• 1
  • 2
2014-07-09, 19:05
Medlem
Protector Forsikring, norskt frskringsbolag i stark tillvxt. Har blivit ett av de mest populra innehaven bland vra svenska ekonomibloggare, inklusive mig sjlv. Hg utdelning med 4,4% p dagens kurs samtidigt som man vxt ver 20 % rligen de sista ren.

Jag gjorde precis en vrdering som jag skrev om p bloggen dr jag kom fram till att aktien r vrd 53 NOK, allts r det 25 % rabatt p dagens kurs.

Vad tycker ni andra? Kpvrd? Inte?

Min vrdering frn idag:
http://snaljapen.se/2014/07/protecto...e-kopvart.html

gamintids inlgg:
http://agamintid.blogspot.se/2013/07...orsikring.html

Aktiefokus inlgg:
http://www.aktiefokus.se/2013/08/ana...or-forsikring/
Citera
2014-07-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Protector Forsikring, norskt frskringsbolag i stark tillvxt. Har blivit ett av de mest populra innehaven bland vra svenska ekonomibloggare, inklusive mig sjlv. Hg utdelning med 4,4% p dagens kurs samtidigt som man vxt ver 20 % rligen de sista ren.

Jag gjorde precis en vrdering som jag skrev om p bloggen dr jag kom fram till att aktien r vrd 53 NOK, allts r det 25 % rabatt p dagens kurs.

Vad tycker ni andra? Kpvrd? Inte?

Min vrdering frn idag:
http://snaljapen.se/2014/07/protecto...e-kopvart.html

gamintids inlgg:
http://agamintid.blogspot.se/2013/07...orsikring.html

Aktiefokus inlgg:
http://www.aktiefokus.se/2013/08/ana...or-forsikring/
Jag tycker du r sent p bollen. Dessutom r det lite tjatigt att lsa inlgg av sllan skdad flja-John-mentalitet. MT kpte i rtt tid och med en vettig, egengjord analys bakom beslutet. Du har i rlighetens namn inte tillfrt s mycket nytt.

Jag ger ett gng Protector med GAV 18,20 NOK och kommer hlla i dem en liten stund till mest fr att jag saknar bttre alternativ just nu. Men fingret r p kpknappen.
Citera
2014-07-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jag tycker du r sent p bollen. Dessutom r det lite tjatigt att lsa inlgg av sllan skdad flja-John-mentalitet. MT kpte i rtt tid och med en vettig, egengjord analys bakom beslutet. Du har i rlighetens namn inte tillfrt s mycket nytt.

Jag ger ett gng Protector med GAV 18,20 NOK och kommer hlla i dem en liten stund till mest fr att jag saknar bttre alternativ just nu. Men fingret r p kpknappen.

Sent p bollen eller ej, lnsamt r det och avkastningen kan jag inte klaga p. Det finns inget sjlvndaml i att hitta bolag som ingen annan har kpt, det enda som rknas r maximal avkastning p minimal risk. Jag tror att det r ett klockrent lge i Protector just nu eftersom risken har minimerats rejlt sedan sommaren. Som jag skrev i mitt inlgg: det r inte samma bolag nu som det var d.

Och tro inte att jag inte gr egna analyser, dock r det inte vad min blogg gr ut p. Att lsa analyser r bland det trkigaste som finns, jag lser hellre mer lttsmlta reflektioner.
Citera
2014-07-09, 20:06
Medlem
Citat:
Sent p bollen eller ej, lnsamt r det och avkastningen kan jag inte klaga p. Det finns inget sjlvndaml i att hitta bolag som ingen annan har kpt, det enda som rknas r maximal avkastning p minimal risk. Jag tror att det r ett klockrent lge i Protector just nu eftersom risken har minimerats rejlt sedan sommaren. Som jag skrev i mitt inlgg: det r inte samma bolag nu som det var d.

Och tro inte att jag inte gr egna analyser, dock r det inte vad min blogg gr ut p. Att lsa analyser r bland det trkigaste som finns, jag lser hellre mer lttsmlta reflektioner.
Okej...
Lser hellre blogginlgg som gr annat n "reflektera" ver vad andra bloggare redan kommit fram till.
Citera
2014-07-09, 20:42
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Inte konstigt att Protector gr bra nr de vgrar betala ut skadestnd till de som har krav p de.
Pengarna behller de sjlv.
Citera
2014-07-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Inte konstigt att Protector gr bra nr de vgrar betala ut skadestnd till de som har krav p de.
Pengarna behller de sjlv.
Ett vinnande koncept. Ett tag iaf.
Citera
2014-07-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ett vinnande koncept. Ett tag iaf.

