Citat:
Ursprungligen postat av
Jimbo
Jag tror dock att Dan Park kommer att falla på både olaga hot och HMF. Han har hängt ut icke offentliga personer i sina verk, det är väl ändå inte okey?
Och ska vi sedan följa din logik fullt ut så kan jag då alltså gå en konstnärsutbildning, skaffa en gallerist och sedan utföra en brottslig handling och gå fri från det?
Ta Sture Johanson, en av Sveriges riktigt stora provokatörer och still goong strong en bra bit över 70. Det är inte så länge sedan polisen kom till galleriet och beslagtog de 50 cannabisplantor han hade ställt ut i lokalen. Rätt eller fel?
Ryska konstnären Oleg Kulik bet en man i benet på Färgfabriken och åtalades för misshandel. Rätt eller fel?
Dan Park gör rasistiska affischer och hänger ut en icke offentlig person i ett hotfullt och kränkande sammanhang. Polisen beslagtar verken och arresterar honom. Rätt eller fel?
Kartellens Sebbe Staxx skickar ut ett twittermeddelande där han önskar att få tortera Jimmie åkesson. Han döms för detta med dagsböter. Rätt eller fel?
Motivera gärna.
Inledningsvis vill jag understryka att konstnärlig frihet, journalistiskt uppsåt, civilkurage, omsorg om svaga m.m m.m aldrig utgör en grund för åtalsunderlåtelse. Brott är brott oavsett syfte (givetvis med vanlig uppsåtsbedömning)
Problemet är inte att man lagför brottslighet, vare sig avseende journalister som köper vapen eller konstnärer som inom ramen för sin konst begår brott.
Problemen är istället följande:
1. a) Att HMF lagen på grund av JK:s yttrande tolkats som att den enbart skyddar majoriteter. (Tom att den skyddar kvinnor men inte män trots att kvinnor ā i det fallet är i majoritet)
b) Att lagen inte bara omfattar ren hets utan även missaktning
c) Att missaktning genom tingsrättspraxis kommit att ges ett oerhört brett område (för det fall man utgör en minoritet.
Sammantaget innebär det att det numera är oerhört lätt att gå över gränsen för brott på ett sätt som aldrig blivit fallet om vita män skyddats av samma lag. Vare sig du eller jag tror att en lag som dömt Romson fått vara oförändrad särskilt länge. Genom att endast regimkritiska döms så kommer legitimiteten i lagen att utarmas och laglydnaden påverkas negativt. Varför ska jag respektera ett rättssamhälle som dömer mina uppfattningar men inte dina. Min första åtgärd vid ett maktskifte kommer givetvis vara att kasta om korten. Vad förhindrar vidare att vänstern förbjuder hets mot arbetarklass och borgarna vid nästa regeringsskifte förbjuder hets mot medelklassen. Nuvarande system öppnar för totalitarism.
2. Det har städse varit vårt system att det ska stå fritt att smäda och förolämpa i skrift men att den ansvarige utgivaren riskerar att stå till svars gentemot enskilda i efterhand. Det skulle aldrig vara möjligt att stoppa utgivandet som sådant. Genom denna åtgärd kräver man i stort sätt att konst måste förhandsgodkännas av rättsväsendet innan det kan förevisas. För det fall bag som religiös kristen anser att Eche Homo, eller life of Brian, var hetsande mot kristna så skulle jag med andra ord kunna ringa en åklagare. Om denna av någon anledning tillhör den stora grupp av jurister som inte håller med JK skulle denne kunna beordra ett ingripande och forsla bort tavlorna, eller filmen.
I efterhand kanske beslaget skulle hävas av en domstol som tycker att människor ska ha olika rättigheter men därom kan vi bara gissa.
Tycker du verkligen att det är ett bra system med förhandsgodkännande av konst? Steget mot blasfemilagstiftning kanske inte är så långt bort.
Beträffande Kartellen så har jag för mig att de i bilder, texter och intervjuer påstod att de skulle döda Jimmie. För det dömdes en företrädare till olaga hot. Om Dan Park gjort detsamma tycker jag definitivt att han ska dömas på samma sätt, för olaga hot.
Dock är det frapperande att ingen åklagare har beslagtagit Kartellens konst eller på något annat vis ingripit och förhindrat dem från att framträda. Ingen har heller i förväg kontrollerat deras texter för att se om de potentiellt var på väg att hota någon.
Som sig bör.