2014-07-07, 11:34
Medlem
Jag börjar att bli lite nervös när det gäller min ansökan. Jag har ansökt skickat in papper för att bli behörig via reell-kompetens efter som att jag under mina gymnasieår var en lat nolla. Men jag har godkänt eller bättre i alla de kurser som krävs och uppfyller kraven för reell-kompetens så det ska inte vara något problem och jag har gjort HP för att vara med i en antagningsgrupp.

Det jag oroar mig över är att det fortfarande bara står "Handläggning pågår" på alla de program jag har sökt. Jag kikade på en kompis ansökningar och på dessa står det "Behörig", han har ju dock behörig genom sina betyg och har även sökt utbildningar på ett annat universitet.

Är det någon annan som söker med reell-kompetens? Ser det likadant ut hos er?

Nu kanske någon har svarat på detta tidigare men när jag skummade igenom tråden lite snabbt såg jag inget om det här. Jag har även mailat antagningen men inte fått något svar ännu.
Citera
2014-07-07, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Precis, undergraduate är man innan man börjar studera på universitetsnivå. Det första året är man "Freshman" i college, sedan är det Sophomore, Junior och till slut Senior. Graduate betyder i detta fallet att man har tagit en examen; då är man är en graduate/postgraduate.

Vill bara flika in och säga att det här inte riktigt stämmer. Undergraduate är du tills du tagit en examen, alltså exempelvis dina tre år på universitet innan du tar din kandidatexamen. Fortsätter du då plugga typ en master så är du ju en graduate student eftersom du har en kandidatexamen i bagaget. Enkelt förklarat och aningen generaliserat är alltså undergraduate de som läser på grundnivå och graduate på avancerad nivå
Citera
2014-07-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikeost
Jag börjar att bli lite nervös när det gäller min ansökan. Jag har ansökt skickat in papper för att bli behörig via reell-kompetens efter som att jag under mina gymnasieår var en lat nolla. Men jag har godkänt eller bättre i alla de kurser som krävs och uppfyller kraven för reell-kompetens så det ska inte vara något problem och jag har gjort HP för att vara med i en antagningsgrupp.

Det jag oroar mig över är att det fortfarande bara står "Handläggning pågår" på alla de program jag har sökt. Jag kikade på en kompis ansökningar och på dessa står det "Behörig", han har ju dock behörig genom sina betyg och har även sökt utbildningar på ett annat universitet.

Är det någon annan som söker med reell-kompetens? Ser det likadant ut hos er?

Nu kanske någon har svarat på detta tidigare men när jag skummade igenom tråden lite snabbt såg jag inget om det här. Jag har även mailat antagningen men inte fått något svar ännu.

Yes. Reell kompetens med särskilda kurser. Ungefär två dagar efter att papprena var framme ändrades det till behörig. Sedan har det stått "handläggning pågår" ned jämna mellanrum, senast i fredags, men har alltid ändrats tillbaka till behörig inom en dag eller två.
Citera
2014-07-07, 14:03
Medlem
Jag är reserv 21 på en YH-utbildning (Medicinsk Sekreterare i Skövde). Någon som vet om det finns någon antagningstatistik? Eller om någon kommit in på utbildningen med den reservplatsen skulle också sitta fint...
Citera
2014-07-07, 14:11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mifa13
Jag är reserv 21 på en YH-utbildning (Medicinsk Sekreterare i Skövde). Någon som vet om det finns någon antagningstatistik? Eller om någon kommit in på utbildningen med den reservplatsen skulle också sitta fint...

Googlade och hittade en Flashbacktråd om ämnet: (FB) Antagningsstatistik Yh-utbildningar?. Skojade bara.

Vet inte, har googlat rätt så mkt nu och hittade ingen info alls om antagningsstatistik för YH-utbildningar. Kan vara så att det inte förs någon statistik, eftersom YH-utbildningar kanske inte är lika samordnade som högskoleutbildningar. Kanske kan hitta något här: https://www.yrkeshogskolan.se/Om-ansokan/? Eller mejla.
Citera
2014-07-07, 16:02
Bannlyst
Vad tror ni antagningspoängen för kandidatprogrammet i Freds och Konfliktstudier vid Lunds Universitet blir? Programmet är nytt för i år så det finns ingenting att ta fasta på. Som jämförelse kan sägas att Pol Kand I Lund kräver 1.3 på HP. Detta borde väl bli något lägre?
Citera
2014-07-07, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reconnaissance
Vad tror ni antagningspoängen för kandidatprogrammet i Freds och Konfliktstudier vid Lunds Universitet blir? Programmet är nytt för i år så det finns ingenting att ta fasta på. Som jämförelse kan sägas att Pol Kand I Lund kräver 1.3 på HP. Detta borde väl bli något lägre?
Förmodligen.
Citera
2014-07-07, 16:51
Medlem
Hur stor tror ni chansen att hp-intagningspoängen till industriell ekonomi i Linköping höjs från 1.55 till 1.6, ungefär lika många sökande i år som förra året.