Har du ngot konstruktivt att komma med eller duger du bara till att sprida dlig stmning?
Din attityd hr p forumet r rtt trist.
Citera
2014-07-09, 22:05
Medlem
Knner inte igen vinsterna per aktie? Fr 2014 borde vara ver 4kr

http://www.hegnar.no/analyser/aksjet...kkel509568.ece

Har vi ngra som tror p 4.9 s din siffra tror jag inte mycket p.

Har redan 1/6 av min portflj i Protector men lite sugen p trycka in mer. Hur aktiekursen ser ut om ett par r beror ju helt p hur de lyckas i Sverige och Danmark.

Frgan r om man inte fr en bttre vrdering genom att estimera omsttning i Sverige och Danmark ett par r fram nr det mognat. Gra ett defensivt antagande att Combined ratio r smre. PE 15 om ett par r r kanske lite hgt rknat men det kanske fungerar med din vrdering?

Frgan r om inte Protector har ntt igenom hela marknaden i Sverige och Danmark om 10 r. PE 15 d... Njaa...
Kanske man kan estimera marknadsandel Protector kan n i Sverige och Danmark och drefter gra en vrdering med P/S?

Blev ett par redigeringar dr..
Senast redigerad av Liketed 2014-07-09 kl. 22:36.
Citera
2014-07-09, 22:11
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Har du ngot konstruktivt att komma med eller duger du bara till att sprida dlig stmning?
Vad gr man med vuxenmobbare, mobbar tillbaka sklart!

Ge Denkmal en liten smak av hans egna medicin s slutar han kanske att vara ett drygt as p forumet.

Till Denkmal: du br nog inte ge rd om privatekonomi ht. om du hller p med "aktieprickande" likt andra "traders" p VV&R, fr det r definitionen av nybrjare/lttlurade idioter som tror att aktieinvesterande handlar om att spela roulette med sminnehav.
Citera
2014-07-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Knner inte igen vinsterna per aktie? Fr 2014 borde vara ver 4kr

http://www.hegnar.no/analyser/aksjet...kkel509568.ece

Har vi ngra som tror p 4.9 s din siffra tror jag inte mycket p.

Har redan 1/6 av min portflj i Protector men lite sugen p trycka in mer. Hur aktiekursen ser ut om ett par r beror ju helt p hur de lyckas i Sverige och Danmark.

Frgan r om man inte fr en bttre vrdering genom att estimera omsttning i Sverige och Danmark ett par r fram nr det mognat. Gra ett defensivt antagande att Combined ratio r smre. PE 15 om ett par r r kanske lite hgt rknat men det kanske fungerar med din vrdering?

Frgan r om inte Protector har ntt igenom hela marknaden i Sverige och Danmark om 10 r. PE 15 d... Njaa...
Kanske man kan estimera marknadsandel Protector kan n i Sverige och Danmark och drefter gra en vrdering med P/S?

Blev ett par redigeringar dr..

Jag har inte gjort antaganden om vinst per aktie utan tagit faktisk vinst och sedan rknat framt utifrn tillvxtsiffror. Jag har gjort vldigt defensiva antaganden fr att visa att ven en fegis kan hitta kplge hr, frmodligen r vrdet ett par kronor till.
Citera
2014-07-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad gr man med vuxenmobbare, mobbar tillbaka sklart!

Ge Denkmal en liten smak av hans egna medicin s slutar han kanske att vara ett drygt as p forumet.

Till Denkmal: du br nog inte ge rd om privatekonomi ht. om du hller p med "aktieprickande" likt andra "traders" p VV&R, fr det r definitionen av nybrjare/lttlurade idioter som tror att aktieinvesterande handlar om att spela roulette med sminnehav.
Jag ger en bred portflj av brsnoterade innehav vars direktavkastning i dagslget tcker en avsevrd del av mina levnadskostnader. Hur har du sjlv valt att placera mnadspengen dina frldrar ger dig? Fr du r vl ingen "nybrjare"?
Citera
2014-07-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ledsen om du blir putt fr att jag inte imponerades av din hobbyanalys eller dina plattityder om Protector.
Din attityd p din blogg r rtt sorglig. Men dina slagord r rtt kul, jag fick mig ett gott skratt i alla fall. "allting extraordinaire"...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in