Har ställt samma fråga förut men är jävligt sugen på att beställa hem lite IPA på bolagets hemsida.
Är det någon som är snäll och kan lista upp några st som jag bara måste ha
Mvh IPA sugen
Av de som finns på bolaget nu så skulle jag plocka Omnipollo Fatamorgana, Omnipollo Nebuchadnezzar, Oppigårds Thurbo DIPA, Poppels DIPA och Founders Centennial såhär på rak arm.
Av de som finns på bolaget nu så skulle jag plocka Omnipollo Fatamorgana, Omnipollo Nebuchadnezzar, Oppigårds Thurbo DIPA, Poppels DIPA och Founders Centennial såhär på rak arm.
Tack för tipsen!
så jävla surt bara när man inte kan beställa st vis...
Nuförtiden är det ingen skillnad utan det handlar mest om vad bryggaren vill kalla sin öl.
Annars har jag fått läramig att att Porter är sötare med choklad-aktigare smaker än Stout som mer ska vara lite torrare och mer smakmässigt åt kaffe/lakrits-hållet.
Men det stämmer inte längre.
Ordet stout myntades från början utav Guinnessbryggeriet. Stout betyder stark och Guinness Stout Porter var från början en starkare variant utav den porter, som Arthur Guinness hade "kopierat" från England. Så vetenskapligt definitionsmässigt är det samma sak. Även om det ibland har förekommit skillnader som ni räknar upp här.
Senast redigerad av EugeneSandberg 2014-07-06 kl. 19:21.
Nuförtiden är det ingen skillnad utan det handlar mest om vad bryggaren vill kalla sin öl.
Annars har jag fått läramig att att Porter är sötare med choklad-aktigare smaker än Stout som mer ska vara lite torrare och mer smakmässigt åt kaffe/lakrits-hållet.
Men det stämmer inte längre
.
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Enligt svenska hembryggarföreningen, som fastställer öltypsdefinitioner för tävlingar, så finns det ett antal olika typer av båda (dry stout, extra stout, oatmeal stout, milk stout, imperial stout, etc. samt brown porter, porter, imperial porter, etc.) men värt att nämna är att "modern stout & porter" är en kategori, alltså ingen direkt skillnad. Dock är imperial stout och imperial porter två olika kategorier.
- Imperial Stout: +7% vol., 50-90 IBU (mycket hög beska), 90+ EBC (kolsvart). Rostade kaffelika toner med inslag av choklad, märkbar till tydlig humlearom, ofta vinösa frukttoner, rostad/bränd maltig smak, toner av kaffe, mörk choklad, måttlig till mycket hög beska med låg till tydlig humlesmak.
- Imperial Porter: +6.3% vol., 35-65 IBU, 60-100 EBC. Tydlig till kraftig alkoholton, ofta starkvinsinslag, maltig med karamell, nötter, lakrits, får inte vara bränd, syrlig eller ha tydlig humlearom. Smaken ska dra mot torkad frukt, sirap och lakrits med endast milda toner av kaffe och choklad, balanserad beska och ingen tydlig humlesmak.
Där har du en definition och den baseras antagligen på hur dessa stilar traditionellt har varit. Dock är det i praktiken så att termerna stout och porter till största del är helt utbytbara på dagens ölscen. Det verkar mest vara upp till bryggaren/marknadsföringsteamet vad man väljer att kalla sin öl i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Ordet stout myntades från början utav Guinnessbryggeriet. Stout betyder stark och Guinness Stout Porter var från början en starkare variant utav den porter, som Arthur Guinness hade "kopierat" från England. Så vetenskapligt definitionsmässigt är det samma sak. Även om det ibland har förekommit skillnader som ni räknar upp här.
Modus Hoperandi, Founders Centennial IPA, Oppigårds Thurbo DIPA.
Men de behövs väl inte beställas? Har varit på en del systembolag runt om i landet denna sommar och i alla fall Modus och Founders Centennial IPA har funnits på nästintill varje butik.
Men annars håller jag med om att de 3 IPA:rna är riktigt trevliga
Drack en öl som hette Martens Lager, en folköl, igår. Väldigt väldigt god. Men nog svår att hitta. Värt att leta runt lite. Den smakar inte så bra iskall men ska mer ha stått framme ett tag. Rekommenderas varmt!
Men de behövs väl inte beställas? Har varit på en del systembolag runt om i landet denna sommar och i alla fall Modus och Founders Centennial IPA har funnits på nästintill varje butik.
Men annars håller jag med om att de 3 IPA:rna är riktigt trevliga
Alla finns i ordinarie sortimentet, kan behöva beställas dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Modus Hoperandi, Founders Centennial IPA, Oppigårds Thurbo DIPA.
Håller med om dessa och skulle vilja komplettera med Thornbridge Jaipur samt All in Brewings Hype IPA. Lite mer klassiskt stuk och kan vara ett kul komplement till den moderna amerikanska IPA-stilen som alla ovan uppräknade exempel hör till mer eller mindre.
Testade en 3,5år gammal Nils Oscar Kaffestout.
Så lång tid fixar den tydligen inte.
Doften var bra men smaken hade fått en liten metallisk underton som jag inte uppskattade.
Testade en 3,5år gammal Nils Oscar Kaffestout.
Så lång tid fixar den tydligen inte.
Doften var bra men smaken hade fått en liten metallisk underton som jag inte uppskattade.
Öl pallar väl högst 3 år? Och då är det oftast bara öl av hög kvalitet