpickerfenomenet som verkar vara det förhärskande här på forumet.

Var det något mer du ville, lilla vän?
Citera
2014-07-10, 10:05
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jag äger en bred portfölj av börsnoterade innehav vars direktavkastning i dagsläget täcker en avsevärd del av mina levnadskostnader. Hur har du själv valt att placera månadspengen dina föräldrar ger dig? För du är väl ingen "nybörjare"?
Får ingen månadspeng och mina investeringar går det bra för, det behöver du inte oroa dig för.
Citera
2014-07-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Får ingen månadspeng och mina investeringar går det bra för, det behöver du inte oroa dig för.
Gud vad bra. Men du kanske vill dela med av din investeringsfilosofi så resten av forumet kan imponeras lite?
Citera
2014-07-14, 12:43
Medlem
flashgrenades avatar
Hoppas herren ovan tramsat färdigt så rätt sak kan diskuteras.

Vad säger ni om dagens rusning på 8%? Tänkte ha detta som en långsiktig aktie men kliar lite att plocka hem vinsten redan nu!

Tack för tipset prisonsex
Senast redigerad av flashgrenade 2014-07-14 kl. 13:34.
Citera
2014-07-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Hoppas herren ovan tramsat färdigt så rätt sak kan diskuteras.

Vad säger ni om dagens rusning på 8%? Tänkte ha detta som en långsiktig aktie men kliar lite att plocka hem vinsten redan nu!

Tack för tipset prisonsex

Hålla och plocka utdelning(5% direktavkastning är inte dåligt) tänker jag. Visst blir man sugen på att plocka hem vinst men den är fortfarande inte dyr. Det lär antagligen gå slöare upp framöver men det finns fortfarande potential

Dumt att spekulera om toppar och bottnar. Bättre att titta på värdet. Det finns fortfarande uppsida i nyckeltalsexpansion samt tillväxt i Danmark och Sverige.

Här kommer saxande från min egen kalkyl. De vänstra siffrorna är från 2013 årsrapport medans de högre är rullande 2014. Intressant här är ledningens prognos på 4.6 i resultat per aktie för 2014. Samtidigt har de sagt att de förväntar sig en stark Q3. På rullande ligger de redan på 4.6 i resultat så det är kanske mer logiskt att de lyckas göra ett resultat på strax under 5 för 2014. Detta skulle ge ett P/E på 8.8. Antagandet från ledningen är gjort med 0% avkastning på aktier vilket förklarar en del.

Resultat per aktie 3.40 4.58
Sales per aktie 21.60 26.23

P/E 12.87 9.55
P/S 2.02 1.67
Direktavkastning på 4.6 i resultat för 2014. 5.3%

Den är iallafall inte övervärderad Estimerar vi vinst för 2015 till 5.5 får vi dessutom en värdering på PE 7.8. Om vi tror att Protector iallafall kommer värderas till PE 10 blir avkastning här 28%. Med direktavkastning nästan 40%.
Senast redigerad av Liketed 2014-07-14 kl. 15:01.
Citera
2014-07-15, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Protector Forsikring, norskt försäkringsbolag i stark tillväxt. Har blivit ett av de mest populära innehaven bland våra svenska ekonomibloggare, inklusive mig själv. Hög utdelning med 4,4% på dagens kurs samtidigt som man växt över 20 % årligen de sista åren.

Jag gjorde precis en värdering som jag skrev om på bloggen där jag kom fram till att aktien är värd 53 NOK, alltså är det 25 % rabatt på dagens kurs.

Vad tycker ni andra? Köpvärd? Inte?

Min värdering från idag:
http://snaljapen.se/2014/07/protecto...e-kopvart.html

Ägamintids inlägg:
http://agamintid.blogspot.se/2013/07...orsikring.html

Aktiefokus inlägg:
http://www.aktiefokus.se/2013/08/ana...or-forsikring/

Sjukt att den vänder UPP igen efter gårdagens rusning, inga rekyler att tala om.
Någon som tänker sälja snart, eller är det buy and hold som gäller?
Citera
2014-07-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Sjukt att den vänder UPP igen efter gårdagens rusning, inga rekyler att tala om.
Någon som tänker sälja snart, eller är det buy and hold som gäller?

Jag vill se hur verksamheten utvecklar sig det närmaste kvartalen innan jag lämnar aktien. Fallhöjden är, enligt mig, obefintlig, det som är frågan är dock hur stor potentialen är.

Jag avvaktar .
Citera
2015-05-05, 23:47
Medlem
Helt otroligt vilka rapporter som släpps. 25% tillväxt i hela företaget, 39% i sverige och 74-% i danmark.

Är dock osäker ang England..
Citera
2016-01-22, 12:01
Medlem
accumuss avatar
Utmärkt GWP-uppdatering från Protector Forsikring, se http://www.newsweb.no/newsweb/search...ssageId=393437

Citat:
Protector Forsikring ASA, 22% growth in 2016

The January 1st renewal date is significant for
Protector Forsikring, therefore we issue a volume
statement to the market.
The Company experiences its best year ever January 1st
renewal and expects Gross Written Premiums to increase
22% over full year 2016, including a positive currency
effect.

Norwegian business areas will be contributing with a
low single digit growth. UK volumes will, as earlier
communicated, only be at a limited level. Sweden and
Denmark will have an accumulated growth around 50% in
2016.
Net written premiums are expected to grow more than
gross, because of a changed reinsurance mix.
The Company also experienced a strong premium growth
in Q4 2015. Gross premiums written amounted to NOK 325
million, up 15% compared with Q4 2014.
Gross written premiums in 2015 were NOK 2.843 million,
up 20% compared to 2014.
Further and more detailed guiding will be given on
February 12th together with the preliminary annual
result figures for 2015.

Oslo, 22 January 2016
Protector Forsikring ASA
Sverre Bjerkeli (CEO), Phone: +47 928 38 072,
Robert Thornedahl (CFO), Phone +47 464 42 045