Har en jävligt störig kille i klassen som sökt det som jag helst vill slippa de kommande åren....
Citera
2014-07-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Yes. Reell kompetens med särskilda kurser. Ungefär två dagar efter att papprena var framme ändrades det till behörig. Sedan har det stått "handläggning pågår" ned jämna mellanrum, senast i fredags, men har alltid ändrats tillbaka till behörig inom en dag eller två.

Åh herre min skapare! Idag har jag suttit och haft ett halvt nervöst sammanbrott. Jag kontaktade antagning.se för att höra om det skulle stå "Handläggning pågår" eller om något var på tok. Det visade sig att jag har gjort ett misstag och fått för mig att man hade på sig till sista kompletteringsdagen att skicka in sina papper men i själva verket är det sista anmälningsdagen som var deadline. Jag skickade in mina papper efter sista anmälningsdagen.

Jag ringde till universitetet och pratade med dem och de sa att de skulle titta på mina papper och höra av sig senare utan att säga om det gick att lösa eller inte. Jag loggade in på antagning.se och kollade status en timme senare och då stod det "Obehörig" på alla program jag har sökt . Drog iväg ett långt mail till universitetet och frågade om vad som hade hänt och om de hade beslutat att jag inte skulle få bli behörig, men det har jag inte fått något svar på ännu.

Några timmar senare loggade jag in på antagning.se igen och då hade statusen uppdaterats till "Behörig" på samtliga program. Förhoppningsvis förblir det så...
Citera
2014-07-08, 17:51
Medlem
Sitter och funderar på att söka någon utbildning till VT 2015. Sista ansökningsdag är enligt antagningen.se den 15:e oktober. Högskoleprovet i höst äger rum den 25:e oktober. Alltså går det inte att söka på höstens högskoleprov till utbildningar som startar VT 15?
Citera
2014-07-08, 18:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Sitter och funderar på att söka någon utbildning till VT 2015. Sista ansökningsdag är enligt antagningen.se den 15:e oktober. Högskoleprovet i höst äger rum den 25:e oktober. Alltså går det inte att söka på höstens högskoleprov till utbildningar som startar VT 15?
Jo, det fungerar. Det står explicit på antagning.se om du ids läsa.
Citera
2014-07-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikeost
Åh herre min skapare! Idag har jag suttit och haft ett halvt nervöst sammanbrott. Jag kontaktade antagning.se för att höra om det skulle stå "Handläggning pågår" eller om något var på tok. Det visade sig att jag har gjort ett misstag och fått för mig att man hade på sig till sista kompletteringsdagen att skicka in sina papper men i själva verket är det sista anmälningsdagen som var deadline. Jag skickade in mina papper efter sista anmälningsdagen.

Jag ringde till universitetet och pratade med dem och de sa att de skulle titta på mina papper och höra av sig senare utan att säga om det gick att lösa eller inte. Jag loggade in på antagning.se och kollade status en timme senare och då stod det "Obehörig" på alla program jag har sökt . Drog iväg ett långt mail till universitetet och frågade om vad som hade hänt och om de hade beslutat att jag inte skulle få bli behörig, men det har jag inte fått något svar på ännu.

Några timmar senare loggade jag in på antagning.se igen och då hade statusen uppdaterats till "Behörig" på samtliga program. Förhoppningsvis förblir det så...

Skumt.

Jag fick panik sista ansökningsdag och ringde. Då sa dom samma sak. Skickade senare in papprena runt 10 juni och visst blev jag behörig. De som arbetar på antagningsservice hanterar sällan sådana ärenden och gör därför en godtycklig tolkning av informationen på antagning.se.

Nu kanske du ska få din kompetens prövad på annat vis!?

I mitt fall behövde jag inte ens skicka in papprena om reell kompetens, arbetsintyg räckte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in