2009-03-29, 21:03
Medlem
hmm...Jag har kört chins bakom nacken i 18 år. Är det för kort tid för att få ont eller?

Det är ju faktiskt så att är man något sånär ödmjuk så reviderar man ju sina kunskaper under hela livet. Att inte lyssna på någon som tränat i 36 år o dessutom har ganska vassa teoretiska kunskaper,skulle faktiskt aldrig falla mig in.

Måste även hålla med Arne om hur jävla patetiskt det är o se dessa unga killar som fan börjar kura nästan innan dom börjat träna. Kan en del av problemen ligga där kanske?
Citera
2009-03-29, 21:09
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Jo det finns det! Det är fortfarande MYCKET lättare för en nybörjare att korrekt köra latsdrag bakom nacken än mot bröstet som tekniskt sätt är mycket svårare för dom.
Om jag nu får samma kontakt med min lats oavsett om jag kör framför eller bakom. Spelar det då någon roll om jag kör framför eller bakom? Jag måste ju trots allt välja vad jag skall köra~ Svara ärligt nu, och ge belägg för ditt svar.

Citat:
Det jag sett på gymen av vad vissa PT-nissar och -nissor presterat när det gäller lära ut latsdrag mot bröstet, har gett mig rysningar vad gäller bedrövligt utförande.
Ja jo, möjligtvis. Jag kan inte hjälpa att de inte vet hur man lär ut en övning på ett bra sätt. Du får göra som du vill, så gör jag som jag vill.
Citera
2009-03-29, 21:14
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
hmm...Jag har kört chins bakom nacken i 18 år. Är det för kort tid för att få ont eller?
Alla påverkar olika av olika övningar, eftersom våra gener inte är identiska. Eftersom det inte är sämre att köra framför så spelar det ju ingen roll ändå. Gör du som du vill, så gör jag som jag vill, det spelar ändå ingen roll för tillväxten på muskeln i fråga i slutändan ändå. Om du påstår annorlunda får du bevisa din tes.

Citat:
Det är ju faktiskt så att är man något sånär ödmjuk så reviderar man ju sina kunskaper under hela livet. Att inte lyssna på någon som tränat i 36 år o dessutom har ganska vassa teoretiska kunskaper,skulle faktiskt aldrig falla mig in.
Ja håller med dig. Men ingen har kunnat bevisa för mig att det är bättre att köra bakom än att köra framför. Tills dess kommer jag att köra framför då det både känns bättre för mig och är mer estetiskt tilltalande Meningslöst att ändra en övning som jag får bra kontakt i för att utföra den exakt likadant på ett annorlunda sätt som jag gillar mindre. När resultaten är identiska SAMT att vissa påstår att det är mer skada att köra bakom, medan andra säger att det inte är mer skada. Med andra ord spelar det ingen roll om man kör framför eller bakom. För mig är det självklart vad jag väljer att göra.

Citat:
Måste även hålla med Arne om hur jävla patetiskt det är o se dessa unga killar som fan börjar kura nästan innan dom börjat träna. Kan en del av problemen ligga där kanske?
Ja jättepatetiskt, håller med dig! Men du gör som du vill, så gör jag som jag vill. Du har säkert inte hunnit göra en analys av hur bra jag genomför mina övningar genom att bedöma mina inlägg på ett internetforum.
Citera
2009-03-29, 21:17
Medlem
BengtZz

Mitt inlägg var inte riktat till dig. Jag har läst hela tråden,och det var bara en allmän reflektion.
Citera
2009-03-29, 21:19
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
BengtZz

Mitt inlägg var inte riktat till dig. Jag har läst hela tråden,och det var bara en allmän reflektion.
hehe okey. Jag kände mig träffad dock!
Citera
2009-03-29, 21:20
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Nä. Men har dock slutat med knäböj nu då jag har problem i ländryggen, kommer aldrig köra knäböj igen.

Varför ALDRIG mer? Skaderisken är ju obefintlig om du gör rätt.
Citera
2009-03-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers

Man slutar ju alltid med övningen för evigt ifall man fått någon skada av den
Citera
2009-03-29, 21:30
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Om jag nu får samma kontakt med min lats oavsett om jag kör framför eller bakom. Spelar det då någon roll om jag kör framför eller bakom? Jag måste ju trots allt välja vad jag skall köra~ Svara ärligt nu, och ge belägg för ditt svar.

Ja jo, möjligtvis. Jag kan inte hjälpa att de inte vet hur man lär ut en övning på ett bra sätt. Du får göra som du vill, så gör jag som jag vill.

