2010-06-18, 13:41
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mr Mojo Risin'

Man hamnar lite i ett moment 22 när man diskuterar saker som många endast går efter egen känsla och uppfattning, och inte fakta. De som inte känner något problem med en viss övning, brukar ofta vara svårast att påverka.
Vissa får problem tidigt, andra senare, och en del aldrig. Så att det finns olika stora risker för olika människor är självklart. En högre risk behöver ju per automatik inte betyda döden, men det är i de allra flesta fall en onödig kostnad för ett specifikt mål. Långsiktigt sett så betyder en högre skaderisk i nära alla fall lägre träningseffekt.

Det enda man kan göra är att informera om riskerna med latsdrag bakom nacken, så får varje person göra ett val. Det kommer alltid finnas ett antal personer som faller utanför ramen för skador. Latsdrag bakom nacken är ändå inte den sämsta övningen man kan syssla med för axelleden, bara onödig.
Citera
2010-06-18, 14:14
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Mr Mojo Risin'

Man hamnar lite i ett moment 22 när man diskuterar saker som många endast går efter egen känsla och uppfattning, och inte fakta. De som inte känner något problem med en viss övning, brukar ofta vara svårast att påverka.
Vissa får problem tidigt, andra senare, och en del aldrig. Så att det finns olika stora risker för olika människor är självklart. En högre risk behöver ju per automatik inte betyda döden, men det är i de allra flesta fall en onödig kostnad för ett specifikt mål. Långsiktigt sett så betyder en högre skaderisk i nära alla fall lägre träningseffekt.

Det enda man kan göra är att informera om riskerna med latsdrag bakom nacken, så får varje person göra ett val. Det kommer alltid finnas ett antal personer som faller utanför ramen för skador. Latsdrag bakom nacken är ändå inte den sämsta övningen man kan syssla med för axelleden, bara onödig.
Men absolut! Menade inte direkt att ta sida, utan bara dela med mig av egen erfarenhet (som inte har med "tro" att göra, utan en faktisk och högst mätbar händelse: en axel ur led). Ingalunda menar jag att folk förstör ligamentet per automatik, bara att den specifika rörelsen faktiskt engagerar ligamentet på ett helt annat sätt än alternativet.

Bilden var till för att illustrera vad som händer i axeln, eftersom det lätt kan bli lite förvirrat med latinska förklaringsförsök.
Citera
2010-06-18, 14:51
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mr Mojo Risin'

Ja, du har i allra högsta grad ett bevis på hur krafterna påverkar strukturerna i axelleden. Man kan bara hoppas att andra tänker på det innan de väljer utförande.
Men tyvärr är en stor del av dem som tänker i vanlig ordning, "det händet inte mig".
Citera
2012-04-09, 11:42
Medlem
Dtagtliws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Vi gör så min vän. jag kommer upp med min EMG-utrustning (MEGA 3000P) så testar jag dig både framför och bakom nacken så kollar vi eventuella "effektivitetsskillnader". Ok?

Min uppfattning genom åren är dock att det är mer än "några till" som klarar alldeles utmärkt att köra denna förnämliga övning.

Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Arne Persson

Ja, du är så välkommen så..
Då kan du ju passa på och förklara för mig varför inte bakom nacken inte skulle ha högre risk.
Jag vill ha en utförlig förklaring på den totala kraften från de inblandade musklerna och deras kombinerade påverkan på axelledens ledytor... OK?

Citat:
Låter bra! Då skall jag bara fixa en ny uppdatering på programvaran bara.

Det skall jag väl kunna försöka bistå med.

Jag kör en Bump på denna, efter att ha försökt läsa på mer ang latsdrag/skivstång bakom/framför nacke så såg jag kommentarerna ovan och undrar om te.x Arne har ändrat sina åsikter eller står fast vid sina uttalanden.
Senast redigerad av Dtagtliw 2012-04-09 kl. 11:44.
Citera
2012-04-09, 12:36
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dtagtliw Vi är överens om press bakom nacken, men han har kvar sin åsikt om latsdraget bakom nacken.
Citera
2012-04-09, 14:46
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dtagtliw
Jag kör en Bump på denna, efter att ha försökt läsa på mer ang latsdrag/skivstång bakom/framför nacke så såg jag kommentarerna ovan och undrar om te.x Arne har ändrat sina åsikter eller står fast vid sina uttalanden.

Jag har ännu inte haft någon som helst anledning att ändra mina åsikter. Jag har heller inte haft någon anledning att ändra utlärandet av lats drag bakom nacken varken på mina kurser eller till nybörjare mm. Detta eftersom ev. skador fortfarande lyser med sin frånvaro.
Citera
2012-04-09, 20:05
Medlem
Dtagtliws avatar
Okej, tack då vet jag.
Citera
2014-07-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaude
Vad söta ni är grabbar!

Citat:
Jag har ännu inte haft någon som helst anledning att ändra mina åsikter. Jag har heller inte haft någon anledning att ändra utlärandet av lats drag bakom nacken varken på mina kurser eller till nybörjare mm. Detta eftersom ev. skador fortfarande lyser med sin frånvaro.

Såklart har du ännu inte haft någon anledning ändra dina åsikter...
Svårt att lära gamla hundar sitta passar bra in här.
Citera
2014-07-08, 21:39
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expedition

Och du lyfte denna tråden för att säga det där?
Citera
2014-07-10, 01:01
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expedition
Eller så fattar du inte vad jag skrev i mina inlägg här...
Citera
2015-10-05, 21:05
Medlem
Quixotes avatar
Pezrulesharkon fortsätter att göra bort sig på kolozzeum angående detta ämne, tvi fan alltså.

Ni kunniga tränande internetsurfare vet vilken tråd jag snackar om.
Citera
2015-10-05, 22:13
Medlem
Pankreatits avatar
Ohh just ja, det var här det började. Va fan är inte jag med hugger för?

Här framgår det också att Arne och Axon är/var tjenisar och planerar/ade att starta en klinik ihop, vad hände med det?
Utmärkt bump Q!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in