Jar har aldrig skrivit att latsdrag mot bröstet skulle vara dålig, jag har ju själv kört den i massor av år.... jag införde ju dessutom chinsreglerna mm inom AF.
Jag har bara givit en anledning till att jag alltid har med latsdrag för nybörjare.
Jag har dessutom bara framfört att jag hittills inte hört några hållbara anatomiska argument att övningen skulle vara skadlig. Ännu mindre har jag sett några som helst skador av övningen. Någon enda liiiiten skada åtminstone tycker jag att jag borde sett under alla mina träningsår......
Citera
2009-03-29, 21:31
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Jag skadade mig inte av att köra knäböj. Det känns inte bra att köra den, jag gillar den inte, får inte bättre kontakt i den än i hacksquat eller benpress. Gillar man inte en övning så ser jag ingen mening med att fortsätta med den. Aldrig var ett för starkt ord, någon gång kommer jag prova den igen. Men har aldrig gillat den hittills så chansen att jag kommer att gilla den igen är låg. Dessutom får jag känningar i ländryggen när jag kör den. Tänker inte diskutera vida jag gör fel eller rätt när jag kör den, jag är säker på att jag gör rätt. Dock är jag inte anatomiskt optimalt utformad för att köra den övningen. Är 191 lång, men har ben som är lika korta som de flesta på 170cm. Nej jag ser inte ut som ett miffo, men illusionen av långhet kommer ifrån långa ben. Så när folk frågar min längd säger jag 191 så säger dom, nää fan va du ljuger. Mäter vi brevid varandra så "oj fan, du har rätt".

Min sjukgymnast avrådde mig ifrån att köra knäböj då det finns andra bra övningar för samma muskler.
Citera
2009-03-29, 21:33
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Jag skadade mig inte av att köra knäböj. Det känns inte bra att köra den, jag gillar den inte, får inte bättre kontakt i den än i hacksquat eller benpress. Gillar man inte en övning så ser jag ingen mening med att fortsätta med den. Aldrig var ett för starkt ord, någon gång kommer jag prova den igen. Men har aldrig gillat den hittills så chansen att jag kommer att gilla den igen är låg. Dessutom får jag känningar i ländryggen när jag kör den. Tänker inte diskutera vida jag gör fel eller rätt när jag kör den, jag är säker på att jag gör rätt. Dock är jag inte anatomiskt optimalt utformad för att köra den övningen. Är 191 lång, men har ben som är lika korta som de flesta på 170cm. Nej jag ser inte ut som ett miffo, men illusionen av långhet kommer ifrån långa ben. Så när folk frågar min längd säger jag 191 så säger dom, nää fan va du ljuger. Mäter vi brevid varandra så "oj fan, du har rätt".

Min sjukgymnast avrådde mig ifrån att köra knäböj då det finns andra bra övningar för samma muskler.

I ditt ställe skulle jag välj en annan sjukgymnast. Gärna någon som själv tränar tung och seriös styrketräning.
Citera
2009-03-29, 21:34
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seste
Man slutar ju alltid med övningen för evigt ifall man fått någon skada av den

Ganska många av de stora namnen inom bodybuilding skippar just den övningen tillsammans med marklyft och militärpress.
Bl.a. Craig Titus och Cortrell Porter skippar den och whinar som satan över hur dålig övning den är. Lite lustigt att de säger att den är så dålig när mr O x8 aka Ronnie Coleman baserar sin träning på tunga basövningar.

Fast sedan har de ju också mer än ofta problem med ryggen. Hörde att Kevin Levrone hade så pass skadad rygg att han inte ens fick köra liggande bencurls med båda benen samtidigt.
Citera
2009-03-29, 21:36
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jar har aldrig skrivit att latsdrag mot bröstet skulle vara dålig, jag har ju själv kört den i massor av år....
Nä jag vet. Ingen annan har påstått att du har påstått det heller.

Citat:
jag införde ju dessutom chinsreglerna mm inom AF.
hehe okey.

Citat:
Jag har bara givit en anledning till att jag alltid har med latsdrag för nybörjare.
Aaa, det är en bra anledning.

Citat:
Jag har dessutom bara framfört att jag hittills inte hört några hållbara anatomiska argument att övningen skulle vara skadlig.
Med andra ord spelar det ingen roll om man kör framför eller bakom. Sant eller falskt? Vill att du svara på denna frågan, räcker med ett simpelt ja eller nej. Ingenting mer.

Citat:
Ännu mindre har jag sett några som helst skador av övningen. Någon enda liiiiten skada åtminstone tycker jag att jag borde sett under alla mina träningsår......
Det är lika bra att köra framför som bakom, så jag kommer köra framför. Du kan köra det du vill och jag det jag vill. Eftersom det inte spelar någon roll, tydligen(vill att du svarar på denna frågan)??? Så kan man lika gärna köra framför, vilket jag tänker göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in